Inloggen
Gezagvoerder

Det, A. van

Naam: Det, A. van
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
SENIOR 1854 Bark Sailing Vessel 14792 Bekijk schip
NICOT 1855 Bark Sailing Vessel 15090 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Bij de toekenning van een uitkering in 1881 woonde de wed. A.van Det op de Lauriergracht hoek Konijnenstraat boven nr. 29.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.van Det, adres 1ste Bloemdwarsstraat D.D. 487, werd met vlagnummer 860 effectief lid van Zeemanshoop per 16 augustus 1870 op voorspraak van L.Tuk. Zijn schip was de "Senior"002. Ten tijde van de inschrijving was van Det 47 jaart002a.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09/16 augustus 1870 is als effectief lid voorgedragen/benoemd kapitein A. van Det, oud 47 jaar, voerend de bark “Senior”, voor rekening van Bunge & Co op voordracht van kapitein L.Tuk.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 februari 1873 vraagt de wed. A. van Det, geb. Mulder om de reglementaire uitkering welke in de vergadering van 27 maart 1873 wordt afgewezen op grond van artikel 15C van het Reglement van het Weldadig Zeemans Fonds.042.

Artikel 15C stelt: “Indien het Bestuur de overtuiging erlangt, dat reeds vóór de reize, een deelhebber door kwalen of gebreken was aangetast, welke verborgen zijn gehouden of onbekend gebleven, zal de deelneming als niet geldig worden beschouwd, de gestorte contributie verbeurd, en alle aanspraak op uitkeering of onderstand vervallen zijn.”

In de Bestuurvergadering dd 31 augustus 1876 wordt de wed. A. van Det een gratificatie uit de bussen toegekend van f 20,-. Idem per 30 augustus 1877.Idem per 25 juli 1878.  Idem per 29 juli 1879. Idem per 27 oktober 1881. Idem per 28 februari 1884. Idem per 27 november 1884. Idem per 24 september 1885. Idem per 25 november 1886. Idem per 05 januari 1888. Idem per 07 februari 1889. In een vergadering dd 04 juli 1889 worden nieuwe uitkeringsbedragen vastgesteld en die van H.J.Brouwer verlaagd tot f 15,- (kennelijk in verband met de penibele situatie van de kas van de bus.) In de vergadering dd 02 januari1 1890 staat zelfs een uitkering van f 10,-. Weer f 10,- op 05 februari 1891. Idem 04 februari 1892. Idem 02 februari 1893. Idem 01 maart 1894. Idem 07 maart 1895. 042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 15 april 1873 staat vermeld een aanvrage om onderstand door de wed. kapitein A. van Det geb. Mulder. Deze wordt afgewezen op grond van art. 15 Lid C van het reglement van het Weldadig Zeemans Fonds. 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 12 september 1876 staat vermeld dat een gratificatie ad f 20,- is toegekend aan de wed. A. van Deth (is dit dezelfde A. van Det?). Idem per 18 september 1877. Idem per 20 augustus 1878. Idem per 22 november 1881. Idem per 25 maart 1884. Idem per 23 december 1884. Idem per 27 oktober 1885. Idem per 14 december 1886 aan de wed. A. van Det geb.Muller. Idem per 14 februari 1888. Idem per 05 maart 1889. Idem ad f 10,- per 06 februari 1890. Idem per 03 maart 1891. Idem per 02 maart 1893. Idem per 05 april 1894023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                  jaren                      type                 scheepsnaam         naam reder/boekhouder

       860                          1870                      bark                 Senior                      Bunge en Co

                                     1871-1872                geen opgave van schip en boekhouder. "Overleden".

 

Bouma025 vermeldt A.van Det als gezagvoerder gedurende:

*   1870 t/m 1871 van de bark “Senior”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 588 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1871 verkocht naar Engeland;

*   1872 van de bark “Nicot” ex Euphrosyne, gebouwd in 1855 te Bathurst, 439 ton o.m., varend voor Wuste & Hintzen te Amsterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

Geen