Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.Buisman als gezagvoerder gedurende
1903 t/m 1904 van de kof “Zeemeeuw” ex Jantina Hendrika”, gebouwd in 1874 te Sappemeer, 74 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1904 te Pillau na een aanvaring verkocht.
Overige bijzonderheden
Vanwege een vermeende onduidelijkheid in de opgave van de ‘Zeemeeuw’ vroeg ik de heer Mulder083 om verduidelijking. Hij gaf het volgende antwoord:
Het laatste schip van Jacob Geerts Kramer was de ‘Zeemeeuw’. Dit overdekte kofschp werd in maart 1874 in Sappemeer volbouwd door scheepsbouwer Jelle Berg Jelleszoon. Het had een laadvermogen van 43 last of 82 ton. De eerste eigenaar van dit schip – dat de naam ‘Jantina Hendrika’ voerde – werd op 16 maart 1874 kapitein Jannes Hindrik Texer uit Wildervank. Het schip kreeg het brandmerk 2829 Gron 1874.
Schipper Jan van der Land uit Groningen, getrouwd met Jacob Kramers tweede dochter Jantina, kocht het schip van Texer per 8 december 1886. Hij noemde zijn aanwinst ‘Zeemeeuw’. Door de nieuwe meting was de kof nu groot 73,82 ton. In 1890 werd B. Top uit Groningen de volgende eigenaar. Vermoedelijk in 1892 kocht Jacob Geerts Kramer de ‘Zeemeeuw’ van Top.
Onder het gezag van Jacobs jongste zoon Warnder Kramer maakte de ‘Zeemeeuw’ in 1894 een triest verlopen reis van Groningen naar Newcastle. Op een gegiste breedte van 54.45 N en lengte van 6.8 O sloeg de kok, Derk Bilder, op 23 februari door een breker overboord. Hij verdronk hierbij. In 1896 werd de ‘Zeemeeuw’ verkocht aan zwager Harmen Gerrits Mulder.
Harmen verkocht het schip op 16 december 1896 door aan schipper Pieter Buisman uit Groningen.
Op 5 april 1901 ging het eigendom over op Pieters broer Jan Buisman. In 1904 werd de ‘Zeemeeuw’ in Pillau aangevaren. Het schip werd zodanig beschadigd dat repareren geen zin meer had. Er restte dan ook niets anders dan sloop.
Mulder083a vermeldt:
“ ‘Jantina Hendrika’ b.j. 1874, 74 ton, K/E 3/1874 - 12/1886 J.H. Texer te Wildervank. 1887-1889 ‘Zeemeeuw’ met K/E J. van der Land te Gn. 1890 K/E B. Top te Gn, 1891-1896 K/E J.G. Kramer te Gn, 1897-1904 Eig. H.G. Mulder, K: J. Buisman te Gn. 1904 gesloopt na aanvaring Pillau.”