Inloggen
Gezagvoerder

Waterborg, Johannes Harms

Naam: Waterborg, Johannes Harms
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
KARSINA 1854 Kof Sailing Vessel 8517 Bekijk schip
KARSINA HARMINA 1865 Galjoot Sailing Vessel 16114 Bekijk schip
KARSINA 1853 Kof Sailing Vessel 14676 Bekijk schip
JONGE FREDERIK 1839 Smak Sailing Vessel 8491 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Johannes Harms Waterborg werd geboren op 27 mei 1821 te Groningen als zoon van Harm Jacobs Waterborg en Jantien Draijer (moet dit niet zijn Jantje Jans Kraijer?).

Hij trouwde op 08 februari 1849 met Karsina de Boer, geboren op 23 december 1819 te Groningen als dochter van Hendrik de Boer en Lukkien Kars Kuiper. Overleden in 1906.

Gegevens van Gen Lias, verkregen via de heer Mast te Delfzijl092.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Waterborg als gezagvoerder gedurende:

*   1855 t/m 1857 van de kof “Karsina”, gebouwd in 1853 te Leek, 60 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. (Het schip is kennelijk vernoemd naar zijn vrouw);

*   1866 t/m 1870 van de galjoot “Karsina Harmina”, gebouwd in 1865 te Foxhol, 80 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

Gegevens verkregen van de heer R.K.Mast te Delfzijl.092.

Provinciale Groninger Courant nr 111 – di. 18 october 1853

“Men meldt uit Nijekjöbing dd 10 Oct. In de nacht van den 9 dezer strandde bij Botö zoo men meent, door verwisseling van het vuur van Gjeds en met het vuur van Dars, drie schepen, waaronder het schip Karsina, kapit. Waterborg, van Dantzig naar Rotterdam met weite; het volk is gered, en men hoopte het schip en de lading ook te zullen bergen.”

Provinciale Groninger Courant nr 114 – di. 25 october 1853

“Men meldt uit Nijekjóbing dd 15 Oct. Het schip Karsina, kapit. Waterborg, alhier gestrand (vroeger gemeld) is wrak, de lading bestaande uit weite, is grootendeels beschadigd geborgen en zal dezen morgen publike worden verkocht.”

 

tjalk “Jonge Frederik” (1839/63 ton) varend in de periode 1846-1850 onder kapitein Johannes Harms Waterborg (1821-1906) te Groningen. 1 Op 08/02/1849 gehuwd met Karsina de Boer. 2. Het schip was waarschijnlijk in eigendom van H.J.Waterborg, de vader van de kapitein. 3. Schip waarschijnlijk gekocht en herdoopt in Karsina in 1850. 4. Bouma vermeldt hier H.K.Waterborg voor de periode 1850-1853.092a.

tjalk “Karsina” ex Jonge Frederik, 1839 te Groningen, 63 ton. Van 1850-1853 onder kapitein/eigenaar Johannes Harms Waterborg te Groningen. Op 09 oktober 1853 gestrand bij Boto op reis van Danzig naar Rotterdam met een lading tarwe.

kof “Karsina” (1853 te Leek of Leer, 60 ton). In de periode 1853-1865 voor kapitein/eigenaar “Johannes Harms Waterborg te Groningen. In 1865 verkocht aan kapitein/eigenaar L.Olfers te Groningen. Bouma vermeldt hier H.H.Waterborg voor de periode 1858.

galjoot “Karsina Harmina”. (1865/80 ton te Foxhol). Van 1866-1870 onder kapitein/eigenaar : Johannse Harms Waterborg. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duisland. Het schip is vermoedelijk naar zijn echgenote en jongste dochter (geb.1864).

 

Gegevens Mast Augustus 2010

  1. Johannes Harms Waterborg (1821-1906) had in 1850 een tjalk gekocht genaamd JONGE FREDERIK (bj 1839/63 ton). Hij kocht dat schip waarschijnlijk van zijn vader Harm Jacobs Waterborg. (NB: Bouma vermeldt hier H.K. Waterborg) Op 8 februari 1849 was JHW getrouwd met Karsina de Boer, en hij herdoopte zijn schip in KARSINA, die ik maar even KARSINA 1 noem.

 

3 Blijkbaar had hij goed gevaren, want hij kocht in 1853 bij scheepsbouwer G.K. de Vries (locatie net buiten de stadspoort aan het Winschoterdiep) het nieuwe schip waar jij de bijlbrief van 15/1/1853 hebt aangeleverd. Dat is dus de KARSINA 2! Hij voer er dus maar 9 maanden mee, en toen was daar de Deense kust.....

Ik merk hier op dat Bouma dus het verkeerde schip (de voormalige JONGE FREDERIK) op de Deense kust laat stranden. Dat is dus een foutieve vermelding voor dat schip.

 

  1. Nadat JHW een schip heeft verkocht (KARSINA 1) en een heeft verspeeld (KARSINA 2) moet hij een nieuw schip. Dat wordt het schip van de scheepsbouwer uit Leek, de KARSINA 3. Die is echter niet gestrand in 1866, maar volgens Bouma in 1868. JHW had nl zijn KARSINA 3 in 1866 verkocht aan K/E L. Olfers, die er blijkbaar in 1868 het strand van Schiermonnikoog mee verkende.....

 

  1. JHW koopt nog een keer een schip, ditmaal een galjoot genaamd KARSINA HARMINA (vernoemd naar zijn vrouw en jongste dochter), waar hij van 1866 t/m 1870 mee voer. Daarna wordt het schip naar Duitsland verkocht, en zegt JHW het zeemansleven vaarwel.

 

**********

 

GEGEVENS MARHISDATA

 

GRONINGER ARCHIEVEN                                     Archiefnummer Gron. 883.2559-2800-324

 

DVD IX – 2648 – 459

 

 

 

BIJLBRIEF

 

Naam schip           KARSINA

 

Plaats en datum acte         Groningen, 15 januari 1853

 

Type schip                           kofschip

 

Bouwwerf/verkoper            de Vries, G. K., scheepsbouwer te Groningen

 

Eigenaar/aankoper            Waterborg, J.H., schipper wonend te Groningen

 

Te voeren door kapt.          Waterborg, J.H.

 

Grootte                                 77 tonnen

 

Tuigage / aantal dekken  

 

Afmetingen                        

 

Kiellegging                         

 

Tewaterlating                      1853.00.00

 

Plaats / datum registratie  Groningen,  15 januari 1853

 

Nummer van registratie     deel 19, folio 200, verso vak 6

 

Notaris                                  B & W van Groningen

 

Prijs                                    

 

Bijzonderheden:

De meetbrief werd op 7 januari 1853, onder nummer 2, door de scheepsmeter Mars te Groningen afgegeven.

  

Researcher/datum research:       JB / 210210