Inloggen
Gezagvoerder

Veltman, F.

Naam: Veltman, F.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
BAARN 1880 Bark Sailing Vessel 9490 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Ook VELDMAN

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Kapitein F.Veltman was van 1896 t/m 1897 gezagvoerder van de composiet-bark “Baarn”, gebouwd in 1880 te Amsterdam door W.H.Meursing, 1057/1028 ton, varend voor W.H.Meursing. Kapitein Veldman dineerde op zondag 23 mei 1897 aan boord van de “Amicitia” bij kapitein Teunis Pronker op de rede van Semarang. Het was de laatste reis van het schip, dat daarna verkocht zou worden naar Noorwegen. Vermoedelijk laadde het schip in Semarang suiker. Ontleend aan het dagboek van Celosse052. Het schip is in 1899 wrak geslagen op de Schelde maar de gezagvoerder is niet vermeld025.

 

Overige bijzonderheden

Een citaat omtrent de clipper “Baarn” van rederij Meursing te Baarn:

“Vrijwel alle clippers waren als bark getuigd een bezuinigingsmaatregel, die echter ten koste van sierlijkheid en snelheid ging. In 1889 schreef kapitein S.R.Brouwer, de schoonzoon van den eersten kapitein R.H.Reinders, dat het schip met de beste gelegenheid 12 geografische mijlen per wacht kon halen, dat is dus 228 zeemijl per dag. In 1888 maakte het schip een reis naar Batavia van IJmuiden af in 97 dagen.

Na kapitein Brouwer heeft kapitein Veldman nog een reis op het schip gemaakt, waarna het voor f 24.120,- werd verkocht aan den Noor Hakon Christensen te Langesund, die het Lyna doopte. “

Uit: De Clippers”, door Anno Teenstra, Uitg. Holdert & Co NV, Amsterdam, 1945, p. 164.

 

Provinciale Groninger Courant 18 december 1897114

Amsterdam, 16 december. De Nederlandse bark BAARN, hier 26 november van Maccassar aangekomen, is naar wij vernemen naar het buitenland verkocht voor 16000 gulden. De BAARN, een composietbark van 1028 registerton werd gebouwd aan de werf "De Nachtegaal" te Amsterdam en werd in 1880 te water gelaten. Het schip werd laatst bevaren door kapt. F. Veldman.

 

In: Scheepsbouw en rederij in de overgang van zeil naar stoom. De Meursings en de bark Baarn. Door Petra Vermeulen. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders 2012, 59 pp. staat een hoofdstuk over de bark “Baarn” met als boekhouder en belangriikste aandeelhouder W.H.Meursing. Het doel van dit stuk was een analyse en berekening van de opbrengsten en de kosten van alle reizen, de resultaten en de rentabiliteit van het schip

Hierna neem ik enkele saillante opmerkingen over, maar zie ook vooral het Archief van de firma Meursing op het Stadsarchief van Amsterdam.

p.34

“Brouwers benoeming op het fregat de Nederland van W.A.Huygens was de reden dat eerste stuurman veldman de laatste reis met de Baarn maakte.”