Inloggen
Gezagvoerder

Teensma, Hendrik Douwe

Naam: Teensma, Hendrik Douwe
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
FRIESLAND 1859 Fregat Sailing Vessel 15518 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Douwe Teensma werd geboren te Schiermonnikoog op 20 maart 1851 als zoon van Jeppe Teens Teensma en Janke Eltjes Vil.

Hij trouwde te Schiermonnikoog als kapitein op 10 februari 1876 met Trijntje Pieters de Boer, geboren te Schiermonnikoog op 08 februari 1853 als dochter van Pieter Cornelis de Boer en Gezina Remts Danhof. Zij overleed te Den Helder op 12 januari 1879.

Hij hertrouwde op Schiermonnikoog op 24 november 1881 met Grietje Tomas Faber, geboren te Schiermonnikoog op 17 augustus 1854 als dochter van Thomas Klazen Faber en Geertje Gerrits Konter, Zij overleed te Rotterdam op 21 maart 1917.

Henrik Douwe overleed te Rotterdam op 26 januar 1924.

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.Teensma als gezagvoerder gedurende:

*   1891 t/m 1897 van het 3/mschip “Friesland”, gebouwd in 1858 te Harlingen, 737 ton o.m., varend voor E.J.Bok & Zn te Amsterdam. Het schip werd in 1897 gesloopt in Zijpe.

 

Een portret van het fregat “Amstelstroom” staat op p. 119 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Op het portret wordt als gezagvoerder vemeld H.Teensma en in het bovenvermeld boek staat dat deze Hendrik Douwes Teensma als gezagvoerder heeft gevaren van 1888-1890. Dit gegeven klopt niet met Bouma025 die het schip dan toeschrijft aan Pieter Teunis Teensma

 

Overige bijzonderheden

Op 29 oktober 1896 was het Noorse barkschip "Magda" in nood bij Schiermonnikoog. De reddingsboot van Schiermonnikoog onder schipper D.T.Visser (zie aldaar) deed een (geslaagde) reddingspoging de bemanning te redden. "De stranding werd ook opgemerkt door de loods van het 900 ton grote barkschip "Friesland", met hout onderweg van de Finse golf naar Emden. Gezagvoerder was H.D.Teensma, een Schiermonnikoger". Er werd besloten hulp te verlenen en een sloep met vier man deed een poging. "Een dikke regenbui valt in en spoedig raakt men aan boord van de "Friesland" de sloep uit het oog. Zij heeft de "Magda" nimmer bereikt. Een brokje achtersteven van de versplinterde boot werd enkele dagen later door een Schiermonnikoger strandjutter gevonden. Op de spiegel stond in witte letters "Friesland", daaronder Amsterdam ...".

Pagina 145/146 uit: Louise Mellema - "Schiermonnikoog Lytje pole". Uitgave Fryske Akademy nr.438. 1973. 280pp.

 

“Ingekomen Stukken Oude Pekela – 1896

Brief van J.Stratingh & Comp. scheepsmakelaars te Delfzijl van 3 november 1896 aan de burgemeester van Oude Pekela inhoudende: “Mijnheer. Gepasseerde vrijdag begaven zich vier man van de Nederlandse bark “Friesland”, kapitein Teensma voor de Eems in een boot om te trachten schipbreukelingen te redden van het op Schiermonnikoog gestrandde Noorse barkschip “Magda”.

Tot op heden heeft men, niettegenstaande de vele aangewende moeiten om inlichting te ontvangen van die vier mannen, niets daarvan vernomen. Aangenomen mag dus worden dat die vier personen bij hun edel pogen om te redden, zelf zijn verongelukt..

Thans is bericht ingekomen dat op de Boschplaat een lijk is aangedreven. Dit lijk is vervoerd naar Noordpolderzijl en vandaar gekist gezonden naar Warffum. Aangezien onder die personen zich ook bevindt Hermannus Nieboer, van Pekela, verzoeken wij u beleefdelijk namens kapitein Teensma hiervan de familie kennis te geven. Inmiddels hoogachtend, w.g. P.Stratingh & Comp.”115

 

Provinciale Groninger Courant 06 november 1896

Delfzijl, 3 november. Het Nederlandse barkschip FRIESLAND, kapt. Teensma, naar Papenburg bestemd, dat sedert zondag (opm: 1 november) bij de Knock (opm: aan de Eems) ligt, heeft een diepgang van 53 dm. zodat het minstens de halve lading zal moeten lossen alvorens de reis voort te zetten. Dit lichten evenwel kan, door de sterke stroom, niet zonder gevaar voor het schip en lichters plaatshebben. Mocht de oostelijke wind aanhouden en dus weinig water komen, dan bestaat de kans dat de FRIESLAND daar de gehele lading zal moeten lossen. (opm: zie ook volgend bericht)

 

Provinciale Groninger Courant 07 november 1896

BERICHT. HELPT.

Diepdroevig is de oorzaak die het eiland Schiermonnikoog zich doet richten tot geheel Nederland.Een der onzen Ambrosius Visser, eerste stuurman van de FRIESLAND, kapt. Hendrik Teensma op reis naar Papenburg is in deze wateren omgekomen en met hem nog 3 anderen van dezelfde bodem. Met name Hermanus Nieboer van Pekela, Marc Brouwer van Nes op Ameland en de Duitser Robert Buren, bij hunne edele poging om de schipbreukelingen van de MAGDA, die door onze reddingboot later behouden aan wal zijn gebracht, te redden.

De boot van de FRIESLAND, met 4 man uitgezet moet in de branding zijn omgeslagen zijnde de schipbreukelingen van de MAGDA zonder volk en vol water voorbij gedreven. Ambrosius Visser die voor anderen gestorven is, laat een weduwe na met 3 kinderen, waarvan de oudste 3 jaar is,terwijl het jongste heden (2 november) geboren werd. Met hem is voor vrouw en kinderen alles weg. Hij heeft gehandeld in de geest van zijn bejaarde vader, die reeds 20 mensen meehielp te redden en onder al zijn smart de schone woorden sprak: "het is zo aantrekkelijk mensenlevens te redden".

Schiermonnikoog, trots op de nagedachtenis van Ambrosius Visser, vraagt voor zijn dierbare hulp. En aangezien de commissie nog onbekend is met de nagelaten betrekkingen der 3 andere verongelukten neemt ze zich voor de in te komen gelden naar de evenredigheid van de behoeften onder de achtergeblevenen te verdelen. Van een en ander zal te zijner tijd in dit blad melding gemaakt worden. Al de commissieleden verklaren zich gaarne bereid giften in ontvangst te nemen.

De commissie van bijstand:

  1. Bruins Slot, burgemeester

Dr L. Bahler, predikant

  1. Dijk, directeur zeevaartschool
  2. Oostlievense, leraar

P.J.L.Teensma, gewezen gezagvoerder

  1. Fokkes

De redactie der Provinciale Groninger Courant verklaart zich gaarne bereid giften voor dit doel in ontvangst te nemen.

 

Dagblad Scheepvaart 07 december 1896

Delfzijl, 5 december. De Nederlandse schepen HILLECHIENA HELENA, E.P. Brouwer, FRIESLAND, Teensma en CONCORDIA, Kuiper, liggende te Emden, zijn aldaar in winterlaag opgelegd.

 

Provinciale Groninger Courant 14 januari 1897

Emden, 7 januari. De volgende Nederlandse schepen liggen hier in winterlaag: ANNA, kapitein Roberts, CONCORDIA, kapitein Kuiper, FRIESLAND, kapitein Teensma, GRATITUDE, kapitein Koops, HILLECHIENA, kapitein Brouwer, IPEUS, kapitein Schansker en MARIA, kapitein Mulder.