Inloggen
Gezagvoerder

Smit, Gerrit Harms

Naam: Smit, Gerrit Harms
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
SJAARDAMA 1846 Kof Sailing Vessel 13831 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.H.Smit werd met vlagnummer 375 per 25 februari 1834 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein H.F.van Slooten. Als zijn schip is vermeld de “Jan Freerk”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het College Zeemanshoop van 18/25 februari 1834 werd voorgedragen/benoemd Gerrit Harms Smit, oud 33 jaar, wonende te Harlingen, adres bij J.H.meijjes te Amsterdam, voerende de kof Jan Freerks, op voordracht van kapitein H.T. van Slooten. Zijn vlagnummer werd 275023

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 december 1834 staat een verslag van de penningmeester inzake strubbelingen met de contributiebetaling e.d. door enige effectieve leden.

“Weledele Heeren!

Penningmeesteren van het Zeemans Collegie Zeemans Hoop gaarne voldoende aan de uitnoodiging van UWelEd. om eene korte opheldering te ontvangen omtrent de volgende in hunne handen gesteld zaken hebbende een UWelEd daarop het volgende te bemerken

in de vergadering van 30 Jan JL (=1834) No 13  Verzoek van Kapt. G.H.Smit om voortdurend Deelnemer te worden   Nadat Kapt. Smit aan de bestaande verpligtingen had voldaan, is hij in de wekelijksche vergadering van 25 febr. JL als Effectief Lid aangenomen, zonder echter doorlopend Deelnemer te zijn geworden.” ….042

In de Bestuursvergadering dd 30 september 1852 verzoekt kapitein G.H.Smit om een uitkering wegens het verlies van zijn schip042.

In het kasboek van de Armenkas van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 27 november 1845 een uitkering aan enkele matrozen van de Harlingen kof “Jan Freerk”onder kapitein G.A.Smith (sic) “den 16 dezer op de Engelsche kust vergaan … “064b

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                naam reder/boekhouder

         375                      1834-1835     kof                   Jan Freerk                     geen opgave

         262                      1836-1845     kof                   Jan Freerk                     idem

                                           1846           geen vermelding van schip en boekhouder

                                      1848-1851     kof                   Sjaardama                    geen opgave

1852 geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1853           galjoot             Freerk Jan                     Zeylmaker & Co te Harlingen

          77                       1854-1860     galjoot             Freerk Jan                     Zeylmaker & Co te Harlingen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                      Naam schip                               Vertrek                                        Terugkomst

G.H.Smit                               Freerk Jan                                   13 maart 1860                           2 juli 1860

                                               Freerk Jan                                   02 augustus 1860                     03 november 1860

 

Bouma025 vermeldt G.A.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1829 t/m 1833 van de kof “Jan Freerk”, gebouwd in 1827, bouwlocatie niet vermeld, 110 ton o.m., varend voor Fontein & Co te Harlingen.

 

Bouma025 vermeldt G.H.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1834 t/m 1845 van de kof “Jan Freerk”, gebouwd in 1827, bouwlocatie niet vermeld, 110 ton o.m., varend voor Fontein & Co te Harlingen. Het schip is in 1845 gezonken bij Redcar;
  • * 1854 t/m 1870 van de schkof “Freerk Jan”, gebouwd in 1853 te Hoogezand, 125 ton o.m., varend voor Zeilmaker & Co te Harlingen. Het schip werd in 1870 verkocht te Londen.

 

Overige bijzonderheden

Geen