Inloggen
Gezagvoerder

Swart, J.G.

Naam: Swart, J.G.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
KANAGAWA 1864 Fregat Sailing Vessel 16007 Bekijk schip
CONCORDIA 1886 Bark Sailing Vessel 1444 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.G.Swart als gezagvoerder gedurende:

*     1884 t/m 1886 op het fregat “Kanawaga”, gebouwd in 1863 te Krimpen aan de Lek, 1170 ton o.m., varend voor Murk Lels te Alblasserdam. Het schip werd in 1886 verkocht voor de sloop;

*     1886 van de bark “Willem” ex Rotterdam, gebouwd in 1866 te Elshout, 699 ton o.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam. Het schip voer in 1887 voor Joh.Meyjes Jeremz te Amsterdam en was herdoopt in “Jan & Carel”;

*     1888 t/m 1890 van de ijzeren bark “Concordia”, gebouwd in 1886 te Amsterdam, 1002 ton n.m., varend voor W.A.Huygens te Amsterdam.

 

Pronker052 vermeldt een kapitein J.G.Zwart van 1894-1897 van de ijzeren bark “Concordia”, gebouwd in 1886 bij Huygens & van Gelder te Amsterdam, 1002 ton n.m., varend voor reder W.A.Huygens. Het schip is in 1898 verkocht naar Riga.

 

Overige bijzonderheden

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

p.237/244, Penco 15 januari 1896, brief aan “Waarde vriend Schneijder”:

“Mijn vrouw schreef mij onlangs dat J Swart slechts voor één reis binnen bleef, maar uit je brief begrijp ik dat het voor goed is. Zou hem zulks wel meevallen? Hij is nog jong genoeg. Ik meende dat hij zijn geld meest in de Concordia had, dan heeft hij dit zeker thans niet meer, want met niets is het dunkt mij moeilijk te beginnen.”

 

De bark “Concordia” onder kapitein J.G.Swart was op 09 september 1894 te Soerabaja en op 27 april 1895 te Valparaiso, dus via een oversteek van de Pacific. Via Talcahuano voer het schip naar Falmouth en was op 12 september 1895 te Cardiff. Kaap Hoorn werd gerond van west naar oost.121

 

De bark “Amsterdam” onder VERMOEDELIJK kapitein J.G.Swart was op 25 september 1901 te Newcastle NSW, op 05 januari 1902 te Cal.Buena, op 15 februari vermeld van 55oS/64oW en arriveerde, via Kaap Hoorn op 17 mei Falmouth en op 18 juli Havre.121

De bark “Amsterdam” onder kapitein J.G.Swart was op 15 september 1904 te Auckland, op 21 oktober te Sydney, werd op 07 december gesignaleerd op 11oZ/33oW en kwam op 06 februari 1905 aan te Falmouth en op 15 februari 1905 te Bristol. Kaap Hoorn werd gerond van west naar oost.121