Inloggen
Gezagvoerder

Schoon, Hermann Janssen

Naam: Schoon, Hermann Janssen
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ENGELINA 1868 Schoener Sailing Vessel 16399 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen gegevens gevonden via allegroningers en genlias.

Op google komt wel een Duitse Hermann Schoon voor als Duitser.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.J.Schoon als gezagvoerder gedurende:

  • * 1869 t/m 1873 van de 2-mastschoener “Engelina”, gebouwd in 1868 te Pekela, 97 ton o.m., varend voor L.H. de Wijk te Pekela;. Het schip is in 1873 gestrand in de Oostzee;
  • * 1876 t/m 1888 van de schoenerbrik “Ludolfina Jantina”, gebouwd in 1874 te Pekela, 168 ton o.m., varend voor W.L.de Wijk te Pekela;

*   1890 van de schoenerbrik “Ludolfina Jantina”, gebouwd in 1874 te Pekela, 168 ton o.m., varend voor W.L.de Wijk te Pekela.

 

Monsterrol uit het Gemeentearchief van Delfzijl

30 januari 1875, schoener “Ludolfina Jantina”, kapitein Hermann Janssen Schoon, 28 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Waltje Janssen Schoen, 23 jaar uit Neuefehn, kok en 3 matrozen;

02 augustus 1881, schoener “Ludolfina Jantina”, kapitein Hermann Schoon, 34 jaar uit Oude Pekela. Voorts stuurman Justus Greiff, 22 jaar uit Oldersum, kok, en 3 matrozen.

 

Sweys vermeldt H.J.Schoon als gezagvoerder van de schoenerbrik “Ludolfina Jantina”, 168 ton in de jaargang 1874

 

Overige bijzonderheden

In de verzameling van Het Kapiteinshuis te Nieuwe Pekela bevindt zich een rederincontract van het schoonerbrikschip “Ludolfina Jantina”, bestaande uit 15 artikelen en een slotartikel.

Art.1: tot kapitein wordt benoemd de medereder Hermann J.Schoon voor een maandelijks loon van f 50,- en 5% van de zuivere uitdeling.

Art.5: tot boekhouder is benoemd H.L. van Wijk en tot assistenten J.J.Koerts en R.P.Brons & zn.

Vastgesteld in de vergadering van de reders van genoemd schip te Oude Pekela op 23.11.1874 en ondertekend door H.L. de Wijk, J.J.Koerts, R.P.Brons & Zn, P.P.Kolk, J.J.Koerts jr., W.E.Dalman, J.P.Scherpbier, J.P.Wirtjes, J.W.Schoon, H.J.Schoon.

inv.nr. 1999-10.

Gegevens zijn me verstrekt door R.Mast te Delfzijl, november 2006. Deze meldde tevens dat het contract als datering vermeldde 23 november 1874. Zie ook bij W.J.Schoon.

 

NRC 16 januari 1869114+

Swansea, 13 januari. Kapt. H.J. Schoon, voerende het schoenerschip ENGELINA, van Dover in ballast alhier aangekomen, rapporteert dat het de 13e december met een ZO. wind uit Dover is vertrokken. De zelfde nacht ging de wind naar het ZW. gepaard gaande met slecht weer.

De 26e daarop is het op de rede van Brixham ten anker gegaan, alwaar hij tot de 8e januari gebleven is, toen de kapitein weer zeil maakte naar Swansea met stormweer en tegenwind.

De 10e daarop passeerde hij Lundy Eiland en des avonds om half acht, wind ZO, frisse koelte, het schip lag over stuurboordhals, hij een schip recht vooruit zag over bakboordshalzen. De kapitein riep het toe om het roer over bakboord te brengen, doch in plaats dat te doen, werd het naar stuurboord gebracht; het schip liep op de ENGELINA in aan bakboord, het veel schade toebrengende en tot aan de waterlijn doorbrekende. Het schip, nadat het van ons klaar was gekomen, vervolgde zijn reis, zonder zijn naam op te geven; het scheen een billeboyschoener (opm: vermoedelijk wordt hier een Billyboy-schooner [Engelse kustschooner] bedoeld) te zijn, geladen met hout, en van Bristol vermoedelijk naar Yarmouth bestemd. De schoenerbilleboy (opm: Billyboy-schooner) heeft zijn scheg, kluiverboom enz. verloren, en men veronderstelt dat het deze of geen haven heeft moeten binnenlopen om te repareren. Bevindende dat de ENGELINA niet veel water maakte, vervolgde het de reis naar Swansea, alwaar het de 11e dezer aankwam.