Inloggen
Gezagvoerder

Rovers, J.H.

Naam: Rovers, J.H.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ALMONDE 1854 Bark Sailing Vessel 14799 Bekijk schip
MERCATOR 1840 Bark Sailing Vessel 13351 Bekijk schip
NOORD BRABANT 1859 Fregat Sailing Vessel 17800 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Rovers was met vlagnummer R26 in de periode 1866 t/m 1874 lid voor de vlag van het Rotterdamse Zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekent, dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het lidmaatschap voor de vlag heeft bedankt. Hij bleef honorair lid van de Maatschappij058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.H.Rovers met vlagnummer R26 als gezagvoerder in de ledenlijsten van025:

*   1866                      van de bark “Mercator”       212 last        varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam

*   1867                      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.H.Rovers als gezagvoerder gedurende:

*   1867 t/m 1868 op de bark “Mercator”, gebouwd in 1840 te Schiedam, 450 ton o.m., varend voor Kerdijk & Pincoffs te Rotterdam. Het schip is in 1868 gestrand en afgekeurd;

*   1869 van de bark “Almonde”, gebouwd in 1854 te Papendrecht, 556 ton o.m., varend voor H.G.Surie & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1869 afgekeurd;

*   1871 t/m 1873 van het 3/mschip “Noord Brabant” ex Armada, gebouwd in 1859 te Kennebunk, 1858 ton o.m., varend voor G. v/d Beek te Waalwijk.

 

Overige bijzonderheden

Een afbeelding van het klipperfragat "Noord-Brabant" (ex Armada) door J.Spin (1873) staat op p.111 in E.W.Petrejus - Het schip vaart uit - De Boer Maritiem, 1975. In 1873 stond het schip onder gezag van kapitein J.H.Rovers025. Afbeelding in NSM, Amsterdam.

 

J.H.Rovers was van 1870-1872 kapitein op de houten bark “Noord Brabant”, in 1859 als “Armada” gebouwd te Kennebunkport in Maine, USA, 1858 ton, varend voor G.v/d Beek te Waalwijk025 en 052.

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een verslag van het interview dd 04 augustus 1874 met Dirk Cornelis Rietbergen, waarin de bouwwijze van Nederlandse klippers zoals de Noachs wordt vergeleken met Amerikaanse theeclippers. Onze schepen worden beter geacht dan de Amerikaanse “die toch ook goed gebouwd zijn. Deze doen in den regel langere reizen dan de onze. Zoo is het met de Noordbrabant, op het oogenblik het grootste schip van onze vloot, dat een Amerikaansch schip is hetwelk men hier gekocht heeft en dat nu te Liverpool ligt. De reederij zal het verkoopen, ofschoon het goed gebouwd is; maar het is een onhandelbaar schip in zee; het loopt sleccht en stuurt slecht….

 

Op p. 43 van de Bijlagen van het verslag van voornoemde Parlementaire Enquetecommissie wordt een J.W. Rovers vermeld als oud-kapitein en expert van het bureau Veritas plus lid van de Commissie voor het examinerren van varenslieden te Groningen.