Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.H.Dabroek als gezagvoerder gedurende:
* 1858 t/m 1860 van het fregat “Anna”, gebouwd in 1857 te Ridderkerk, 833 ton o.m., varend voor P.Rademaker & Co te Delfshaven.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.R.Bok was met vlagnummer R338 in de periode 1851 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapiteinJ.R.Blok met vlagnummer R338 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
- 1851 van de sch. “Albert” ? last van Dulk & Dorp te Rotterdam
- 1855, 1858,
1859 van de bark “Hoop van Capelle” 304 last Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
J.R.Bok Anna 16 maart 1860
Bouma025 vermeldt J.R.Bok als gezagvoerder gedurende:
- 1855 van de schkof “Oostzee”, ex Geziena, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 110 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & zn te Zierikzee;
- 1855 t/m 1859 op de bark “Hoop van Capelle”, gebouwd in 1851 te Capelle aan de IJssel, 576 ton o.m., varend voor Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam. Gezonken in de Straat Soenda;
- 1861 t/m 1865 op het fregat “Anna”, gebouwd in 1857 te Ridderkerk, 833 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven;
- 1867 t/m 1868 op het 3/m schip “’s Gravenhage”, gebouwd in 1866 te Bolnes, 1998 ton o.m., 80 pk hulpstoomschip tot 1871, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;
J.L.R.Bok wordt als gezagvoerder vermeld van/in:
- 1852 t/m 1858 van de 2/msch “Albert”, gebouwd in 1851 te Burnt Island, 80 ton o.m., varend voor van Dulken & van Dorp te Rotterdam
Overige bijzonderheden
“De “’s Gravenhage” vertrok op 2 mei 1867 van Brouwershaven naar Batavia, op dezelfde dag dat de Amsterdamse klipper “Insulinde” van de reder A.Hendrichs van Nieuwediep vertrok. Het verhaal gaat dat de beide kapiteins, P.P.Duinker Jr van de “Insulinde” en J.R.Bok van de “’s Gravenhage” met steun van reders en collega’s een weddenschap aangingen waarvan de inzet niet minder dan ¦12.000,- bedroeg. Een echte wedstrijd is het helaas niet geworden. Op de “’s Gravenhage” ontstond namelijk broei in de lading steenkolen, waardoor het schip, met 41 dagen reis, gedwongen werd Rio de Janeiro binnen te vallen om de passagiers te ontschepen (het had 300 man troepen aan boord), de lading te ontschepen en te dokken. De “Insulinde” maakte een snelle reis van 89 dagen; de “’s Gravenhage” arriveerde eerst tweeëneenhalve maand later. Ondanks de gemaakte omweg had het schip slechts 84 “zeildagen”, dit is vijf minder dan de “Insulinde”. ...”. (Uit: E.W.Petrejus Een schip vaart uit De Boer Maritiem, 1975, p.125. Deze ontleende het verhaal aan L.Smit, Weg met de schroef, eruit met de machine, Lloyd Mail, nr.8, 1938)
Overeenkomstig verhaal in “De Clippers” van Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, N.V. Amsterdam 1945. p. 191-194.
J.K (moet zijn J.R.) Bok vertrok op 02 mei 1867 van Brouwershaven met de “’s Gravenhage” en een detachement van 6 officieren en 300 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 oktober 1867 na een reis van 166 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden en waren 2 soldaten gedeserteerd.065.
Anna. CSR 458/323: 676 tons. 27 crew. Captain = ?J. R. Bok. Departed Swansea, Wales on 5 May 1860 with a cargo of coals (“Patent fuels”) and arrived at Albany on 22 August 1860. Where intended bound – uncertain. 110
19.07.1859 gestoten op een klip in Straat Soenda nabij Brabandshoedje. Het schip was 16 juli van Batavia naar Rotterdam vertrokken.
De bark kwam weer vlot en met zware lekkage bewesten St. Nicolaas Punt op het strand gezet. Werd na het lens pompen door het s.s. BARA BARA naar Batavia gesleept, waar de sleep 25 juli arriveerde.
In augustus, tijdens het lossen van de lading, is de HOOP VAN CAPELLE in Batavia gezonken. Met de lading, bestaande uit koffie, suiker en rotting, werd ze op 8 augustus verkocht voor f 4.200,-114
Datum vanaf: |
1861 |
Kapitein: |
Bok, J.R. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Petrus Reinst Bok werd geboren op 06 november 1831 te Oude Pekela. Hij woonde te Nieuwe Pekela en vestigde zich op 13 juni 1855 te Rotterdam.
Hij was gehuwd met Maria Catharina Rademakers005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
P.Bok was met vlagnummer R70 in 1855 (of 1856) effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
P.R.Bok was met vlagnummer R53 van 1855 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Ik vermoed dat P.(R.) Bok eerst vlagnummer R70 heeft gehad en en het jaar daarop is overgegaan naar vlagnummer R53.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat P.R.Bok in dat jaar voor het lidmaatschap heeft bedankt058.
P.R.Bok was in 1861 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein P.(R.) Bok met vlagnummer 53 on de ledenlijsten als gezagvoerder van058:
-
1855, 1858, 1859 van de bark “Mayer” 375 last varend voor van Dulken van Dorp & Co te Rotterdam
-
1862, 1863 geen vermelding van schip en boekhouder
-
1864, 1865 van het fregat “Anna” 441 last varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven
P.R.Bok maakte de volgende reizen005:
-
Maleyer 1858/61 Rotterdam - Hartlepool - Akyab - Rotterdam heen: ballast; terug: rijst
1861 Rotterdam - Hartlepoo ballast
-
Anna 1867 Semarang - Rotterdam suiker
1867 Rotterdam - New Castle diversen
1869 Rotterdam - Batavia diversen
Bouma025 vermeldt P.R.Bok als gezagvoerder gedurende:
-
1856 t/m 1862 op de brik “Maleyer” ex Mozambique, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 725 ton o.m., varend van van Dulken, van Dorp & Co te Rotterdam. Het schip is in 1862 uitgebrand te Dartmouth.
Zeetijdingen:: 18 januari 1862 Maleijer onder kapitein P.R.Bok - Verbrand te Dartmouth021
-
1865 t/m 1870 op het fregat “Anna”, gebouwd in 1857 te Ridderkerk, 833 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven. Het schip werd in 1871 verkocht aan J.W.Anthony te Rotterdam en herdoopt in “Johanna”.
Overige bijzonderheden
P.R.Bok vervoerde per 21 februari 1869 vanuit Brouwershaven met de “Argo” een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 18 juni 1869 na een reis van 117 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.
Maleijer. CSR 439/93: 629 tons. 24 crew. Captain = P.R. Bok. Departed Hartlepool, England on 21 December 1858 with a cargo of coals and arrived at Albany on 26 March 1859. Where intended bound – uncertain. 110
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Verduin als gezagvoerder gedurende:
* 1864 van de bark “Johanna” ex Vertrouwen, gebouwd in 1851 te Elshout, 713 ton o.m., varend voor T.van Holst te Delfshaven;
* 1865 t/m 1870 van hetzelfde schip maar nu varend voor de wed. T. van Holst te Delfshaven. Het schip voer in 1871 voor W.Smit te Purmerend en was herdoopt in “Noord Holland”;
* 1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Johanna” ex Anna, gebouwd in 1858 te Ridderkerk, 811 ton o.m., varend voor J.W.Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1874 verkocht naar Noorwegen;
* 1876 t/m 1879 van de bark “Soerabaya Packet”, ex Jeannett Agathe”, gebouwd in 1858 bij W.& A.H.Meursing te Amsterdam, 496 ton o.m., varend voor de Perzische Handelsvereniging Hotz & Co te Rotterdam.Het schip strandde op 05 juni 1869 op weg van Saigon naar Hongkong met een lading rijst en werd als wrak verkocht;
* 1881 t/m 1883 op het 3/m schip “Johanna Maria”, gebouwd in 1866 te Slikkerveer, 893 ton o.m., varend voor J.R.Veder & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1884 verkocht aan Aug.Köpcke te Rotterdam en herdoopt in “Johanna”.
Overige bijzonderheden
Op 23 maart 1863 om 6 uur 's-morgens ter reede van Pagodan Schina (Schina is geen tikfout!) aan boord van het Nederlandsch barkschip Johanna is overleden Heiko Bron, geboren 16 mei 1838 te Nieuweschans, van beroep zeeman (er staat geen oorzaak bij vermeld, in de familiekring wordt vermeld "pokken".
De omschrijving is geschied door Adrianus Verduin, eerste stuurman in deze fungerend als gezagvoerder
in tegenwoordigheid van :
Meinardus Woldringh, oud 24 jaar, wonend te Breda, beroep 3e stuurman
Gerrit van der Poll, oud 29 jaar, eerste timmerman wonende te Nieuwediep
Gezien door de Ned. Consul te Canton in China J. den Amorie van der Hoeven
e-mail van de heer B.Bron te Heemskerk, dd 28 mei 2007
Zierikzeesche Courant 19 maart 1864
Op 15 maart 1864 is te Zierikzee binnengekomen de “Johanna”, kapt. Verduin, komend van Batavia op weg naar Rotterdam.
Datum vanaf: |
1874 |
Kapitein: |
Koepke, A.L. - Kammin, Dld. |
Overige informatie: |
0 |
Datum vanaf: |
1876 |
Kapitein: |
Strutz, W. - Jasenitz, Dld. |
Overige informatie: |
0 |
Datum vanaf: |
1877 |
Kapitein: |
Koepke, A.L. - Kammin, Dld. |
Overige informatie: |
0 |
|