Inloggen
Gezagvoerder

Bok, J.R.

Naam: Bok, J.R.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ALBERT 1847 Schoener Sailing Vessel 7676 Bekijk schip
HOOP VAN CAPELLE 1851 Bark Sailing Vessel 7783 Bekijk schip
ANNA 1858 Fregat Sailing Vessel 9349 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.R.Bok was met vlagnummer R338 in de periode 1851 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapiteinJ.R.Blok met vlagnummer R338 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1851 van de sch. “Albert”         ? last    van Dulk & Dorp te Rotterdam
  • 1855, 1858,

1859    van de bark “Hoop van Capelle”    304 last  Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.R.Bok                                                                                                                                                                                                           Anna                     16 maart 1860                                                                                                                                                                                            

Bouma025 vermeldt J.R.Bok als gezagvoerder gedurende:

  • 1855 van de schkof “Oostzee”, ex Geziena, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 110 ton o.m., varend voor M.C. de Crane & zn te Zierikzee;
  • 1855 t/m 1859 op de bark “Hoop van Capelle”, gebouwd in 1851 te Capelle aan de IJssel, 576 ton o.m., varend voor Reuchlin, Moll & Dutilh te Rotterdam. Gezonken in de Straat Soenda;
  • 1861 t/m 1865 op het fregat “Anna”, gebouwd in 1857 te Ridderkerk, 833 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven;
  • 1867 t/m 1868 op het 3/m schip “’s Gravenhage”, gebouwd in 1866 te Bolnes, 1998 ton o.m., 80 pk hulpstoomschip tot 1871, varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

J.L.R.Bok wordt als gezagvoerder vermeld van/in:

  • 1852 t/m 1858 van de 2/msch “Albert”, gebouwd in 1851 te Burnt Island, 80 ton o.m., varend voor van Dulken & van Dorp te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

“De “’s Gravenhage” vertrok op 2 mei 1867 van Brouwershaven naar Batavia, op dezelfde dag dat de Amsterdamse klipper “Insulinde” van de reder A.Hendrichs van Nieuwediep vertrok. Het verhaal gaat dat de beide kapiteins, P.P.Duinker Jr van de “Insulinde” en J.R.Bok van de “’s Gravenhage” met steun van reders en collega’s een weddenschap aangingen waarvan de inzet niet minder dan ¦12.000,- bedroeg. Een echte wedstrijd is het helaas niet geworden. Op de “’s Gravenhage” ontstond namelijk broei in de lading steenkolen, waardoor het schip, met 41 dagen reis, gedwongen werd Rio de Janeiro binnen te vallen om de passagiers te ontschepen (het had 300 man troepen aan boord), de lading te ontschepen en te dokken. De “Insulinde” maakte een snelle reis van 89 dagen; de “’s Gravenhage” arriveerde eerst tweeëneenhalve maand later. Ondanks de gemaakte omweg had het schip slechts 84 “zeildagen”, dit is vijf minder dan de “Insulinde”. ...”. (Uit: E.W.Petrejus Een schip vaart uit De Boer Maritiem, 1975, p.125. Deze ontleende het verhaal aan L.Smit,  Weg met de schroef, eruit met de machine,  Lloyd Mail, nr.8, 1938)

Overeenkomstig verhaal in “De Clippers” van Anno Teernstra, Uitg. Holdert & Co, N.V. Amsterdam 1945. p. 191-194.

 

J.K (moet zijn J.R.) Bok vertrok op 02 mei 1867 van Brouwershaven met de “’s Gravenhage” en een detachement van 6 officieren en 300 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 15 oktober 1867 na een reis van 166 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden en waren 2 soldaten gedeserteerd.065.

Anna. CSR 458/323:  676 tons.  27 crew.  Captain = ?J. R. Bok.  Departed Swansea, Wales on 5 May 1860 with a cargo of coals (“Patent fuels”) and arrived at Albany on 22 August 1860. Where intended bound – uncertain. 110

19.07.1859 gestoten op een klip in Straat Soenda nabij Brabandshoedje. Het schip was 16 juli van Batavia naar Rotterdam vertrokken.

De bark kwam weer vlot en met zware lekkage bewesten St. Nicolaas Punt op het strand gezet. Werd na het lens pompen door het s.s. BARA BARA naar Batavia gesleept, waar de sleep 25 juli arriveerde.

In augustus, tijdens het lossen van de lading, is de HOOP VAN CAPELLE in Batavia gezonken. Met de lading, bestaande uit koffie, suiker en rotting, werd ze op 8 augustus verkocht voor f 4.200,-114