Inloggen
VROUW CATHARINA (DE) - ID 9953


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1827-04-21 / 1846-04-23 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1827
Nat. Official Number: 329 AMST 1844
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wed. P. Kater & Zoonen, scheepswerf De Vigilantie., Monnickendam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1826-00-00
Launch Date: 1827-00-00
Delivery Date: 1827-04-00
Technical Data

Gross Tonnage: 64.00 lasts
Gross Tonnage 2: 121.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 24.76 Meters Registered
Beam: 5.58 Meters Registered
Depth: 3.25 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1827
Datum agenda: 1827-04-21
Register nr: 18270251
Scheepsnaam: VROUW CATHARINA
Type: Kof
Lasten: 64
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schuuring, A.H.
Plaats: Pekela
Kapitein op moment van verzoek: Schuuring, A.H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1827-04-21 DE VROUW CATHARINA
Manager: Albert Hindriks Schuring, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Hindriks Schuring, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1831-04-07 CATHARINA ELSINA
Manager: Albert Hindriks Schuring, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Hindriks Schuring, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1843-04-00 CATHARINA ELSINA
Manager: Hendrik Alberts Schuring, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hendrik Alberts Schuring, Oude Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Oude Pekela / Netherlands

Date/Name Ship 1844-08-30 CATHARINA ELSINA
Manager: Firma S.A. Westerlo & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma S.A. Westerlo & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Openbare verkoping te Liverpool. Aankoopprijs GBP 660.

Date/Name Ship 1845-01-02 ADRIANA THEODORA
Manager: Firma S.A. Westerlo & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma S.A. Westerlo & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: 23 november 1844 brandmerk 329 AMST 1844

Date/Name Ship 1846-04-23 TEUTONIA
Manager: Abraham Harms Banemann, Dornumersiel, Koninkrijk Hannover
Eigenaar: Abraham Harms Banemann, Dornumersiel, Koninkrijk Hannover
Shareholder:
Homeport / Flag: Dornumersiel / Koninkrijk Hannover

Ship Events Data

1844-01-15: Sprang a leak
Het kofschip CATHARINA ELSINA, kapt. H.A. Schuring, met haver en vlas van Harlingen naar Liverpool, is de 15e januari 1844 met gebroken bezaansmast, verlies van zeilen, schade aan schip en tuig en zware lekkage te Vlissingen binnengelopen, zijnde in de nacht van de 12e op de 13e dito op de hoogte van het Goodwin Sand door een Engelse schoener overzeild geworden.
1848-02-26: Final Fate: Stranded

Op 26 augustus is de TEUTONIA bij Port Curnow (Mount’s Bay, Cornwall), gestrand en wrak geworden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Albert werd geboren ca. 1767 te Amsterdam als zoon van Hendrik Jans Schuring en Okkien Alberts.

Albert Schuring (van Nieuwe Pekela) trouwde op 06 september 1806 te Oude Pekela met Trijntje Jans Smid (van Oude Pekela), gedoopt op 15 januari 1786 te Oude Pekela als dochter van Jan Hindriks Smit en Elsijn Derks. Trijntje overleed op 07 maart 1853 te Oude Pekela, 67 jaar, weduwe.

Albert Hendriks overleed op 15 april 1843 te Oude Pekela, 76 jaar, oud schipper.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Albert Hindriks Schuring vermeld als schipper in 1815, 1818, 1840, als oud schipper in 1843.

 

Lidmaatschap van zeemanscolleges

A.H.Schuring was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 11 in de periode 1827 t/m 1839.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.H.Schuring als gezagvoerder gedurende:

*     1833 t/m 1843 van de kof “Catharina Elsiena” gebouwd in 1828, bouwlocatie niet vermeld, 189 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Bouma vermeldt dat in 1855 ene kapitein R.Kuiper gezagvoerder was, maar twijfelt eraan of het hetzelfde schip was. Toen werd het schip in Harlingen 1 maal geregistreerd komend van Frederikstad.

 

A.H.Schuring wordt niet genoemd in de monsterrollencollectie op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Schuring, Albert Hindriks
Overige informatie: Albert Hindriks Schuring. * Amsterdam circa 1767, † Oude Pekela 15.04.1843. Trouwde met Trijntje Jans Smid. Het schip werd dus naar haar vernoemd: Trijntje is een roepnaam voor Catharina.

DE IDENTITEIT VAN DEZE KAPITEIN IS ZEER ONZEKER

 

Familiegegevens en opleiding

Het zou hier kunnen gaan om

Hendrik Schuring, gedoopt op 29 oktober 1809 te Oude Pekela als zoon van Albert Hindriks Schuring en Trientje Jans Smit.

 

Lidmaatschap van zeemanscolleges

H.A.Schuring was effectief lid van het naamloze zeemanscollege te Pekel-A met vlagnummer 11 in de periode 1840 t/m 1847. Hij nam dan het nummer over van zijn vader Albert Hindriks Schuring.

 

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Schuring als gezagvoerder gedurende:

  • 1856 t/m 1860 van de smak “Antje Schuring” ex Bernardus, ex Margaretha, gebouwd in 1827 te Veendam, 74 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela.
  •  

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

16 januari 1828, schip “Concordia”, schipper Albert E.Pot, lichtmatroos Hindrik Alberts Schuring.

10 februari 1853, schip “Elsina Catrina”, kapitein Geert J.Rubing, stuurman hendrik Schuring uit Oude Pekela.

07 februari 1854, schip “Elsina Catrina”, kapitein Geert J.Rubing, stuurman Hindrik A. Schuring uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1837
Kapitein: Schuring, Hendrik Alberts
Overige informatie: Hendriks Alberts Schuring. * Oude Pekela 31-07-1815, † onbekend.

Familiegegevens en opleiding

H.C.G.B.Behrens was getrouwd met Hermina van Wijk, geboren 16 oktober 1812 en overleden op 17 december 1889. Zij hertrouwde na het overlijden van Heinrich op 18 mei 1860 met ene G.Bloemhof.118

Heinrich overleed in 1849.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.C.G.B.Behrens, adres St.Janstraat boven nr.21, werd met nr.701 effectief lid van Zeemanshoop per 05 november 1844 op voorspraak van B.Barends. Het schip was de “Adriana Theodora”002. Ten tijde van de inschrijving waren Behrens en zijn vrouw 45 resp. 32 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon: Heinrich Carsten Georg (1841) en 1 dochter: Johanna Harmina (1843). Toegevoegd is “overleden “ 002a.

In de Algemene Vergaderingen van 29 oktober/05 november 1844 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Heinrich Carsten Georg Bernhard Behrens, oud 45 jaar, voerend de kof “Adriana Theodora”, wonend in de St.Jansstraat boven nr. 21 te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.Barends.023.

H.C.G.B.Behrends was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1844 t/m 1850 met vlagnummer 701.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 18 december 1849 staat een voorstel van dhr. N.Trakranen om namens Zeemanshoop aan kapitein (James) Moir van het Engelse compagnieschip “Minerva” een passend geschenk aan te bieden wegens de verleende hulp bij het verongelukken van het Nederlandse schip “Geertruida” onder kapitein H.G.C.B.Behrends. Het Bestuur besluit een intekenlijst te openen.042

In de Bestuursvergaderingen van Zeemanshoop van 27 december 1849 en 24 januari 1850 wordt de aanvrage en de toekenning van een uitkering met ingang van 01 november 1849 vermeld voor de weduwe Behrends-H.van Wijk voor haar en 3 kinderen042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1849 wordt gemeld dat op de intekenlijst voor een geschenk voor kapitein Moir een bedrag van f 395,- is binnengekomen. Er zal gezocht worden naar een “geschikt stuk zilver”042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 21 februari 1850 is de vertaling opgenomen van een Engelse brief “geschreven aan Kapitein James Moir Esq ten geleide van de aan hem door eenige leden van het Collegie vereerde Zilveren beker en onderschotel”gedateerd 4 februari 1850. Onderdelen van de tekst zijn:

“Mijn Heer

Ongeveer een half jaar is er verstreken, sedert aan boord van het Schip Minerva, waarover het bevel aan U was opgedragen de kreet van “een wrak in ’t zicht” werd vernomen. Onmiddellijk luidden Uw bevelen, om de Minerva koers te doen zetten naar de reddelooze bodem, die slechts weinige dagen te voren, met evenveel veiligheid als het onder Uw bevel staande Schip zelve, den oceaan doorploegde! De Gezagvoerder van het rampzalige Schip Geertruida was, met verscheidene der opvarende, eene prooi der woedende golven geworden./ doch het grootste gedeelte der Equipagie bevond zich nog op het wrak, worstelende met den dood, die den overblijvenden van alle zijden aangrijnsde. Moede van de lange worsteling, hadden de meeste hunner zich ter dood bereid toen op éénmaal de Minerva gezien werd. Eene luide kreet van vreugde kwam op de lippen, stille dankzeggingen op ten Hemel, toen het ter nedergeslagen en afgematte volk het reddende vaartuig aanschouwde, dat ter hulpe naderde. Na vele pogingen Uwerzijds, die getuigden van uwe menschlievende bedoelingen jegens het arme hulpeloze volk, schonk de voorzienigheid U de zelfvoldoening allen te redden, die zich nog op het zinkende wrak bevonden.

….. Het Zeemanscollegie Zeemanshoop … vernam tot deszelfs groote blijdschap de reddens van zoovelen der opvarenden van het Hollandsche Barkschip Geertruida … en … eenige leden van het voorne Collegie vermeenden U een bewijs te moeten geven, dat zij Uw voorbeeldig gedrag  … op hoogen prijs stellen. Zij verzoeken U ten bewijze hunner opregte erkentenis de hiernevens gaande zilveren beker en Schotel te willen aannemen. Met den hartgrondigen wensch dat uwe verder loopbaan door voorspoed mogen gekenmerkt worden … “

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1860 meldt H.Bloemhof geb. van Wijk, vroeger weduwe van H.C.G.B.Behrens te zijn hertrouwd.042.

In de notulen dd 26 januari 1865 meldt de wed. J.Zeegers geb. Muntendam eerder wed. H.Behrends om herstel van haar uitkering welke haar wordt toegekend ingaande februari 1865.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 06 juni 1867 staat een “Brief van A.Behrens voogd van Agatha Behrens verzoekende om haar uitzet.”. Het Bestuur gaat accoord.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 februari 1872 staat een verzoek om herstel van uitkering door de wed. G.Bloemhof geb. van Wijk, eerder de wed. H.C.G.B.Behrens die haar op dezelfde datum wordt toegestaan.042. en 118

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 12 februari 1850 staat de mededeling dat aan de weduwe van kapitein H.C.G.B.Behrens een uitkering is toegekend ingaande 01 november 1850 voor haar en 3 kinderen.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 05 juni 1860 staat een bericht van de de. H.C.G.B.Behrens geb. van Wijk die meldt te zijn hertrouwd als H.Bloemhof en derhalve bedankt voor de uitkering.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 19 juli 1864 staat de mededeling van de wed. H.Behrens geb. Muntendam dat zij is hertrouwd en dus afziet van verdere uitkering.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 07 februari 1865 wordt door de wed. J.Zeegers geb. A.Muntendam, eerder de wed. H.Behrens, het verzoek gedaan haar uitkering weer toe te staan.023. Een overeenkomstige mededeling staat in de notulen van de Bestuursvergadering dd 31 juni 1864 (Dit zal niet de weduwe H.C.G.B.Behrens zijn. Wellicht de zoon Heinrich Carsten Georg, die dan overigens geen gezagvoerder is geweest, maar wel lid van “Zeemanshoop”)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 18 juni 1867 staat vermeld een brief van voogd A.Beherns van de minderjarige Agatha Behrens om een tegoed zijnde uitkering te mogen ontvangen. Het Bestuur heeft de afhandeling overgedragen aan de penningmeester.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van “Zeemanshoop” dd 27 februari 1872 staat vermeld dat de uitkering aan de wed. G.Bloemhof geb. van Wijk, eerder de wed. H.C.G.B.Behrens, is hersteld.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer            jaren                type        scheepsnaam                      naam reder/boekhouder

     701                  1844-1845            sch.kof  Adriana Theodora              J.P.Janette Walen

                             1846                     bark       Geertruida                           geen opgave

                             1848                      bark       Geertruida                           H.J.Rietveld en J.H.Roquette

 

Bouma025 vermeldt H.C.G.B.Behrens als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1847 van de sch.kof “Adriana Theodora”, gebouwd in 1827 te Monnikendam, 119 ton o.m., varend voor J.P.Jeannette Walen te Amsterdam. Het schip werd in 1847 verkocht naar Hannover en herdoopt als “Teutonia”.

*    1847 t/m 1849 van de bark “Geertruida” ex Anna Catharina, gebouwd in 1829 te Amsterdam, 458 ton o.m., varend voor H.I.Rietveld & J.H.Roquette te Amsterdam. Het schip is vergaan bezuiden Kaap de Goede Hoop.

      Lloyd’s vermeldt: “19 Nov. 1849  GEERTRUIDA  abandoned, sinking state, 8 drowned.”87.

 

Overige bijzonderheden

“Op 30 november 1849 liet de weduwe van Wijk de volgende overlijdens-annonce in een courant plaatsen: “Na eene allergelukkigste echtvereeniging van bijna tien jaren trof mij heden de gevoeligste slag mijns levens, om van blijde hoop op wederzien in de allertreurigste droefheid gedompeld te worden, door de bevestigende tijding te ontvangen, dat mijn hartelijk geliefde echtgenoot, Heinrich Carsten Georg Bernard Behrens, gezagvoerder van het barkschip Geertruida, in den ouderdom van circa 50 jaren, op den 25sten augustus l.l. op de terugreize van Java, op het allertreurigst, zijn leven heeft verloren, door aan eene prooi der golven te worden overgelaten.”

De dramatische gebeurtenissen op die zo fatale dag in augustus 1849 werden opgetekend door de eerste stuurman van de “Geertruida”, H.Vierow, die zelf het ongeluk had overleefd. Vierow verhaalt hoe op de 26e van die maand tijdens een aanhoudende storm een zware golf over het dek sloeg, die de bezaansmast en alles wat achter de grote mast was - de sloep, watervaten, hutten, kippenhokken en wat dies meer zij - wegvaagde. De kapitein, de tweede stuurman en vijf andere bemanningsleden sloegen overboord en verdronken jammerlijk. Het schip maakte fors water en een groot deel van de masten en de tuigage werd vernield. Onder leiding van de eerste stuurman werd met man en macht geprobeerd de zwaar gehavende “Geertruida” door de storm heen te loodsen. Uiteindelijk werden de overlevenden gered en aan boord genomen van het Engelse schip “Minerva”, dat onder leiding van kapitein James Moier vanuit Madras onderweg was naar Londen. ...”.

Heinrich Behrens was eerder eerste stuurman op het fregat “Lucia Maria”. ... Behrens werd in 1843 gezagvoerder in de plaats van kapitein Hendrik Wente, die eerder dat jaar op zee was overleden009.

H.C.G.B.Behrends was van 1847 t/m 1849 gezagvoerder van de bark “Geertruida”, gebouwd in 1829 als “Anna Catharina”op de werf “Het eiland Terschelling” van A. de Graaf & Zn te Amsterdam, 458 ton o.m. De kiel werd gelegd op 18 november 1828 en de tewaterlating geschiedde op 17 juni 1829. De eerste rederij was Voûte & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1842 verkocht aan Jeanette Walen te Amsterdam en in 1846 aan H.I.Rietveld & J.H.Roquette te Amsterdam, welke de rederij van kapitein Behrends was025 en gegevens van K.Suyk te Heiloo..

“Het beruchte zeegebied langs de Zuidoostkust van Zuid Afrika vroeg vaker z’n tol. Uit “Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de Zeevaartkunde” van Tindal en Swart, 1850, kennen we het vergaan van het houten barkschip “Geertruida” daar. Dat schip werd, komende van Pangool (Zuidkust Java), langs de Z.O.- en Z.kust van Zuid Afrika, dagenlang door zware storm geteisterd, waarbij successievelijk alle masten neerkwamen. Ook de kapitein en zes leden van de equipage werden overboord geslagen en met het ruim vol water ging de lading koffij zodanig zwellen dat het dek omhoog gedrukt werd. Op 29 Augustus 1849, ongeveer 70 mijl bezuiden de Afrikaanse kust bij Plettenberg Baai en ca 290 mijl Oostzuidoost van Kaap de Goede Hoop, werden de overgebleven 17 bemanningsleden gered door het Engelsche fregat “Minerva” onder Capt. James Moier, dat toen nog 14 dagen werk had om in voortdurend stormweder de 290 mijl naar Kaap de Goede Hoop af te leggen, om de geredden daar in de Simonsbaai aan land te zetten”052.

In de Verhandelingen en Berigten betrekkelijk het Zeewezen en de Zeevaartkunde (door Jacob Swart en Jhr. G.A.Tindal) 1850 nr. 1 p.1-11 staat het artikel “Het vergaan van het barkschip Geertruida medegedeeld door H.Vierow”, door H.Vierow.

Het artikel vermeldt dat het gaat om de eerste stuurman H.Vierow en ik neem aan dat het hier gaat om de latere kapitein H.H.Vierow (zie aldaar).

Het verslaat het “ongelukkig wedervaren met het barkschip Geertruida, van Pangool tot bij Kaap de Goede Hoop … “. Op 11 juli 1849 werd Pangool verlaten en de reis verliep voorspoedig tot op de hoogte van Mauritius, waarna het weer omsloeg. Op de 19de augustus tussen Madagaskar en de kust van Afrika sloeg de bliksem in de barksteng en veroorzaakte nogal wat schade. Op de 25ste augustus was men onder de Afrikaanse kust en kort daarop raakte men in een hevige storm. Er onstond grote schade en op de 26ste “sloeg een zware stortzee over”. “ … de kapitein, de 2e stuurman, de timmerman, een matroos, een ligtmatroos en 2 jongens (werden)  … in zee geworpen. De hofmeester … werd nog behouden, doch in een deerniswaardige toestand”. Na nog een stortzee gingen masten verloren, raakten sloepen onklaar en lkwam veel water binnen. Tot overmaat van ramp ging de koffielading zwellen en begon het schip uit elkaar te barsten. Op de 28ste ontwaarde men een ander schip en op de 29ste kon de bemanning op dit engelse schip overgaan. “Ten 11½ ure bevonden wij ons allen behouden aan boord van het Engelsche schip The Minerva, Kapt. James Moier, komende van Madras en bestemd naar Londen”. De positie was 35o20’Z.Br./23o46’OL. Door de overbezetting van het schip moest de watervoorziening gerantsoeneerd worden. “Na met veel stormachtig weder en veranderlike winden geworsteld te hebben, kwamen wij den 12den September behouden in de Simonsbaai ten anker”.

 

Uit Bouma025 is te concluderen dat ten tijde van de schipbreuk kapitein H.C.G.B.Behrends, met vlagnummer A701, de gezagvoerder was, die dus tijdens de ramp omkwam.

Scheepvaartberichten Algemeen Handelsblad 20 november 1849 volgen M.Hoedemaker Wzn; Boekje nr. 11, blz 55038:

Het schip GEERTRUIDA, kapitein Behrens, van Pangool herwaarts gedestineerd is, volgens brief van Kaap de Goede Hoop van 15 September, 28 Augustus op 25o10’Z.Br. en 24o 6’O.L. gezonken, hetzelve was op 25 dito op 34o 15’Z.Br. en 25o 6’ O.L. door een orkaan uit het W. en N.N.W. beloopen, den volgende dag was het weeder zoodanig, dat men geen hoogte kon nemen, de bezaansmast sloeg weg, nemende den Kapitein, een matroos en 3 jongens mede, de hofmeester werd mede overboord overboord geslagen, doch met een gebroken arm en been opgehaald. De orkaan hield met onverminderde hevigheid aan tot 28 dito, als wanneer de Engelschen bark MINERVA op zijde kwam en het overgebleven gedeelte der equipage, bestaande uit den 2de en 3de stuurman, de docter en 14 man Overnamenen in Simonsbaai aanbracht. De Geertruida zonk spoedig daarna, door de gezwollen koffie het schip had doen barsten.

Volgens later bericht was ook de 1ste stuurman bij het verongelukken van dien bodem omgekomen. (hetgeen dus onjuist was).

Boekje Hoedemaker nr. 11 blz 59038I

Advertentie van het overlijden van Heinrich Carsten Georg Bernard Behrens. Gezagvoerder van het Nederlandsche barkschip GEERTRUIDA, in de ouderdom van 50 jaar, op den 25 Augustus 1849 op de thuisreis van Java.

 

Er is een scheepsportret door Jacob Spin 1849 voorstellende het barkschip GEERTRUIDA in nood, mannen gered door het Engelse fregatschip Minerva. Het onderschift van het portret is “Gezigt van het Barkschip GEERTRUIDA op de hoogte van de Kaap de Goede Hoop 29 August 1849”.  Aanwezig in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen Nederlands.

 

 

Uit: “Stad en Lande. Cultuur-historisch tijdschrift voor Groningen, Jg. 14, nr. 2, 2005

In 2005 verscheen een publicatie (48.pp) van de Stichting Nederlandse KaapHoorn-vaarders onder de titel “DE SCHIPBREUK van het Barkschip Jan Hendrik op de St.Paulusrots”, waarin de dagboeken van Hanou, Vierow en ook een recent verkregen dagboek van de scheepstimmerman Jan van Heijst werden besproken. Op de omslag van de publicatie staat een afbeelding van het schilderij in het Brabants Museum.

In deze publicatie is opgenomen een verslag van Vierow van het vergaan van de “Geertruida” onder kapitein Heinrich C.D.Behrends. in 1849 tussen Pangool en Madagascar in de Indische Oceaan. Vierow was 1e stuurman op dit schip

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Behrens, Heinrich Carsten Georg Bernard
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1827-09-26
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VROUWE CATHARINA
Schipper: Schuuring, Albert H
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1827

Op 21 april 1827 werd de eerste zeebrief verstrekt voor de VROUW CATHARINA, aangevraagd door A.H. Schuring, Pekela, voor zichzelf als kapitein.

1828

RC 250328
Rotterdam, 24 maart. De 22e dezer, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis WILHELMINA, kapt. C. Cordia, van St. Ubes; DE JONGE GERRIT, kapt. L. Hus, van Fekamp en DE VROUW CATHARINA, kapt. A.H. Schuring van Bordeaux.
AH 020428
Cargalijsten. Rotterdam, 29 maart. DE VROUW CATHARINA, kapt. A.H. Schuring, van Bordeaux; DE ONDERNEMING, kapt. C. Haasnoot, van Cette.
RC 190428
Rotterdam, 18 april. De 18e, des morgens, zeilden DE HOOP, kapt. J.H. Mugge, naar Marennes; DE VROUW MARGARETHA, kapt. A. de Zeeuw, naar Gibraltar; CLAZINA EN DIRKJE, kapt. C.S. Schilperoord, naar St. Ubes; DE VROUW CATHARINA, kapt. A.H. Schuring, naar Oleron; DE VROUW ANNA, kapt. G. Don, naar Drontheim en NEPTHUNES, kapt. J.C. Arents, naar Riga.
RC 110928
Rotterdam, 10 september. Van Antwerpen is de Schelde afgekomen en naar zee gezeild DE JONGE PIETER, kapt. J. Addisson, naar Londen; DE VROUW CATHARINA, kapt. H.A. Schuring (opm: A.H. Schuring), naar Bristol.

1829

AH 010429
Advertentie. In lading liggende schepen te Amsterdam, naar de volgende plaatsen:
Petersburg. CATHARINA, kapt. Albert H. Schuring. Adres bij Kranenborg & van Mourik en bij Wed. P. Poolman Jsz. & Zoon.

Op 27 april 1829 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de VROUW CATHARINA, aangevraagd door A.H. Schuring, Pekela, voor zichzelf als kapitein.

RC 031129
Rotterdam, 2 november. De 30e passato, des namiddags, arriveerden te Helvoetsluis DE VROUW CATHARINA, kapt. A.H. Schuring, van Dantzig; AGATHA, kapt. B.J. Potjewyd, van Libau; JOHANNA CORNELIA, kapt. P.D. Kuyt, van Londen en DE JONGE JOHAN VAN LETTE, kapt. J. Damster, van Riga naar Antwerpen, als bijlegger.

1830

AH 190530
Carga-lijsten. Amsterdam, 18 mei. AUGUSTA, kapt. S. Gider, van Canton; ONDERNEMING, kapt. H.H. Middel, van Cardiff; VRIENDSCHAP, kapt. J.J. Valom, van Gothenburg; FENNA, kapt. A.K. de Weerd, DE VROUW MACKE (opm: smak VROUW MAAIKE), kapt. E.J. Fisser en GEZINA CATHARINA, kapt. H.R. Stutvoet, van Koningsbergen; BOUWINA, kapt. H.J. Dekker, van Wismar; VROUW HENDRIKA, kapt. O.H. Brahms en VROUW CATHARINA, kapt. A.H. Schuring, van Memel;
AH 240730
Carga-lijsten. Amsterdam, 23 juli. HENRIETTE, kapt. J.K. de Vries, van Bahia; VROUW MARIA, kapt. H.T. Mulder, van Petersburg; VROUW ELISABETH, kapt. W.A. Wijkman, van Stockholm; VROUW CATHARINA, kapt. A.H. Schuring, van Memel;
AH 061030
Carga-lijsten. Amsterdam, 5 oktober. VROUW CATHARINA, kapt. A.H. Schuring, van Memel; TWEE GEBROEDERS, kapt. W.J. Wilts, van Otterndorff;

1831

Op 7 april 1831 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CATHARINA ELSINA, aangevraagd door A.H. Schuring, Pekela, voor zichzelf als kapitein.

1832

AH 280932
Texel, 26 september. Binnengekomen: CATHARINA ELSINA, kapt. A.H. Schuring, van St. Petersburg; FLORA, kapt. W. Zacharias, van Archangel; ANNA MARGARETHA ELIZABETH, kapt. J. Nielsen, van Nerva, zijn alle 3 na visitatie van de quarantaine ontslagen;
PGC 021032
Kapitein A.H. Schuring, van Petersburg te Texel binnen heeft 22 september, op 10 mijlen van het Vlie, aan boord alles wel zijnde, gepraaid het schip de GOEDE HOOP, kapitein D.P. Smith, van Duinkerken naar Libau.

1833

Op 20 juni 1833 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CATHARINA ELSINA, aangevraagd door A.H. Schuring, Pekela, voor zichzelf als kapitein.

AH 010733
Scheepstijdingen. Uitgezeild.
Texel, 28 juni. ULLA, kapt. J.E. Petersen, naar Lissabon; CATHARINA ELSINA, kapt. A.H. Schuring, ANTONIA, kapt. E. Speelman en REMINA, kapt. J.G. Boon, alle drie naar Liverpool;
AH 170833
Scheepstijdingen. Binnengekomen:
Texel, 15 augustus. EMANUEL, kapt. G. Jacobsen, van Drammen; DE LIEFDE, kapt. J. Mortier, van Newcastle; CATHARINA ELSINA, kapt. A.H. Schuring, van Liverpool.
AH 251033
Binnengekomen:
Texel, 23 oktober. CATHARINA ELISABETH (opm: kof CATHARINA ELSINA), kapt. A.H. Schuring, van Newcastle; JONGE FREDRIK, kapt. K. Stoert, van Dordrecht naar Rustersiel, als bijlegger;

1834

AH 100434
Uitgezeild:
Vlie, 7 april. GOEDE HOOP, kapt. H.B. de Jong en JONGE LEEUW, kapt. P.P. Winja, naar Newcastle; WILHELMINA HENDRIKA, kapt. D.D. de Jong, naar Hull; VROUW JELTJE, kapt. L.P. de Vreede, naar Leith; AGATHA, kapt. K.L. Spykman, naar Riga; ANNA SOPHIA, kapt. E.A. Boek, naar Koningsbergen; DIVERDINA, kapt. P. Meintz, naar Memel; YPEUS, kapt. H. de Weerd, naar Holbeck; CATHARINA ELSINA, kapt. A.H. Schuring, naar Elsinger (opm: Elseneur);
AH 180834
Binnengekomen:
Texel, 16 augustus. CATHARINA ELSINA, kapt. A.H. Schuring, van Petersburg.
AH 100934
Uitgezeild;
Texel, 8 september. AURORA, kapt. J.A. de Haas, naar Batavia; FAAM, kapt. J. Andresen, naar Suriname; MARIA JACOBA, kapt. S. van Duyn, naar Laguyra en Curaçao; JONGE JACOB, kapt. V.H. Kramer, naar St. Thomas; VIER GEBROEDERS, kapt. O.F. Fokkema, naar Londen; CATHARINA ELSINA, kapt. A.H. Schuring en JONGE WICHER, kapt. D.D. Kuitze, beide op avontuur.
AH 031034
Binnengekomen:
Texel, 1 oktober. DE VROUW CATHARINA, kapt. R.A. van Laten, van Rouaan; DE VROUW HENDRIKA, kapt. L.K. de Jonge, van Newcastle; LUKINA MARGARETHA, kapt. H.S. Hoveling, van Sunderland; DE VROUW ANNEGINA, kapt. A.J. Boiten, van Petersburg.
Vlie, 30 september. CATHARINA ELSINA, kapt. A.H. Schuring, van Sunderland;

1835

Op 19 maart 1835 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CATHARINA ELSINA, aangevraagd door A.H. Schuring, Pekela, voor zichzelf als kapitein.

AH 260335
Advertentie. Schepen in lading.
Naar Rusland, Zweden, Noorwegen, Denemarken, de Oostzee, enz.
Petersburg. De Nederlandse kof DE HOOP, kapt. SIPKE e. Scherpbier. Adres bij Kranenborg en Zn. en de Wed. P. Poolman Jzn. en Zoon.
Riga. Het Nederlands kofschip CATHARINA ELSINA, kapt. H.A. Schuring. Adres bij Kranenborg en Zonen en de Wed. P. Poolman Jz. en Zoon.
AH 230935
Binnengekomen:
Texel, 21 september. CATHARINA ELSINA (opm: kof), kapt. H.A. Schuring, van Suriname.
AH 260935
Carga-lijsten Amsterdam: L’EUGENIE, kapt. A.J. de Meulenaere, van Batavia met koffie, suiker, tabak, huiden, hoorns en sapanhout; CATHARINA ELSINA (opm: kof), kapt. H.A. Schuring, van Suriname met suiker; CLASINA ADRIANA, kapt. J. Andresen, van Suriname met suiker, katoen en tijm; VROUW CHRISTINA, kapt. R.J. Dood, van Bayonne met terpentijn-olie; HENDRIKA, kapt. H.E. Boswyk, van Bergen met traan en stokvis.

1837

Op 13 april 1837 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CATHARINA ELSINA, aangevraagd door A.H. Schuring, Pekela, voor H.A. Schuring als kapitein.

1839

Op 27 augustus 1838 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CATHARINA ELSINA, aangevraagd door A.H. Schuring, Pekela, voor H.A. Schuring als kapitein.

ZP 230939 – 502
Op de 21e, 22e en 23e september zijn de onderstaande schepen te Amsterdam gearriveerd:
ADMIRAAL JAN EVERTSEN, kapt. P. Kraaij, van Batavia met koffij, suiker, enz, liggende in het Oosterdok.
CATHARINA ELSINA, kapt. H.A. Schuring, van Newport met steenkolen, liggende in het Oosterdok.
ZP 021139 – 537
Schepen in lading naar:
Bordeaux: het Nederlands kofschip Douro, kapt. H. de Haas. (Oosterdok) Adres bij C.J. de Grys & Zoon.
Idem: het Nederlands kofschip CATHARINA ELSINA, kapt. H.A. Schuring. (Oosterdok) Adres bij van Ulphen & Ruys.

1840

PGC 131040
Het schip CATHARINA ELSINA, kapt. Schuring, van Amsterdam naar Cardiff, was den 30 sept. op de hoogte van Dungeness.

1842

Op 19 oktober 1842 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de CATHARINA ELSINA, aangevraagd door A.H. Schuring, Oude Pekela, voor H.A. Schuring als kapitein.

1844

AC 190144
Vlissingen, 15 januari. Het schip CATHARINA ELSINA, kapt. Schuuring (opm: kof, kapt. H.A. Schuring), van Harlingen naar Liverpool, is alhier zwaar lek met gebroken bezaansmast en verlies van zeilen binnengelopen, zijnde in de nacht van 12/13 dezer bij Goodwin Sands door een Engelse schooner overzeild geworden.
RC 250144
Rotterdam, den 24 januari. Het schip CATHARINA ELSINA, kapt. H.A. Schuring, van Harlingen naar Liverpool, te Vlissingen binnen (opm: zie AC 190144), moest de lading lossen.
RC 070544
Rotterdam, den 6 mei. Het kofschip CATHARINA ELSINA, kapt. H.A. Schuring, met vlas van Harlingen naar Liverpool, den 15 januari met zware schade in de Westerhaven van Vlissingen binnengelopen (opm: zie AC 190144), heeft, na volbrachte reparatie, den 3 dezer de reis voortgezet.
RC 210544
Uittreksel uit de Lloyd’slijsten van den 15, 16 en 17 mei:
Te Liverpool aangekomen de CATHARINA ELSINA, kapt. Schuring, van Harlingen, laatst van Vlissingen. (opm: de kof van kapt. Hendrik Albert Schuring werd ter plaatse in beslag genomen [mogelijk na opgenomen bodemarij, zie RC 070544] en in veiling aangekocht door Firma S.A. Westerlo, Amsterdam; onder de huidige naam bracht kapt. Behrens het schip naar huis [zie NRC 300944], waar het de naam ADRIANA THEODORA kreeg)
NRC 300944
Extracten uit de Lloyd’slijsten van 26 en 27 september.
Liverpool 26 september, CATHARINA ELSINA, kapt. Behrens, naar Amsterdam (opm: zie RC 210544).

1845

Op 2 januari 1845 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de ADRIANA THEODORA, aangevraagd door S.A. Westerlo, Amsterdam, voor G.B. Behrens als kapitein.

AH 190545
Genua, 30 april. Binnengekomen ALIDA THEODORA, kapt. Behrends (opm: kof ADRIANA THEODORA, kapt. G.B. Behrens), van Amsterdam.
AH 150945
Odessa, 13 augustus. Binnengekomen ADRIANA THEODORA, kapt. Behrends, van/naar Konstantinopel.
AH 031045
Konstantinopel, Binnengekomen voor 10 september. ADRIANA THEODORA, kapt. Behrens, naar Vlissingen.
OHC 231245
Amsterdam, 20 december. Aangekomen te Vlissingen, Behrends, (opm: kof ADRIANA THEODORA; zie AH 040246 en 070246), van Odessa.

1846

AH 040246
Advertentie. In voldoening van art. 817, 2e. lid., Wetboek van Koophandel, worden alle de bekende en onbekende schuldeisers in de failliete massa van Jean Pierre Jannette Walen, zo in privé, als gehandeld hebbende op de Firma van S.A. Westerlo & C°, opgeroepen, om in persoon of bij gemachtigde (laatstgemelde voorzien van een behoorlijk geregistreerde en, zo nodig, gelegaliseerde procuratie) te verschijnen op de bijeenkomst van schuldeisers, welke, krachtens bevel en onder voorzitting van den Edel-Achtbaren Heer Regter-Commissaris, zal gehouden worden op maandag 1 februari 1800 zeven en veertig, des voormiddags ten 10 ure, op het Paleis van Justitie te Amsterdam , in het lokaal, alwaar de Tweede Kamer der Arrond.-Regtbank zitting houdt, en zulks ten einde hunne schuldvorderingen te doen verifiëren, en desnoods te beëdigen.
De Crediteuren worden verzocht, de bewijzen hunner schuldvorderingen in te zenden bij een der ondergetekenden, wonende de eerst-ondergetekende op de Heerengracht over de Nieuwe Spiegelstraat, de tweede ondergetekende op de Keizersgracht bij dc Leydschestraat, le Amsterdam.
De curatoren in het Faillissement voornoemd: A.B.R. de Vries, C.E. van Goor.
AH 070246
Advertentie. Publieke verkoping te Antwerpen, door de Scheeps-Makelaars Ch. Grisar en J.W. Marsily. Op vrijdag 27 februari 1846, des middags ten 2 uur in bet Beursgebouw. Van het Nederlandsche Kofschip ADRIANA THEODORA, gevoerd door Kapitein G.B. Behrens, liggende in het Groote Dok aldaar, met deszelfs goede en complete Inventaris. Volgens meetbrief, lang 23 el 20 duim. Wijd 4 el 26 duim, hol 2 el 46 duim, en alzo gemeten op 108 Zeetonnen. Tot nadere informatien zich te adresseren bij J.C. van Oven & Zonen, cargadoors te Amsterdam of bij bovengenoemde makelaars.
(opm: op 16 april 1846 zond de Nederlandse consul te Antwerpen de zeebrief van de ADRIANA THEODORA, bouwjaar 1827, naar Den Haag onder vermelding ‘schip verkocht’; de koper uit Dornumersiel noemde het schip TEUTONIA)

1848

NRC 310848
Penzance, 26 augustus. Het schip TEUTONIA, kapt. De Boer, van Dorumerzijl (opm: Dornumersiel, Oost-Friesland, de thuishaven; ex Nederlandse ADRIANA THEODORA) naar Newport, is bij Port Curnow (opm: Porthcurno, 50º2’ N 5º38’ W, [Mount’s Bay]) op strand gezet en geheel wrak geworden, doch het volk gered en de inventaris geborgen.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1844.25b

DVD XI - 481
BIJLBRIEF

Naam schip de VROUW CATHARINA

plaats en datum acte verklaring van bouw, Monnickendam, 19 november 1844

type schip kof

bouwwerf/verkoper firma Wed. P. Kater & Zoonen, Monnickendam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Albert H. Schuring, kapitein te Oude Pekel A.

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang over stevens 24,76 meter; wijd 5,58 meter, hol 3,25 meter.

kiellegging 1826

tewaterlating 1827

plaats / datum registratie Amsterdam, 24 december 1844

nummer van registratie deel 48, folio 88, recto, vak 3.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: De Gebr. Kater, scheepstimmerlieden te Monnickendam, verklaren op 19 november 1844, dat in de jaren 1826 en 1827 op de werf de Vigilantie van de Wed. P. Kater & Zoonen te Monnickendam het schip de VROUW CATHARINA is gebouwd voor rekening van kapt. Albert H. Schuring te Oude Pekel A.
(opm: kennelijk tussen 1827 en 1844 overgegaan van vader op zoon en verdoopt van VROUW CATHARINA in CATHARINA ELZINA.)




researcher/datum research: ML / 030908

Naam VROUW CATHARINA (de)
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1844
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3170.1844.25
foto IMG 2521 - 2523

CEDULE

Naam schip bevorens genaamd CATHARINA ELZINA, doch thans door koper genaamd ADRIANA THEODORA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 21 december 1844

type schip kof

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma S.A. Westerlo & Co., Amsterdam, enig eigenaren

te voeren door kapt. H.C.G.B. Behrens

grootte in tonnen 64 lasten of 121 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Monnickendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 december 1844

nummer registratie deel 48, folio 85, verso, vak 6

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond worden zowel dekoopacte, als ook de bijlbrief. (van bouw of koop wordt niet gerept.) Het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Jean Pierre Jannette Walen als lid van de enig eigenaren, de firma S.A. Westerlo & Co. te Amsterdam.



researcher/datum research: ML / 100816

Naam ADRIANA THEODORA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1844
Toegang 198
Inventaris 3170

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1844.25a

DVD XI – 492 - 495
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip CATHARINA ELZINA

plaats en datum acte openbare verkoping, Liverpool, 30 augustus 1844

type schip galjoot

bouwwerf/verkoper Thomas Bagnall Collier, Liverpool, aangesteld bij decreet van het Hoge Admiraliteitshof van Engeland van 7 augustus 1844

gevoerd door kapt. Hendrik Albert Schuring

eigenaar/aankoper firma S.A. Westerlo & Co., kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 128 tonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek en klein achterdek

afmetingen lengte van het voorgedeelte van de steven tot aan het achtergedeelte van de achtersteven langs de naad van de kiel = 80 voet; breedte midscheeps genomen boven de berghouten = 20 voet 3 duim; diepte midscheeps = 9 voet 6½ duim

kiellegging

tewaterlating 1827

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 november 1844 en ingeschreven in deel 3 no. 329 in dato 5 december 1844 ten kantore van de bewaring der hypotheken te Amsterdam.

nummer van registratie deel 48, folio 57, recto, vak 6.

notaris

prijs GBP 660,-

Bijzonderheden: translaat de dato 18 november 1844 uit het Engels
Het schip lag bij deze verkoping te Liverpool. Het betreft hier kennelijk een in beslag genomen Nederlands schip
(zie ook acte Amsterdam 1844/25b, schip VROUW CATHARINA)



researcher/datum research: ML / 030908

Naam CATHARINA ELZINA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1844
Toegang 198
Inventaris 3179

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, diverse bestandsdelen.
Noord-Hollands Archief – Haarlem, Archiefnummer Amst.198.3180-1844.25a
Noord-Hollands Archief – Haarlem, Archiefnummer Amst.198.3180-1844.25b
Dhr. L. van Coolput, Antwerpen
www.allegroningers.nl
AH = Algemeen Handelsblad
AC = Amsterdamsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Oprechte Haarlemsche Courant
PGC = Prov. Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost