Inloggen
LOUISE - ID 8244


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-10-01 / 1869-10-20 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Great Britain

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.W. Hoby & Co., Renfrew, Great Britain
Delivery Date: 1856-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: J.W. Hoby & Co., Renfrew, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: NHP
Eng. additional info: 36-26
Speed in knots: 8
 
Gross Tonnage: 360.00 tons (oude meting)
Net Tonnage: 252.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 150.90 Feet (British) Registered
Beam: 26.10 Feet (British) Registered
Depth: 14.70 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-10-01
Register nr: 0
Scheepsnaam: LOUISE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Burger Gz., W.C.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Grient, P.J. van der
Opmerkingen: zeebrief, voorlopige

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-00-00 LOUISE
Manager: W.S. Burger Gzn., Rotterdam, Zuid-Holland, Great Britain
Eigenaar: W.S. Burger Gzn., Rotterdam, Zuid-Holland, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Great Britain
Callsign: PJKS

Date/Name Ship 1869-00-00 YARROW
Manager: Wm. Gunn & Co., Granton, Great Britain
Eigenaar: Wm. Gunn & Co., Granton, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Granton / Great Britain

Date/Name Ship 1876-00-00 YARROW
Manager: Thomas Webb, Granton, Great Britain
Eigenaar: Thomas Webb, Granton, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Granton / Great Britain

Ship Events Data

1867-11-00: NRC 161167 Warkworth, 13 november. Het stoomschip LOUISE, kapt. v.d. Grient, is heden namiddag ten 3 ure op sleeptouw genomen door twee sleepboten en is van deze rede vertrokken naar de Tyne, nadat het enige tijdelijke reparatiën heeft ondergaan.
1868-09-14: NRC 180968. Granton, 15 september. Het schroefstoomschip LOUISE, kapt. Goosens, 360 ton groot, van Rotterdam met een algemene lading naar Grangemouth bestemd, geraakte gisteren avond ten half negen ure op een rif of rots ten zuiden van the Oscar Beacon, en bleef aldaar zitten tot dat het vol hoog water was. Er zijn twee lichters van de wal aangenomen om lading aan land te brengen. Indien het weder matig blijft, zal het schip wel vlot komen. Op het ogenblik ligt het in een zeer gevaarlijke positie. Het was onder het bevel van de eigen loods.
NRC 031068. Londen, 1 oktober. Uit het rapport door de kapt. John Goossens van gezagvoerder het schroefstoomschip LOUISE, van Rotterdam naar Grangemouth bestemd, afgelegd, blijkt het volgende: de 12e september uit Rotterdam vertrokken zijnde, waren wij de 14e des avonds 9 uur ten noorden van Inchkeith in the Firth of Forth, alwaar wij een loods aan boord namen en de reis vervolgden up the Firth onder zijn bevelen. Drie kwart uur later met mooi weer, lichte ONO wind, stootte het schip, met halve kracht stomende, op Oscar Rock, de loods stond naast mij op de brug, doch hij voerde het bevel over het schip om te sturen. Ik meende dat wij in het vaarwater waren tussen the Inchcolm en de Oscar Rock. De machines werden onmiddellijk gestopt en iedere poging in het werk gesteld om het schip af te brengen, doch vruchteloos. Noodsignalen werden gehesen en lichten van het dek vertoond, doch geen assistentie kwam opdagen en het schip was tegelijk totaal wrak geworden. In de morgen van de 15e, gaf ik aan W. Gunn, van Granton volmacht om zoveel mogelijk van de lading te redden en te Granton aan land te brengen. Wij hebben ons met onze eigen boot gered.
NRC 241068. Granton, 20 oktober. Het ijzeren stoomschip LOUISE, dat in de nacht van 14 september op de Oxkar rotsen is geraakt, en na een speciale inspectie als totaal wrak is afgekeurd geworden, is aan de heren Wm. Gunn & Co. te Granton en R. en D. Slimon te Leith voor GBP 610,- verkocht geworden. Het is nu gelicht en in de haven gebracht geworden. De lichting is voornamelijk bewerkstelligd geworden door het voorste gedeelte met hout en schapenvellen dicht te maken en aan te vullen met klei. Over het grote luik is een waterdichte vloer opgeslagen, en in het ruim, in de machinekamer en in de achterkajuit verder met vaten voorzien. Buitendien werden over het dek drie zware blokken goed vast gemaakt en daarna aan lichters, die voor dat doel langs zijde waren gebracht, vastgesjord. Deze onderneming ging met zeer veel moeilijkheden gepaard, en het succes is voornamelijk aan het beleid en de volharding der eigenaren toe te schrijven. De waarde van het schip wordt nu geraamd op GBP 3 à 4.000,-. Het is nu op de werf gebracht om gerepareerd te worden.
1868-09-14: Op reis van Rotterdam naar Grangemouth in de Firth of Forth bij goed weer op de Oxcar Rock gestrand. Enige dagen later als total loss afgekeurd. Wrak verkocht aan Wm. Gunn & Co., Granton en R. & D. Slimon, Leith. Na moeizame berging medio oktober gelicht. In 1869 weer in de vaart.
1879-00-00: Final Fate:
Gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Jacob van der Grient werd geboren op 06 oktober 1815 te Zundert als zoon van de Nederlands Hervormde predikant Pieter Jacob van der Grient (overleden te Moerdijk) en Adriana Hendrica ten Bosch ( overleden te Ravenstein). Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamsche Singel Wijk 15 nr. 639.

Hij trouwde op 14 juni 1843 te Rotterdam met Johanna Maria Freni, geboren op 25 augustus 1819 te Hallum als dochter van de Nederlands Hervormde Jacob Freni, ambtenaar van s’Rijks belastingen, en Fenna Reoher (sic).

Hij overleed te Rotterdam aan de Schiedamsche Singel nr. 60 op 17 februari 1871.005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J. van der Grient was met vlagnummer R225 in de periode 1847/48 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Ledenlijsten van de Maatschappij(Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein P.J. van der Grient met vlagnummer R225 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855                   van de brik “Paulina”   100 last        varend voor Hoogerwerff & Chabot te Rotterdam

*    1856, 1859, 1862 t/m 1868  van de stoomschoener “Louise”       282 last        varend voor W.S.Burger Gz te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt kapiteinP.J. van der Grient als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1856 van de brik “Paulina”, gebouwd in 1847 te Rotterdam, 185 ton o.m., varend voor Hoogewerff & Chabot te Rotterdam. Het schip voer in 1856 voor E. de Boer te Amsterdam en was herdoopt in Marijtje Honig”;

*    1858 t/m 1867 op het schroefstoomschip “Louisa”, gebouwd in 1856 “a/d Clyde”, 534 ton o.m., varend voor W.S.Burger te Rotterdam. Volgens Corver072 werd het schip gebouwd in 1856 bij J.Hoby & Co te Renfrew, UK.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Grient, Pieter Jacob van der

Kapitein stoomschip "LOUISE " Id 8244.

 Varend voor W.S. Burger  Gzn  Rotterdam.

Periode 1868-1869

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Goossens, John

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.391
DVD VIII - 931, 933
BIJLBRIEF
Naam schip LOUISE

plaats en datum acte Renfrew, 31 oktober 1856.

type schip ijzeren schroefstoomschip

bouwwerf/verkoper James Ward Hoby, van zijn firma J.W. Hoby & Co.,
scheepsbouwers te Renfrew

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Willem S. Burger Gzn., koopman te Rotterdam (enig eigenaar)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen onder het tonnedek 378,34 ton, het heeft geen campagne, dekhuizen of hut, zodat derhalve de bruto tonnemaat is 378.34 ton; de machinekamer werkelijke meting 67,02 ton, zijnde 17,7% van de bruto tonnemaat, derhalve de aftrek voor de machinekamer op 32% van de bruto tonnemaat gesteld of 121,07 ton. Onder aftrek van de machinekamer derhalve 257,27 ton. (opm: 378,34 ton bruto en 257,27 ton netto), Engelse meting


tuigage / aantal dekken 3 masten, schoenergetuigd, 1 dek, en 1 twee-cylinder stoommachine, geschat vermogen 60 nominale paardekracht


afmetingen lang vanaf het voorste gedeelte van de voorsteven onder de boegspriet tot aan het achterste gedeelte van de achtersteven 150.9 voet, gehele breedte tot de buitenzijde van de uiterste platen 26.1½ voet, diepte in het ruim vanaf het tonnendek tot de binnenwegering midscheeps 14.7½ voet, alles in Engelse voeten en tienden van voeten

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 13 november 1856

nummer van registratie deel 42, blad 32, verso, vak 4

notaris William MacLean Jr., vrederechter in het graafschap Lanark

prijs

bijzonderheden: translaat uit het Engels

researcher/datum research: ML / 120608

Naam LOUISE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1856
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675