Inloggen
KOSMOPOLIET III - ID 7886


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1871-07-00 / 1886-07-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1871
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Clipperfregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Gips & Zonen - Werf 'De Merwede', Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1871-04-04
Delivery Date: 1871-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 1548.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 817.00 lasts
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1876
Type: Remeasurement
Omschrijving: Hermeten volgens de nieuwe meting. Nu 1.385,44 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1871
Datum agenda: 1871-07-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: KOSMOPOLIET III
Type: Clipper Fegat
Lasten: 817
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Blusse, Gebr.
Plaats: Dordrecht
Kapitein op moment van verzoek: Chevalier, E.M.
Opmerkingen: 1876 - 122-datum besluit nieuwe zeebrief03-04-1876-29- schip ligt in :Dordrecht
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-07-00 KOSMOPOLIET III
Manager: Firma Gebr. Blussé (Adolph Jr. en Pieter), Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. Blussé (Adolph Jr. en Pieter), Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PHRW

Date/Name Ship 1879-00-00 KOSMOPOLIET III
Manager: Wilhelmus Adolphus Johannes Wittkampf, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Wilhelmus Adolphus Johannes Wittkampf, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands
Additional info: Gekocht voor NGL 60.000,-

Ship Events Data

1873-07-22: Grounded
Padang, 22 juli 1873. Telegram. De KOSMOPOLIET III heeft op de klippen gezeten, ligt nu bij Boegies baai en houdt 10 voet water. Voor schip en lading wordt gezorgd.
Batavia, 2 augustus. Omtrent het gebeurde met de KOSMOPOLIET III, gezagvoerder Dienske, schrijft men aan de Java Bode:
Het vaartuig kwam, geladen met Gouvernementszout, eergisteren avond onder de Padangwal en geraakte bij gebrek aan wind en door de stroom medegevoerd, tussen Poelie-Pisang en Poelie Senaro op een der onzichtbare riffen. Het was toen ongeveer 7 uur ’s avonds en stil weer, doch telkens stootte de kiel op het rif, zodat het water met grote hoeveelheden naar binnen drong. Tegen 2 uur ’s nachts geraakte het schip weer vlot, waarop de zeilen werden bijgezet en, met 10 à 16 voet water in het ruim, naar de wal werd gekoerst, waar het een weinig bezuiden de Boengoesbaai, in de Soengei-Pisang, is gestrand.
1875-03-25: Grounded
Dordrecht, 25 maart 1875. Volgens telegram van heden uit Willemstad van kapt. Dienske, voerende het schip KOSMOPOLIET III, was hetzelve dinsdagmiddag in het Hellegat in het vaarwater aan de grond gelopen en door de zware stroom buiten het vaarwater geschuurd. Twee lichters waren gelost, zonder dat het schip was vlot gekomen. Men zou echter nog meer lichten en hoopte dat het morgen zou vlot komen.
1879-08-00: Verkocht
NRC 220879. Het Nederrlandse clipper-fregatschip KOSMOPOLIET III, groot 1.385 ton nieuwe meting, gebouwd in 1871, is uit de hand verkocht aan de heer W.A.J. Wittkampf te Schiedam .
1880-04-22: Damaged
New York, 22 april 1880. Het Nederlandse schip KOSMOPOLIET III, kapt. Alberts, hier van Schiedam aangekomen, heeft veel stormweer gehad en daarbij zeilen verloren en gescheurd.
1883-03-03: Grounded
Helvoet, 3 maart 1883. Volgens hier ontvangen bericht is het schip KOSMOPOLIET III, kapt. Albers, van Brouwershaven herwaarts bestemd, in het Hellegat aan de grond gevaren. Assistentie is derwaarts vertrokken.
1883-11-12: Damaged
Rotterdam, 13 november 1813. Volgens later bericht is het Nederlandse schip KOSMOPOLIET III, kapt. Alberts, van Rotterdam naar Samarang, met verlies van fokkemast en grote steng aangetroffen, te Port Elisabeth (Zuid Afrika) binnen gesleept. De lading is beschadigd.
1885-01-00: Damaged
Batavia, 20 januari 1885. Het schip KOSMOPOLIET III is in het dok geweest en heeft enige schade aan het koper gerepareerd.
1885-12-19: Sold at auction
Batavia, 21 december 1885. Op de vendutie van de 19e december werden verkocht:
- voor rekening van de firma B.A.J. Wittkampf c.s. te Schiedam het alhier ter rede liggende Nederlandse fregatschip KOSMOPOLIET III, gekocht door B.C. de Jong met tijd van beraad van vijf dagen van de zijde des kopers, voor NLG 500. (opm: dus waarschijnlijk voor de sloop verkocht)
1886-03-08: Sprang a leak
Batavia, 9 maart 1886. Het schip KOSMOPOLIET III, kapt. G.J. Alberts, de 19e januari in ballast naar Schiedam vertrokken, keerde de 8e dezer te Anjer uit zee terug en arriveerde hier heden, zwaar lekkende.
1886-06-21: Final Fate: Broken up

Het Nederlandse fregatschip KOSMOPOLIET III is de 21e juni (1886) te Batavia liggend, in veiling gebracht en door de heer W. van Alfen voor afbraak gekocht voor NLG 6.025.-
(opm: beschadigd en herstel niet meer waard)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Everhardus Martinus Chevalier werd geboren op 02 oktober 1836 te Dordrecht als zoon van Everhardus Martinus Chevalier, kapitein der koopvaardij, en Catharina Juriana Gips. In 1856 woonde hij in de Steegoversloot C1013 te Dordrecht. en in 1879 woonde hij aan de Wolwevershaven B326a te Dordrecht.

Hij trouwde  met Teuntje van der Hoeven, geboren te Sliedrecht op 13 februari 1851 en overleden te ’s Gravenhage op 25 juni 1929

Op 07 februari 1879 in de voormiddag om 11.30 werd te Dordrecht geboren Everhardus Martinus Chevalier als zoon van Everhardus Martinus Chevalier en Teuntje van der Hoeven. De aangifte werd, wegens afwezigheid van de vader, gedaan door doctor Herman Johannes de Graaf, verloskundige. De geboorte vond plaats in de Wolwevershaven B326A.

Blijkens het Zeeuws Archief huwde deze Everhardus Martinus, oud 30 jaar, op 08 februari 1909 te Vlissingen als eerste stuurman eener Stoomvaartmaatschappij met Hendrika Lijntje van den Heuvel, oud 20 jaar, geboren te Koudekerke op 14 oktober 1888 als dochter van Johan Pieter van den Heuvel en Helena Adriana Hendrina van Regenmorter. Gegevens van dit echtpaar zijn nà het huwelijk niet meer in het Zeeuwsarchief gevonden.

Cornelis Chevalier uit Maarn (0343 – 441426), 78 jaar, zegt dat zijn vader het wel had over een Oom Evert, die gezagvoerder was geweest en had gevaren voor de KPM. Ik heb geen verdere gegevens van deze derde Everhardus Martinus kunnen vinden. Het woord “KPM” duidt op een vertrek naar NOI.

 

Er was nog een kind van Everhardus Martinus Chevalier en Teuntje van der Hoeven en wel Catharina Juriana, geboren te Vlissingen op 02 maart 1890. Deze huwde te Vlissingen op 19 augustus 1915 met de scheepsbouwkundige Leendert Jan van Blerkom, 31 jaar, geboren te Delfshaven als zoon van Pieter van Blerkom en Francina Martina Lijders. Leendert Jan overleed te Vlissingen op 08 september 1951 op de leeftijd van 67 jaar en toen vermeld als zijnde zonder beroep.

Op de begraafplaats te Doorn ligt begraven Catharina Juriana Chevalier, geboren 02 maart 1890 en overleden 27 december 1974.

(Ten aanzien van van Blerkom op 16 maart 2008 gebeld met J. van Blerkom te Swifterbant. De Leendert Jan van Blerkom was een broer van zijn grootvader. Hij kon mij over de belevenissen van Everhardus M.Chevalier uit 1879, de eerste stuurman, geen bijzonderheden vertellen.)

Voorts een zoon Cornelis Johannes, geboren te Vlissingen op 03 december 1892. Vader Everhardus wordt aangeduid als directeur van een stoomboot dienst. Deze zoon overleed te Vlissingen op 16 september 1908 op 15-jarige laaftijd

Everhardus (de tweede!) overleed in te Vlissingen op 08 september 1903, oud 66 jaar, zoon van Everhardus Martinus Chevalier en Catharina Juriana Gips, directeur van de Provinciale Stoombootdienst, gehuwd met Teuntje van der Hoeven. Er is een successiememorie nr. 7/3478, inventarisnummer 860, filmcassettenummer 147. (niet ingezien).zeeuws archief

 

Tot nu toe zijn de reacties van de opgebelde Chevaliers dat zij afstammelingen zijn van de drukkerijtak, heden ten dage nog actief in Hednrik Ido Ambacht.

Genoemde heer Chevalier uit Maarn, meende dat er wel een relatie is tussen de drukkers, (waarvan er nu nog nakomelingen zijn in Hendrik Ido Ambacht) en de zeeliedentak maar concrete aanwijzingen kon hij niet geven. Die relatie ligt erg voor de hand, want zowel de drukkerstak als de zeeliedentak komen uit Dordrecht.

 

Hij werd op 22 december 1866 met nummer 498 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Flamboyante”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hij was effectief lid met vlagnummer 44 van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” van 14 maart 1867 t/m zijn overlijden op 08 september 1903.

 

E.M.Chevallier was met vlagnummer R35 in de periode 1877 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij 1885 is overleden. (dit zal moeten zijn, dat hij in dat jaar zijn lidmaatschap heeft opgezegd.)058.

 

In het kasboek van het Dordtse college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat dd 01 september 1903 een uitgave van f 300,- aan de de weduwe E.M.Chevalier geb. van der Hoeven. Deze eenmalige uitkering aan erven van overleden effectieve leden is reglementair bepaald en is in de loop van de jaren verhoogd tot f 300,-.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat E.M.Chevalier als gezagvoerder064a:

*    1874                       stoomboot “Maas”                 Ned. Amerikaansche Stoomb. Maatschappij

      1891                       geen vermelding van een schip

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein E.M.Chevallier met vlagnummer R35 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1877, 1878, 1880   van het ss. “Schiedam”   2404 ton n.m.    varend voor Ned.Amer.Stoomv.Mij te Rotterdam

*    1881                       van het ss. “Schiedam”     2745 ton            varend voor Ned.Amer.Stoomv.Mij te Rotterdam

*    1882, 1883            van het ss “Zaandam”       3063 ton            varend voor Ned.Amer.Stoomv.Mij te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.M.Chevalier als gezagvoerder gedurende:

*    1868 van de bark “J.C.Schotel, gebouwd in 1849 te Dordrecht, 632 ton o.m., varend voor de Gebr. Blussé te Dordrecht;

*    1869 t/m 1871 op het fregat “Kosmopoliet II”, gebouwd in 1864 op de werf “De Merwede” van Cornelis Gips & Zn te Dordrecht, 1077 ton o.m., varend voor Gebr. Blussé te Dordrecht.

*    1872 van het 3/m schip “Kosmopoliet III”, gebouwd in 1869/1871 op de werf van Cornelis Gips & Zn aan de Wilgenbosch )te Dordrecht, 1385 ton o.m., varend voor de Gebr. Blussé te Dordrecht (zie ook 064)

*    1875 van het schroefstoomschip “Maas”, gebouwd in 1872 te Renfrew, 2037 ton o.m., varend voor de Ned. Amerik. Stoomv. Maatsch.;(van Blokland064 vermeldt hem in 1874 als gezagvoerder op de “Maas”

*    1878 t/m 1882 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam” ex San Marcos, gebouwd in 1874 te Dumbarton, 2850 ton o.m., varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam;

*    1882 t/m 1885 van het schroefstoomschip “Zaandam”, gebouwd in 1882 te Rotterdam, 3063, varend voor de Nederl. Amerik. Stoomv. Maatsch. te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Gegevens van de “Kosmopoliet II” staan o.a. in De glorietijd van het zeilschip door Edward P. de Groot (Alkmaar, 1989). Het Maritiem Museum te Rotterdam bezit twee olieverfschilderijen van de “Kosmopoliet II” vervaardigd door E. de Vries resp. F.J. van den Blijk.

 

E.M.Chevalier (sic) vervoerde per 28 juli 1868 van Brouwershaven met de “J.C.Schotel” een detachement van 25 landmachtsoldaten naar Indië. In St.George d’Elmina werden 80 Afrikaanse recruten aan boord genomen. Hij arriveerde te Batavia op 07 januari 1869 na een reis van 163 dagen.

Hij vertrok op 25 april 1869 van Brouwershaven met de “Kosmopoliet II” een transport van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 juli 1869 na een reis van 86 dagen.

Hij vertrok op 07 mei 1870 van Brouwershaven met de “Kosmopoliet II” en een detachement van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 10 augustus 1870 na een reis van 95 dagen065.

Hij vertrok op 17 oktober 1872 van Rotterdam met de “Kosmopoliet III” en 1 landmachtofficier naar Indië en arriveerde te Batavia op 04 januari 1873 na een reis van 79 dagen065*.

 

      De bark “J.C.Schotel” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 13 reizen waarvan de een aantal onder kapitein E.M.Chevalier. Data en bestemmingen niet genoemd.

      De medium clipper “Kosmopoliet II” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 10 reizen waarvan een aantal onder gezag van kapitein E.M.Chevalier.

      De medium clipper “Kosmopoliet III” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 2 reizen waarvan de eerste in juli 1871 naar Batavia onder gezag van kapitein E.M.Chevalier. Datum terugkomst niet vermeld.

Gegevens van P. Blussé te Vught die ze ontleende aan het Blusséarchief in het Stadsarchief van Dordrecht.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064 is het volgende:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht.

Op 04 april 1851 (MRD 1487) monsterde E.M.Chevallier aan als jongen van 14 jaar, met een maandgage van f 4,- op het fregat “Bernard Hertog van Saksen Weimar”, onder gezag van kapitein Pieter Hendriks Hazewinkel uit Veendam reder Hendrik Brunner te Dordrecht, voor een reis naar Batavia.

Op 29 november 1855 (MRD 1718) monsterde hij als 3e stuurman, oud 19 jaar, met een maandgage van f 24,- op het fregat “Bato”onder kapitein W.F.Broeksmit voor een reis naar Batavia.

Op 06 september 1858 (MRD 1845) is hij, oud 22 jaar, wonend te Dordrecht , voor een maandgage van f 40,-,  2e stuurman op de bark “Cornelis Gips”, reeder G.van Hoogstraten te Dordrecht onder kapitein Marinus van Rijn van Alkemade voor een reis naar Australië, Java en Londen.

Op 15 juni 1863 (MRD 2044) monsterde Everhardus Martinus Chavalier als 1e stuurman aan op de “Kosmopoliet I” onder gezag van kapitein Jan Koning. Everhardus was toen 27 jaar en wonend te Dordrecht. Op 30 mei 1864 (MRD) monsterde hij wederom als 1e stuurman op hetzelfde schip voor een reis naar Batavia en op 06 juni 1865 (MRD 3264) voor een derde keer.

Op 16 maart 1867 (MRD 2252)  is hij gezagvoerder op de bark J.C.Schotel” met als reder de Gebr. Blussé te Dordrecht.

Op 10 april 1869 (MRD 2362) is hij kapitein op de “Kosmopoliet II” en vertrekt voor een reis naar Java met 35 man.

Op 22 juli 1871 (MRD 36) is hij kapitein van de “Kosmopoliet III” met een equipage van 35 man voor wederom een reis naar Java.

In 1874 was hij gezagvoerder op het stoomschip “Maas” voor de reederij Ned/Amerikaanse Stoomboot Maatschappij.

In 1877/82 is hij kapitein op de s.s. “Schiedam” 2404 ton reder Ned/Amerikaans Stoomboot My. te Rotterdam. In 1883/85 is hij kapitein op de ss “Zaandam” reder Ned/Amerikaans Stoomboot My te Rotterdam.

In 1891 heeft hij geen schip meer064

 

p.37-38. Besproken is de historie van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij. Na het in de vaart zijn van een aantal schepen werd gepleit om een 5de schip aan de vloot toe te voegen. “Het waren Prins Hendrik der Nederlanden en W.A.Scholten die de jonge rederij de helpende hand boden. Onder hun leiding werd een syndicaat gevormd dat in 1877 een 2236 brt metend schip kocht, de       SAN MARCOS, dat aan de rederij werd verhuurd en onder de naam van SCHIEDAM in de vaart werd gebracht. In de voorwaarden werd nadrukkelijk gestipuleerd dat de NASM het schip te allen tijde tegen de koopprijs, verminderd met 5 procent per jaar voor afschrijving, kon overnemen. De rederij nam voor f 50,000,- deel aan het syndicaat. De aankoop bleek een goede te zijn. De SCHIEDAM voer vanaf het begin zeer voordelig.”

Een overzicht van de opbrengst van dit schip, in de periode dat Chevalier gezagvoerder was, staat op p. 38:

                                                       1873           1874        1875           1876             1877             1878

kajuitpassagiers                                   17                14               24                  25                  29                   27

tussendekpassagiers                       235              75              79               114                 86                 96

passagegelden                        f 15.812         5.331         6.220            8.335            6.765            6.755

goedernvrachten                    f 49,054       38.725      39.438         44.361         42.531          46.282

aantal reizen                                      12                20            23                 23                  25                 30

Uit:” Brug over den oceaan. Een eeuw geschiedenis van de Holland Amerika Lijn”, door A.D.Wentholt, 1973 Nijgh & Van Ditmar, Rotterdam/’s Gravenhage

 

Een genealoog  (dd 2013) van de familie Chevalier is Ir. Peter Chevalier, Hoef ten Halve 3, 5268 LT Helvoirt, 0411-641267, e-mail peterchevalier@gmail.com

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Chevalier, Everhardus Martinus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Dienske werd geboren op 02 maart 1832 te Maassluis als zoon van Andries Dienske en Elisabeth Persoon.

Hij huwde op 18 november 1857 met Maartje van Dijk, geboren te Maassluis op 08 april 1834 als dochter van Jacob van Dijk en Neeltje Reedijk. Uit het huwelijk werden in de periode 1858-1872 7 kinderen geboren. Maartje overleed op 15 oktober 1874 te Maassluis.

Hendrik trouwde voor de 2e maal te Rotterdam op 06 april 1876 met Wilhelmina Hegelmeijer, geboren te Rotterdam op 14 januari 1842 als dochter van Johannes Simon Hegelmeijer en Johanna Elisabeth van der Vis. Uit dit huwelijk werden in de periode 1877 – 1882 5 kinderen geboren. Wilhelmina overleed te Schierdam op 16 juli 1905.

Hendrik overleed te Schiedam op 19 juni 1901.

Andries Dienske (1906-1972) verzamelde een schat aan genealogische gegevens, welke naar verwachting zal resulteren in een publicatie van het geslacht Dienske, met daarbij een uitgebreide levensbeschrijving vanver de clipperkapitein Hendrik Dienske. Ik ontleen aan het manuscript, dat ik van nazaat Maurits Dienske kreeg, dat Hendrik van maart 1866 t/m augustus 1879, aanvankelijk als stuurman en vanaf 1870 als gezagvoerder dienst deed. Na zijn afscheid als gezagvoerder werd hij adjunt-commissaris bij het loodswezen te Hellevoetsluis en 5 maanden later te Rotterdam. Per 1 april 1882 was hij commissaris van het loodswezen te Schiedam. In 1897 werd hij gemeenteraadslid te Schiedam.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hendrik Dienske wonend te Maassluis was met vlagnummer 7 in de periode 10 augustus 1871 t/m zijn royement in 1880 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”111 en 064.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In een kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 1880 staat de ontvangst van de jaarcontributie ad f 3,- door H.Dienske te Hellevoetsluis. Op 15 april 1882 is sprake van H.Dienske  te Schiedam 064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H.Dienske als gezagvoerder064a:

*   1874                      fregat “Kosmopoliet III”                  boekhouders Gebr. Blussé te Dordrecht

 

Bouma025 vermeldt H.Dienske als gezagvoerder gedurende:

*   1873 t/m 1880 op het 3/m schip “Kosmopoliet III”, gebouwd in 1871 bij C.Gips & Zn te Dordrecht, 1385 ton o.m., varend voor Gebr. Blussé te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Beroemd is de race tussen de “Kosmopoliet III” (kapitein Dienske) en de “Liberaal” (kapitein A.B.Wierikkx) van 1876-1877. Beide schepen vertrokken vlak na elkaar uit Brouwershaven en kwamen beide na 88 dagen te Batavia aan. De terugreis gaf weer zo’n spannende race waarin de “Liberaal” het kleine tijdsverschil van twee dagen op de “Kosmopoliet III” inliep en beide schepen met een tijdsverschil van een uur te Brouwershaven binnenkwamen.”066.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064 het volgende:

De medium clipper ”Kosmopoliet I” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 18 reizen waarvan de een aantal onder kapitein H.Dienske. Data en bestemmingen niet genoemd.

De medium clipper “Kosmopoliet III” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 6 reizen waarvan de 2de t/m de 6de in de periode 1872 t/m 1879 onder gezag van kapitein H.Dienske

Gegevens van P. Blussé te Vught die ze ontleende aan het Blusséarchief in het Stadsarchief van Dordrecht.

 

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief te Dordrecht

Op 05 maart 1866 (MRD nr. 21) monsterde hij als 1e stuurman met een maandgage van f 70,- op de “Kosmopoliet II” onder kapitein Jacob Bouten. Hij hield een Journaal van deze reis bij, dat zich bevindt in het Gemeentearchief van Dordrecht (nr.124/63, reederij Blussé van Oud Alblas te Dordrecht). Het schip vertrok op 09 maart 1866 uit Rotterdam, zeilde tenslotte op 21 maart 1866 van Brouwershaven uit en arriveerde te Batavia na 83 dagen op 16 juni Het kwam in Brouwershaven terug op 15 november 1866 en raakte op 07 november vast bij het Smallegat bij Willemstad door te dicht langs de binnenkant aan de oostzijde te gaan en de Engelse bark “Black Brother” te schampen.

Op 16 januari 1867 monsterde hij wederom als 1e stuurman op de “Kosmopoliet II” onder kapitein J.Bouten voor een reis naar Batavia waar hij na 82 dagen arriveerde (monsterrol 2239 te Dordrecht).

Op 10 april 1869 monsterde hij als 1e stuurman op de “Kosmopoliet II” onder kapitein E.M.Chevalier (monsterrol 2362 te Dordrecht).

Op 20 juli 1870 (MRD 2425) vertrok hij, nu als kapitein, met de “Kosmopoliet I” voor een reis naar Batavia (monsterrol 2425 te Dordrecht). Hij arriveerde na 79 dagen. Het verslag van deze reis werd geschreven door 1e stuurman Samuel Jacob Krijt in logboek nr. 65 (archief 124 van rederij Blusse van Oud Alblas, Stadsarchief te Dordrecht).

Op 08 oktober 1872 (MRD 40) vertrok hij als gezagvoerder van de “Kosmopoliet III” voor een reis met 31 man naar Batavia met als 1e stuurman M. de Neeff, 24 jaar uit Vlissingen.

Op 16 maart 1875 (MRD 1375) was Hendrik Dienske, oud 43 jaar, wonend te Maassluis, gezagvoerder van het klipperfregat “Kosmopoliet III”, voor een reis van Rotterdam naar Batavia, varend voor de gebr. Blussé te Dordrecht.

Zie vooral het hiervoor gememoreerde manuscript over “de clipperkapitein” Hendrik Dienske.

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Dienske, Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt G.J.Alberts als gezagvoerder gedurende:

*    1878 van de bark “Joseph” ex Wijk aan Zee, gebouwd in 1866 te Amsterdam, 729 ton, varend voor W.A.J.Witkampf te Schiedam;

*    1880 t/m 1886 van het 3/m schip (later bark) “Kosmopoliet III”, gebouwd in 1871 te Dordrecht, 1385 ton o.m., varend voor W.A.J.Wittkampf te Schiedam. Het schip loopt in 1886 ernstige schade op en verliest haar gehele tuig met een nood tuig haalt de bemanning toch nog de haven van Batavia. Omdat hertuigen te duur was werd het schip in Batavia verkocht en gesloopt.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Alberts, G.J.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1886

NRC 160186
Batavia, 16 december 1885. Het Nederlandse schip KOSMOPOLIET III zal de 19e dezer in publieke veiling worden verkocht.
NRC 260186
Schiedam, 25 januari. Volgens ontvangen telegram is het barkschip KOSMOPOLIET (opm: clipperfregat KOSMOPOLIET III), kapt. G.J. Alberts, de 20e januari van Batavia in ballast naar Schiedam vertrokken
NRC 270186
Batavia, 20 december 1885. De havenstoombootjes TJILI WONG en TJITARUM zijn voor respectievelijk NLG 4.000 en NLG 3.000 benevens de stoomboot SING TJIN, 322 ton, voor NLG 14.100 op vendutie verkocht, inventarissen in begrepen, de KOSMOPOLIET III, 1385 ton, werd niet gegund
PGC 290186
Batavia, 22 december. Het schip KOSMOPOLIET III  is de 19e dezer in veiling wegens onvoldoende aanbiedingen opgehouden.
JB 090286
Het Nederlandse barkschip KOSMOPOLIET III, kapt. Alberts, in ballast van Batavia naar Schiedam, is heden alhier (opm: Batavia) uit zee teruggekeerd. (opm: met schade)
PGC 150386
Batavia, 9 maart. Het schip KOSMOPOLIET III,  kapt. G.J. Alberts, de 19e januari in ballast naar Schiedam vertrokken, keerde de 8e dezer te Anjer uit zee terug en arriveerde hier heden, zwaar lekkende.
PGC 180386
Batavia, 10 februari. Het schip KOSMOPOLIET III,  kapt. G.J. Alberts, naar Schiedam, bestemd doch lek uit zee terug, heeft zware stormen doorgestaan.
JB 200386
Advertentie. Verkoop van een schip. Op vrijdag 9 april 1886 ’s morgens 10.00 uur, zullen John Pryce & Co. in hun vendu lokaal verkopen het Nederlandse driemast schip KOSMOPOLIET III, groot 1.885 register ton, gebouwd in 1871 te Dordrecht, van eiken- en grenenhout, ijzer en kopervast, met staand en lopend tuig, ankers, kettingen, enz., enz. Het schip heeft drie ijzeren ondermasten en vernieuwde in juli 1884 alles, ra’s fokkemast, boegspriet, kluiverboom en alle stengen en kreeg een geheel nieuw tuig en zeilen. De inventaris, als zeilen, boten, waarloos rondhout, ankers, kettingen, 3 chronometers, zullen afzonderlijk worden verkocht. Het schip ligt tot 30 maart aanstaande ter rede van Batavia en daarna in de buitenhaven van Tandjong Priok ter bezichtiging en is intussen uit de hand te koop. Nadere informatiën te bekomen bij de agenten, J. Daendels & Co. te Batavia, Semarang en Soerabaja.
JB 090486
Batavia, 9 april. Het schip KOSMOPOLIET III  is heden morgen op publieke vendutie door de firma John Pryce & Co. verkocht. Het schip bracht op NLG 2.580 en de inventaris NLG 4.300. Kopers een kongsi Arabieren. De lading werd niet verkocht. (opm: vergelijk JB 250686)
NRC 180586
Batavia, 13 april. Het Nederlandse schip KOSMOPOLIET III is in veiling voor NLG 2.580 en de inventaris voor NLG 6.300 verkocht.
JB 250686
Het Nederlands fregatschip KOSMOPOLIET III is de 21e juni door de firma Van Muijden & Co. in veiling gebracht (opm: waarschijnlijk door de Arabische kongsi; zie ook JB 090486) en door de heer W. van Alfen voor afbraak gekocht voor NLG 6.025.
NRC 010886
Batavia, 25 juni. Het in publieke veiling alhier verkochte schip KOSMOPOLIET III, zal gesloopt worden.
NRC 020886
Batavia, 26 juni. Het Nederlandse schip KOSMOPOLIET III, groot 1385 ton, is te Soerabaja publiek verkocht voor NLG 6.025.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten