Inloggen
VOORUITGANG - ID 7090


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1900-09-26 / 1902-10-03 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1876
Nat. Official Number: 5189 GRON 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Sappemeer, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1876-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 82.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 57.00 Net tonnage
Deadweight: 117.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 22.98 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 20.74 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.94 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.07 Meters Depth, moulded
Draught: 1.82 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1900
Datum agenda: 1900-10-05
Register nr: 0
Scheepsnaam: VOORUITGANG
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Huizenga, P.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: zeebrief
1900-10-05, uitreiking62-

Ship History Data

Date/Name Ship 1876-00-00 VOORUITGANG
Manager: Dirk Cornelis Touw, Waspik, Noord-Brabant, Netherlands
Eigenaar: Dirk Cornelis Touw, Waspik, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Waspik / Netherlands
Additional info: Binnenvaarder

Date/Name Ship 1896-10-09 VOORUITGANG
Manager: Jacob Wibrens, Stavoren, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jacob Wibrens, Stavoren, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Stavoren / Netherlands
Additional info: Binnenvaarder

Date/Name Ship 1900-09-26 VOORUITGANG
Manager: Pieter Huizenga, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Huizenga, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWRS
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 50,--

Ship Events Data

1901-08-00: Damaged
NRC 10.08.1901: Delfzijl, 8 augustus. Het tjalkschip “Vooruitgang”, schipper P. Huizenga, zou heden de sluis passeren. Door een vergissing tussen de sluismeester en de schipper waren de deuren weer gesloten, terwijl het vaartuig in een flinke vaart kwam aanzeilen. Om beschadiging van de sluisdeuren en het vaartuig te voorkomen, bracht de schipper het roer naar stuurboordszijde, waardoor het vaartuig in de wal liep. Later bleek, dat van de reis moest worden afgezien, daar het schip veel water maakte. De lading toonaarde, ingenomen te Rotterdam en bestemd voor Odense in Denemarken, wordt overgeladen in het tjalkschip “Lammechiena”, schipper H. Schling.
1902-10-02: Final Fate: Wrecked

NRC 05.10.1902. Emden, 2 oktober. De Nederlandse tjalk “Vooruitgang”, kapitein Huizinga, met dakpannen van Makkum naar Stade, is te Borkum gestrand. Het schip is verloren doch de lading kan worden geborgen.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Huizinga, P.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

1901

DNCO 290501
Cuxhaven, 23 mei. Aangekomen VOORUITGANG, P. Huizunga van Kampen.
NRC 10.08.1901:
Delfzijl, 8 augustus. Het tjalkschip “VOORUITGANG”, schipper P. Huizenga, zou heden de sluis passeren. Door een vergissing tussen de sluismeester en de schipper waren de deuren weer gesloten, terwijl het vaartuig in een flinke vaart kwam aanzeilen. Om beschadiging van de sluisdeuren en het vaartuig te voorkomen, bracht de schipper het roer naar stuurboordszijde, waardoor het vaartuig in de wal liep. Later bleek, dat van de reis moest worden afgezien, daar het schip veel water maakte. De lading toonaarde, ingenomen te Rotterdam en bestemd voor Odense in Denemarken, wordt overgeladen in het tjalkschip “Lammechiena”, schipper H. Schling.

1902

DNCO 100702
Hamburg, 7 juli. Aangekomen VOORUITGANG, P. Huizunga van Rüdkjobing.
DNCO 190702
Cuxhaven, 17 juli. Uitgezeild VOORUITGANG, P. Huizunga naar Nieuwendam.
NRC 05.10.1902.
Emden, 2 oktober. De Nederlandse tjalk VOORUITGANG, kapitein Huizinga, met dakpannen van Makkum naar Stade, is te Borkum gestrand. Het schip is verloren doch de lading kan worden geborgen.
NRC 07.10.1902.
Emden, 3 oktober De opvarenden van de “VOORUITGANG” zijn gered. Van de lading werden reeds 25000 dakpannen geborgen.
NRC 16.10.1902.
Borkum, 13 oktober. Het wrak met inventaris en lading dakpannen van de op de Hohe Hörn gestrande Nederlandse tjalk “VOORUITGANG” is in publieke veiling verkocht. Het schip werd verkocht aan het Stadtsambt van Borkum maar sloeg later totaal wrak.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten