1901
DNCO 290501
Cuxhaven, 23 mei. Aangekomen VOORUITGANG, P. Huizunga van Kampen.
NRC 10.08.1901:
Delfzijl, 8 augustus. Het tjalkschip “VOORUITGANG”, schipper P. Huizenga, zou heden de sluis passeren. Door een vergissing tussen de sluismeester en de schipper waren de deuren weer gesloten, terwijl het vaartuig in een flinke vaart kwam aanzeilen. Om beschadiging van de sluisdeuren en het vaartuig te voorkomen, bracht de schipper het roer naar stuurboordszijde, waardoor het vaartuig in de wal liep. Later bleek, dat van de reis moest worden afgezien, daar het schip veel water maakte. De lading toonaarde, ingenomen te Rotterdam en bestemd voor Odense in Denemarken, wordt overgeladen in het tjalkschip “Lammechiena”, schipper H. Schling.
1902
DNCO 100702
Hamburg, 7 juli. Aangekomen VOORUITGANG, P. Huizunga van Rüdkjobing.
DNCO 190702
Cuxhaven, 17 juli. Uitgezeild VOORUITGANG, P. Huizunga naar Nieuwendam.
NRC 05.10.1902.
Emden, 2 oktober. De Nederlandse tjalk VOORUITGANG, kapitein Huizinga, met dakpannen van Makkum naar Stade, is te Borkum gestrand. Het schip is verloren doch de lading kan worden geborgen.
NRC 07.10.1902.
Emden, 3 oktober De opvarenden van de “VOORUITGANG” zijn gered. Van de lading werden reeds 25000 dakpannen geborgen.
NRC 16.10.1902.
Borkum, 13 oktober. Het wrak met inventaris en lading dakpannen van de op de Hohe Hörn gestrande Nederlandse tjalk “VOORUITGANG” is in publieke veiling verkocht. Het schip werd verkocht aan het Stadtsambt van Borkum maar sloeg later totaal wrak.