Inloggen
SLANGEVECHT - ID 5948


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1882-08-02 / 1885-09-09 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Dumbarton
Launch Date: 1861-00-00
Delivery Date: 1861-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 394.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-08-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: SLANGEVECHT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Craandijk & Dudok de Wit
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, voorlopige
1882-08--02, uuitreiking voorl zb95-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1861-00-00 MARGARETH FALCONER
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1882-08-02 SLANGEVECHT
Manager: Firma Craandijk & Dudok de Wit, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Craandijk & Dudok de Wit, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSFH

Ship Events Data

1883-03-17: Damaged
Amsterdam. Het Nederlandse schip SLANGEVECHT, kapt. Bakker, van Amsterdam naar Macassar, is lek in het bovenschip te Madeira aangekomen, en moet gedeeltelijk lossen.
1885-06-27: Sprang a leak
Mauritius, 24 juli. Het barkschip SLANGEVECHT, kapt. Bakker, van Galle naar New York met gemengde lading, liep de 12 juli hier lek binnen. De gezagvoerder rapporteert de 27e juni op 02° ZB 83°17’ OL een storm uit het Noordwesten gehad te hebben, waardoor het schip lek werd en 3 duim water per uur begon te maken, hetwelk voortdurend toenam, tot de 10e juli, toen het schip op 16°48’ ZB 63°36’ OL, 14 duim water per uur maakte, waarop men besloot naar Mauritius af te houden.
1885-09-09: Condemned
Op weg van Colombo naar New York, met schade te Mauritius binnen, daar afgekeurd en verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Bakker als gezagvoerder gedurende:

*    1882 t/m 1885 van de bark “Slangevecht” ex Margareth Falconer, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 394 ton o.m., varend voor Craandijk & Dudok de Wit te Amsterdam. Het schip werd in 1885 te Mauritius afgekeurd en verkocht;

*    1878 t/m 1881 van de ijzeren bark “Trio”ex Cuba Packet, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 279 ton o.m., varend voor Craandijk & Dercksen  te Amsterdam. Het schip werd verkocht in Yokohama.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Bakker, J.
Overige informatie: 0

Algemene informatie

 

PGC 170285
Amsterdam, 15 februari. Het schip SLANGEVECHT, kapt. J. Bakker, is bevracht van Bombay naar Cochin, via Falsepoint.

NRC 010885
Amsterdam, 31 juli. Volgens een telegram uit Londen is het Nederlandse schip SLANGEVECHT, kapt. Bakker, van Point de Galle naar New York lek te Mauritius (eiland ten oosten van Madagascar) binnengelopen. De lading moet worden gelost om het schip te kunnen nazien.

NRC 160885
Mauritius, 13 augustus. Het Nederlandse schip SLANGEVECHT, lek alhier binnen, heeft de lading gelost, en moet dokken.

NRC 280885
Mauritius, 24 juli. Het barkschip SLANGEVECHT, kapt. Bakker, van Galle naar New York met gemengde lading, liep de 12 juli hier lek binnen. De gezagvoerder rapporteert de 27e juni op 02° Zuiderbreedte en 83°17’ Oosterlengte een storm uit het Noordwesten gehad te hebben, waardoor het schip lek werd en 3 duim water per uur begon te maken, hetwelk voortdurend toenam, tot de 10e juli, toen het schip op 16°48’ Zuiderbreedte en 63°36’ Oosterlengte, 14 duim water per uur maakte, waarop men besloot naar Mauritius af te houden. Verscheidene zeilen werden verloren, en de pompen werden defect. Het schip maakt nu 5½ duim water per uur, en wordt er voortgegaan met de lading te lossen, tot het lek zal gevonden zijn, of vermindert.

NRC 290885
Mauritius, 1 augustus. Het schip SLANGEVECHT, kapt. Bakker, heeft de lading gelost en maakt nog 1½ duim water per uur. Het zal nu gedokt worden om de bodem te kunnen onderzoeken.

NRC 150985
Londen, 14 september. Het Nederlandse schip SLANGEVECHT, kapt. Bakker, van Colombo naar New York met schade te Mauritius binnen, is afgekeurd en verkocht. Een schip is bevracht om de lading naar de bestemming te brengen.

NRC 160985
Mauritius, 3 september. De lading van het afgekeurde Nederlandse schip SLANGEVECHT, kapt. Bakker, wordt per Zweedse schoener A.L. PALMER naar New York vervoerd voor GBP 860.

NRC 250985
Mauritius, … augustus. Het Nederlandse schip SLANGEVECHT, hetwelk in het droogdok gaat om onderzocht te worden, had zeer losse naden, ook waren de stuiken zeer los.
(opm: dit schip is afgekeurd, zie NRC 150885)

NRC 231085
Mauritius, 28 september. Het Nederlandse barkschip SLANGEVECHT, hier met schade binnen, werd afgekeurd en 9 september in publieke veiling voor 3340 ropij verkocht ongeveer 300 pakken sigaren, duigen enz. werden mede verkocht. Een ‘respondentiabond’ op de lading, herscheept in het schip PALME, werd voor een bedrag van 17.000 ropijen tegen 6,5% gesloten.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten