Inloggen
REFORME - ID 5429


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1884-04-21 / 1901-08-19 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1884
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Launch Date: 1884-00-00
Delivery Date: 1884-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 67.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1884
Datum agenda: 1884-04-21
Register nr: 0
Scheepsnaam: REFORME
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hagemans, J.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, nieuwe
1884-04-21, uitreiking zb68-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1884-04-21 REFORME
Manager: Jan Hageman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Hageman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Ship Events Data

1901-08-19: To inland navigation
De tjalk REFORME van R. Hageman is verkocht naar de binnenvaart.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Hageman als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1866 van de tjalk “Waakzaamheid”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 54 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Anloo;

*    1867 t/m 1873 van hetzelfde schip maar nu varend vanuit Groningen. Het schip ging in 1873 over naar de binnenvaart;

*    1885 tot ná 1900 van de tjalk “Reforme”, gebouwd in 1884, bouwplaats niet vermeld, 67 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

In “Het water dun” uit 1985 door Frits R.Loomeijer095-p21staat de volgende mededeling:

“Een schade die nogal wat stof deed opwaaien was het zinken van de ijzeren tjalk ‘Reform’ van schipper R.(!)Hageman. Op 3 september 1895 was de ‘Reform’, die overigens in 1884 als eerste ijzeren schip door de ledenvergadering (van het compact De Vriendschap) was aangenomen, zeilende op de Elbe door een windhoos getroffen waarbij zij direct kenterde en zonk. Hageman en zijn knecht konden zwemmend de oever bereiken. Zijn vrouw verdronk. De tjalk kon later gelicht worden en het bestuur nodigde vijf scheepsbouwers uit om de reaparatie ervan in te schrijven. J.Mulder uit Vierverlaten … kwam met f 690,- als laagste uit de bus.”

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Hageman, J.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten