Inloggen
PIETRONELLA - ID 5162


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1903-07-10 / 1918-02-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1903
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 6098 GRON 1903
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. Mulder, Vierverlaten (Gem. Hoogkerk), Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1903-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 117.72 Gross tonnage
Net Tonnage: 91.18 Net tonnage
Deadweight: 135.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 24.53 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.05 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.18 Meters Depth, moulded
Draught: 2.10 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1903-07-10 PIETRONELLA
Manager: Johannes de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes de Vries, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PQJK
Additional info: In 1910: Erven Johannes de Vries

Date/Name Ship 1910-00-00 BELLANDE
Manager: Jan Salomons Lzn., Drouwenerveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Jan Salomons Lzn., Drouwenerveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Drouwenerveen / Netherlands
Callsign: NGTJ
Additional info: Koopsom Hfl. 10.759,--

Ship Events Data

1903-07-10: Additional info
Dagregister deel 16 nummer 84, den elfden Juli 1900 en drie. Ik ondergeteekende Johannes de Vries, van beroep schipper, gedomicilieerd te Groningen, verklaar bij dezen te zijn de eenige eigenaar van het te Vierverlaten, gemeente Hoogkerk, nieuw gebouwde kofschip genaamd “Pietronella” hebbende een dek en twee masten, zijnde groot volgens meetbrief afgegeven te Vierverlaten, den 4 Juli 1903, bruto driehonderd drie en dertig en een en vijftig honderdste kubieke meter ( 333.51) of honderd zeventien en twee en zeventig honderdste tonnen (117.72) van 2.83 kubieke meter en netto twee honderd acht en vijftig en zeven en twintig honderdste (258.27) kubieke meter of een en negentig en achttien honderdste tonnen ( 91.18) van 2.83 kubieke meter, thans liggende te Groningen en gevoerd door mij zelven als schipper. Groningen, 10 Juli 1903. Joh. De Vries. (In de kantlijn staat bijgeschreven: 6098.)
1903-09-24: Eerste meting te Amsterdam op 24-09-1903. Meetnummer: A1729N. Werf: W. Mulder, plaats werf: Vierverlaten. Bouwjaar: 1903. Lengte: 28 m 00 cm, breedte: 5 m 88 cm, waterverplaatsing: 214,155 ton. Eigenaar: Joh. de Vries, domicilie: Groningen.
1904-05-00: Collision
NRC 03.05.1904: Londen, 2 mei. Volgens telegram uit Cuxhaven is de Nederlandse kof “Pietronella”, van Zaandam naar Holtenau bestemd, met de Franse bark “Bougainville” in aanvaring geweest. De “Pietronella” is zwaar beschadigd en met verlies van bezaansmast en grote steng, weggerukte verschansing en meer andere schade boven dek Cuxhaven binnengelopen. De “Bougainville” zette de reis voort.
1908-03-30: Collision
Delfzijl, 30 maart 1908. De hier van Hooksiel aangekomen tjalk PIETRONELLA, schipper de Vries, bestemd naar Amsterdam, heeft averij aan het stuurtoestel tengevolge van aanvaring en wacht op orders.
1910-02-22: Sale/Verkoop
NRC 23.02.10: Delfzijl, 22 februari. Het kofschip PIETRONELLA, voorheen bevaren door wijlen kapitein Joh. De Vries, is voor NLG 10.800 verkocht aan de heer H. Salomons te Gasselternijveen.
1916-11-13: Damaged
Delfzijl, 14 november 1916. Gisteren is alhier aangekomen van Skönvik (Zweden) met bestemming naar Zaandam de zeetjalk BELLANDE, kapt. Salomons, welk schip in de Noordzee door de storm schade aan het roer en de boot heeft gekregen. Gedurende de reis had men twee weken met stormweer te kampen gehad en men was genoodzaakt om de Eems binnen te lopen. De reis naar de bestemming zal nu binnendoor vervolgd worden.
1918-02-21: Final Fate: Stranded

23.02.1918 op weg van Hommelvik (Noorwegen) naar Rotterdam met een lading cellulose nabij Aralden (Noorwegen) door het slechte weer gestrand. Op 02.03.1918 doormidden gebroken. De bemanning redde zich door middel van een vlet.
NRC 03.03.1918: Rotterdam, 2 maart:
Men seint ons uit Hamburg: De Nederlandse schoener “ Bellande” is bij Aralden in de nabijheid van het Giella-vuurschip gestrand en doorgebroken. De bemanning is gered.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1903
Kapitein: Vries, Johannes de
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1910
Kapitein: Salomons Lzn., Jan
Overige informatie: geb. 1883 - overl. 1962)

Afbeeldingen


Omschrijving: Bellande 1903 ex Pietronella
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie


1910

NNO 300110
Advertentie. Uit de hand te koop: Het goed onderhouden ijzeren kofschip, genaamd PIETRONELLA, thans liggende te Groningen, met inventaris, klasse Bureau Veritas + I 33 G. 1. 1., oud 6 jaar, groot 91,18 register ton netto, ladende 180/185 ton d.w. over zee, draagvermogen 214.000 kilo. 62/63 std. hout. Te bevragen bij P. de Vries, scheepsbevrachter en bij G. de Winter, sluismeester, beiden te Groningen.
NRC 19.02.1910.
Londen, 18 februari: Heden werd door het Admiraliteitshof £ 600,-- bergloon toegekend aan de trawler “Clyde”, die de Nederlandse kof “Pietronella” te Grimsby binnensleepte. De waarde van de “Pietronella” met de lading werd geschat op £ 2022.
Op 1 november vertrokken van Kjerteminde met een lading van 134 ton (diepgang 7.5 voet achter – voor enige duim meer) gerst met bestemming Amsterdam via het Kaiser Wilhelm kanaal. De lading was gestort en zodanig dat in het ruim voor en achter ruimte onder de luiken bleef. De gerst was zwaar. Er was een gevelingschot geplaatst in het achterschip vanaf het luik tot onder de roef, maar niet onder het voorluik. De gerst was opgestuwd met zeilen en een 60 tal gerst in zakgoed. Zondag 7 november buiten op de Elbe is gekomen en vanaf  9 november zwaar weer heeft getroffen en is er op die dag bij overstag gaan het SB zwaard is afgebroken en binnenboord gehaald. Dat slechte weer  heeft geduurd tot 12 november. In deze periode bleef het schip droog en zeewaardig. 12 november 's middags om 15.00 uur de wind uit het Z.Z.W. tot storm ontwikkelde , 's avonds om 20.00 verslechterd was tot orkaankracht W.Z.W.,  het schip over stuurboord lag met 2 reven gestoken in het grootzeil en een klein stuk bazaan zeil. Het schip was droog er werd ieder wacht gepeild. Om middernacht kwam er veel water over terwijl de orkaan aanhield. De kapitein bemerkte onder de kajuit in de z.g. hel water. Daarin afgedaald met de kok en matroos  tot aan het middel in het water  door middel van putsen werd gehoosd. Dit duurde enkele uren, maar het baatte niet. Na twaalven ging de lading over en schip kreeg zware slagzij over SB, terwijl ook de breefok en het grote gaffeltopzeil, welke op het luik waren gesjord, bij het overkomen van een breker verloren gingen. De kapitein wilde nu het schip verlaten, de bemanning wilde aanboord blijven. Hij was van mening dat het schip lek was en zou zinken. De kapitein Johannes de Vries bleek erg zenuwachtig die anders erg flink was. De boot werd klaargemaakt en te water gelaten, iedereen ging in de boot Zwikstra de matroos het laatst. Nauwelijks was iedereen aanboord of de boot kapseisde  Zwikstra  en de kok en stuurman H.W. Huisman zijn weer teug op het schip geraakt. Van de kapitein en zijn vrouw is niets meer waargenomen. Toen men in de boot ging was er geen land of vuur in zicht . De overlevenden konden met het schip niet manoeuvreren, daar het scheef in zee lag, de zeilen waren in goede staat, maar de vallen onklaar. 's Morgens om 8.00 uur is de noodvlag gehesen om hulp. Eerst in top later halfstok de wind was inmiddels N.N.O. Een stoomtrawler uit Grimsby die in zicht was gekomen  om 8.50 uur naderbij kwam bleek de “Clyde” te zijn die in de buurt was en hulp bood, dat tegen 15.00 uur toen de zee wat kalmer was de stuurman van de Trawler met een boot overkwam, het schip onderzocht en bij peiling er slechts één duim water in het schip bleek te staan. Daarna is er vastgemaakt  en is de “Pietronella” op sleep genomen naar Grimsby waar men in de namiddag van 15 november arriveerde en s`avonds binnen de sluis in het Alexander Dock is afgemeerd met 1,5 voet slagzij over SB. Het schip is op woensdag 17 november op sleep naar vertrokken  IJmuiden, waar men 25 november arriveerde  en aansluitend naar Amsterdam waar 26 november is afgemeerd. De lading is daar gelost en bleek droog te zijn. Het schip  was ook droog en had geen schade, behalve de boot en de voornoemde zeilen.
 







 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten