Inloggen
PIETRONELLA - ID 5162


Kroniekberichten

Datum 04 mei 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 Mei. Volgens telegram uit Cuxhaven is de Nederlandse kof PETRONELLA, van Zaandam naar Holtenau bestemd, met de Franse bark BOUGAINVILLE in aanvaring geweest. De PETRONELLA is zwaar beschadigd en met verlies van bezaansmast en grote steng, weggerukte verschansing en meer andere schade boven dek, Cuxhaven binnengelopen. De BOUGAINVILLE zette de reis voort.

Afbeelding
Datum 04 mei 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 2 meil De PIETRONELLA werd na de aanvaring door de sleepboten MARGARETHE en BORKUM in de haven gesleept. Het schip is niet lek. (opm: nu dus geschreven PIETRONELLA)

Afbeelding
Datum 11 mei 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 9 mei. Het Nederlandse schip PIETRONELLA, dat met het Franse schip BOUGAINVILLE in aanvaring is geweest, is gesleept wordende door de sleepboot FAIRPLAY III alhier aangekomen en direct in reparatie gegaan.

Afbeelding
Datum 31 maart 1908
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 30 maart. De hier van Hooksiel aangekomen tjalk PIETRONELLA, schipper de Vries, bestemd naar Amsterdam, heeft averij aan het stuurtoestel tengevolge van aanvaring en wacht op orders.

Afbeelding
Datum 16 november 1909
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Het Nederlandse zeilschip PIETRONELLA is, naar uit Grimsby wordt geseind, aldaar binnengesleept. Bericht wordt dat de kapitein verdronken is.

Afbeelding
Datum 18 november 1909
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nader vernemen wij nog over de schipbreuk van de koftjalk PIETRONELLA, schipper De Vries, met gerst van Kjerteminde naar Amsterdam. Tijdens zware storm op de Noordzee, kreeg het schip zware slagzij en werd met flinke schade de haven van Grimsby binnengesleept door de te Grimsby thuisbehorende stoomtrawler CLYDE. Tengevolge van de zware storm was de lading overgegaan, een zwaard stukgeslagen, grootzeil gescheurd en veel lopend touwwerk gebroken. De schipper gaf toen order de boot uit te zetten, waarin de opvarenden, zijnde de schipper, zijn vrouw en 3 man plaatsnamen. Voordat de boot echter vrij kon komen van het vaartuig, werd zij door een zware zee omgeworpen. De 3 schepelingen slaagden erin weer aan boord te klauteren maar de schipper en zijn vrouw verdronken. Aan boord klemden zich de schipbreukelingen vast aan het want en na enige uren in deze netelige positie te hebben doorgebracht werden zij door de CLYDE opgemerkt die toen te hulp kwam en de PIETRONELLA op sleeptouw nam. Het vaartuig bevond zich toen op 25 mijl van Spurn Point.

Afbeelding
Datum 26 november 1909
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 25 november. De Groninger koftjalk PIETRONELLA die in een Engelse haven werd binnengesleept nadat de schipper en diens vrouw overboord geslagen en verdronken waren, is heden alhier binnengesleept onder commando van kapt. Buisman door de Engelse sleepboot BADIA. De PIETRONELLA was onderweg van Kjerteminde naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 10 december 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Hedenmiddag hield de Raad voor de Scheepvaart onder voorzitterschap van mr. Van der Zweep in zijn eigen gebouw aan de Prins Hendrikkade 118 zijn eerste zitting. Allereerst kwam in behandeling de zaak betreffende het tjalkschip PIETRONELLA. De eerste november vertrok dit voortreffelijke bijzonder ijzeren schip, geladen met gerst van een van de Elbehavens op zijn reis van Denemarken naar Amsterdam. Kapitein Joh. de Vries, de eigenaar van het schip, was volgens getuigenverklaring een goed kapitein doch deze reis overspannen. Na enige dagen stak de hevige storm op. Men kreeg water in, dat echter door de wl. bleek te komen. Met cement trachtte men de opening te stoppen en het water uit te scheppen. Na enige uren gaf de kapitein de wens te kennen het schip te verlaten. Dit werd niet algemeen nodig geoordeeld. doch men nam in de boot plaats. Aan boord bevonden zich vier man en de vrouw van de kapitein. Nauwelijks was de boot echter uitgezet of ze sloeg om met het treurig gevolg, dat de kapitein en zijn vrouw verdronken. De overige drie mannen kwamen weer aan boord. Ze voorzagen zich van droge klederen en begaven zich toen - eigenaardig genoeg, naar werd opgemerkt - naar de kooi en lieten het schip aan zijn lot over. Toen het licht werd ging men in buurt eens uitkijken. De vlag werd half stok gehesen. Tegen de morgen kwam een Engelse trawler in het gezicht, die het schip op sleeptouw nam naar Grimsby. Toen later het schip te Amsterdam werd gelost bleek de gerst nog droog. Naar werd opgemerkt heeft het meereizen van de kapiteinsvrouwen op de gang van zaken meermalen een ongunstige invloed.

Afbeelding
Datum 19 december 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart deed gisteravond uitspraak in de vroeger behandelde zaak betreffende het koftjalkschip PIETRONELLA, hetwelk in de nacht van 12 op 13 november, op de reis van Denemarken naar Amsterdam, tijdens het heersen van een orkaan, in benarde toestand verlaten werd, waarbij de kapitein en eigenaar Joh. de Vries met zijn vrouw verdronken. Het schip werd 26 november te Amsterdam aangebracht. Schip en lading gerst bleken droog te zijn. De Raad was van oordeel, dat niet alle middelen zijn beproefd, o.a. het rondhalzen is achterwege gebleven. Ook is het verlaten van het schip niet buiten bedenking, maar dit is te verklaren uit de grote morele indruk die op de bemanning veroorzaakt werd doordien het schip slagzij bekwam door het overgaan van de lading. Is het verlaten van het schip zonder bepaalde noodzakelijkheid te spoedig geschied, als naaste oorzaak daarvan is te beschouwen het onvoldoende en onoordeelkundig gestuwd en voorzien zijn van de lading.

Afbeelding
Datum 30 januari 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Uit de hand te koop: Het goed onderhouden ijzeren kofschip, genaamd PIETRONELLA, thans liggende te Groningen, met inventaris, klasse Bureau Veritas + I 33 G. 1. 1., oud 6 jaar, groot 91,18 register ton netto, ladende 180/185 ton d.w. over zee, draagvermogen 214.000 kilo. 62/63 std. hout. Te bevragen bij P. de Vries, scheepsbevrachter en bij G. de Winter, sluismeester, beiden te Groningen.
(opm: zie ook NRC 230210 en AH 150310)

Afbeelding
Datum 16 februari 1910
Krant NSC - Nederlandsche Staats Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Nr 6. Het koftjalkschip PIETRONELLA

Afbeelding
Datum 23 februari 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 22 februari. Het kofschip PIETRONELLA, voorheen bevaren door wijlen kapitein Joh. de Vries, is voor NLG 10.850 verkocht aan de heer H. Salomons te Gasselternijveen.
(opm: herdoopt in BELLANDE)

Afbeelding
Datum 15 maart 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het door schipper Salomons aangekochte schip PIETRONELLA (zie Avondblad 23 febr.) werd verdoopt in BELLANDE.

Afbeelding
Datum 16 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 14 november. Gisteren is alhier aangekomen van Skönvik (Zweden) met bestemming naar Zaandam de zeetjalk BELLANDE, kapt. Salomons, welk schip in de Noordzee door de storm schade aan het roer en de boot heeft gekregen. Gedurende de reis had men twee weken met stormweer te kampen gehad en men was genoodzaakt om de Eems binnen te lopen. De reis naar de bestemming zal nu binnendoor vervolgd worden.

Afbeelding
Datum 17 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 15 november. De. koftjalk BELLANDE, kapt. Salomons, voor Zaandam bestemd, moet alvorens de reis derwaarts voort te zetten, enige op zee belopen schade hier repareren. (opm: zie ook RN 251116)

Afbeelding
Datum 25 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 23 november. De 2-mast koftjalk BELLANDE, kapt. Salomons, met hout van Sundsvall naar Zaandam en 13 november hier wegens tegenwind en met enige averij binnengekomen, is heden per sleepboot naar de bestemming vertrokken, na de schade te hebben gerepareerd. (opm: zie ook RN 161116)

Afbeelding
Datum 05 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bergen, 27 februari. De Nederlandse schoener BELLANDE uit Groningen, kapt. Salornons, 117 bruto reg. ton groot, is gisteravond bij Arolden, (nabij de Gzeila vuurtoren) gestrand en in de loop van de nacht gebroken. De bemanning werd gered en wordt heden hier verwacht om verklaring at te leggen.

Afbeelding
Datum 12 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bergen, 9 maart. Heden is alhier door de bemanning van de Nederlandse schoener BELLANDE die bij Araldsö gestrand is, voor het zeegerecht een verklaring afgelegd. Het schip had te Hommelvick bij Drontheim een lading cellulose ingenomen voor Rotterdam. De 21e februari moest de schoener wegens een hevige sneeuwstorm bij Araldsö voor anker gaan. Het lag voor bakboordanker met 45 vaam ketting op 7 vaam water. De volgende dag liep de wind om van Zuid naar West en de 23e februari 's morgens begon de schoener in de richting van de kust te drijven. Men liet nu ook stuurboordanker vallen, doch nadat ca. 12 vaam ketting uitgelopen was, raakte een schakel in de kluis vast. Het schip dreef steeds dichter naar de kust en stootte in de namiddag op stenen, waarbij het roer verloren ging. Later bleef het op de stenen zitten en stond al spoedig vol water. Door boten van land werd de bemanning van het tot aan het dek onder water liggende vaartuig gered. Of het schip geborgen zal kunnen worden staat nog te bezien. Er zijn reeds onderhandelingen aangeknoopt met de Norsk Bjergningskompagni om te trachten het schip vlot te brengen. Het dek is op twee plaatsen gebroken, de achtersteven is gebroken en in de bodem bevindt zich een groot gat.

Afbeelding
Datum 02 april 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 30 maart. Hr.Ms. HERTOG HENDRIK, onder bevel van de kapitein ter zee De Joncheere, is gisterochtend vroeg uit Bergen te Nieuwediep aangekomen, geconvoyeerd door de sleepboten WITTE ZEE en THAMES. Het pantserschip is direct in het droge dok opgenomen. Door de eigen bemanning was de stuurinrichting zoveel mogelijk te Bergen hersteld, zodat het door eigen kracht naar Nieuwediep kon stomen. Van Faeröer tot Bergen is het schip gesleept. De belopen schade betreft de stuurinrichting, terwijl het ook belangrijke dekschade had en tevens verlies van sloepen.
De WITTE ZEE bracht uit Noorwegen aan 4 leden van de bemanning van de Nederlandse schoener BELLANDE, welk schip begin maart jl. bij Aralden gestrand was en verloren ging. De THAMES had aan boord drie Rotterdammers, die deel uitmaakten van de bemanning van het Relief-stoomschip CAMILLA, verleden jaar in de Noordzee getorpedeerd. Deze mensen hadden met anderen zes dagen in een open boot te midden van sneeuwstormen op zee rondgedobberd. waarna ze werden opgepikt.

Afbeelding
Datum 06 mei 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad zal woensdag te 2 uur nm. behandelen een onderzoek naar het stranden en daardoor totaal wrak worden op de Noorse kust op 23
Februari 1918 van het kofschip BELLANDE. (Schipper-eigenaar: J. Salomons te Zwolle)
en te 2.30 uur onderzoek naar het vermoedelijk met man en muis vergaan op de reis van Gotenburg naar Nederland op of na 13 februari 1918 van het zeilschip HENDERIKA. (Boekhouder: Firma Diederik te Amsterdam).

Afbeelding
Datum 09 mei 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart stelde gisteren een onderzoek in naar het stranden en daardoor totaal wrak worden op de Noorse kust op 23 februari 1918 van het kofschip BELLANDE. De schipper-eigenaar J. Salomons te Zwolle, als eerste getuige gehoord, deelde mee, dat de BELLANDE die 117 bruto registerton groot was, van Drontheim naar Amsterdam was vertrokken met een lading cellulose. Men had bijna voortdurend met slecht weer en tegenwind te kampen, zodat herhaaldelijk een noodhaven moest worden binnengelopen. De 21e februari bevond de BELLANDE zich in de nabijheid van het eiland Aralden. Tussen de rotsen daar ter plaatse vond het schip een betrekkelijk veilige schuilplaats tegen de hevige wind. De BELLANDE lag voor bakboordanker op 45 vaam ketting en 7 vaam water op kleigrond. Getuige achtte één anker voldoende. De wind was eerst ZZO toen Z en daarna W. In de nacht van 24 op 25 februari werd geen ankerwacht gelopen, omdat men zich op een veilige ligplaats waande. Toen getuige ’s ochtends om vijf uur aan dek kwam zag hij dat het schip dwars was gaan liggen. Het stuurboordanker liet men vallen en de ketting werd omgestoken, doch desniettegenstaande stootte het schip op een klip en al spoedig bleek de positie zo gevaarlijk. Dat de bemanning, vier in aantal, het schip moest verlaten, hetgeen met behulp van een visserman geschiedde. Tijdens het verhoor van de schipper-eigenaar werd de zitting enige ogenblikken geschorst. Bij heropening deelde de voorzitter schipper Salomons mee, dat het onderzoek in deze ook zou lopen over de vraag of het gebeurde te wijten is aan een nalatigheid zijnerzijds, in casu het niet houden van ankerwacht, waardoor het ongeval wellicht voorkomen had kunnen worden. Nadat nog een tweede getuige was gehoord wiens verklaringen geen nieuw licht op de zaak wierpen, werd het onderzoek voor geëindigd verklaard.
De Raad zal later in deze uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 15 mei 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad deed gisteren uitspraak betreffende het op de klippen drijven en tot wrak slaan van het zeilschip BELLANDE.
De Raad is van oordeel, dat de oorzaak van de ramp is te wijten aan de nalatigheid van de schipper van de BELLANDE, hierin bestaande, dat hij in de nacht van 22 op 23 februari geen ankerwacht heeft doen lopen. Op grond hiervan straft de Raad de schipper door hem de bevoegdheid te ontnemen als schipper dienst te doen op een schip, als bedoeld bij artikel 2 van de Schepenwet, voor de tijd van twee maanden.

Afbeelding