Inloggen
ORA ET LABORA - ID 4931


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1895-06-24 / 1910-01-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Hermannus Boerma, Kiel - (Gemeente Hoogezand), Groningen, Netherlands
Launch Date: 1895-00-00
Delivery Date: 1895-08-00
Technical Data

Gross Tonnage: 75.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 60.00 Net tonnage
 
Length 1: 24.04 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 22.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 4.98 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Draught: 1.99 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1929
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1929 gemotoriseerd: 2tew 2 cil 50 Pk Deutsche Werke

Datum 00-00-1938
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1938 gehermotoriseerd: 4tew 2 cil 90 PK Deutz

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-04-24
Register nr: 0
Scheepsnaam: ORA ET LABORA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Smit, K.
Plaats: Dordrecht
Opmerkingen: eerste
1896-04-24, uitreiking57-

Ship History Data

Date/Name Ship 1895-00-00 ORA ET LABORA
Manager: K. Smit, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: K. Smit, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PNLF

Date/Name Ship 1910-01-00 ORA ET LABORA
Manager:
Eigenaar: Kapt. Heinz Janssens, Neuharlingersiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KJVS

Date/Name Ship 1929-00-00 ORA ET LABORA
Manager:
Eigenaar: Kapt. Wilhelm Jacobs, Neuharlingersiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: KJVS

Date/Name Ship 1934-00-00 ORA ET LABORA
Manager:
Eigenaar: Karl Friedrich Funck, Greetsiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Greetsiel / Germany
Callsign: DFVY

Date/Name Ship 1939-00-00 ORA ET LABORA
Manager:
Eigenaar: Kapt. Ernst Ludwig Rahb, Greetsiel, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Greetsiel / Germany
Callsign: DFVY

Date/Name Ship 1940-00-00 ORA ET LABORA
Manager:
Eigenaar: Kapt. Abelius Meyenburg, Borkum, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Borkum / Germany
Callsign: DFVY

Date/Name Ship 1942-00-00 ARKTUR
Manager:
Eigenaar: Harm Schaa, Ostrhauderfehn, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Ostrhauderfehn / Germany
Callsign: DCCS

Date/Name Ship 1950-00-00 ARKTUR
Manager:
Eigenaar: Enno Buss, Westrhauderfehn, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Westrhauderfehn / German Federal Republic
Callsign: DCCS

Date/Name Ship 1952-00-00 ARKTUR
Manager:
Eigenaar: Harm Schaa, Ostrhauderfehn, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Westrhauderfehn / German Federal Republic
Callsign: DCCS

Date/Name Ship 1959-00-00 ARKTUR
Manager:
Eigenaar: Heinrich Eberlei, German Federal Republic
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / German Federal Republic
Callsign: DCCS

Ship Events Data

1909-12-06: Stranded
PGC 06-12-1909:
Een Reutertelegram uit Wilhelmshaven van zaterdag (opm: 4 december) meldt: In een orkaanachtige storm heeft de Ned. tjalk ORA ET LABORA op de buitenrede schipbreuk geleden. 4 Personen zijn verdronken. Buitendien verdronken nog 2 opvarenden van een andere tjalk en bij de pogingen tot redding nog een andere man van de reddingsboot. De hier bedoelde tjalk is waarschijnlijk de te Wildervank thuisbehorende ORA ET LABORA, kapt. K. Smit, die tevens de eigenaar is. De tjalk is 60 Ton groot en werd in 1895 gebouwd.
1910-01-05: Sold to foreign country
Rotterdamsch Nieuwsblad 08-01-1910: Horumersiel, 5 Jan.: De tjalk OTA ET LABORA, op de Mellumplaat gestrand, is af en naar Wilhelmshaven gebracht. Door het springen van eenige klinknagels in het achterschip is het schip eenigszins lek geworden. Het vaartuig is voor 1600 mark verkocht aan een schipper te Neuharlingersiel. (Zie vorig No.)
1961-00-00: Final Fate: Scrapped

In 1961 opgelegd en verkocht voor de sloop.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Smit als gezagvoerder gedurende:

  • * 1888 t/m 1896 van de tjalk “Nijssiena Alida”, gebouwd in 1884, bouwplaats niet vermeld, 58 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip ging in 1896 over naar de binnenvaart;
  • * 1895 tot nà 1900 van de ijzeren tjalk “Ora et Labora”, gebouwd in 1895, bouwplaats niet vermeld, 74 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Smit, K.

Datum vanaf: 1909
Kapitein: Smit, Arend
Overige informatie: geboren op 14 december 1882 te Wildervank. Getrouwd te Wildervank op 01-02-1906 met Jantje Brinkman – geboren op 22 september 1883 te Stadskanaal (Gem. Wildervank)

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1904-03-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ORA ET LABORA
Schipper: Smit, Koert
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Germ. Lloyd overzicht.
Collectie: Scholten, B.W. (Ben)
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1901

DT 090601
Oostmahorn, 7 juni. Binnengekomen ORA ET LABORA, K. Smit van Neuharlingersiel naar Harlingen.

1903

DT 151003
Delfzijl, 13 oktober. Uitgezeild ORA ET LABORA, K. Smit naar Elsendammersiel.

1904

NVD 221204
Itzehoe, 19 december. Aangekomen ORA ET LABORA, K. Smit van Fedderwardersiel.

1905

SV 171005
Cargalijst Amsterdam. 16 oktober aangebracht per zeilschip ORA ET LABORA, K. Smit van Heiligenhaven 122.000 kilo gerst.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten