Inloggen
NEDERLAND - ID 4504


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-00-00 / 1902-10-04 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wildervank, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1896-00-00
Delivery Date: 1896-00-00
Technical Data

 
Net Tonnage: 83.00 *** Onbekend ***
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-04-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: NEDERLAND
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groot Hzn., L. de
Plaats: Dordrecht
Opmerkingen: eerste
1896-04-18, uitreiking62-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1896-00-00 NEDERLAND
Manager: L.H. de Groot Hzn., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: L.H. de Groot Hzn., Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PMKW

Ship Events Data

1901-10-23: PGC 23-10-1901: Hellevoetsluis, 22 oktober. Volgens bericht van de kustwacht zit in het zeegat een tjalk aan de grond. Dit is de tjalk NEDERLAND, kapt. L. de Groot, van Delfzijl met haver naar Southampton. Het schip is lek.
1901-10-24: PGC 24-10-1901: Hellevoetsluis, 23 oktober. De tjalk NEDERLAND is met assistentie van de stoomreddingboot en de sleepboot GIER vlot en hier binnengesleept na een gedeelte van de lading haver in blazers te hebben gelost. Het schip is lek en heeft schade aan het roer.
NRC 24-10-1901: Hellevoetsluis, 23 oktober. De tjalk NEDERLAND is met assistentie der stoomreddingboot en GIER vlotgekomen en binnengesleept na een gedeelte der lading haver in een blazer te hebben gelost.
1902-10-04: PGC 04-10-1902: Wilhelmshaven, 2 oktober. De Nederlandse tjalk NEDERLAND, schipper De Groot, van Bremen met olie naar Hamburg, is bij het vuurschip Außenjade gestrand en gekenterd, maar later heeft het schip zich weer opgericht. De mast steekt 5 à 6 meter boven water uit. De met olie geladen tjalk drijft op de lading. Alle vijf opvarenden zijn gered.
PGC 06-10-1902: Wilhelmshaven, 2 oktober. De opvarenden van de Nederlandse tjalk NEDERLAND, schipper De Groot, met vrouw en kind, de stuurman en een matroos, zijn door de reddingsboot van het vuurschip AUSSENJADE gered. Vermoedelijk zal het vaartuig geborgen kunnen worden.
PCG 06-10-1902: Wilhelmshaven, 4 oktober. De gezonken Nederlandse tjalk NEDERLAND, van Bremen met olie naar Hamburg, zal door de Nordischer Bergungsverein gelicht worden. De opvarenden zijn door de stoomloodsboot hier aan land gebracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Lammert de Groot werd geboren te Windeweer/Hoogezand 26 auguatus 1858  als zoon van de schipper Harm de Groot en Trijntje Klomp.

Hij trouwde op 22 januari 1885 te Wildervank als schipper met Cornelsien Stuut, geboren te Onstwedde/Stadskanaal 17 maart 1854 als dochter van de arbeider Roelf Jans Stuur en Jantje Freerks Hek. Cornelsien overleed op 26 februari 1941 te Wildervank, 86 jaar,

Lammert overleed op 29 februari 1952 te Wildervank, 93 jaar, weduwnaar.

In huwelijksakten van kinderen uit 1908 en 1914 wordt vader Lammert vermeld als “schipper”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.H. de Groot was effectief lid van het zeemanscollege “ De Harmonie” met vlagnummer 15 in de periode 1893 t/m 1905. In de ledenlijst van 1908 staat hij met hezelfde vlagnummer vermeld als “ vlaggelid”.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.H. de Groot Hz als gezagvoerder gedurende:

*    1891 t/m 1896 van de tjalk “Nederland”, gebouwd in 1882, bouwgegevens niet vermeld , 59 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip werd in 1896 verkocht voor de binnenvaart;

*    1897 t/m nà 1900 van de ijzeren tjalk “Nederland”, gebouwd in 1896, bouwplaats niet vermeld, 83 ton n.m., varend als kapitein-eigenaar vanuit Wildervank.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Lammert de Groot op:

27 januari 1877, koftjalk “ Geziena” , schipper Harm Bontekoe, 46 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en een matroos L. de Groot, 18 jaar uit Wildervank

28 september 1901, tjalk “ Nederland”, kapitein L. de Groot, 47 jaar uit Hoogezand. Voorts een stuurman, kok en een matroos

30 mei 1904, tjalk “ Nederland”, kapitein L. de Groot, geen leeftijd vermeld uit Hoogezand. Geen andere bemanningsleden op de rol.

16 maart 1906, tjalk “ Anna”, kapitein L. de Groot, 47 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een kok.

19 juni 1905, tjalk “ Anna”, kapitein Lammert de Groot, 46 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een kok.

11 januari 1907, tjalk “ Anna”, schipper Lammert de Grroot, 47 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een kok

22 januari 1908, tjalk “ Anna”, kapitein Lammert de Groot, 49 jaar uit Wildervank. Voorts etuurman en een kok

25 januari 1909, tjalk “ Anna”, kapitein Lammert de Groot, 50 jaar uit Wildervank. Voorts een stuurman en een kok

 

In de 8 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van L. en Lammert de Groot.

Het overzicht luidt:

1877                       matroos op de koftjalk “ Geziena” onder Harm Bontekoe                                    18 jaar

1901-1904            kapitein op de tjalk “ Nederland”                                                                              geen leeftijd

1905-1909            kapitein op de tjalk “ Anna”                                                                                       47-50 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Groot Hz, Lammert H. de

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten