Inloggen
MARTHA CORNELIA - ID 4119


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1893-10-07 / 1895-10-02 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1893
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Werfnummer:
Launch Date: 1893-00-00
Delivery Date: 1893-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 82.00 Net tonnage
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1893
Datum agenda: 1893-10-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: MARTHA CORNELIA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wijnstok, H.N
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja, eerste
1893-10-07, uitreiking79-

Ship History Data

Date/Name Ship 1893-10-07 MARTHA CORNELIA
Manager: Harm Nicolaas Wijnstok, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Nicolaas Wijnstok, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PLKS

Ship Events Data

1895-10-02: Final Fate: Foundered, gezonken

10 oktober 1895
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad.
Vlaardingen, 7 oktober. Schipper J. Visser van het loggerschip MARIE HENRIËTTE, alhier binnengekomen, rapporteert dat hij woensdag j.l. (opm: 2 oktober) ’s namiddags half één op 54º40’ N.B. en 01º38’ O.L. het te Groningen thuisbehorend ijzeren tjalkschip genaamd MARTHA CORNELIA in nood verkerende aantrof. De lading was door storm overzij gevallen en roer en zeilen waren defect. Onmiddellijk werd van de logger een boot met de stuurman P. Verheij en de matrozen D. van Os en J. Harms bemand, om de opvarenden van het tjalkschip te redden. Dit moest echter worden opgegeven doordien de redders zelven in het grootste gevaar verkeerden en de boot dreigde te bezwijken. Van de opvarenden, schipper H. Wijnstok met diens vrouw en vier kinderen, 1 stuurman en 1 matroos, werden het eerst de vrouw en een zuigeling van 9 maanden (aan het lichaam der moeder vastgebonden) langs een lijn met een reddingboei aan boord gehaald, daarna na lang worstelen en met de grootste moeite en inspanning een kind van 4 jaar, vervolgens weder twee kinderen en eindelijk de stuurman, de matroos en de schipper. Het reddingwerk geschiedde, terwijl de donker viel en bij aanhoudende storm en regen. Tot de volgende morgen bleef men in de nabijheid van het verlatene schip, om zo mogelijk op sleeptouw te nemen. Nogmaals gingen de stuurman van de logger en die der tjalk er heen om nog enige noodzakelijke goederen te redden, onmiddellijk daarna echter zonk het schip. Het was geladen met steenkool van Bonesse (opm: Bo’ness) naar Weener aan de Eems. De opvarenden der tjalk werden door die van de logger liefderijk opgenomen en verpleegd en behouden alhier binnengebracht. Onophoudelijk prijzen zij de zelfopoffering en de moed hunner redders en tonen hun innige dank daarvoor.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harm Wijnstok werd geboren 26 0ktober 1851 te Stavoren als zoon van de schipper Nicolaas Jans Wijnstok en HiltjeDaniels Dost.

Hij trouwde op 04 juni 1885 te Groningen als schipper met Martha Stienstra, geboren te Groningen op 15 januari 1866 als dochter van de schipper Sijbren Lieuwes Stienstra en Kornelsien Feiken. Martha hertrouwde na het overlijden van harm Wijnstok iop 06 maart 1930 met Warner Roelfs Kramer.

Martha overleed op 11 maart 1945 te Groningen, 79 jaar, weduwe.

Harm overleed op 16 oktober 1922 te Groningen, 70 jaar.

Burgerlijke Stand gegevens vermelden Harm Wijnstok als schipper in 1885, 1886, 1888 1890, 1894, 1909, 1910, 1911, zonder beroep in 1917, 1919, 1922.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.N.Wijnstok was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 46 in de periode 1898 t/m 1913.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.N.Wijnstok als gezagvoerder gedurende:

*   1882 t/m 1892 van de tjalk “Afina”, gebouwd in 1870, geen bouwlocatie vermeld, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*   1893 t/m 1895 van de ijzeren tjalk “Martha Cornelia”, gebouwd in 1893, bouwlocatie niet vermeld,, 82 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1895 in de Noordzee gezonken;

*   1897 t/m nà 1908 de ijzeren kof “Martha”, gebouwd in 1896 te Martenshoek, 122 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip was vernoemd naar de vrouw van de kapitein/eigenaar.

 

Overige bijzonderheden

Mulder083a vermeldt het volgende waarbij de onderstreepte passages correcties zijn op de eerste druk van het boek van Bouma:

“ 'Afiena' smak b.j. 3/1870, werf onbekend, 65 zeetonnen, , K/E 3/1870-1/1882 A.J. Prins te Vd, K/E 1/1882-10/1893 H.N. Wijnstok te Gn; 10/1893- ? K/E T. Doddema te Vd, nu binnenvaarder.”

 

In het boek “Wie zee houdt wint de prijs” van H.Speerstra (1980) staat op p. 45 een foto van: “De in 1896 bij Niester Martenshoek gebouwde koftjalk Martha van schipper H.Wijnstok op het strand nabij Yarmouth.” 101.

 

 

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Wijnstok, Harm Nicolaas

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1894-12-24
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MARTHA CORNELIA
Schipper: Wijnstok, Harm
Scheepstype: tjalk
Grootte: 81

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten