Inloggen
HOLLANDIA - ID 2875


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-07-18 / 1911-12-16 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1898
Nat. Official Number: 1760 ZWOLLE 1898
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Construction Data

Scheepsbouwer: H. de Goede, Zwartsluis, Overijssel, Netherlands
Launch Date: 1898-00-00
Delivery Date: 1898-07-18
Technical Data

Gross Tonnage: 131.78 Gross tonnage
Net Tonnage: 125.30 Net tonnage
Deadweight: 231.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 33.46 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.31 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.74 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.48 Meters Depth, moulded
Draught: 2.30 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1898-07-18 HOLLANDIA
Manager: Tiemen Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Tiemen Koopman, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PBRD

Date/Name Ship 1911-12-16 NIKLAS
Manager: Gustav Ipland, Hamburg, Germany
Eigenaar: Gustav Ipland, Hamburg, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Additional info: Aankoopbedrag HFl. 5.600,--

Date/Name Ship 1912-00-00 HOLLANDIA
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Buenos Aires / Argentine

Ship Events Data

1898-07-18: Dagregister deel 11 nummer 153, achttien Juli 1898. Ik ondergeteekende Tiemen Koopman, schipper wonende aan scheepsboord, te huis behoorende te Groningen verklaar bij deze te zijn de eenige eigenaar van het zeilschip genaamd “Hollandia”, gebouwd te Zwartsluis hebbende een dek, twee masten, gemeten op bruto drie honderd drie en zeventig en drie en dertig honderdste kubiek meter of een honderd een en dertig en acht en zeventig honderdste tonnen van 2.83 kubiek meter en netto drie honderd vier en vijftig en zeven en negentig honderdste kubiek meter of een honderd vijf en twintig en dertig honderdste tonnen van 2.83 kubieke meter, te huis behoorende te Groningen, thans liggende te Zwartsluis en als schipper gevoerd wordende door mij zelve. Get. T. Koopman. In de kantlijn staat bijgeschreven: 1760.
1907-00-00: Damaged
In 02.1907, wegens de zware ijsgang op de Eems werd ze door de sleepboot “SPECULANT” van Frater Smit te Delfzijl binnen gebracht. Daar men het niet eens kon worden tot betaling van het bergloon werd op 28.06.1907 te koop aangeboden door Kapt. Koopman te Groningen. Op 10.03.1907 door Frater Smit (bergers) in beslaggenomen. Het berggingsbedrag was opgelopen tot HFl. 6000,- In 1911 werd het schip openbaar verkocht.
1907-03-18: PGC 18.03.1907: Delfzijl 18 maart. Zaterdagmiddag 16 dezer is door de deurwaarder Meesenbroek te Groningen beslag gelegd op de Nederlandse schoener HOLLANDIA, kapt. Smit, eigenaar T. Koopman te Meppel.
1912-01-10: NRC 110112
Delfzijl, 10 januari. Heden vertrok van hier via Emden naar Buenos Aires de gaffelschoener HOLLANDIA, kapt. P. Wichert. Dit vaartuig was indertijd het eigendom van de heer J. Koopman, reder te Meppel, doch heeft alhier gedurende vijf jaar onder gerechtelijk beslag in het Dok gelegen, wegens civiel geding over sleeploon. De rechtbank te Groningen stelde genoemde reder in het ongelijk en dit had ten gevolge dat het vaartuig in november jl. in het openbaar gerechtelijk werd verkocht. Het zal nu in Argentinië dienst doen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.Koopman als gezagvoerder gedurende:

*    1899 van de 2/msch. “Hollandia”, gebouwd in 1898 bij H. de Goede te Zwartsluis, 125 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1911 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Koopman, T.

Afbeeldingen


Omschrijving: Verzoek tot uitschrijving.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten