Inloggen
GEZIENA - ID 2479


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1892-06-28 / 1915-12-06 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1892
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 4660 GRON 1892
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoeneraak
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J. Mulder, Vierverlaten, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1892-00-00
Delivery Date: 1892-06-28
Technical Data

Gross Tonnage: 131.68 Gross tonnage
Net Tonnage: 117.76 Net tonnage
Deadweight: 205.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.95 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.90 Meters Breadth, extreme
Depth: 2.26 Meters Depth, moulded
Draught: 2.17 Meters Draught, maximum
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1892
Datum agenda: 1892-07-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: GEZIENA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Mulder, H.S.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: ja
1892-07-04, uitreiking62-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1892-06-28 GEZIENA
Manager: Harmen Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harmen Gerrits Mulder, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTHB

Date/Name Ship 1896-00-00 GEZIENA
Manager: Johannes Geert Mulder Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Johannes Geert Mulder Jr., Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTHB

Date/Name Ship 1903-00-00 GEZIENA
Manager: Jannes Frans van Dijk, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jannes Frans van Dijk, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: NTHB
Additional info: Koopsom Hfl. 12.000,--

Ship Events Data

1915-12-06: Final Fate:
In 1915 verongelukt onderweg van Frederikstadt naar Hartlepool en verloren gegaan. Op 25 november vertrokken van Frederikstad naar Hartlepool met een lading mijn stutten. De deklast hoogte varieerde van 0.85 tot 1.28 m. Het was moeilijk de juiste positie te bepalen mede door de oorlogsomstandigheden (i.v.m. de gedoofde vuren op de Engelse kust) bij het aanlopen van de Engelse wal op 6 december tijdens het verkennen van een licht bij het overstag gaan, wat mislukte gestrand tussen de pieren van de beide havens van Sunderland. Bij eb zat de schoener droog, zodat van Dijk over het strand kon lopen om een sleepboot te bestellen. Toen hij na enige tijd terug kwam en weer aan boord wilde klimmen, werd hem dat belet door de reddingbrigade, omdat hevig stormweer verwacht werd. Deze storm stak ook direct op, zodat de overige drie bemanningleden met een wippertoestel van boord konden worden gehaald. Kort daarna sloeg het schip volledig wrak.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Harmen werd op 19 januari 1849 te Amsterdam geboren aan boord van de tjalk “Goede Verwachting” als zoon van de schipper Gerrit Harms Mulder en Grietje Jans Prins. Zijn broers waren o.a. Jan Gerrits en Johan Gerrits Mulder. (zie aldaar).

Harm trouwde op 31 december 1885 te Groningen als schipper met Geeszien Wijnstok, geboren op 15 december 1856 te Enkhuizen aan boord van een schip, liggende in de haven als dochter van schipper Nicolaas Jans Wijnstok en en Hiltje Daniels Dost. (het schip moet zijn geweest de tjalk “Vier Gebroeders”, zie bij Wijnstok). Geeszien overleed te Groningen op 23 juli 1937, 80 jaar, weduwe.

Harmen overleed op 20 april 1929 te Groningen, 80 jaar, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermeldt Harmen als schipper/scheepskapitein in 1885, 1887, 1888, 1889, 1890, 1891, 1892, 1896, zonder beroep in 1897, 1899, als schipper  in 1900  en zonder beroep in 1909, 1920, 1925, 1929.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.G.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendrcht” met vlagnummer 28 in de periode 1890 t/m 1896. Eveneens een H.G.Mulder was effectief lid van hetzelfde College met vlagnummer 22 in de (aansluitende) periode 1897 t/m 1899.

 

H.G.Mulder was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer 22 in de periode 1881 t/m 1895.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt (een) H.G.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*     1880 t/m 1885 van de 1-mastkof “Nanna”, gebouwd in 1879 bij W.G.Bodewes te Martenshoek, 73 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip is in 1885 lek gestoten in de Theemsmonding op reis van Groningen naar Littlehampton;

*     1887 t/m 1891 van de 1-mastkof “Geessiena”, gebouwd in 1886 op de werf van B.Niestern te Martenshoek, 85 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1891 verkocht naar Duitsland

*     1886 t/m 1891 van de 1-mastkof “Geziena”, gebouwd in 1886 bij J.Mulder te Vierverlaten, 60 ton, varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

            Vermoedelijk hetzelfde schip als de vorige.

            Bouma bevestigde deze veronderstelling en heeft de “Geziena” geschrapt.

*     1893 t/m 1895 van de 2-mastschoener “Geziena”, gebouwd in 1892 te Vierverlaten, 128 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1880 aanwezig in het Veenkoloniaal Museum te Veendam staat H.G.Mulder als gezagvoerder van de “Nanna” met vlagnummer 22.

In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1892/1893 staat H.G.Mulder als gezagvoerder van de “Geessiena” met vlagnummer 22.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

02 februari 1870, tjalk “Magrieta”, schipper Pieter Pieters de Vries, stuurman Harm Gerrits Mulder, 21 jaar uit Veendam.

27 februari 1871, hektjalk “Magrietha Meijering”, kapitein O.G. de Jonge, stuurman Harm Mulder, 22 jaar uit Veendam.

13 oktober 1888, koftjalk “Geessina”, kapitein Harm Mulder, 39 jaar uit Veendam.

25 februari 1889, koftjalk “Geesziena”, kapitein Harm Mulder, 40 jaar uit Groningen.

 

Mulder083 vermeldt:

“ 'Nanna'  koftjalk b.j. 1879, K/E vanaf 3/1879 H.G. Mulder te Vd.

'Geesziena'            koftjalk b.j. 1886, K/E 2/1886 H.G. Mulder te Vd.

'Geziena'   2m sch b.j. 1892, K/E 6/1892-2/1896 H.G. Mulder te Gn; K/E 12/1896-1/1904 Joh.G. Mulder te Gn; K/E 1/1904-11/1915 J.F. van Dijk te Gn; 11/1915 gestrand bij Sunderland en wrak.

 

Overige bijzonderheden

De navolgende gegevens zijn een verkorte vorm van een uitgebreide beschrijving in “De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom” door G.J.Mulder, uitg.Pirola, mei 2002, 239 pp.

Harmen monsterde op 02 februari 1878 aan als stuurman op de in Zwolle liggende tjalk “Magrieta” van schipper Pieter Pieters de Vries.

Harmen werd op 07 maart 1879 schipper-eigenaar van de éénmast koftjalk “Nanna”. Het schip had ook een bevoer bewijs op de Rijn. Op 11 februari 1885 vertrok hij met een lading haver van Groningen via Zoutkamp naar Littlehampton in Zuid-Engeland en keerde terug te Oostmahorn op 13 februari wegens slecht weer. Vijf dagen later zeilde hij weer uit Op 22 februari stootte het schip in de Thames op een zwaar voorwerp. Het raakte lek en zonk kort daarop. De bemanning ging in de reddingsboot en werd door het Engelse schip “Asia” aan land gezet.

Op 23 februari 1886 blijkt Harm eigenaar van een overdekte éénmast koftjalk “Geesziena”. Hij verkocht het schip in 1891

Op 28 juni 1892 werd hij schipper-eigenaar van de Geziena en verkocht het weer op 12 februari 1896 aan zijn broer Johan Gerrits Mulder. Harmen ging daarna aan de wal wonen en werd manager voor diverse schepen. In 1896 kocht hij onderhands de koftjalk “Zeemeeuw”van zijn zwager Jacob Geerts Kramer en verkocht het op 16 december van dat jaar weer aan Pieter Buisman te Groningen. Op 5 april 1901 ging het eigendom over op Pieters broer Jan Buisman. In 1904 werd de ‘Zeemeeuw’ in Pillau aangevaren. Het schip werd zodanig beschadigd dat repareren geen zin meer had. Er restte dan ook niets anders dan sloop.

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Mulder, Harmen Gerritz

Familiegegevens en opleiding

Johan Gerrits Mulder werd geboren op 19 februari 1857 te Veendam aan boord van de tjalk “Goede Verwachting” als zoon van de schipper Gerrit Harms Mulder en Grietje Jans Prins.

Johan trouwde te Groningen op 01 januari 1885 als schipper met Hieke Wijnstok, geboren te Groningen op 13 augsutus 1859 als dochter van schipper Nicolaas Jans Wijnstok en Hiltje Daniels Dost. Hieke overleed te Groningen op 21 juni 1922, 62 jaar, weduwe.

Johan overleed te Groningen op de Verlengde Grachtsstraat op 25 februari 1913, 56 jaar, zonder beroep.

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Johan vermeld als schipper/scheepskapitein in 1885, 1886, 1887, 1888. 1890 1891 1892, 1895, 1896, 1897 en zonder beroep 1910, 1913.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Joh. G.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege `De Groninger Eendracht` met vlagnummer 29 in de periode 1890 t-m 1896

 

J.G. Mulder was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer 2 in de periode 1886 t/m 1895.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeld Joh.G.Mulder/J.G.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1872 t/m 1885 van de 1-mastkof “Margaretha”, gebouwd in 1871 te Martenshoek, 60 ton o.m., varend voor de wed. G.A.Mulder te Veendam;

*    1885 t/m 1895 van de 1-mastskof “Tammo”, gebouwd in 1884 op de werf van H.Boerma te Kiel-Windeweer, 74 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam;

*    1896 t/m niet vermeld, maar nà 1900 van de ijzeren 2-mastschoener “Geziena”, gebouwd in 1892 te Vierverlaten, 128 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

 

In een Naamlijst van Leden van het Veendammer zeemanscollege in 1892/1893 staat Johan G.Mulder als gezagvoerder van de “Tammo” met vlagnummer 2.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvartmuseum te Groninen vermeld geen bruikbare gegevens

 

In de ledenlijst van De Groninger Eendracht in de zeemansalmank 1892-1893 van Veendam  staat met vlagnummer 29 kapitein Joh. G.Mulder als gezagvoerder van de “Tammo”.

 

Mulder083a vermeldt:

“  'Tammo'           koftjalk, b.j. 1884, K/E 5/1884-2/1896 Joh. G. Mulder te Vd, K/E 2/1896-2/1904 T. Suk te Gn, 2/1904-1908 N.P. Jensen te Gn, naam nu 'Vriend schap'. 12/1908 gestrand bij Skive en wrak.”

'Geziena'   2m sch b.j. 1892, K/E 6/1892-2/1896 H.G. Mulder te Gn; K/E 12/1896-1/1904 Joh.G. Mulder te Gn; K/E 1/1904-11/1915 J.F. van Dijk te Gn; 11/1915 gestrand bij Sunderland en wrak.

 

Overige bijzonderheden

De navolgende gegevens zijn een verkorte vorm van een uitgebreide beschrijving in “De Schippers Mulder hun schepen en hun stamboom” door G.J.Mulder, uitg.Pirola, mei 2002, 239 pp.

Johan was vanaf 31 mei 1884 schipper en en voornaamste eigenaar van de overdekte koftjalk “Tammo”.Hij was van 1884-1896 kapitein/eigenaar. Hij verkocht het schip op 05 februari 1896 voor f 100.00 aan T.Suk. Het schip was vermoedelijk vernoemd naar Tammo Bouwkamp, die als stille vennoot deelnam en een bijdrage aan de betaling van tuigage en uitrusting leverde.

Op 12 februari 1896 laat kapitein J.G.Mulder de aankoop registreren van het 2/m schoonerschip “Geziena”, gekocht van H.G.Mulder te Groningen. Tijdens een reis van Dantzig naar Holbaek in Denemarken verdronk op 09 oktober 1903 de 18-jarige zoon Gerrit, nadat hij van het schip was afgevallen. Wellicht ook om dit voorval verkocht Johan het schip op 21 januari 1904 aan Frans van Dijk uit Groningen.

 

“Op 30 januari 1896 berichtte het Nieuwsblad (van het Noorden): ZEETIJDINGEN De Ned. tjalk ‘Tammo’, laatst gevoerd door schipper Mulder, is verkocht aan de heer Suk. Schipper Mulder heeft de gaffelschoener ‘Geziena’ gekocht.   In het koopcontract van 5 februari 1896 tussen de beide Groninger schippers J.G.Mulder en T.Suk was vermeld: …koper zal het gekochte direct kunnen aanvaarden, in de staat waarin het thans ligt te Bremen. Onder het gekochte is begrepen de aan boord zijnde scheepinventaris met uitzondering van proviant … “ 097-p.16.

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Mulder, Johan Gerritz

Datum vanaf: 1903
Kapitein: Dijk, J. van
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Geziena 1892. (Kaart van Jochum Kaap, die kok was op de Geziena. Een stuurman zond hem deze ansichtkaart voor het opstappen.)
Collectie: Visser, F. (Fokko)
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: De schoener GEZIENA, liggende te Andernach am Rhein
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Onbekend *

Omschrijving: Geziena 1892.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Geziena 1892, liggende te Granton (Schotland). Foto uit pl.m. 1895
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten