1874
AH 310174.
Amsterdam, 30 januari. Het onlangs voor Amsterdamse rekening te Liverpool aangekochte clipperschip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Birkenhead met een lading kolen naar Anjer, passeerde de 25e dezer Queenstown, wind N.W. De gezagvoerder rapporteert dat het schip goed kruist, vlug wendt, gemakkelijk stuurt en snel zeilt.
1875
NRC 050175
Amsterdam, 4 januari. Kapt. Jollie, voerende het Nederlandse schip ERNESTINE, van Batavia te St. Helena aangekomen, rapporteert van 7 tot 18 november op het Kaapse rif aanhoudend stormweer van het W. en N.W. te hebben ondervonden, waardoor voortopzeil, grootmarszeil en voorstengestagzeil wegvlogen en het schip, dat overigens in uitmuntende staat bleef gedurende elf etmalen slechts 69 mijl voortgang maakte.
NRC 160375
Amsterdam, 15 maart. Wegens de hoge zee op de baar voor de haven van Sunderland kon het schip ERNESTINE, kapt. Jollie, de 11e dezer met 22 voet diepgang zeilklaar liggende naar Macassar, van daar niet uitzelen en moet nu het volgende springtij afwachten.
NRC 270375
Londen, 26 maart. Een groot Nederlands schip, met steenkolen geladen, is gisteren op Hasbrosand gestrand. Een stoomboot is ter assistentie derwaarts vertrokken. (opm: de ERNESTINE, zie NRC 280375)
NRC 280375
Amsterdam, 27 maart. Volgens bericht van kapt. Jollie, dato Yarmouth 26 maart, zit het schip ERNESTINE, van Sunderland naar Macassar, op Hasbro Sand aan de grond. Het schip is lek en zit gevaarlijk. Men is bezig met overboord werpen van lading. Sleepboot en volk zijn aanwezig ter assistentie.
Volgens heden ontvangen telegram van kapt. Jollie, is het schip ERNESTINE, met assistentie van 4 sleepboten, na 700 ton lading overboord geworpen te hebben, vlot geraakt.
PGC 010475
Amsterdam, 28 maart. Het op Harbro Sands aan de grond geraakte doch sedert afgebrachte schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Sunderland naar Macassar bestemd, is op de rede van Yarmouth gesleept.
NRC 030475
Amsterdam, 2 april. Aangaande het schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Sunderland naar Macassar, op Hasboro Sands vastgeraakt, vernemen wij nader dat het, na de 22e maart van Sunderland met noorden wind te zijn uitgezeild, de wind spoedig daarna terug liep naar het zuiden en westen met aanhoudende mist, zodat men geen vuren kon zie. De 24e s avonds liep het schip met hoog water op de Hasboro Sands, en kwam eerst om s morgens 6 uur van de 27e los. Het heeft verscheidene boven- en tussendeks balken gebroken en heeft 3 voet water in het ruim gehad. Ter rede van Yarmouth is het lens gepompt en maakte toen slechts 2 duim water per uur. Nadat borg is gesteld voor scheepsloon en hulploon voor boatmen is het schip gisterenmiddag om 5 uur van Yarmouth naar Nieuwediep gesleept.
NRC 150475
Nieuwediep, 13 april. De in het schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Newcastle wegens averij hier teruggekeerd, nog aanwezige lading, circa 1.200 ton steenkolen, heeft gisteren in publieke veiling opgebracht NLG 9,30 per ton. Koper van de gehele massa de heer C Berghuys alhier.
PGC 030775
Amsterdam, 1 juli. Het Admiraliteitshof te Londen heeft uitspraak gedaan in zake der bergings- en stoomboot-maatschappijen, die het schip ERNESTINE. kapt. J.H.J. Jollie, bestemd van Sunderland naar Macassar, hebben assistentie verleend, vlot gemaakt en naar Yarmouth gesleept, toen het in maart j.l. op Hasborough Sands was verzeild. Het schip ERNESTINE is veroordeeld te betalen aan de bergers GBP 1.000, en aan de sleepboten GBP 800, te zamen GBP 1.800, plus de kosten.
NRC 280775
Amsterdam, 27 juli. Het Nederlandse schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Sunderland naar Macassar bestemd, 24 maart op Haisboro Sands verzeild geraakt en daarna hier binnengesleept, is na herhaald onderzoek en gedeeltelijke opening, zodanig ontzet en gebroken bevonden, dat de kosten van herstel ruim ¾ van de verzekerde som zouden bedragen. Dientengevolge is het schip afgekeurd en zal het voor rekening van assuradeuren op maandag 9 augustus publiek worden verkocht.
NRC 280775
Advertentie. P.J. van der Aa Gzn, J.F.L. Meyjes, P. Reineke en A.D. Strumphler, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principalen, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, op maandag 9 augustus 1875, des namiddags ten 3 ure precies, in het lokaal De Zwaan op de Nieuwendijk te Amsterdam, aan de meestbiedende of hoogstmijnende te verkopen het extra-ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast clipper-fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd: ERNESTINE, laatst gevoerd door kapt. J.H.J. Jollie, zo als het zich thans bevindt in het droogdok in het Oosterdok te Amsterdam, volgens Nederlandse meetbrief lang 58 meter 60 centimeter, wijd 9 meter 8 centimeter, hol 5 meter, 93 centimeter, en alzo gemeten op 1.402 ton of 740 last. Breder bij inventaris en informatie bij bovengenoemde makelaars en bij de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon, te Amsterdam.
NRC 100875
Veiling van schepen te Amsterdam op 9 augustus:
- het klipperfregatschip ERNESTINE, laatst gevoerd door kapt. Jollie, groot 740 last, zoals het zich thans bevindt in het droogdok in het Oosterdok te Amsterdam: NLG 30.500, in slag NLG 7.000. Koper C. Ament (opm: een makelaar)
1876
NRC 100676
Men meldt ons uit Amsterdam: Het Amerikaanse schip ERNESTINE, ten vorigen jare op het Hasbrozand vastgeraakt, waardoor het midscheeps brak, werd later afgebracht, naar herwaarts overgevoerd en als afgekeurd verkocht.
Het heeft daarna een uit scheepsbouwkundig oogpunt belangrijke bewerking ondergaan, die uitmuntend is geslaagd; men heeft namelijk op de breuk stempels geplaatst, die een eind boven het dek uitstaken en met jukken aan elkander verbonden waren; voorts aan het achter- en aan het voorschip onder de kiel door kettingen bevestigd en die boven de jukken met zware gijns stijf gehaald en zo de romp weder rechtgezet; in een der drijvende droge dokken heeft het de verder nodige herstellingen ondergaan, en thans is het fraaie schip van ongeveer 2.000 ton inhoud in uitmuntende staat opgeleverd.
De firma Reiger & Co. is eigenaar van de bodem, en zal die onder de naam PRESIDENT TRAKRANEN in de vaart brengen. (opm: de ERNESTINE was weliswaar in Amerika gebouwd, maar voer toen al onder Nederlandse vlag; zie onder meer NRC 280375)
NRC 130676
Advertentie. Naar Samarang (direct), en Passarouang ligt te Amsterdam in het Oosterdok te laden, expeditie begin juli, het nieuw gekoperd Nederlands fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN 3/3 L 1.1 Veritas, A I Nederlandsche Vereeniging, A I Engelse Lloyd, A I Germanischer Lloyd, kapt. K. Hoekstra, uitmuntend ingericht voor passagiers.
Adres bij de reders F.U.H. Reiger & Co., of de cargadoors Hoyman & Schuurman, te Amsterdam. (opm: eerste reis onder de naam PRESIDENT TRAKRANEN)
1877
AH 050177
Amsterdam, 4 januari. Volgens brief van kapitein Hoekstra, voerende het Nederlands fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN, na een voorspoedige reis van 99 dagen te Semarang gearriveerd, waren passagiers en equipage in de beste welstand. Verder bericht de kapitein nog, dat het schip onder alle omstandigheden bewezen heeft een uitmuntend zeeschip te zijn dat onder de snelvarenste gerekend mag worden, daar wachten van 12 à 13 mijl volstrekt niet tot de zeldzaamheden behoren. Het is potdicht gebleven, heeft zich in alle opzichten uitstekend gehouden terwijl niet de minste ontzetting is te bespeuren.
NRC 100677
Amsterdam, 9 juni. Volgens brief van kapt. Hoekstra, voerende het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, van Tjilatjap herwaarts, was hij genoodzaakt 15 mei wegens ziekte onder het volk te St. Helena binnen te lopen. Nadat op advies van de geneesheer 7 man in het hospitaal waren verpleegd, heeft hij, na 3 man aangemonsterd te hebben, 19 mei de reis voortgezet. Een man is achtergebleven.
1878
NRC 130278
Amsterdam, 12 februari. Het schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, is 30 december van Newcastle te Atchin aangekomen. Alles wel.
1880
NRC 080680
Amsterdam, 7 juni. Volgens ontvangen schrijven van kapt. K. Hoekstra, voerende het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, van Batavia, d.d. St. Helena 17 mei, werd het schip de 10 april op 30˚ ZB 42˚ OL door een hevige bui overvallen, gevolgd door een orkaan waarin een groot gedeelte der rondhouten, als voormarssteng, grote en voorbramstengen met ra’s, tuig en zeilen verloren gingen, de boegspriet gekraakt werd en meerdere schade aan tuig en zeilen bekwam. Een en ander werd zo goed mogelijk voorzien en hersteld om de reis te kunnen vervolgen.
NRC 150980
IJmuiden, 14 september. Het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, van Newcastle naar Java, alhier als bijlegger binnen, is heden door experts van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren, Bureau Veritas en Lloyds nagezien en door een duiker onderzocht, die alles in de volmaakste orde hebben bevonden, zodat het schip de reis kan voorzetten.
1881
JB 051081
Tjilatjap, 29 september. Heden is hier aangekomen met zout van Sumanap het schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra.
1882
NRC 110882
Amsterdam, 10 augustus. Volgens particulier bericht passeerde het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, van hier naar Samarang, de 8 dezer om 12 uur voormiddag Folkestone.
1883
NRC 170483
Batavia, 14 maart. Het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, is bij het vertrek van Samarang in aanvaring geweest met het stoomschip COMORIN; de schade is niet belangrijk.
NRC 070983
Verkochte schepen. Het Nederlandse fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN, groot 1.271 ton nieuwe meting, gebouwd in 1868, is uit de hand naar Bremen verkocht.