Inloggen
ERNESTINE - ID 18250


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1873-12-00 / 1883-09-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1868
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: John Currier jr., Newburyport, U.S.A.
Werfnummer:
Launch Date: 1868-02-11
Technical Data

 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-08-11
Register nr: 0
Scheepsnaam: PRESIDENT TRAKRANEN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Reiger, F.U.H.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
1880-08-11, uitreiking zeebrief122--

Ship History Data

Date/Name Ship 1868-08-00 AUGUSTA
Manager: E.S. Mosely, Newburyport, Mass., U.S.A.
Eigenaar: E.S. Mosely, Newburyport, Mass., U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Newburyport, Mass. / U.S.A.

Date/Name Ship 1873-12-00 ERNESTINE
Manager: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. Hendrichs & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NRCB

Date/Name Ship 1876-00-00 PRESIDENT TRAKRANEN
Manager: Firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma F.U.H. Reiger & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQML

Date/Name Ship 1883-09-00 MARCO POLO
Manager: Wm. Stisser & Co., Bremen, Germany
Eigenaar: Wm. Stisser & Co., Bremen, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremen / Germany
Callsign: QDTH

Ship Events Data

1873-12-10: Additional info
De ERNESTINE, kapt. Jollie, ex-AUGUSTA, is op 10 december 1873 op de eerste reis onder Nederlandse vlag van Liverpool naar Batavia vertrokken (opm: mogelijk via een Britse haven om kolen te laden) (bron: Lloyds List 29 december 1873)
1874-11-07: Damaged
Amsterdam, 4 januari 1875. Kapt. Jollie, voerende het Nederlandse schip ERNESTINE, van Batavia te St. Helena aangekomen, rapporteert van 7 tot 18 november 1874 op het Kaapse rif aanhoudend stormweer van het W. en N.W. te hebben ondervonden, waardoor voortopzeil, grootmarszeil en voorstengestagzeil wegvlogen en het schip, dat overigens in uitmuntende staat bleef gedurende elf etmalen slechts 69 mijl voortgang maakte.
1875-03-26: Grounded
Amsterdam, 27 maart. Volgens bericht van kapt. Jollie, dato Yarmouth 26 maart 1875, zit het schip ERNESTINE, van Sunderland naar Macassar, op Hasbro Sand aan de grond. Het schip is lek en zit gevaarlijk. Men is bezig met overboord werpen van lading. Sleepboot en volk zijn aanwezig ter assistentie.
1880-04-10: Amsterdam, 7 juni. Volgens ontvangen schrijven van kapt. K. Hoekstra, voerende het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, van Batavia, d.d. St. Helena 17 mei, werd het schip de 10 april 1880 op 30˚ ZB 42˚ OL door een hevige bui overvallen, gevolgd door een orkaan waarin een groot gedeelte der rondhouten, als voormarssteng, grote en voorbramstengen met ra’s, tuig en zeilen verloren gingen, de boegspriet gekraakt werd en meerdere schade aan tuig en zeilen bekwam.
1883-03-14: Collision
Batavia, 14 maart 1883. Het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, is bij het vertrek van Samarang in aanvaring geweest met het stoomschip COMORIN; de schade is niet belangrijk.
1883-09-07: Sold to foreign country
NRC 070983
Verkochte schepen. Het Nederlandse fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN, groot 1.271 ton nieuwe meting, gebouwd in 1868, is uit de hand naar Bremen verkocht.
1884-08-29: Final Fate: Stranded

Op reis met een lading cement en lege vaten van Bremerhaven naar New York is de MARCO POLO, kapt, H.A.L. Klingeberg, gestrand op Fair Isle (tussen de Orkney en Shetland eilanden) en total loss geworden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.J.Jollie is op 11 april 1871 en op voordracht van S.C.J.Olivier met vlagnummer 862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege "Zeemanshoop". Zijn schip tijdens de inschrijving was de "Insulinde"002. Ten tijde van de inschrijving was Jollie 34 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 04/11 april 1871 werd als effectief lid voor de vlag voorgedragen/benoemd Johannes Hendricus Jacobus Jollie, oud 34 jaar, voerend het fregat “Insulinde”, voor rekening van  de Gebr. Hendrichs & Co, op voordracht van kapitein S.C.J.Olivier.023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        862                       1871-1872     fregat               Insulinde                                               A.Hendrichs & Co

                                      1873-1878     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.H.Jolly                       Insulinde                                  03 mei 1868                                          28 januari 1868

Hier moet een foutieve opgave zijn gedaan. De opgaven zijn door mij wèl correct weergegeven.

 

Bouma025 vermeldt J.H.J.Jollie als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1873 van het 3/mschip “Insulinde”, gebouwd in 1865 te Amsterdam, 950 ton o.m., varend voor de Gebr. Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip is in 1873 verongelukt in de Noordzee;

*    1874 t/m 1876 van het 3/mschip “Ernestine” ex Augusta, gebouwd in 1868 te Newburyport, 1400 ton o.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1877 voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam en was herdoopt in “President Trakranen”;

*    1876 van de comp.bark “Slamat”, gebouwd in 1876 te Amsterdam 945 ton n.m., varend voor A.Hendrichs & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.H.J.Jolly verzorgde per 03 mei 1868 vanuit Nieuwediep met de “Insulinde een troepentransport van 2 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 31 juli 1868 na een reis van 89 dagen.

Op 24 mei 1869 vertrok hij van Nieuwediep met de “Insulinde” en een troepentransport van 2 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 augustus 1869 na een reis van 90 dagen. Onderweg was 1 soldaat overleden065.

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1, p.22-26, 1879 staat een artikel door J.C.Ceuvel “De reparatie van het Nederl. fregatschip “Ernestine”.

In 1875 was op reis van Newcastle naar Java het schip Ernestine, geladen met 1950 ton steenkolen, op de engelse kust op de klippen gelopen. Na het overboord zetten van c. 400 ton kolen kwam het schip weer vlot, maar had veel schade opgelopen. Het werd naar Nieuwediep gesleept om te worden gerepareerd. De assuradeuren achtten de reparatiekosten te hoog en de de rederij verkocht het schip op 09 augustus 1875. De nieuwe eigenaar zette de reparatie door en het artikel gaat uitvoerig in op de schade en de rapartie. Het schip kwam daarna onder de naam “President Trakranen” weer in de vaart.

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Jollie, Johannes Hendricus Jacobus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

K.Hoekstra was van 1875-1876 kapitein van de houten bark “Anna Sophia”, gebouwd in 1862 door P.Haverkamp te Amsterdam, 722 ton, varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam052.

 

Bouma025 vermeldt K.Hoekstra als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1869 van de sch.brik “Dolfijn” ex Catharina Hermana, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 136 ton o.m., varend voor H.Tromp te Amsterdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;

*    1870 t/m 1871 van de bark “Roline Maria” ex Stad Assen, gebouwd in 1856 te Amsterdam, 517 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip is in 1871 van de ankers geslagen en wrak geraakt;

*    1873 t/m 1876 van de bark “Anna Sophia”, gebouwd in 1862 te Amsterdam, 722 ton o.m., varend voor Mr. F.U.H.Reiger te Amsterdam;

*    1877 t/m 1883 van het fregat “President Trakranen” ex Ernestine, ex Augusta, gebouwd in 1868 te Newburyport, 1402 ton o.m., varend voor F.U.H.Reiger & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Bremen en herdoopt in “Marco Polo”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Hoekstra, K.

Algemene informatie

1874

AH 310174.
Amsterdam, 30 januari. Het onlangs voor Amsterdamse rekening te Liverpool aangekochte clipperschip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Birkenhead met een lading kolen naar Anjer, passeerde de 25e dezer Queenstown, wind N.W. De gezagvoerder rapporteert dat het schip goed kruist, vlug wendt, gemakkelijk stuurt en snel zeilt.

1875

NRC 050175
Amsterdam, 4 januari. Kapt. Jollie, voerende het Nederlandse schip ERNESTINE, van Batavia te St. Helena aangekomen, rapporteert van 7 tot 18 november op het Kaapse rif aanhoudend stormweer van het W. en N.W. te hebben ondervonden, waardoor voortopzeil, grootmarszeil en voorstengestagzeil wegvlogen en het schip, dat overigens in uitmuntende staat bleef gedurende elf etmalen slechts 69 mijl voortgang maakte.
NRC 160375
Amsterdam, 15 maart. Wegens de hoge zee op de baar voor de haven van Sunderland kon het schip ERNESTINE, kapt. Jollie, de 11e dezer met 22 voet diepgang zeilklaar liggende naar Macassar, van daar niet uitzelen en moet nu het volgende springtij afwachten.
NRC 270375
Londen, 26 maart. Een groot Nederlands schip, met steenkolen geladen, is gisteren op Hasbrosand gestrand. Een stoomboot is ter assistentie derwaarts vertrokken. (opm: de ERNESTINE, zie NRC 280375)
NRC 280375
Amsterdam, 27 maart. Volgens bericht van kapt. Jollie, dato Yarmouth 26 maart, zit het schip ERNESTINE, van Sunderland naar Macassar, op Hasbro Sand aan de grond. Het schip is lek en zit gevaarlijk. Men is bezig met overboord werpen van lading. Sleepboot en volk zijn aanwezig ter assistentie.
Volgens heden ontvangen telegram van kapt. Jollie, is het schip ERNESTINE, met assistentie van 4 sleepboten, na 700 ton lading overboord geworpen te hebben, vlot geraakt.
PGC 010475
Amsterdam, 28 maart. Het op Harbro Sands aan de grond geraakte doch sedert afgebrachte schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Sunderland naar Macassar bestemd, is op de rede van Yarmouth gesleept.
NRC 030475
Amsterdam, 2 april. Aangaande het schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Sunderland naar Macassar, op Hasboro Sands vastgeraakt, vernemen wij nader dat het, na de 22e maart van Sunderland met noorden wind te zijn uitgezeild, de wind spoedig daarna terug liep naar het zuiden en westen met aanhoudende mist, zodat men geen vuren kon zie. De 24e s avonds liep het schip met hoog water op de Hasboro Sands, en kwam eerst om s morgens 6 uur van de 27e los. Het heeft verscheidene boven- en tussendeks balken gebroken en heeft 3 voet water in het ruim gehad. Ter rede van Yarmouth is het lens gepompt en maakte toen slechts 2 duim water per uur. Nadat borg is gesteld voor scheepsloon en hulploon voor boatmen is het schip gisterenmiddag om 5 uur van Yarmouth naar Nieuwediep gesleept.
NRC 150475
Nieuwediep, 13 april. De in het schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Newcastle wegens averij hier teruggekeerd, nog aanwezige lading, circa 1.200 ton steenkolen, heeft gisteren in publieke veiling opgebracht NLG 9,30 per ton. Koper van de gehele massa de heer C Berghuys alhier.
PGC 030775
Amsterdam, 1 juli. Het Admiraliteitshof te Londen heeft uitspraak gedaan in zake der bergings- en stoomboot-maatschappijen, die het schip ERNESTINE. kapt. J.H.J. Jollie, bestemd van Sunderland naar Macassar, hebben assistentie verleend, vlot gemaakt en naar Yarmouth gesleept, toen het in maart j.l. op Hasborough Sands was verzeild. Het schip ERNESTINE is veroordeeld te betalen aan de bergers GBP 1.000, en aan de sleepboten GBP 800, te zamen GBP 1.800, plus de kosten.
NRC 280775
Amsterdam, 27 juli. Het Nederlandse schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Sunderland naar Macassar bestemd, 24 maart op Haisboro Sands verzeild geraakt en daarna hier binnengesleept, is na herhaald onderzoek en gedeeltelijke opening, zodanig ontzet en gebroken bevonden, dat de kosten van herstel ruim ¾ van de verzekerde som zouden bedragen. Dientengevolge is het schip afgekeurd en zal het voor rekening van assuradeuren op maandag 9 augustus publiek worden verkocht.
NRC 280775
Advertentie. P.J. van der Aa Gzn, J.F.L. Meyjes, P. Reineke en A.D. Strumphler, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principalen, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, op maandag 9 augustus 1875, des namiddags ten 3 ure precies, in het lokaal De Zwaan op de Nieuwendijk te Amsterdam, aan de meestbiedende of hoogstmijnende te verkopen het extra-ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast clipper-fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd: ERNESTINE, laatst gevoerd door kapt. J.H.J. Jollie, zo als het zich thans bevindt in het droogdok in het Oosterdok te Amsterdam, volgens Nederlandse meetbrief lang 58 meter 60 centimeter, wijd 9 meter 8 centimeter, hol 5 meter, 93 centimeter, en alzo gemeten op 1.402 ton of 740 last. Breder bij inventaris en informatie bij bovengenoemde makelaars en bij de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon, te Amsterdam.
NRC 100875
Veiling van schepen te Amsterdam op 9 augustus:
- het klipperfregatschip ERNESTINE, laatst gevoerd door kapt. Jollie, groot 740 last, zoals het zich thans bevindt in het droogdok in het Oosterdok te Amsterdam: NLG 30.500, in slag NLG 7.000. Koper C. Ament (opm: een makelaar)

1876

NRC 100676
Men meldt ons uit Amsterdam: Het Amerikaanse schip ERNESTINE, ten vorigen jare op het Hasbrozand vastgeraakt, waardoor het midscheeps brak, werd later afgebracht, naar herwaarts overgevoerd en als afgekeurd verkocht.
Het heeft daarna een uit scheepsbouwkundig oogpunt belangrijke bewerking ondergaan, die uitmuntend is geslaagd; men heeft namelijk op de breuk stempels geplaatst, die een eind boven het dek uitstaken en met jukken aan elkander verbonden waren; voorts aan het achter- en aan het voorschip onder de kiel door kettingen bevestigd en die boven de jukken met zware gijns stijf gehaald en zo de romp weder rechtgezet; in een der drijvende droge dokken heeft het de verder nodige herstellingen ondergaan, en thans is het fraaie schip van ongeveer 2.000 ton inhoud in uitmuntende staat opgeleverd.
De firma Reiger & Co. is eigenaar van de bodem, en zal die onder de naam PRESIDENT TRAKRANEN in de vaart brengen. (opm: de ERNESTINE was weliswaar in Amerika gebouwd, maar voer toen al onder Nederlandse vlag; zie onder meer NRC 280375)
NRC 130676
Advertentie. Naar Samarang (direct), en Passarouang ligt te Amsterdam in het Oosterdok te laden, expeditie begin juli, het nieuw gekoperd Nederlands fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN 3/3 L 1.1 Veritas, A I Nederlandsche Vereeniging, A I Engelse Lloyd, A I Germanischer Lloyd, kapt. K. Hoekstra, uitmuntend ingericht voor passagiers.
Adres bij de reders F.U.H. Reiger & Co., of de cargadoors Hoyman & Schuurman, te Amsterdam. (opm: eerste reis onder de naam PRESIDENT TRAKRANEN)

1877

AH 050177
Amsterdam, 4 januari. Volgens brief van kapitein Hoekstra, voerende het Nederlands fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN, na een voorspoedige reis van 99 dagen te Semarang gearriveerd, waren passagiers en equipage in de beste welstand. Verder bericht de kapitein nog, dat het schip onder alle omstandigheden bewezen heeft een uitmuntend zeeschip te zijn dat onder de snelvarenste gerekend mag worden, daar wachten van 12 à 13 mijl volstrekt niet tot de zeldzaamheden behoren. Het is potdicht gebleven, heeft zich in alle opzichten uitstekend gehouden terwijl niet de minste ontzetting is te bespeuren.
NRC 100677
Amsterdam, 9 juni. Volgens brief van kapt. Hoekstra, voerende het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, van Tjilatjap herwaarts, was hij genoodzaakt 15 mei wegens ziekte onder het volk te St. Helena binnen te lopen. Nadat op advies van de geneesheer 7 man in het hospitaal waren verpleegd, heeft hij, na 3 man aangemonsterd te hebben, 19 mei de reis voortgezet. Een man is achtergebleven.

1878

NRC 130278
Amsterdam, 12 februari. Het schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, is 30 december van Newcastle te Atchin aangekomen. Alles wel.

1880

NRC 080680
Amsterdam, 7 juni. Volgens ontvangen schrijven van kapt. K. Hoekstra, voerende het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, van Batavia, d.d. St. Helena 17 mei, werd het schip de 10 april op 30˚ ZB 42˚ OL door een hevige bui overvallen, gevolgd door een orkaan waarin een groot gedeelte der rondhouten, als voormarssteng, grote en voorbramstengen met ra’s, tuig en zeilen verloren gingen, de boegspriet gekraakt werd en meerdere schade aan tuig en zeilen bekwam. Een en ander werd zo goed mogelijk voorzien en hersteld om de reis te kunnen vervolgen.
NRC 150980
IJmuiden, 14 september. Het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, van Newcastle naar Java, alhier als bijlegger binnen, is heden door experts van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren, Bureau Veritas en Lloyds nagezien en door een duiker onderzocht, die alles in de volmaakste orde hebben bevonden, zodat het schip de reis kan voorzetten.

1881

JB 051081
Tjilatjap, 29 september. Heden is hier aangekomen met zout van Sumanap het schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra.

1882

NRC 110882
Amsterdam, 10 augustus. Volgens particulier bericht passeerde het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, van hier naar Samarang, de 8 dezer om 12 uur voormiddag Folkestone.

1883

NRC 170483
Batavia, 14 maart. Het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, is bij het vertrek van Samarang in aanvaring geweest met het stoomschip COMORIN; de schade is niet belangrijk.
NRC 070983
Verkochte schepen. Het Nederlandse fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN, groot 1.271 ton nieuwe meting, gebouwd in 1868, is uit de hand naar Bremen verkocht.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1874
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
AH = Algemeen Handelsblad
JB = Java Bode
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant