Inloggen
ERNESTINE - ID 18250


Kroniekberichten

Datum 31 januari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 29 januari. Met het Nederlands schip SÖDERHAMN, kapt. Visser, met een lading hout van Moulmain naar Amsterdam bestemd, is een gedeelte der equipage van het afgekeurde oorlogsstoomschip DJAMBI naar hier gekomen. Genoemde gezagvoerder was wegens muiterij onder zijn volk aan de Kaap de Goede Hoop binnengelopen en had daar uit genoemde equipage zijn ontbrekende bemanning aangevuld.

AH 310174.
Amsterdam, 30 januari. Het onlangs voor Amsterdamse rekening te Liverpool aangekochte clipperschip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Birkenhead met een lading kolen naar Anjer, passeerde de 25e dezer Queenstown, wind N.W. De gezagvoerder rapporteert dat het schip goed kruist, vlug wendt, gemakkelijk stuurt en snel zeilt.

Afbeelding
Datum 12 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
WATERLOO, 394 last, naar Amsterdam, NLG 88,40 per 260 last, en NLG 84,40 per gehele
ruimte; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 83,97 per 260 last en NLG 81,97 per gehele ruimte; MR. JACOB VAN LENNEP, 436 last, naar Amsterdam NLG 84,94 per 260 last, en NLG 84,94 per gehele ruimte; JAVA 683 last, naar Amsterdam NLG 73,40 per gehele ruimte; WIJK AAN ZEE, 385 last, naar Amsterdam, NLG 85,85 per 260 last, en NLG 81,69 per gehele ruimte; CONSTANCE, 381 last, naar Amsterdam NLG 76,90 per 260 last; BESTEVAÊR, 393 last, naar Amsterdam NLG 85,89 per 260 last, en NLG 80,89 per gehele ruimte; OCEAAN, 486 last, naar Amsterdam NLG 84,84 per 260 last en NLG 79,79 per gehele ruimte, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 82,79 per gehele ruimte;
HELENA HENRIETTE, 243 last, naar Amsterdam NLG 82,40 per 260 last, en NLG 82,40 per gehele ruimte; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 86,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL, 439 last, naar Amsterdam NLG 84,93 per 260 last en NLG 83,93 per gehele ruimte; THORBECKE, 500 last, naar Amsterdam NLG 84,92 per 260 last en NLG 82,93 per gehele ruimte; STAD DOCKUM, 206 last, naar Amsterdam NLG 98,- per gehele ruimte; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, 306 last, naar Amsterdam NLG 81,40 per gehele ruimte; LOUISE, 396 last, naar Amsterdam NLG 78,35 per gehele ruimte; FERDINAND EN LOUIS, 268 last, naar Amsterdam NLG 78,35 per gehele ruimte; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam NLG 85,88 per 260 last en NLG 82,88 per gehele ruimte; ELIZABETH, 610 last, naar Amsterdam NLG 81,47 per gehele ruimte; ELECTRA, 590 last, naar Amsterdam NLG 79,24 per gehele ruimte; JULIE, 230 last, naar Amsterdam, NLG 92,90 per gehele ruimte, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 84,90 per gehele ruimte, naar Middelburg NLG 86,90; EMMA, 397 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 88,90 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; ADA, 376 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Middelburg en Schiedam NLG 84,90 per 260 last en NLG 79,90 per gehele ruimte; JOHANNA MARIA, 472 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 82,48 per gehele ruimte; KANAGAWA, 642 last, naar Amsterdam NLG 80,24, naar Rotterdam, Dordrecht en Middelburg NLG 79,- per gehele ruimte; INDUSTRIE, 975 last, naar Amsterdam NLG 81,-, naar Rotterdam NLG 80,- en Middelburg NLG 79,- per gehele ruimte; ALBLASSERDAM, 642 last, naar Amsterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 80,40, naar Rotterdam NLG 78,40 per gehele ruimte; ELIZABETH MARIA, 382 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85,- per gehele ruimte; KORTENAAR, 513 last, naar Amsterdam NLG 83,69 per gehele ruimte, naar Rotterdam NLG 80,69 per 260 last en NLG 81,69 per gehele ruimte, naar Dordrecht NLG 81,69 per 260 last en NLG 82,69 per gehele ruimte, naar Middelburg NLG 80,69 per gehele ruimte, naar Schiedam NLG 81,69 per 260 last en NLG 82,69 per gehele ruimte; MARY, 800 last, naar Amsterdam NLG 81,69, naar Rotterdam NLG 79,69, naar Dordrecht 80,69, naar Middelburg NLG 78,69 en naar Schiedam NLG 80,69 per gehele ruimte; NOACH II, 503 last, naar Rotterdam en naar Schiedam NLG 82,50 per 260 last; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 94,49 per 260 last en NLG 87,49 per gehele ruimte; JACOBA HELENA, 389 last, naar Amsterdam NLG 92,50 per gehele ruimte, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 90,- per gehele ruimte; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 94,49 per 260 last en NLG 87,49 per gehele ruimte; ERNESTINE, 745 last, naar Amsterdam NLG 76,68 per gehele ruimte, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 78,68 per gehele ruimte; ANNA ELISABETH, 449 last, naar Amsterdam NLG 84,68, per 269 last en NLG 79,68 per gehele ruimte; WILLEM POOLMAN, 813 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 81,81 per 260 last; LICHTSTRAAL, 794 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 80,- per gehele ruimte; NEDERLAND, 373 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg, Schiedam NLG 95,- per 260 last en NLG 84,90 per gehele ruimte; GALILEI, 392 last, naar Amsterdam NLG 84,68 per 260 last en NLG 79,68 per gehele ruimte; SOERABAYA PACKET, 262 last, naar Amsterdam NLG 89,- per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 16 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 april. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handelmaatschappij.
JAVA, 683 last, naar Amsterdam NLG 74,90 per gehele ruimte; WIJK AAN ZEE, 385 last naar Amsterdam NLG 83,70 per 260 last en NLG 80,40 per gehele ruimte; CHRISTINA, 250 last, naar Amsterdam NLG 83,70 per 260 last en NLG 83,70 per gehele ruimte; MAARTEN VAN ROSSEM, 381 last, naar Amsterdam. Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 89,50 per 260 last en NLG 84,90 per gehele ruimte; ADA, 376 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,45 per 260 last en NLG 79,90 per gehele ruimte; JULIE, 230 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 85,90 per gehele ruimte; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 89,49 per 260 last en NLG 84,49 per gehele ruimte; JACOB ROGGEVEEN, 379 last, naar Amsterdam NLG 89,49 per 260 last en NLG 84,49 per gehele ruimte; ERNESTINE, 740 last, naar Amsterdam NLG 78,68, naar Rotterdam, Dordrecht en Schiedam NLG 80,68 en Middelburg NLG 79,68 per gehele ruimte; JUPITER, 387 last, naar Amsterdam NLG 85,74 per 260 last en NLG 82,74 per gehele ruimte; ELIZABETH, 610 last, naar Amsterdam NLG 79,90 per gehele ruimte; FRIESLAND, 378 last, naar Amsterdam NLG 84,69 per gehele ruimte; TROMP, 917 last, naar Amsterdam NLG 74,74 per gehele ruimte; JOHANNA MARIA, 472 last, naar Rotterdam NLG 81,50 per 260 last; NICOLETTE, 640 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 81,50, naar Dordrecht NLG 79,50, naar Middelburg NLG 77,50, alles per gehele ruimte; DORDRECHT II, 408 last, naar Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 84,49 per 260 last en NLG 83,94 per gehele ruimte; NEDERLAND, 373 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Middelburg en Schiedam NLG 95,- per 260 last en NLG 84,90 per gehele ruimte; CORNELIA MATHILDA, 384 last, naar Rotterdam en Schiedam NLG 84,95 per 260 last en NLG 83,45 per gehele ruimte, naar Dordrecht NLG 85,95 per 260 last en NLG 84,45 per gehele ruimte; INDUSTRIE, 935 last, naar Amsterdam, Rotterdam, Schiedam NLG 80,- en Middelburg NLG 79,- per gehele ruimte; MARY, 790 last, naar Amsterdam NLG 81,64, naar Rotterdam NLG 79,64, aar Dordrecht NLG 80,64, naar Middelburg NLG 78,64 en naar Schiedam 80,64 per gehele ruimte; COPERNICUS, 392 last, naar Rotterdam NLG 81,65, naar Dordrecht NLG 82,65, naar Middelburg NLG 79,65 en naar Schiedam NLG 82,65 per 260 last; MR. JACOB VAN LENNEP, 404 last, naar Amsterdam NLG 83,82 per 260 last en NLG 83,82 per gehele ruimte; ELECTRA, 590 last, naar Amsterdam NLG 79,24 per gehele ruimte; THORBECKE, 504 last, naar Amsterdam NLG 83,78 per 260 last en NLG 83,78 per gehele ruimte; NOORDZEEKANAAL, 439 last, naar Amsterdam NLG 83,79 per 260 last en NLG 83,79 per gehele ruimte; JOHANNA EN WILLEM, 234 last, naar Amsterdam NLG 84,60 per gehele ruimte; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 86,40 per 260 last en NLG 82,40 per gehele ruimte; PRINSES AMALIA, 445 last, naar Amsterdam NLG 82,35 per 260 last en NLG 78,35 per gehele ruimte; LOUISE, 379 last, naar Amsterdam, NLG 82,35 per 260 last en NLG 78,35 per gehele ruimte; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, 306 last naar Amsterdam NLG 84,35 per 260 last en NLG 80,35 per gehele ruimte, WATERLOO, 394 last, naar Amsterdam NLG 82,40 per 260 last en NLG 81,40 per gehele ruimte.

Afbeelding
Datum 14 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 mei. Vrachten. Het Nederlandse schip MARIE ligt aan naar Rotterdam tot NLG 50 voor tabak, te Amsterdam leverbaar, en het Nederlandse schip INDUSTRIE ligt aan naar Amsterdam voor suiker NLG 70, tabak NLG 57,50, huiden NLG 100 en arak NLG 125.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: VIER GEBROEDERS, STAD MIDDELBURG, JOHANNES, JAVA, KOSMOPOLIET III, ERNESTINE, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG en WILHELMINA, en het Nederlands-Indische schip NANCY.

Afbeelding
Datum 24 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 mei. In vrachten ging weder weinig om. Er bestaat groot gebrek aan zwaar goed en het is moeilijk om voor zeilschepen lading naar Europa te vinden. Stoomboten bedingen voor tabak goede vrachten. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen zijn te melden: Nederlands-Indisch schip NANCY naar Amsterdam NLG 72,50 suiker en koffie, op de kust te laden. VIER GEBROEDERS naar New York GBP 3.17/6 koffie en GBP 4.5/- licht goed, Batavia en Padang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: STAD MIDDELBURG, JOHANNES, JAVA, KOSMOPOLIET III, ERNESTINE, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG en WILHELMINA.

Afbeelding
Datum 29 juni 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 20 mei. De bevrachting van slechts één Nederlands schip vond plaats, t.w. WILHELMINA, naar Amsterdam, NLG 75 koffie en suiker, NLG 65 tabak, NLG 100 huiden, te Tjilatjap te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: STAD MIDDELBURG, JOHANNES, JAVA, KOSMOPOLIET III, ERNESTINE en BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG.

Afbeelding
Datum 11 juli 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 mei. In vrachten is iets meer omgegaan, hoewel, als gewoonlijk in deze tijd van het jaar, de vraag naar scheepsruimte over het algemeen beperkt is. Opgenomen werden de Nederlandse schepen WILHELMINA naar Amsterdam, NLG 75 koffie en suiker, NLG 65 tabak en NLG 100 huiden, te Tjilatjap te laden; JOHANNES naar Amsterdam, NLG 70 suiker, NLG 60 tabak op de kust te laden; CONSTANCE naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handels Maatschappij, vult op met koffie à NLG 70 en tabak à NLG 57,50, te Soerabaija te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: STAD MIDDELBURG, JAVA, KOSMOPLIET III, ERNESTINE, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, WILLEM POOLMAN, KORTENAER, LOUISE en PHILIPS VAN MARNIX.

Afbeelding
Datum 21 juli 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 juni. Vrachten zijn onveranderd en is er in de laatste veertien dagen weinig omgegaan. Slechts één afsluiting van een Nederlands schip kan opgegeven worden, de CONSTANCE, Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, vult op met koffie å NLG 70 en tabak å NLG 57,50, te Soerabaija te laden. Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: STAD MIDDELBURG, JAVA, KOSMOPOLIET III, ERNESTINE, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, WILLEM POOLMAN, KORTENAER, LOUISE, PHILIPS VAN MARNIX, JAN PIETERSZOON KOEN en KANAGAWA.

Afbeelding
Datum 24 juli 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 juni. De volgende afsluiting vond plaats: Nederlands stoomschip HOLLAND, naar Nederland, tin NLG 40, tabak NLG 95 å 100, koffie NLG 90.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: STAD MIDDELBURG, JAVA, KOSMOPOLIET III, ERNESTINE, BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG, WILLEM POOLMAN, KORTENAER, LOUISE, PHILIPS VAN MARNIX, JAN PIETERSZOON KOEN, KANAGAWA, ARIA EN BETSY, en stoomschip CELEBES.

Afbeelding
Datum 04 augustus 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 juni. In vrachten blijft het zeer stil, worden de afvoer van producten door de hevige regens belemmerd, zodat, gelijk uit onderstaande opgave blijkt, de afsluitingen beperkt waren. In de laatste tijd kwamen hier veel schepen vrachtzoekend binnen, waardoor de stemming flauw is, maar geven de meeste gezagvoerders de voorkeur aan enige tijd te wachten met afsluiten, boven het aannemen van een reductie op de koersen, het geen vooral het geval is bij de Nederlandse, in verband met de inschrijving, die op de 25e dezer door de Factory gehouden zal worden voor de overvoer van lading van Java naar Nederland, waarvoor de schepen vόόr of op 10 juli aanstaande disponibel moeten zijn. De volgende afdoeningen van Nederlandse schepen kunnen gemeld worden: stoomschip HOLLAND, naar Nederland, tin NLG 40, tabak NLG 95 å 100, koffie NLG 90; stoomschip CELEBES, naar Amsterdam, tin NLG 35, tabak NLG 100, koffie NLG 90; BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG naar Amsterdam, NLG 70 voor suiker, NLG 67,50 voor koffie, NLG 57,50 voor tabak.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: STAD MIDDELBURG, JAVA, KOSMOPOLIET III, ERNESTINE, WILLEM POOLMAN, KORTENAER, LOUISE, PHILIPS VAN MARNIX, JAN PIETERSZOON KOEN, KANAGAWA en ARIA EN BETSY.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 4 juli. Er is zowel hier als op de kust een grote hoeveelheid disponibele scheepsruimte wachtende op producten, waarvan tot nog toe nauwelijks iets is binnengekomen. Uit onderstaande blijkt dat er weinig afdoeningen hebben plaatsgevonden en blijven vrachtkoersen min of meer nominaal. De inschrijving der FactorY heeft tot resultaat gehad dat slechts gedeeltelijk ruimte is genomen in de ERNESTINE tot NLG 73,48 naar Amsterdam en in de ROTTERDAM tot NLG 77 naar Rotterdam. Bevracht is het Nederlandse stoomschip CONRAD voor Nieuwediep, NLG 90 en NLG 97,50 koffie, NLG 100 tabak, NLG 100 thee, NLG 100 peper, te Batavia, Soerabaija en Padang te laden.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 15 juli. Het Nederlandse schip KOSMOPOLIET III is bevracht naar Rotterdam tot NLG 70 voor suiker en koffie te Pekalongan te laden; Nederlands JULIE, naar New York GBP 3,15/- voor koffie, te Padang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: STAD MIDDELBURG, PHILIPS VAN MARNIX, JAN PIETERSZOON KOEN, KANAGAWA, ARIA EN BETSY, ‘s- GRAVENHAGE, LICHTSTRAAL, ERNESTINE, KORTENAER, GALILEI, LOUISE, ANNA ELISABETH, JUPITER en NOACH II.

Afbeelding
Datum 10 september 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 29 juli. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats, als: STAD MIDDELBURG naar Rotterdam, NLG 70 en 65 voor suiker, NLG 55 voor tabak, in de Oosthoek te laden; KORTENAER, naar Rotterdam, gedeeltelijk door de N.H.M bevracht, laadt particuliere suiker te Samarang à NLG 70 en NLG 65; JAN PIETERSZOON KOEN, naar ’t Kanaal voor order à GBP 3.10, op de kust te laden; LICHTSTRAAL, naar Rotterdam, NLG 65 voor suiker en koffie, NLG 70 voor peper, NLG 100 à 110 voor huiden, NLG 120 voor arak, te Batavia en in de Oosthoek te laden; ERNESTINE, naar Amsterdam, gedeeltelijk door de Factory bevracht; accepteerde van particulieren NLG 65 voor suiker, en NLG 100 à 110 voor huiden, hier en te Samarang te laden; NICOLAAS WITSEN naar Amsterdam laadt voor bevrachters rekening te Indramayoe; NEDERLAND naar Rotterdam, gedeeltelijk door de Factory bevracht; accepteerde van particulieren NLG 55 voor tabak en NLG 105 à 110 voor huiden, hier en te Soerabaya te laden; PHILIPS VAN MARNIX, naar Rotterdam gedeeltelijk door de Factory bevracht, laadt particulier suiker te Pekalongan à NLG 65; NOACH II, naar Rotterdam, gedeeltelijk door de Nederansche Handel Maatschappij bevracht, laadt particuliere suiker te Pekalongan à NLG 65; Door de Nederlandsche Handel Maatschappij werden opgenomen: JOHANNES 260 last NLG 68,75 naar Amsterdam, ARIE EN BETSY 260 last NLG 82,25 naar Amsterdam, stoomschip BORNEO 260 last NLG 90 naar Amsterdam, ’s GRAVENHAGE 260 last NLG 79,90 naar Rotterdam, PHILIPS VAN MARNIX 260 last NLG 79,90 naar Middelburg, NEDERLAND 260 last NLG 74,98 naar Schiedam, OCEANUS 260 last NLG 82,25 naar Schiedam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: ELECTRA, TRITON, AEOLUS, BESTEVAER, SOERABAIJA PACKET, ANNA ELISABETH, JOHANNA ELISABETH, ARIE EN BETSY, ’s GRAVENHAGE, OCEANUS, en LOUISE, en de stoomboten BORNEO, HOLLAND en JASON.

Afbeelding
Datum 05 januari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 januari. Kapt. Jollie, voerende het Nederlandse schip ERNESTINE, van Batavia te St. Helena aangekomen, rapporteert van 7 tot 18 november op het Kaapse rif aanhoudend stormweer van het W. en N.W. te hebben ondervonden, waardoor voortopzeil, grootmarszeil en voorstengestagzeil wegvlogen en het schip, dat overigens in uitmuntende staat bleef gedurende elf etmalen slechts 69 mijl voortgang maakte.

Afbeelding
Datum 16 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 15 maart. Wegens de hoge zee op de baar voor de haven van Sunderland kon het schip ERNESTINE, kapt. Jollie, de 11e dezer met 22 voet diepgang zeilklaar liggende naar Macassar, van daar niet uitzelen en moet nu het volgende springtij afwachten.

Afbeelding
Datum 27 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 26 maart. Een groot Nederlands schip, met steenkolen geladen, is gisteren op Hasbrosand gestrand. Een stoomboot is ter assistentie derwaarts vertrokken. (opm: de ERNESTINE, zie NRC 280375)

Afbeelding
Datum 28 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 maart. Volgens bericht van kapt. Jollie, dato Yarmouth 26 maart, zit het schip ERNESTINE, van Sunderland naar Macassar, op Hasbro Sand aan de grond. Het schip is lek en zit gevaarlijk. Men is bezig met overboord werpen van lading. Sleepboot en volk zijn aanwezig ter assistentie.
Volgens heden ontvangen telegram van kapt. Jollie, is het schip ERNESTINE, met assistentie van 4 sleepboten, na 700 ton lading overboord geworpen te hebben, vlot geraakt.

Afbeelding
Datum 01 april 1875
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 maart. Het op Harbro Sands aan de grond geraakte doch sedert afgebrachte schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Sunderland naar Macassar bestemd, is op de rede van Yarmouth gesleept.

Afbeelding
Datum 03 april 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 april. Aangaande het schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Sunderland naar Macassar, op Hasboro Sands vastgeraakt, vernemen wij nader dat het, na de 22e maart van Sunderland met noorden wind te zijn uitgezeild, de wind spoedig daarna terug liep naar het zuiden en westen met aanhoudende mist, zodat men geen vuren kon zie. De 24e s avonds liep het schip met hoog water op de Hasboro Sands, en kwam eerst om s morgens 6 uur van de 27e los. Het heeft verscheidene boven- en tussendeks balken gebroken en heeft 3 voet water in het ruim gehad. Ter rede van Yarmouth is het lens gepompt en maakte toen slechts 2 duim water per uur. Nadat borg is gesteld voor scheepsloon en hulploon voor boatmen is het schip gisterenmiddag om 5 uur van Yarmouth naar Nieuwediep gesleept.

Afbeelding
Datum 15 april 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 13 april. De in het schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Newcastle wegens averij hier teruggekeerd, nog aanwezige lading, circa 1.200 ton steenkolen, heeft gisteren in publieke veiling opgebracht NLG 9,30 per ton. Koper van de gehele massa de heer C Berghuys alhier.

Afbeelding
Datum 03 juli 1875
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 juli. Het Admiraliteitshof te Londen heeft uitspraak gedaan in zake der bergings- en stoomboot-maatschappijen, die het schip ERNESTINE. kapt. J.H.J. Jollie, bestemd van Sunderland naar Macassar, hebben assistentie verleend, vlot gemaakt en naar Yarmouth gesleept, toen het in maart j.l. op Hasborough Sands was verzeild. Het schip ERNESTINE is veroordeeld te betalen aan de bergers GBP 1.000, en aan de sleepboten GBP 800, te zamen GBP 1.800, plus de kosten.

Afbeelding
Datum 28 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 27 juli. Het Nederlandse schip ERNESTINE, kapt. Jollie, van Sunderland naar Macassar bestemd, 24 maart op Haisboro Sands verzeild geraakt en daarna hier binnengesleept, is na herhaald onderzoek en gedeeltelijke opening, zodanig ontzet en gebroken bevonden, dat de kosten van herstel ruim ¾ van de verzekerde som zouden bedragen. Dientengevolge is het schip afgekeurd en zal het voor rekening van assuradeuren op maandag 9 augustus publiek worden verkocht.

Afbeelding
Datum 28 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. P.J. van der Aa Gzn, J.F.L. Meyjes, P. Reineke en A.D. Strumphler, makelaars, presenteren als lasthebbende van hun principalen, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, op maandag 9 augustus 1875, des namiddags ten 3 ure precies, in het lokaal De Zwaan op de Nieuwendijk te Amsterdam, aan de meestbiedende of hoogstmijnende te verkopen het extra-ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast clipper-fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd: ERNESTINE, laatst gevoerd door kapt. J.H.J. Jollie, zo als het zich thans bevindt in het droogdok in het Oosterdok te Amsterdam, volgens Nederlandse meetbrief lang 58 meter 60 centimeter, wijd 9 meter 8 centimeter, hol 5 meter, 93 centimeter,en alzo gemeten op 1.402 ton of 740 last.
Breder bij inventaris en informatie bij bovengenoemde makelaars en bij de cargadoors de Wed. Jan van Wesel & Zoon, te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Veiling van schepen te Amsterdam op 9 augustus:
- het klipperfregatschip ERNESTINE, laatst gevoerd door kapt. Jollie, groot 740 last, zoals het zich thans bevindt in het droogdok in het Oosterdok te Amsterdam: NLG 30.500, in slag NLG 7.000. Koper C. Ament (opm: een makelaar)
- 1/60e aandeel in het gekoperd Nederlands barkschip STAD LEIDEN, groot 230 last: NLG 125, in slag NLG 30. Koper P. Reineke.
- 1/90e aandeel als boven: NLG 100, in slag NLG 16. Koper P. Reineke.

Afbeelding
Datum 10 juni 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Men meldt ons uit Amsterdam: Het Amerikaanse schip ERNESTINE, ten vorigen jare op het Hasbrozand vastgeraakt, waardoor het midscheeps brak, werd later afgebracht, naar herwaarts overgevoerd en als afgekeurd verkocht.
Het heeft daarna een uit scheepsbouwkundig oogpunt belangrijke bewerking ondergaan, die uitmuntend is geslaagd; men heeft namelijk op de breuk stempels geplaatst, die een eind boven het dek uitstaken en met jukken aan elkander verbonden waren; voorts aan het achter- en aan het voorschip onder de kiel door kettingen bevestigd en die boven de jukken met zware gijns stijf gehaald en zo de romp weder rechtgezet; in een der drijvende droge dokken heeft het de verder nodige herstellingen ondergaan, en thans is het fraaie schip van ongeveer 2.000 ton inhoud in uitmuntende staat opgeleverd.
De firma Reiger & Co. is eigenaar van de bodem, en zal die onder de naam PRESIDENT TRAKRANEN in de vaart brengen. (opm: de ERNESTINE was weliswaar in Amerika gebouwd, maar voer toen al onder Nederlandse vlag; zie onder meer NRC 280375)

Afbeelding
Datum 13 juni 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Samarang (direct), en Passarouang ligt te Amsterdam in het Oosterdok te laden, expeditie begin juli, het nieuw gekoperd Nederlands fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN 3/3 L 1.1 Veritas, A I Nederlandsche Vereeniging, A I Engelse Lloyd, A I Germanischer Lloyd, kapt. K. Hoekstra, uitmuntend ingericht voor passagiers.
Adres bij de reders F.U.H. Reiger & Co., of de cargadoors Hoyman & Schuurman, te Amsterdam. (opm: eerste reis onder de naam PRESIDENT TRAKRANEN)

Afbeelding
Datum 04 januari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 december. Vrachten. De laatste veertien dagen brachten geen verandering in de toestand onzer markt, en zijn slechts weinige afdoeningen te vermelden tot cijfers, ongeveer gelijk aan die in ons laatste bericht genoemd. Zwaar goed voor Nederland blijft schaars en wordt de weinig verkrijgbare suiker tot NLG 50,- aangeboden. Gouvernementskoffie bleef onveranderd. Naar Het Kanaal werd GBP 2.17/6 à GBP 2 betaald en is het laatste cijfer tevens aangelegd voor een paar verwacht wordende handige scheepjes. Naar Amerika werd tot GBP 2.15/- afgedaan en thans GBP 2.17/6 geboden. Voor Australië werd GBP 1.7/6 naar Sydney en GBP 1/10 naar Melbourne geboden. Afdoeningen voor rijst van Bangkok of Saigon naar Java hadden niet plaats, hoewel er enige vraag bleef bestaan. De laatste afdoening van een Nederlands schip is naar Het Kanaal de PIETER ADOLF à GBP 3,- voor suiker uit den Oosthoek.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: JONGE JAN, TROMP, DORDRECHT I I, HOEK VAN HOLLAND, CORNELIS SMIT, ZUID-HOLLAND, PRESIDENT TRAKRANEN, NOORDZEEKANAAL, JOHANNES, FERDINAND EN LOUIS, OCEAN en EUROPA.

Afbeelding
Datum 05 januari 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 4 januari. Volgens brief van kapitein Hoekstra, voerende het Nederlands fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN, na een voorspoedige reis van 99 dagen te Semarang gearriveerd, waren passagiers en equipage in de beste welstand. Verder bericht de kapitein nog, dat het schip onder alle omstandigheden bewezen heeft een uitmuntend zeeschip te zijn dat onder de snelvarenste gerekend mag worden, daar wachten van 12 à 13 mijl volstrekt niet tot de zeldzaamheden behoren. Het is potdicht gebleven, heeft zich in alle opzichten uitstekend gehouden terwijl niet de minste ontzetting is te bespeuren.

Afbeelding
Datum 10 juni 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 juni. Volgens brief van kapt. Hoekstra, voerende het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, van Tjilatjap herwaarts, was hij genoodzaakt 15 mei wegens ziekte onder het volk te St. Helena binnen te lopen. Nadat op advies van de geneesheer 7 man in het hospitaal waren verpleegd, heeft hij, na 3 man aangemonsterd te hebben, 19 mei de reis voortgezet. Een man is achtergebleven.

Afbeelding
Datum 13 februari 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 12 februari. Het schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, is 30 december van Newcastle te Atchin aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 11 april 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 maart. Vrachten ondergingen sedert het laatste bericht geen verandering en bleef de stemming uiterst flauw. Naar Holland werd niet afgedaan; factorij koffie van Pangool (Zuidkust) bedong NLG 57½. Voor het Kanaal werd voor dringende behoefte om restanten suiker af te schepen GBP 2-5-0 à 2-7-6 betaald en wordt voor Amerika ruimte gezocht voor 8 à 9.000 picols suikers, tot wellicht GBP 2-2-6 naar Boston. Naar Australië werd GBP 1-2-6 naar Sydney geaccepteerd; voor Melbourne wordt GBP 1-5-0 geboden. Stoomschepen hebben zeer veel moeite lading bijeen te krijgen; zowel het zwaar als het licht goed is zeer schaars. Kustvrachten. Voor de overvoer van zout van Sumanap naar de Noord- en Zuidkust sloten verscheidene schepen af. De laatste afdoeningen zijn: naar Nederland de NICOLAAS WITSEN NLG 50,- suiker, NLG 57½ koffie van Tjilatjap naar Amsterdam; stomer KONING DER NEDERLANDEN NLG 85,- koffie, NLG 90 à 95 tabak; NIEUWE WATERWEG II vult op met 15.000 picols Factorij koffie van Pangool à NLG 57,50.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: UTRECHT, ROTTERDAM, ANTJE, PROFESSOR SIMON THOMAS, ZES GEZUSTERS, JOHANNA, ALBLASSERDAM, SLIEDRECHT, EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, en IJHOEK.

Afbeelding
Datum 20 april 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 maart. Vrachten. De vraag naar scheepsruimte bleef uiterst flauw en daar er thans bijna geen zwaar goed voor Europa wordt aangeboden, waren de afdoeningen gedurende de laatste veertien dagen van zeer weinig belang.
Lossende en onbevrachte schepen: Nederlandse UTRECHT, ROTTERDAM, ANTJE, PROFESSOR SIMON THOMAS, ZES GEZUSTERS, ALBLASSERDAM, EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN en IJHOEK.

Afbeelding
Datum 23 mei 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 april. Vrachten. In de stand onzer vrachtenmarkt is geen verandering gekomen, de vraag blijft onbeduidend en de disponibele ruimte overvloedig. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn: stomer PRINS VAN ORANJE, Nieuwe Diep, NLG 90 tabak, NLG 35 particulier tin; MARIE, Rotterdam, NLG 50 à NLG 52½ Suiker, NLG 55 koffie, NLG 75 huiden, NLG 47,50 tabak, NLG 60 kapok.
Lossende en onbevrachteNederlandse schepen: UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ALBLASSERDAM, EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, SCHIEDAM, JAN PIETERSZ. KOEN, JOSEPH, INDIA PACKET, LUITENANT GENERAAL VAN SWIETEN, MAASSLUIS en SUSANNA JOHANNA.

Afbeelding
Datum 04 juni 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 mei. Vrachten. De markt bleef in dezelfde treurige toestand verkeren en zijn slechts een paar afdoeningen te vermelden. De 7e dezer zal een inschrijving worden gehouden voor de overvoer naar Amsterdam van resterende lading gouvernementskoffie, pl.m. 6.000 picols, uit de PAULINE CONSTANCE ELEONORE. Naar het Kanaal werd tot GBP 2 afgesloten. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoening naar Nederland is Nederlands stoomschip ARIADNE NLG 80 à 100 voor tabak, NLG 75 voor koffie, NLG 35 voor particuliere tin, naar Rotterdam, van Noord- en Zuidkust.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: UTRECHT, ZES GEZUSTERS, ALBLASSERDAM, EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, LUITENANT GENERAAL VAN SWIETEN, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, ANNA EN SOPHIA, RUDOLPHINE, L.J. ENTHOVEN en JOHANNA EN WILLEM.

Afbeelding
Datum 20 juni 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 mei. Vrachten. De stemming bleef sedert het bericht van 5 dezer even lusteloos, en daar het product dagelijks schaarser wordt is er vóór het binnenkomen van de nieuwe oogst geen verbetering te hopen. Voor de overvoer der resterende lading ex PAULINE CONSTANCE ELEONORE was slechts één inschrijver tot NLG 60,- naar Rotterdam, leverbaar Amsterdam, doch werd niet geaccepteerd. Later werd deze partij koffie (plm. 6.500 picols) door de NOACH I genomen tot NLG 58 naar Amsterdam. De Factorij betaalde voor een klein partij koffie van de Noordkust NLG 50 en nam van de Zuidkust enige ruimte op tot NLG 60. Naar Kanaal werd van de Zuidkust GBP 2-2-6 betaald. Voor koffie van Padang naar New York wordt een klein schip gezocht tot hoogstens GBP 2-5-0. Voor Australië is geen vraag. Voor zout van Sumanap naar Java en Sumatra’s Westkust werden de UTRECHT en ZES GEZUSTERS bevracht. Stoomschepen hebben voortdurend veel moeite de nodige lading bijeen te krijgen. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn:
ALBLASSERDAM NLG 50,- suiker, NLG 50 à 60 koffie, van de Noord- en Zuidkust naar Rotterdam; NOACH I NLG 47,50 tabak, NLG 55 à 58 koffie, van Batavia naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, LUITENANT GENERAAL VAN SWIETEN, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, ANNA EN SOPHIA, RUDOLPHINE, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, en PROF. SIMON THOMAS.

Afbeelding
Datum 28 juli 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 juni. Vrachten. Wegens gebrek aan lading is er naar zeilschepen geen vraag en werd in de afgelopen veertien dagen geen enkel charter gesloten, terwijl disponibel licht goed in stoomschepen wordt afgeladen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER,

Afbeelding
Datum 11 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 juli. Vrachten. De markt is geheel in dezelfde toestand als laatst bericht werd, gebleven.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN. PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, JOHANNA EN WILLEM en INDUSTRIE.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 juli. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt nagenoeg onveranderd. Voor Nederland werd nog geen product aangeboden. Naar Australië werd een scheepje van 180 tons opgenomen om te Adelaide en Melbourne te lossen tot GBP 1,2,6 en GBP 1,5. In kustvrachten bleef het onveranderd stil. Slechts één afdoening van een Nederlands schip valt te melden, t.w. stomer OVERIJSSEL NLG 35,- tin, NLG 80,- tabak, NLG 77,50 particuliere koffie, NLG 65,- Factory koffie naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: EUROPA, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR, V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, JOHANNA EN WILLEM, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C. HENDRIKS, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA en NESTOR.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 juli. Vrachten. Onze vrachtenmarkt verkeert op het ogenblik in een geheel exceptionele toestand. Wegens het late binnenkomen der producten is de vraag voor dadelijke behoefte uiterst beperkt, terwijl de buitengewone grote hoeveelheid beschikbare ruimte afladers zeer laag stemt. Onder die omstandigheden zijn de afsluitingen tot nog toe van weinig betekenis en hebben wij geen bevrachtingen van Nederlandse schepen op te geven.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISBETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIA, ONRUST, JOHANNA EN WILLEM, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W .C., HENDRIKA, KENNMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT en THORBECKE.

Afbeelding
Datum 07 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 juli. Vrachten. De afgelopen 14 dagen hebben geen verandering gebracht. De vraag blijft voor de tijd van ’t jaar bijzonder klein, en maakt de dagelijkse vermeerdering van disponibele ruimte de vooruitzichten voor een spoedige verbetering meer dan twijfelachtig. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen zijn te melden: stomer CELEBES NLG 30,- tin, NLG 65,- à 80,- koffie, NLG 75,- tabak en thee, NLG 100,- indigo, naar Nederland; JOSEPH NLG 80,- koffie, te Menado te laden naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen op Java: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J. ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN en MR. J. VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 20 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. Vrachten. De afsluitingen blijver zeer beperkt en daar de aanwezige scheepsruimte de tegenwoordige behoefte ver overtreft, zijn koersen flauw. Heden wordt door de Factorij een inschrijving gehouden voor de overvoer van koffie en tin van Java naar Nederland, waarvoor de schepen op de 31e dezer gereed moeten zijn. Slechts één afdoening van een Nederlands schip kwam tot stand: KONING DER NEDERLANDEN naar Nieuwediep NLG 70,- thee, NLG 65,- koffie, NLG 30,- Factorij tin.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: SCHIEDAM, PRESIDENT TRAKRANEN, INDIA PACKET, MAASSLUIS, SUSANNA JOHANNA, ELISABETH, OCEAAN, PRINSES AMALIA, GEBR. V.D. BEEK, L.J.ENTHOVEN, PROF. SIMON THOMAS, INDIA, MAASNYMPH, ADMIRAAL DE RUYTER, REGINA MARIS, ONRUST, INDUSTRIE, MERAPI, CATHERINE, KANAGAWA, A. EN W.C., HENDRIKA, KENNEMERLAND, FERDINAND EN LOUIS, ANTONIA, NESTOR, UTRECHT, THORBECKE, VIER GEBROEDERS, AMSTERDAM, GROEN VAN PRINSTERER, PETRONELLA, JAN PIETERSZ. KOEN. MR. J. VAN LENNEP, LUIT.GENERAAL VAN SWIETEN, ZES GEZUSTERS, TELANAK, MAIBIT, KERSBERGEN, THORBECKE II, CORNELIA, ANTJE en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 25 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 21 augustus. Vrachten. Naar het Kanaal v.o. wordt nu en dan gelegenheid gezocht. Tot GBP 1.7/6,- zou een eerste klasse schip van circa 500 ton te plaatsen zijn. Intussen werd reeds een op speculatie gecharterd schip ad GBP 2,5, waarvan de legdagen waren ingegaan, overgedaan tot GBP 1.16/-. Er schijnen nog verscheidene grote schepen onder Engelse vlag van naburige havens onderweg te zijn naar Java om voor reders rekening te laden. Naar Amerika bestaat weinig vraag. Naar San Francisco is men genegen te charteren, mits niet hoger dan 20shillings. Naar Sydney wordt 20 schillings en naar Melbourne 22 shillings 6 pence besteed. In kustvrachten is het zeer stil. Door de Factorij der N.H.M. zijn van 37 aangeboden schepen de volgende 13 aangenomen voor 8.500 picols: OCEAAN voor NLG 48,89 Noordkust naar Amsterdam; INDIA voor NLG 49,- Noordkust naar Middelburg; MAASNYMPH voor NLG 49,- Noordkust naar Rotterdam; ANTONIA voor NLG 48,94. PRESIDENT TRAKRANEN voor NLG 47,40 en CATHARINA voor NLG 47,24, alle drie Noordkust naar Amsterdam; SCHIEDAM voor NLG 54,80 Zuidkust naar Schiedam; ADMIRAAL DE RUIJTER voor NLG 49,40 Noordkust naar Amsterdam; YHOEK voor NLG 49,80 Zuidkust naar Rotterdam; PRINSES AMALIA voor NLG 45,-, MR. J. VAN LENNEP voor NLG 49,55 en KERSBERGEN voor NLG 49,75, alle drie Noordkust naar Amsterdam; ANTJE voor NLG 49,50 Noordkust naar Rotterdam. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: naar Nederland: SUSANNA JOHANNA, 1.500 ton, NLG 17½ arak, NLG 47½ suiker, NLG 70,- huiden, naar Rotterdam. Naar Kanaal v.o.: Nederlandse PETRONELLA, 252 ton, GBP 640,- in full rijst van Kokos-eilanden, geredde lading ex gestrand schip ROBERT PORTNER. Naar Marseille: Nederlands stoomschip STAD AMSTERDAM, 1.778 ton, FFR 70,- te Samarang te laden.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 september. Vrachten. Afloop der inschrijving voor de overvoer van 17.000 picols of minder koffie van Pangool en Patjitan naar Rotterdam of Dordrecht, gehouden door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij alhier op 7 september; MEDEA Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; ADMIRAAL DE RUYTER, Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 50, levering Rotterdam of Dordrecht voor scheepsrekening; VIER GEBROEDERS Rotterdam NLG 55; CORNELIA (kapt. Leclerq) Rotterdam NLG 53,59, Dordrecht NLG 53,49; ELISABETH Rotterdam NLG 37,80, Dordrecht NLG 37,80; THORBECKE Rotterdam NLG 40,98, Dordrecht NLG 41,50; FERDINAND EN LOUISE Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50; JAN PIETERSZ. KOEN Rotterdam NLG 48,74, Dordrecht NLG 48,74; L.J. ENTHOVEN Rotterdam NLG 38,50, Dordrecht NLG 38,50; KERSBERGEN Rotterdam NLG 42,50, Dordrecht NLG 42,50, na inname koffie en suiker op Noordkust; NOACH V Rotterdam NLG 65, Dordrecht NLG 65; SINDORO Rotterdam NLG 45,80, Dordrecht NLG 46,40; MERAPI Rotterdam NLG 39,89, Dordrecht NLG 39,89; THORBECKE II Rotterdam NLG 47,50, Dordrecht NLG 47,50; GROEN VAN PRINSTERER Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; NESTOR Rotterdam NLG 49,99; PRESIDENT TRAKRANEN Rotterdam NLG 54,90, Dordrecht NLG 54,90, voor 8.500 picols; ANTONIA Rotterdam NLG 41,91, Dordrecht NLG 41,91, voor 8.500 picols; SCHIEDAM Rotterdam NLG 43, Dordrecht NLG 43, voor 6.500 picols; MAIBIT Rotterdam NLG 34,99, Dordrecht NLG 34,99; TELANAK Rotterdam NLG 38,90, Dordrecht NLG 40,40; HENDRIKA Rotterdam NLG 48,20, Dordrecht NLG 48,20; JOHANNA EN WILLEM Rotterdam NLG 42, Dordrecht NLG 42; MINA Rotterdam NLG 49,76, Dordrecht NLG 49,76; CORNELIA (kapt. Van Benten) Rotterdam NLG 52,49, Dordrecht NLG 52,49; AMSTERDAM Rotterdam NLG 40, Dordrecht NLG 40; MAASSLUIS Rotterdam NLG 52,40, Dordrecht NLG 52,40, voor 8.500 picols of vol NLG 39,40; ONRUST Rotterdam NLG 40,50, Dordrecht NLG 40,50; GEBRS. VAN DER BEEK Rotterdam NLG 42,40, Dordrecht NLG 42,40; OCEAAN Rotterdam NLG 59, Dordrecht NLG 59, voor 4.000 picols; NOACH II Rotterdam NLG 52,75, Dordrecht NLG 52,75; INDUSTRIE Rotterdam NLG 55, Dordrecht NLG 55; KOSMOPOLIET III Rotterdam NLG 52,50, Dordrecht NLG 52,50; ANTJE Rotterdam NLG 50, Dordrecht NLG 52,50 voor 8.500 picols; UTRECHT Rotterdam NLG 49,99, Dordrecht NLG 49,99. Totaal inschrijvers 35 schepen, waarvan werd opgenomen Nederlandse MAIBIT à NLG 34,90 voor 17.000 picols naar Dordrecht.

Afbeelding
Datum 06 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 oktober. De vrachten bleven de laatste weken stil en zijn slechts weinig afdoeningen te vermelden. Produkt komt overvloedig binnen, maar schijnt de stand der Europese markt de exporteur niet tot een vlugge afscheep aan te moedigen. De Factrorij, naar het schijnt ruim voorzien,. is zee geretireerd. Naar Nederland werd suiker tot NLG 30 geaccepteerd, naar het Kanaal werd tot GBP 2./- tot GBP 2.5/- afgedaan, maar is op het ogenblik de vraag zeer gering. Naar Amerika werden voor koffie naar New York een paar schepen tot GBP 2./- opgenomen. Naar Australië blijft vraag bestaan, maar ontbreken de geschikte schepen. Voor Perzië werd sedert niets opgenomen.
Bevracht werden de Nederlandse schepen: stoomschip GELDERLAND NLG 62,50 voor koffie, NLG 70 thee, NLG 57,50 tabak naar Rotterdam; stoomschip CELEBES NLG 65 koffie, thee en tabak naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, STAD MIDDELBURG, ERASMUS, KITTY, SMEROE, OBI, NIEUWE WATERWEG I, ANTONIA, BETSY EN ARNOLD, THORBECKE II, A. EN W.C., OCEAAN, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA en PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 26 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht was de markt zeer levendig en werden er vele schepen opgenomen tot verhoogde koersen. Het aantal onbevrachte vaartuigen is zeer gering en een verdere rijzing is daarom niet onwaarschijnlijk. Naar Nederland bood de Factorij in de laatste dagen NLG 37,50, doch te vergeefs; de weinige schepen houden zich zeer geretireerd. Voor suiker werd NLG 32,50 geboden, kleine partijen bedongen NLG 35. De Factorij heeft bekend gemaakt, dat zij de 23e dezer een inschrijving zal houden. Naar het Kanaal werd van GBP 1.17/6 tot GBP 2.10/- betaald en bestaat er goede vraag. Voor schepen, einde november disponibel, werd GBP 2.5/- besteed. Naar Amerika werd GBP 2./- voor koffie naar New York geaccepteerd. Voor Australië werden schepen opgenomen tot GBP 1.6/6 naar Melbourne en GBP 1.3/6 naar Sydney; voor de laatste plaats blijft veel ruimte gezocht Voor Perzië zou een klein scheepje te plaatsen zijn.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KITTY NLG 30 suiker, NLG 70 arak, uit de Oosthoek; OBI NLG 30 suiker en koffie van Samarang en uit de Oosthoek; SMEROE NLG 37,50 vol Factorij-koffie van Pangool en Patjitan; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, allen naar Amsterdam. STAD MIDDELBURG NLG 30 suiker en A. EN W.C. NLG 30 suiker en part. koffie naar Rotterdam. De ANTONIA en LIBERAAL boekten suiker naar het Kanaal voor orders tot GBP 1.17/6.
De NIEUWE WATERWEG I werd gedeeltelijk bevracht voor rijst van Bangkok à NLG 0,50 per pikol, de BETSY EN ARNOLD accepteerde zout van Sumanap naar Samarang à NLG 9,- per koyang.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 30 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 oktober. Vrachten. Er zijn weinig schepen aangekomen, gepaard aan het totstandkomen van de vorige afsluitingen, een belangrijke vermindering der beschikbare scheepsruimte en een verhoging van vrachtcijfers ten gevolge heeft gehad.
Hier en op de kust liggen in lading de Nederlandse stoomschepen PRINSES AMALIA, DRENTHE en PRINS VAN ORANJE.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, OCEAAN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT en IJMUIDEN.
Op de eergisteren door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschappij gehouden inschrijving werden de onderstaande Nederlandse schepen aangeboden: ZES GEZUSTERS NLG 65 voor 4.000 picols koffie naar Amsterdam; ERASMUS 33.000 picols koffie naar Rotterdam, Dordrecht of Middelburg tot NLG 50; PRESIDENT TRAKRANEN en JOHANNES beiden NLG 70 voor een volle lading koffie, NLG 80, wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; MEDEA NLG 72 voor een volle lading koffie, NLG 80 wanneer koffie en suiker en/of rijst naar Rotterdam, Dordrecht, Schiedam of Middelburg; INDIA PACKET NLG 70 voor koffie, NLG 75 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; JAN PIETERSZ. KOEN NLG 64,47 voor koffie, NLG 72,47 voor koffie en suiker en/of rijst naar Amsterdam; THORBECKE II NLG 74,74 en NLG 84,74 als boven; OCEAAN NLG 52,50 voor koffie, NLG 55 voor koffie en suiker naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 voor 10.000 pikols koffie naar Rotterdam. Tin voor alle schepen uitgesloten. De beslissing zal nader bekend gemaakt worden.

Afbeelding
Datum 08 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 november. Vrachten. In de laatste tijd was de markt minder levendig ten gevolge van de flauwere suikerberichten. De laatst betaalde koersen werden echter gehandhaafd en daar de hoeveelheid te verschepen produkt nog zeer groot is, en niet alleen op Java maar ook in de naburige havens de scheepsruimte gering is, terwijl overal de vraag aanhoudt, zijn de vooruitzichten zeer gunstig te noemen. De Factorij hield 23 oktober een inschrijving – waarvan de aangeboden schepen reeds door ons zijn medegedeeld – en eerst op 25 oktober maakte zij bekend, dat de OCEAAN door haar was opgenomen tot NLG 52,50 naar Amsterdam. Na de inschrijving was zij in de markt tot NLG 55, maar zonder tot afdoening te leiden. Naar het Kanaal werd GBP 2.10/- grif bedongen, en een klein scheepje werd tot GBP 2.15/- opgenomen. Voor koffie naar Amerika werd GBP 2.10/- aangelegd, voor suiker werd GBP 2.5/- besteed. Voor Australië blijft ruimte gevraagd, maar zijn de offertes te laag om tot zaken te komen. Voor Perzië bestaat geen vraag. De koersen voor stoomschepen zijn bijna gelijk aan die, voor zeilschepen betaald. De veel aangeboden ruimte werkt rijzing niet in de hand. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: OCEAAN NLG 52,50 vol Gouvernementskoffie en suiker van de Noordkust naar Nederland; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 koffie en thee, NLG 30 tin, NLG 57.50 rijst en stoomschip PRINS VAN ORANJE NLG 65 koffie en NLG 30 tin, beide naar Amsterdam; stoomschip DRENTHE NLG 65 koffie, NLG 70 thee en huiden, naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, MEDEA, IJMUIDEN BARON VAN PALLANDT en TRIO.

Afbeelding
Datum 15 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 november. Vrachten. De stemming is zeer vast en gaan koersen hoger bij betrekkelijk weinig beschikbare ruimte. Opgenomen is het Nederlandse schip BETSY EN ARNOLD naar Middelburg tot NLG 55 voor een volle lading koffie van Samarang.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ERASMUS, THORBECKE II, JAN PIETERSZ. KOEN, INDIA PACKET, OTTOLINA, MEDEA, PRESIDENT TRAKRANEN, IJHOEK, JOHANNES, MAIBIT, IJMUIDEN, BARON VAN PALLANDT, TRIO, MINA en TELANAK.

Afbeelding
Datum 21 december 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 november. Vrachten. Sedert het laatste bericht gingen koersen hoger en heerst er goede vraag, zodat met het oog op de weinige scheepsruimte alle kans op verdere verhoging bestaat. De Factorij nam, na de uitgave van de laatste circulaire, de BETSY EN ARNOLD - op 13 oktober vertrokken van Samarang naar Sumanap om zout voor de eerstgenoemde plaats te laden, dus vooreerst nog niet disponibel – op tot NLG 55 voor een volle lading. Daarop kwam zij in de markt tot NLG 60, daarna tot NLG 65, waartoe de PRESIDENT TRAKRANEN (vol) en JOHANNES (20.000 pikol) afsloten. Toen door deze afdoening een verdere verhoging vooreerst dus niet te verwachten was, boden ook andere schepen zich tot dit cijfer aan, daar het wachten nu niet meer voldoende beloond zou worden. Men betreurt echter het vlugge besluit van bovengenoemde schepen, daar men, de toestand kennende, met zekerheid hogere cijfers had mogen verwachten. Het kleine verschil van NLG 2,50, dat later door de Factorij gemaakt werd, moet worden gezocht in verschil in klasse en leeftijd tussen de vier betreffende schepen en de eerst opgenomenen. De Factorij is op het ogenblik zeer geretireerd. Naar het Kanaal bestond veel vraag en werd het laatst GBP 3.5/- betaald, dat thnas grif geboden wordt. Naar Amerika werd ruimte voor suiker en koffie opgenomen tot GBP 2.15/-. Naar Australië bestaat vraag voor een klein schip.
De koersen voor stoomschepen deelden in de algemene rijzing. Voor koffie werd NLG 80, voor rijst NLG 75 bedongen.
De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: PRESIDENT TRAKRANEN NLG 65 Factorij-koffie, suiker en rijst van Bantam, Dadap, Cheribon, Tegal en Pekalongan naar Amsterdam; JOHANNES ligt aan, NLG 65 20.000 pikol Factorij-koffie uit de Oosthoek, THORBECKE II NLG 65 vol Factorij-koffie uit de Oosthoek naar Rotterdam; ERASMUS ligt aan, NLG 50 15.000 pikol Factorij-koffie; IJHOEK naar Dordrecht, BARON VAN PALLANDT naar Rotterdam, JAN PIETERSZ. KOEN en INDIA PACKET naar Amsterdam, ieder NLG 62,50 vol koffie uit de Oosthoek; IJMUIDEN GBP 2.15/- koffie van Passaroean naar New York; MEDEA GBP 2/15/- suiker indien naar New York, GBP 3./- indien naar Boston. Naar Australië: Nederlands-Indisch stoomschip TAMBORA gbp 1.10/- NAAR Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, MAIBIT, TRIO, MINA, TELANAK, ELISABETH, ANTOINETTE, KANAGAWA en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 08 juni 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 juni. Volgens ontvangen schrijven van kapt. K. Hoekstra, voerende het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, van Batavia, d.d. St. Helena 17 mei, werd het schip de 10 april op 30˚ ZB 42˚ OL door een hevige bui overvallen, gevolgd door een orkaan waarin een groot gedeelte der rondhouten, als voormarssteng, grote en voorbramstengen met ra’s, tuig en zeilen verloren gingen, de boegspriet gekraakt werd en meerdere schade aan tuig en zeilen bekwam. Een en ander werd zo goed mogelijk voorzien en hersteld om de reis te kunnen vervolgen.

Afbeelding
Datum 15 september 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 14 september. Het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, van Newcastle naar Java, alhier als bijlegger binnen, is heden door experts van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren, Bureau Veritas en Lloyds nagezien en door een duiker onderzocht, die alles in de volmaakste orde hebben bevonden, zodat het schip de reis kan voorzetten.

Afbeelding
Datum 23 februari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 januari. Vrachten. Gedurende de laatste dagen bleef vraag voor ruimte bestaan, doch bepaalde zij zich meer tot handige schepen; zij kon echter niet bevredigend worden, daar of de ligplaats van de geschikte bodems dan wel de laadplaatsen het tot stand komen van afdoeningen verhinderden. De Nederlandse vloot vermeerderde door enige arrivementen. Naar Nederland waren enige partijen suiker aan de markt en werden daarop 2 schepen aangelegd, die in de Oosthoek met licht goed zullen opvullen. De Factory had geen behoefte aan scheepsruimte. Naar het Kanaal werd slechts een schip opgenomen, te Djoana te laden. De bedongen koers is op zich zelf niet ongunstig, maar de door bevrachters gestelde conditie, dat het schip van zijn ligplaats Soerabaija, voor scheepsrekening naar de laadhaven gesleept moet worden, levert een aanzienlijk nadeel op. Voor koffie van Batavia en Padang naar Amerika werd een groot schip opgenomen tot GBP 2.17/6 en GBP 3.5/- voor licht goed. Wanneer de bestemming van het restant koffie ex-laatste Padang veiling Amerika mocht worden, dan zou nog een klein schip emplooi kunnen vinden. Voor suiker van Batavia werd voor een klein schip GBP 3 besteed. Naar Australië vond een klein schip plaatsing tot GBP 1.5/- voor Sydney, en blijft daartoe en tot GBP 1.7/6 à GBP 1.10/- voor Melbourne vraag bestaan. In kustvrachten ging niets om. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip MADURA, NLG 90 koffie, NLG 80 tabak, NLG 80 thee, NLG 110 huiden, naar Amsterdam; YHOEK, NLG 50 koffie, vult verder op te Soerabaija naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen; TELANAK, INDIA PACKET, OTTOLINA, PRESIDENT TRAKRANEN en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 01 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 januari. Vrachten zijn iets minder vast nu aan de meest dringende eisen voor de afscheep van product is voldaan. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn tot stand gekomen; stoomschip GELDERLAND Ffrs 95 voor suiker naar Marseille, NLG 87,50 voor koffie, NLG 75 voor rijst en tabak, NLG 40 voor tin naar Rotterdam; MARY NLG 55 voor koffie en licht goed te Padang, Batavia en Pangool te laden naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, PRESIDENT TRAKRANEN, OTTOLINA, INDIA PACKET en SALATIGA.

Afbeelding
Datum 08 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 februari. Vrachten. De stemming aan onze markt is sinds 20 passato (opm: 20 januari) wel iets verbeterd ten gevolge van het niet arriveren van vrachtzoekende schepen, maar de vraag is gering, daar het resterende van de suikeroogst zich in handen bevindt van slechts weinige exporteurs. De lossende en ladende schepen ondervinden zeer veel oponthoud door de ongekend hevige Westmoesson langs de gehele kust. Naar Nederland is slechts een enkele afdoening te vermelden; particuliere lading was uiterst schaars en is ook de voorraad gouvernements producten zeer gering. Naar het Kanaal werden verscheidene schepen opgenomen; om op Samarang te laden werd GBP 3 à 3.2/6 betaald. Naar Amerika kwamen geen afdoeningen tot stand. De resterende Padang koffie uit de laatste veiling kreeg nog geen destinatie, doch zal zij vermoedelijk wel Amerika worden. Naar Australië blijven kleine schepen te plaatsen. In kustvrachten is niets omgegaan. Stoomschepen: In de bestaan hebbende vraag voor Marseille werd door de geregelde lijnen voldoende voorzien tot Ffrs. 95 en Ffrs. 100 De laatst afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS VAN ORANJE Ffrs. 100 voor suiker naar Marseille, en NLG 90 koffie, NLG 80 tabak, NLG 110 huiden, NLG 80 thee naar Amsterdam; PROFESSOR VAN DER BOON MESCH, GBP 3 van Cheribon en Soerabaija.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, PRESIDENT TRAKRANEN, OTTOLINA, INDIA PACKET, SALATIGA en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 15 maart 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 februari. Vrachten. Er gaat weinig om, doch zijn passende schepen niet tot lagere vracht te bekomen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: TELANAK, PRESIDENT TRAKRANEN, OTTOLINA, INDIA PACKET, SALATIGA en MAIBIT.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1881
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Tjilatjap, 29 september. Heden is hier aangekomen met zout van Sumanap het schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 september. Vrachten. Noteringen onveranderd en weinig vraag naar scheepsruimte op het ogenblik, daar verschillende elders gecharterde stoomboten hun ladingen eerst moeten completeren. Het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER werd opgenomen voor 26.000 pikols koffie tot NLG 65 naar Middelburg.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: DORDRECHT II, ZWERVER, SINDORO en PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 augustus. Volgens particulier bericht passeerde het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, van hier naar Samarang, de 8 dezer om 12 uur voormiddag Folkestone.

Afbeelding
Datum 20 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 november. Vrachten met enige meerdere afdoeningen doch tot steeds lagere cijfers. Nederlands THORBECKE IV suiker tot 37/6 per ton naar het Kanaal voor orders; NOACH II neemt 8.000 picols gouvernements koffie hier en te Bantam tot NLG 35 per last naar Nederland; CALIFORNIE naar Sydney suiker tot 20/- per ton.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, JOHANNA, NOACH IV, PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 25 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 november. Vrachten. Gedurende de laatst verlopen veertien dagen vervolgde onze markt, zoals trouwens werd bevreesd, de dalende beweging, waarvan wij reeds in het bericht van 8 dezer melding maakten, en werd opnieuw tot lagere koersen afgedaan. Hoewel het niettegenstaande dit, niet aan transacties ontbroken heeft en ook door verzeilen naar vreemde havens enige schepen uit de markt genomen werden, is de onbevrachte vloot toch niet verminderd, daar zij door nieuwe arrivementen werd aangevuld. Naar Nederland gelukte het een afdoening tot stand te brengen, doch bij grote concurrentie en de geringe hoeveelheid beschikbaar product, niet dan met grote moeite en tot lage koers. De Factory maakte sedert enige tijd geen offertes meer en was slechts te vinden voor koffie als bijlading tot NLG 25; nu dezer dagen heeft de president zich echter laten overhalen enige duizenden picols tot NLG 35 af te staan, die toen tot basis voor bovenbedoelde afdoening hebben gestrekt. Licht goed blijft schaars en is ook slechts tot lage cijfers verkrijgbaar. Naar het Kanaal werd afgedaan tot GBP 1.17/6 doch is dat cijfer thans niet meer te bedingen; men biedt nog slechts GBP 1.15/- nu bekend geworden is dat in Europa voor een hier liggend schip GBP 1.12/6 de Oostzee optie inclusief, geaccepteerd werd. Naar Amerika is nog altijd een kleine lading suiker aan de markt en bij de achteruitgang der koersen naar het Kanaal mag aangenomen worden, dat binnenkort liefhebbers daarvoor zullen komen opdagen ook al is geen sprake van verhoging van het primitief geboden cijfer en dat toen te laag gevonden werd. Voor koffie en licht goed van Padang naar New York werd weer een klein schip opgenomen tot GBP 2.2/6 voor de koffie. Naar Australië kwamen enige geforceerde afdoeningen tot stand en ondergingen koersen in die richting derhalve ook een daling; laatstelijk werd GBP 1/- voor suiker naar Melbourne geaccepteerd. Naar de Perzische Golf werden 2 schepen opgenomen; hoewel hierdoor voorlopig in de behoefte is voorzien, kan mogelijk nog een derde schip van matige grootte daarheen geplaatst worden. In kustvrachten is wederom niets omgegaan.
De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: KINDERDIJK, NOACH IV, elk GBP 1.17/6 voor suiker. PADISTRAH laadt voor bevrachters rekening. In Europa afgesloten, alle naar het Kanaal. Nederlands, stoomschip PRINS VAN ORANJE koffie NLG 90, tin NLG 40 naar Amsterdam, koffie frank 90, tin frank 40 naar Marseille; stoomschip DRENTHE koffie NLG 85 naar Rotterdam en frank 85 naar Marseille;
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, KERSBERGEN, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, stoomschip MADURA.

Afbeelding
Datum 03 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 30 november. Vrachten. Scheepsruimte neemt voortdurend toe, terwijl meest alle afschepers zich van gelegenheid van hun producten hebben verzekerd. De enkele afgesloten charters tonen een snelle verlaging van de vrachtenmarkt aan en zullen vele schepen in ballast elders hun heil moeten zoeken. Bevrachtingen van Nederlandse schepen kwamen niet tot stand.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, MR. JACOB VAN LENNEP, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM, KERSBERGEN, JOHANNA MARIA, MARTINA JOHANNA, BATAVIER, THORBECKE II, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN en SLIEDRECHT.

Afbeelding
Datum 17 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 december. Vrachten. De aangeboden scheepsruimte blijft de behoefte overtreffen en heeft men reeds lagere koersen geaccepteerd. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen waren als volgt: stoomschip ZEELAND koffie tot NLG 85, thee NLG 80, huiden NLG 120 per last naar Rotterdam, en Ffrs 85 per ton voor suiker naar Marseille; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 90 voor koffie, NLG 110 voor huiden, NLG 40 voor tin per last naar Amsterdam. De JOHANNA MARIA ligt in lading tot NLG 30 voor suiker, koffie en peper naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, JOHANNA EN MARIA en NIEUWE WATERWEG I.

Afbeelding
Datum 22 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 20 december. In de noteringen kwam sedert de 6e dezer geen verandering, doch de positie is enigszins gunstiger, doordat bij uiterst matige arrivementen nogal wat ruimte uit de markt genomen werd, en, hoewel de vraag, zoals in dit jaargetijde niet anders te wachten is, beperkt blijft, begint het toch moeilijk te worden daaraan te voldoen. Om nog op hoge koersen te rekenen is het seizoen te ver gevorderd, doch enige verbetering acht men niet onmogelijk. Naar Nederland werd weder een schip aangelegd op particulier product. De Factorij was niet aan de markt. In deze richting heerst zeer weinig vraag en zelfs geregelde lijnboten hebben moeite om vol te komen. Naar het Kanaal zouden enige matig grote schepen te plaatsen zijn en onderhandelingen worden gevoerd op basis van de laatste koersen. Het aantal passende disponibele vaartuigen is echter zeer gering. Schepen, in de Oosthoek liggende, bedongen Sh.2/6 per ton minder dan in de Westhoek betaald werd. Naar Amerika bestaat geen vraag en vonden ook geen afdoeningen plaats. Naar Australië wordt een schip gezocht van ca. 1.000 tons capaciteit en zou GBP 1.2/6 naar Melbourne te maken zijn. Naar de Perzische Golf is nog steeds een kleine lading te verschepen, doch men slaagde nog niet een passend schip te vinden. Het vervoer van 1.500 tons kolen van Bandjermassin naar Tandjong Priok is bij inschrijving gegund aan een Chinees te Soerabaija tot NLG 10 per ton. Nederlandse schepen werden niet opgenomen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, JOHANNA EN MARIA, NIEUWE WATERWEG I en VELOX, en de stoomschepen INSULINDE, ZUID-HOLLAND en KONINGIN EMMA.

Afbeelding
Datum 31 januari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 december. Vrachten. Nieuwe afsluitingen hebben bijna niet plaats gehad. Bevracht werd het Nederlandse stoomschip INSULINDE koffie en damar tot NLG 90, huiden tot NLG 110, specerijen tot NLG 100, thee tot NLG 80, tin tot NLG 40 per last, naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, JOHANNA EN MARIA, NIEUWE WATERWEG I en VELOX.

Afbeelding
Datum 11 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 3 januari. Vrachten. Het jaarlijks overzicht levert, in tegenstelling met 1881, onbevredigende resultaten op. De eerste maanden zijn nog de beste geweest. Veel vraag heerste ook toen wel niet, doch op enkele uitzonderingen na werden toch nog redelijke koersen bedongen en juist met het begin van de nieuwe oogst nam ook de grote aanhoudende daling, die eerst ongeveer een week geleden haar einde heeft bereikt, een aanvang. Over het algemeen was de verwachting hoog gestemd; dit blijkt uit het vooruit bevrachten van verscheidene schepen tot koersen hoger dan in het jaar 1881 betaald werden, en het liet zich dus aanzien, dat men in de volle afscheeptijd nagenoeg dezelfde koersen zou besteed zien als in vorige jaren.
Een grote verandering in deze gunstige stand van zaken bracht de ongewone weersgesteldheid. Toen de bevrachte bodems, vermeerderd met enige vrachtzoekers, die geprefereerd hadden zelf de kans op hogere koers, dan in Europa besteed was, te lopen, binnenkwamen, was de weersgesteldheid van dien aard, dat afvoer naar de strandplaatsen, dus ook flinke afscheep, onmogelijk werden. Instede dus van in de volle afscheep, zoals in vorige jaren, hoge koersen te zien, had men veel moeite, zelfs tot de heersende lage koersen, een bevrachting tot stand te brengen. Ook konden in vorige jaren tot lonende cijfers schepen naar Singapore of de Philippijnen geplaatst worden, maar dit jaar was de toestand tengevolge van de vele wachtende schepen daar even ongunstig als hier en de hoeveelheid daarheen geplaatste ruimte is dan ook niet noemenswaard.
Omtrent de loop van koersen naar Nederland valt niets te zeggen, wat niet reeds in algemene trekken in de aanhef werd medegedeeld. In de eerste helft van het jaar accepteerde de Factorij nog ruimte van de Noord- en Zuidkust tot NLG 70, hoewel zij niet meer geregeld aan de markt was. De particuliere koersen waren vrijwel in overeenstemming hiermede, doch daar licht goed, of eigenlijk lading in het algemeen, gaandeweg schaarser werd, namen zij toch spoedig een dalende richting aan. De Factorij kwam wegens de langzame afvoer in tegenstelling tot vorige jaren in het nieuwe seizoen zeer laat aan de markt en kondigde de 15e augustus een inschrijving op de 23e dier maand aan. De hoeveelheid disponibel gestelde koffie voor ieder schip was slechts 15.000 pikols, en juist dat kwantum maakte het inschrijven zeer lastig. Ieder het wachten moede, wilde onder de opgenomen zijn, maar juist omdat voor het grootste aantal der wachtende schepen deze 15.000 pikols slechts de helft tot tweederde hunner capaciteit zouden uitmaken, begreep ook ieder, dat de resterende ruimte met veel moeite en tot lage koersen zou worden gevuld. De afloop der inschrijving was, dat er slechts twee schepen werden opgenomen, een tot de limiet à NLG 57,50 en een tot NLG 54,95, terwijl kort daarop verscheidene bodems tot NLG 55 de aangeboden 15.000 pikols accepteerden. Wat te voorzien was geweest, gebeurde. Had men kort voor de inschrijving nog NLG 65 en dadelijk daarna NLG 60 voor particuliere koffie bedongen, zeer spoedig was niet meer dan hoogstens NLG 30 te verkrijgen. Rijst werd afgeladen tot NLG 30 à 35, tabak tot NLG 25 à 17,50, huiden tot NLG 50 à 40. Suiker werd bijna niet aangeboden; in het begin van het jaar werd nog NLG 60 tot NLG 75 bedongen, voor een flinke partij werd kort geleden een vraag tot NLG 30 geweigerd en een offerte van NLG 25 geaccepteerd. Voor arak hielden de koersen zich het gehele jaar door vrij stationair; beneden NLG 95 werd niet verscheept, doch om een transactie mogelijk te maken moest dezer dagen NLG 80 worden geaccepteerd.
Voor koffie van Padang en Java naar Amerika werd besteed GBP 3, GBP 2.12/6 en ten slotte GBP 2.2/6; voor suiker GBP 1.15/-.
Ook voor stoomschepen is het afgelopen jaar verre van gunstig geweest. Meer dan één geregelde lijnboot heeft met wanruimte moeten vertrekken en al waren de koersen voor koffie en tabak niet belangrijk lager dan in 1881, suiker was niet te krijgen dan ten koste van concessies. Koffie werd aangenomen tot NLG 70 à 90, tabak tot NLG 85 à 70, en suiker tot tussen NLG 70 en 85 variërende cijfers, alles naar Nederland. Rijst uit de nieuwe oogst werd niet met geregelde lijnboten afgeladen. Een groot gedeelte ging met een in Europa gecharterde boot, terwijl een ander deel per zeilschip werd afgeladen.
De laatste afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn: naar Rotterdam JOHANNA EN MARIA ligt aan NLG 80 en NLG 90 voor arak. De stoomschepen INSULINDE en KONINGIN EMMA NLG 90 koffie, NLG 100 specerijen en huiden naar Amsterdam, Ffrs, 90 koffie en peper naar Marseille; stoomschip ZUID-HOLLAND NLG 85 koffie, NLG 100 huiden naar Rotterdam en Ffrs 85 koffie naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, NIEUWE WATERWEG I en VELOX, en het stoomschip CONRAD.

Afbeelding
Datum 15 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 januari. Vrachten onveranderd.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: LICHTSTRAAL, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I en SLAMAT.

Afbeelding
Datum 22 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 januari. Vrachten. Veel nieuws valt niet te vermelden, want, hoewel de vraag naar scheepsruimte enigszins verbeterde, was de behoefte toch niet zo dringend, dat zij een verhoging der koersen tengevolge had, en de weinige afdoeningen, welke tot stand kwamen, hebben dan ook de laatst betaalde cijfers tot basis. Naar Nederland werden een paar schepen aangelegd, hoofdzakelijk op licht goed; lading, voornamelijk zwaar goed, is echter zeer schaars en voor koffie mag de notering dan ook niet hoger dan NLG 30 worden aangenomen. Naar het Kanaal werden in de Westhoek schepen gezocht en afschepers zouden genegen zijn voor passende vaartuigen naar omstandigheden goede koersen te besteden. Schepen echter, welke niet in alle opzichten voldoen, bedingen niet meer dan waarmede men zich in de Oosthoek moet tevreden stellen, alwaar tot GBP 1.12/6 ruimte werd verkregen. Naar Amerika werd voor suiker van Java naar Sandy Hook voor orders in Europa een hier liggend schip bevracht. Naar Australië noch naar de Perzische Golf vonden afdoeningen plaats.
De afdoeningen van Nederlandse schepen waren: LICHTSTRAAL ligt aan, NLG 30 koffie, licht goed tot geheime conditiën, en NEERLANDS VLAG idem, diverse producten tot geheime conditiën, naar Nederland; stoomschip CONRAD NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 110 specerijen, naar Amsterdam; BURGEMEESTER SCHORER GBP 1.12/6 suiker van de Oosthoek naar het Kanaal; stoomschip UTRECHT NLG 85 koffie, NLG 100 huiden naar Rotterdam en Ffrs 70 suiker naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, MARTINA JOHANNA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, SLIEDRECHT, NIEUWE WATERWEG I, SLAMAT, ALCMARIA VICTRIX, URANIA en SOERABAIJA, en het stoomschip PRINS ALEXANDER.

Afbeelding
Datum 10 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 januari. Vrachten. Aan het gebrek aan passende schepen, niet minder echter ook aan de weinige vraag, die heerste, is te wijten, dat slechts weinige afdoeningen tot stand kwamen. Er valt dan ook geen beterschap waar te nemen, al is de onbevrachte vloot ook slechts gering. Naar Nederland blijft grote schaarste aan lading bestaan. Er heeft ditmaal dan ook slechts een enkele transactie plaats gehad en zelfs die ene strekt zich niet verder uit dan tot het aanleggen van een schip op een gedeeltelijke lading. In de noteringen kwam geen verandering. Naar het Kanaal wordt te Samarang ruimte gezocht tot iets betere koersen doch daar West Java nagenoeg van schepen ontbloot is, kon de vraag, hoe matig die anders ook was, niet geheel bevredigd worden. In de Oosthoek spreekt men nog altijd van slechts GBP 1.12/6, maar voor stroopsuiker zou wel wat meer te maken zijn. Naar Amerika is niets afgedaan. Naar Australië kwamen verscheidene afdoeningen tot stand op basis van GBP 1 voor suiker naar Melbourne. Een aanleggend schip accepteerde ook kapok tot Sh.8/- per baal naar Sydney. Naar de Perzische Golf heerst geen vraag en mag die ook voor opening van het nieuwe seizoen niet verwacht worden.
Het Nederlandse schip MARTINA JOHANNA ligt aan tot geheime conditiën naar Nederland; het stoomschip PRINS ALEXANDER NLG 90 koffie, NLG 100 huiden, NLG 110 spices, NLG 40 tin, NLG 80 thee naar Amsterdam en NLG 40 tin, NLG 120 indigo naar Marseille. De UTRECHT NLG 85 koffie, NLG 40 tin naar Rotterdam en Ffrs. 70 suiker naar Marseille. Het schip SOERABAIJA ligt aan GBP 1 voor 350 tons suiker naar Melbourne, rest kapok tot Sh.8/- per baal naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: : AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I, SLAMAT, ALCMARIA VICTRIX, en URANIA en de stoomschepen SUMATRA en NOORD-HOLLAND.

Afbeelding
Datum 14 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 februari. Vrachten zijn zeer stil en heeft men slechts de afsluiting van één Nederlands schip tot stand kunnen brengen, de ALCMARIA VICTRIX, in de Oosthoek arak tot NLG 95 per last en ligt verder in lading naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I, SLAMAT en URANIA

Afbeelding
Datum 20 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 februari. Vrachten. Sedert het bericht van de 31e januari viel geleidelijk een vastere stemming waar te nemen, die ten slotte ten gevolge heeft gehad, dat althans in een richting een avans op de laatst bestede koersen bedongen werd. Het aantal afdoeningen is weliswaar ook dit maal weder zeer beperkt, doch, terwijl men dit in het vorig bericht moest toeschrijven gedeeltelijk aan gebrek aan passende vaartuigen, gedeeltelijk aan weinige vraag, behoeft men thans nog alleen gewag te maken van het eerste beletsel, daar het tweede opgehouden heeft te bestaan. Men bedoelt daarmede niet, dat links en rechts schepen gevraagd worden – het jaargetijde sluit dit uit – maar de vraag is toch voldoende om bij de afwezigheid van handige schepen, grotere vaartuigen volle koersen te doen bedingen en de hoop te wettigen op verdere beterschap. Het aantal arrivementen was zeer gering. Naar Nederland kwam de Factorij aan de markt voor koffie te Bantam, te Pangool en te Banjoewangie en slaagde in de opname van een juist passend schip tot de zeer matige koersen van NLG 30 voor de Noordkust en NLG 40 voor de Zuidkust. Bij deze afdoening valt in het oog, dat niet partij getrokken is van het feit, dat het bewuste schip het enige was, dat wat grootte betreft kon conveniëren en tevens dat de laatste Factorij-bevrachting van de Noordkust op de basis van NLG 35 voor koffie was. Voor de Zuidkust, waar bij het minste wolkje de afscheep wordt gestaakt, is in dit jaargetijde een koers van NLG 40 daarenboven lang niet voldoende, al is hij NLG 10 hoger dan op de Noordkust wordt besteed, want behalve met gevaar moet ook rekening gehouden worden met de langzame expeditie, die natuurlijk in deze maanden nog meer tijd kost, dan in de Oost-Moesson. Voor arak werd opnieuw een klein schip opgenomen tot NLG 92,50 en NLG 95 van de Oostkust naar Amsterdam. Naar het Kanaal werd afgedaan tot GBP 1.15/-, daarna echter weder tot GBP 1/12/6, alles voor droge suiker. De onderhandelingen, die thans gevoerd worden, hebben intussen GBP 1.17/6 voor natte suiker, ingenomen gewicht, tot basis. Naar Amerika wordt een schip van matige grootte gezocht voor koffie en licht goed van Batavia en Padang naar New-York. Naar Australië heerst vraag voor suiker naar Melbourne; meer dan GBP 1./- was intussen niet te bedingen en ook nu wordt niet hoger geboden.
De afdoeningen voor Nederlandse schepen waren: SLAMAT NLG 30 koffie van Bantam en NLG 40 van Pangool en Banjoewangie naar Amsterdam, stoomschepen SUMATRA en VOORWAARTS elk NLG 90 voor koffie, NLG 100 huiden, NLG 110 specerijen, NLG 80 thee, en stoomschip NOORD-HOLLAND NLG 85 koffie, NLG 100 huiden, NLG 90 peper, alle naar Marseille en Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, NOACH IV, JOHANNA, PRESIDENT TRAKRANEN, NIEUWE WATERWEG I en URANIA, en stoomschip PRINS HENDRIK.

Afbeelding
Datum 28 maart 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 21 februari. Vrachten. Er is nagenoeg niets omgegaan, het seizoen voorbij zijnde. Het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN werd bevracht naar Amsterdam met suiker tot NLG 25 per last en ligt verder in lading. De NOACH IV werd naar het Kanaal voor order bevracht met suiker tot GBP 1.17/6 per ton. De Nederlandse stoomschepen PRINS HENDRIK, LIMBURG en PRINSES MARIE liggen in lading naar Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: AUGUSTE, JOHANNA EN MARGARETHA, GRAAFSTROOM, JOHANNA, NIEUWE WATERWEG I en URANIA.

Afbeelding
Datum 17 april 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 maart. Het Nederlandse schip PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, is bij het vertrek van Samarang in aanvaring geweest met het stoomschip COMORIN; de schade is niet belangrijk.

Afbeelding
Datum 19 april 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 maart. De PRESIDENT TRAKRANEN, kapt. Hoekstra, was bij het vertrek naar Samarang in aanvaring met het stoomschip COMORIN, waardoor eerstgenoemde enige schade leed.

Afbeelding
Datum 07 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het Nederlandse fregatschip PRESIDENT TRAKRANEN, groot 1.271 ton nieuwe meting, gebouwd in 1868, is uit de hand naar Bremen verkocht.

Afbeelding