Inloggen
STELLA - ID 18206


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1872-07-00 / 1885-06-28 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1869
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: C.H. Hahn, Wärnanäs, Sweden
Werfnummer:
Delivery Date: 1869-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 108.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 25.20 Meters Registered
Beam: 4.80 Meters Registered
Depth: 1.99 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1881
Datum agenda: 1881-03-04
Register nr: 0
Scheepsnaam: STELLA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rietveld, H.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1881-03-07, uitreiking zb126-x

Ship History Data

Date/Name Ship 1872-07-00 STELLA
Manager: Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hermanus Isaac Rietveld, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1872-12-11: Damaged
Londen, 11 december 1872. De schepen JANTINA, kapt. Boon, STELLA, kapt. Dijkstra, beide naar Bordeaux, en ALPHARD, kapt. Nijman, naar Bristol, alle drie van Stettin, zijn met schade in Ramsgate binnengelopen.
1885-06-28: Final Fate: Stranded

Pernambuco, 1 juli 1885. Volgens een bericht van de kapitein van de Nederlandse schoener STELLA, in dato Rio Fogo 30 juni, de 28e op een klip gelopen met een kustloods aan boord, was er alle kans om vlot te komen, na lading overboord geworpen te hebben, alhoewel het schip zwaar stootte. Later heeft men vernomen dat het schip vlot gekomen is en weggedreven, en niets meer van vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Dijkstra als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1875 van de 2/msch “Stella”, gebouwd in 1869 te Wärnasäs, 104 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Dijkstra, M.

Familiegegevens en opleiding

Derk Wijkmeijer werd geboren te Oude Pekela op 22 maart 1843 als zoon van de schipper Klaas Klaassens Wijkmeijer en Geessina Derks Greven.

Derk trouwde te Nieuwe Pekela op 27 januari 1870 als schipper met Jantje Naatje. geboren te Nieuwe Pekela op 22 november 1846 als dochter van de schipper Lammert Jans Naatje en Elisabeth Klaassens Oosting. Jantje overleed te Nieuwe Pekela op 04 december 1920, 74 jaar, weduwe.

Derk overleed te Nieuwe Pekela op 05 november 1912, 69 jaar, zonder beroep.

 

De Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermeld Derk Wijkmeijer als schipper in 1870 en zonder beroep in 1912. Het echtpaar heeft eind 1870 een kind gekregen, dat een maand later weer overleed. Verder geen kinderen geregistreerd.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

D.K.Wijkmeijer was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 3 in de periode 1875 t/m 1913.

 

De schepen van de kapitein

Kapitein Wijkmeyer was in 1891/92 gezagvoerder van de houten bark "Nelly en Helena". Het schip voer in juli 1891 uit met bestemming Java030.

 

D.K.Wijkmeyer was in 1893-1896 de eerste gezagvoerder van de bark "Columbus" als voorganger van de kapiteins G. en C.G.Spanjer (zie aldaar). De "Columbus" (1363 registerton, volgens Sweys 1312 registerton) werd gebouwd van staal op de werf De Boot voor rekening van rederij "Neptunus" te Amsterdam (directie G.v.d.Gevel)010-p.117-120.

 

D.K.Wijmeyer was van 1893-1895 kapitein op de stalen bark “Columbus”, gebouwd in 1893 door F.F.(H.F.) Groen te Amsterdam, 1311 ton, varend voor rederij Zeilvaart Maatschappij “Neptunus”, G.van der Gevel te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt D.K.Wijkmeyer als gezagvoerder gedurende:

*   1871 t/m 1875 van de schoenerkof “Helena”, gebouwd in 1855 te Papenburg, 123 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip voer in 1876 voor kapitein/eigenaar J.K.Veldman te Termunterzijl en was herdoopt in “Nijssiena”;

*   1881 t/m 1886 van de 3-mastschoener “Koerier ex Roebuck, gebouwd in 1869 te Dundee, 160 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Het schip werd in 1886 verkocht naar Oldenburg;

*   1889 van de 2-mastschoener “Koerier” ex Domingo Solari, gebouwd in 1875 te Plymouth, 192 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Het schip werd in 1889 te Savanilla afgekeurd;

*   1892 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;

*   1893 op hetzelfde schip maar nu varend voor G. v/d Gevel te Rotterdam. Het schip werd in 1893 verkocht naar Larochelle;

*   1893 t/m 1895 van de stalen bark “Columbus”, gebouwd in 1893 te Amsterdam, 1312 ton n.m., varend voor de Zeilvaart Maatschappij Neptunus, dir. G.v/d Gevel.

 

De ledenlijst van het college”Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” vermeldt in de periode 1881 t/m 1920 de schepen van de leden. Voor D.K.Wijkmeijer waren dit de “Koerier” in de periode 1881 t/m 1889, de “Nelly & Helena” in 1892 t/m 1893 en de “Columbus” in de periode 1894 t/m 1898.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

 

Overige bijzonderheden

De Raad van Tucht bij de koopvaardij deed op 27 oktober 1877 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Dirk Klaassens Wijkmeyer, gezagvoerder van de schoenen “Stella”. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

In de Harlinger Courant dd 25 oktober 1874 staat in de rubriek SCHEEPSTIJDINGEN het volgende bericht096:

“Binnengekomen VLIE 10 Oct. Helena, D.K.Wijkmeijer, Memel.”

 

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

p.054/061, Port Natal 19 januari 1895, brief aan een Schneijder:

“Wanneer Nijhmeijer met de Columbus niet meer terecht komt, zou het mij leed doen, omdat ik hem zeer goed ken niet alleen, maar ook wegens het treurige lot van al die lieden. Wat zijn dat toch voor soort schepen, ik denk dat de zeelui bang zullen worden om op te gaan.”

 

De bark “Columbus” onder kapitein D.K.Wijkmeyer was op 06 februari 1894 te Wellington. ´Doubtless shorter route via Cape Horn” en op 01 juni te Londen.121

 

NRC 12 november 1869114

Amsterdam, 11 november. De schepen AGATHA, kapt. Schuur, HELENA, kapt. Wijkmeijer, en NOVA SCOTIA, kapt. Brunn, alle de 2e dezer van Harlingen naar Noorwegen vertrokken, zijn de 9e dezer wegens aanhoudend stormweer uit de Slenk te Harlingen teruggekomen.

 

 

Datum vanaf: 1877
Kapitein: Wijkmeijer, Derk Klaasz

Familiegegevens en opleiding

Gerrit Jans Klip werd geboren te Ballum/Ameland op 08 april 1827als zoon van Jan Gerrits Klip en Janke Foekes Koster.

Hij trouwde te Ameland op 30 november 1854 met Elisabeth Pieters Akkerman, geboren ca 1827 te Amsterdam als dochter van Pieter Pieters Akkerman en Trijntje Gerrits Klip. Zij overleed op 30 december 1905 te Ameland, 78 jaar en weduwe.allegroningers

Gerrit overleed  in 1897.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Klip werd met vlagnummer 901 per 11 april 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 04/11 april 1882 wordt als effectief lid voorgesteld/benoemd kapitein G.J.Klip, voerend het schip de “Stella”, op voordracht van kapitein H.A.Tekelenburg.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 mei 1860 staat een verzoek om onderstand van G.J.Klip, dat wordt afgewezen.042  Gezien de entree-datum in het College moet het hier een andere persoon betreffen met dezelfde initialen. Dezee is in ieder geval geen effectief lid van Zeemanshoop geweest. – S.P.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 augustus 1883 meldt G.J.Klip, gezagvoerder van de schooner “Stella” dat hij een maagkwaal heeft, die hem waarschijnlijk beletten zal te varen.042

In de Bestuursvergadering dd 25 oktober 1883 vraagt hij om een uitkering. In de vergadering dd 29 november wordt hem een maandgeld toegekend van f 6,30 ingaande 01 november 1883. In de vergadering dd 27 maart 1884 meldt G.J.Klip dat hij is hersteld en zijn beroep weer heeft opgenomen.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 27 augustus 1885 staat een verzoek van G.J.Klip om “tegemoetkoming verloren reis en herstel van uitkeering.”. Op 24 september 1885 krijgt hij een halve maand gage ad f 35,- en herstel van uitkering per 01 september 1885. Op 29 december 1885 vraagt hij een verhoging van de uitkering welke wordt geweigerd op grand van art. 59 van het Reglement. Op 29 april 1886 bedankt hij voor het effectieve lidmaatschap en vraagt vrijstelling van de contributiebetaling over 1886/87, hetgeen wordt geweigerd. 042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 april 1897 bericht echtgenote Akkerman het overlijden van haar man G.J.Klip en in diens plaats om de ondersteuning. Dat wordt geweigerd op grond van artikel 16 van het reglement. In de notulen dd 02 september 1897 wordt meegedeeld dat kapitein G.J.Klip is overleden aan dezelfde kwaal, welke hem indertijd noodzaakte de scheepvaart te verlaten en waarop hij een ondersteuning kreeg. De weduwe wordt alsnog de reglementaire uitkering toegezegd ingaande 01 april 1897.042

 

In de notulen van de Algemene vergadering van Zeemanshoop dd 11 september 1883 staat vermeld een “Brief van kaptn G.J.Klip Gezagvoerder van het Schoonerschip Stella berichtende ziek van de reis te zijn teruggekomen.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 18 december 1883 staat vermeld dat aan kapitein G.J.Klip per 01 november 1883 een uitkering is toegekend in de 1e klasse afd. C.023.

In de notulen dd 15 april 1884 van de Algemene Vergadering staat vermeld een “Brief van kaptn G.J.Klip berichtende dat hij weder hersteld is en zijn beroep heeft aanvaard.”023.

In de notulen dd 13 oktober 1885  van de Algemene Vergadering staat vermeld dat aan kapitein G.J.Klip een halve maand gage is toegekend vanwege geleden schipbreuk en dat wederom zijn uitkering is ingegaan.023.

In de notulen dd 11 mei 1886 Algemene Vergadering staat het bericht dat G.J.Klip voor het lidmaatschap heeft bedankt.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 02 september 1897 staat een bedankje van de wed. G.J.Klip voor de haar toekomende gelden en zij vraagt inlichtingen omtrent art. 16 van de Wet 1877. In de notulen dd 07 oktober 1897 wordt melding gemaakt van het overleggen van een medisch attest door de wed. G.J.Klip.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        901                            1882           sch.                   Stella                                                      H.Rietveld

                                           1883           geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1884           sch.                   Stella                                                      H.Rietveld

                                      1885-1896     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.J.Klip als gezagvoerder gedurende:

*    1882 t/m 1885 van de 2/msch “Stella”, gebouwd in 1869 te Wärnasäs, 104 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Het schip is in 1885 te Natal (Brazilië) gestrand.

 

Overige bijzonderheden

In een brief dd 20 augustus 1883 aan het bestuur van het college "Zeemanshoop" meldt kapitein Gerrit Jans Klip, gezagvoerder van de schoener "Stella", dat hij "eenige dagen na 't vertrek der laatste reis van Curacao een ongesteldheid heeft opgedaan van zeer ernstige aard, en wel krampijn aan Maag en ingewanden". Hij vreest niet te zullen genezen en dus niet meer in staat te zijn zijn beroep te kunnen uitoefenen. In een brief dd 22 oktober 1883 bevestigt hij deze vrees "niettegenstaande alle geneeskundige hulp". Een collegecommissie buigt zich over zijn zaak en adviseert het bestuur hem een uitkering te geven. Volgens een geneeskundig attest lijdt hij aan "tuberculosis pulmonium" (long-tuberculose). Uit latere correspondentie blijkt dat kapitein Klint toch weer aan het werk is gegaan. Maar op 23 augustus 1885 schrijft hij: "Ik ben thuisgekomen hebbende het schip verloren, hoop van Ued goedheid, tot eenige schadevergoeding ..." Tevens meldt hij dat: "Helaas maar al te spoedig ... zich dezelfde ongesteldheid telkens bij herhaling openbaarde". In deze laatste brief is zijn adres: "Hollum op Ameland". Wederom wordt een commissie gevormd om zijn geval te onderzoeken: "heeft den 28 Juni (i.c. 1885) zijn schip verloren op de Rotsen bij Macau". Uit het doktersattest blijkt hij dan 58 jaar te zijn. Hij krijgt wederom een uitkering. Hij overlijdt op 08 maart 1897 te Hollum, oud 69 jaar, en laat zijn weduwe mevr. E.Akkerman achter, die vervolgens vraagt of de uitkering aan haar man gecontinueerd kan worden. De Reglementen schrijven echter voor dat in zo'n geval duidelijk moet zijn dat de werkongeschiktheid van haar man is voortgekomen uit zijn beroepswerkzaamheden. In het geval van kapitein Klip wordt dat niet duidelijk geacht en het verzoek wordt afgewezen.

Uit: Afwijzing der uitkering aan de weduwe G.Klip, gezagvoerder van de "Stella", 1897. GAA,491-361.

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Klip, Gerrit Jans

Algemene informatie

1872

Op 18-07-1872 wordt voor de STELLA door H. Rietveld uit Amsterdam een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. M. Dijkstra


DT 270772
Vlie, 25 juli. Uitgezeild STELLA, M. Dijkstra naar Stettin.
AH 070872
Stettin, 3 augustus. Aangekomen STELLA, Dijkstra van Amsterdam.
AH 170872
Stettin, 15 augustus. Vertrokken STELLA, Dijkstra naar Petersburg.
AH 070972
Kroonstad, 1 september. Aangekomen STELLA, Dijkstra van Stettin.
AH 280972
Kroonstad, 21 september. Uitgezeild STELLA, Dijkstra naar Stettin.
NVC 061172
Stettin, 1 november. Vertrokken STELLA, Dijkstra naar Bordeaux.
PGC 141272
Londen, 11 december. De schepen JANTINA, kapt. Boon, STELLA, kapt. Dijkstra, beide naar Bordeaux, en ALPHARD, kapt. Nijman, naar Bristol, alle drie van Stettin, zijn met schade in Ramsgate binnengelopen.


1873

AH 300173
Ramsgate, 25 januari. Uitgezeild STELLA, Dijkstra van Stettin naar Bordeaux.
DT 201273
Vlie, 18 december. Binnengekomen STELLA, M. Dijkstra van Christiania.

1874

OHC 090374
Texel, 7 maart. Uitgezeild STELLA, M. Dijkstra naar Sables d‘Olonne.
DT 310374
Gepraaid door het schip MINA, in Brouwershaven op 21 maart op 49° N.Br., 5° 47' W.L. STELLA, kapt. M. Dijkstra, v. Amsterdam naar Sables d'Olonne.
DT 171174
Texel, 15 november. Binnengekomen STELLA, M. Dijkstra van St. Peterburg.

1875

DT 040575
Vlie, 1 mei. Uitgezeild STELLA, D.K. Wijkmeijer naar Kopenhagen.
ST 080975
Zoutkamp, 4 september. Aangekomen STELLA, D.K. Wijkmeijer van Petersburg.
DT 111175
Texel, 9 november. Binnengekomen STELLA, D.K. Wijkmeijer van Newcastle.

1876

ST 270376
Texel, 24 maart. Uitgezeild STELLA, D.K. Wijkmeijer naar Middlesborough.

1877

DT 180577
Gepraaid: 21 april op 49° N.Br., 22° W.L. STELLA, kapt. D.K. Wijkmeijer, van Rotterdam naar Halifax.
DT 040977
IJmuiden, 1 september. Binnengekomen STELLA, D.K. Wijkmeijer van Newcastle.
AH 180977
Advertentie. Naar Curaçao ligt alhier in lading, het nieuw gekoperd Nederlands schoener brikschip STELLA, kapt. D.K. Wijkmeijer, met spoedige expeditie. Adres bij de cargadoor E. Windhouwer.
DT 041277
IJmuiden, 1 december. Uitgezeild STELLA, D.K. Wijkmeijer naar Curaçao.

1878

CCR 160278
Curaçao, 8 februari. Uitgeklaard de Nederlandse brik STELLA, kapt. Wykmeyer.
DT 290378
IJmuiden, 27 maart. Binnengekomen STELLA, D.K. Wijkmeijer van Curaçao.
DT 290378
Cargalijst Amsterdam. Van Curaçao, STELLA, D.K Wijkmeijer met: 283 zakken dividivi, 10 stukken campechehout, 148 stuks geelhout, 13 vaten oud compositie, 4 vaten oud koper, 5 vaten oranjeschillen, Blaauw &C°.; 121 zakken  dividivi, 8 vaten oud koper, Cramer Haighton & Co. 41 zakken dividivi, 10 kisten divers, Order; 669 zaken dividivi, Moens & Kolff, te Rotterdam.
ST 291078
Curaçao, 12 september. Aangekomen STELLA, D.K. Wijkmeijer van Amsterdam.
CCR 091178
Scheepsbrieven voor: D.K. Wykmeyer aan boord van de STELLA 2
Curaçao, 8 november 1878 Postdirecteur J.F.K. van Eps
NRC 231278
Amsterdam, 21 december. Aan boord van het koopvaardijschip STELLA, gezagvoerder D.K. Wijkmeijer, zijn heden geëmbarkeerd veertien schepelingen van de marine, om onder geleide van de schipper in het vast korps dek- en onderofficieren, J.D. de Wit, naar Curaçao te worden overgevoerd en aldaar personeel te vervangen van Zr.Ms. schroefstoomschip 3e klasse CORNELIS DIRKS.

1879

CCR 150279
Op 6 januari uit IJmuiden vertrokken de Nederlandse schoenerbrik STELLA, kapitein Wykmeyer.
ST 030579
Curaçao, 26 maart. Aangekomen STELLA, D.K. Wijkmeijer van Amsterdam.
ST 130579
IJmuiden, 11 mei. Binnengekomen STELLA, D.K. Wijkmeijer van Curaçao.
AH 010979
Advertentie. Naar Curaçao ligt alhier in lading, met spoedige expeditie het in die vaart zeer gunstig bekend zijnde snelzeilend gekoperd Nederlands schoenerschip STELLA, kapt. D.K. Wijkmeijer,. Adres bij de cargadoor E. Windhouwer.
DT 090979
IJmuiden, 6 september. Uitgezeild STELLA, D.K. Wijkmeijer naar Curaçao.

1880

CCR 100480
Te Amsterdam in lading met bestemming naar deze haven : Te Amsterdam de STELLA, kapitein Wykmeyer, en de OMEGA, kapitein de Boer.
DVF 090980
IJmuiden, 6 september. Binnengekomen STELLA, D.K. Wijkmeijer van Curaçao.

1881

Op 04-03-1881 wordt voor de STELLA door H. Rietveld uit Amsterdam een nieuwe zeebrief aangevraagd voor kapt. G.J. Klip.


DT 130981
IJmuiden, 10 september. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Curaçao.
DVF 261181
Curaçao, 4 november. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Amsterdam.

1882

ST 310182
Curaçao, 30 december 1881. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Amsterdam.
DVF 230282
IJmuiden, 20 februari. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Curaçao.
DT 080482
IJmuiden, 6 april. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Curaçao.
ST 260682
Curaçao, 22 mei. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Amsterdam.
DVF 200782
Curaçao, 14 juni. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Amsterdam.
DT 250782
IJmuiden, 22 juli. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Curaçao.
ST 160982
IJmuiden, 15 september. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Curaçao.
ST 081282
St. Martin, geen datum. STELLA, G.J. Klip van Amsterdam lag 6 november zeilklaar naar Curaçao.
DVF 301282
Curaçao, 15 november. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Amsterdam, laatst van St. Martin.

1883

ST 310183
Curaçao, 9 december 1882. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Amsterdam.
DT 050283
IJmuiden, 2 februari. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Curaçao.
DT 230483
IJmuiden, 20 april. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Curaçao.
DVF 030783
Curaçao, 12 juni. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Amsterdam, laatst van St. Martin.
NVD 230783
Amsterdam, 21 juli. Het Nederlands schip STELLA,, kapt G.J. Klip, zou volgens particulier bericht, 25 juni van Curaçao herwaarts vertrekken.
ST 160883
IJmuiden, 14 augustus. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Curaçao.

1884

ST 250384
IJmuiden, 24 maart. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Cardiff.
DVF 080484
Cardiff, 1 april. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Amsterdam.
DVF 170484
Cardiff, 10 april. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Rio Grande.
DVF 050884
Rio Grande, 1 juli. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Cardiff.
ST 130984
Rio Grande, 6 augustus. Vertrokken STELLA, G.J. Klip naar Macau.
ST 041284
Rio Grande, 28 oktober. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Maceio.

1885

DVF 170185
Rio Grande, 10 december 1884. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Pernambuco.
ST 060385
Pernambuco, 7 februari. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Rio Grande.
NVD 020585
Rio Grande, 2 april. De navolgende Nederlandse schepen zijn alhier bevracht: IDA & JOHANNA, kapt. C. Doewes. en MARGARETHA, kapt. P.M. Ei, beide naar het Kanaal; STELLA, kapt G.J. Klip, CONCURRENT, kapt, A.D. Jonge, en ZUURDIJK, kapt. H. Olthoff, allen van Porto Allegro naar Pernambuco.
DVF 280585
Rio Grande, 24 april. Uitgezeild STELLA, G.J. Klip naar Pernambuco.
ST 170685
Pernambuco, 24 mei. Aangekomen STELLA, G.J. Klip van Pelotas.
NRC 040785
Pernambuco, 2 juli. Het Nederlandse schip STELLA, kapt. Klip, van Macao naar Porto Alegre, is bij Natal (Brazilië) gestrand en zal vermoedelijk geheel wrak worden.
NRC 020885
Pernambuco, 1 juli. Volgens een bericht van de kapitein van de Nederlandse schoener STELLA, in dato Rio Fogo 30 juni, de 28e op een klip gelopen met een kustloods aan boord, was er alle kans om vlot te komen, na lading overboord geworpen te hebben, alhoewel het schip zwaar stootte. Later heeft men vernomen dat het schip vlot gekomen is en weggedreven, en niets meer van vernomen. De kapitein zou morgen met een kuststoomboot alhier aankomen. (opm: zie ook PGC 040885)
PGC 040885
Fernambuck, 13 juli. Het schip STELLA, kapt. G.J. Klip, van Macau met zout naar Rio Grande, is de 28e juni met een loods aan boord op de rotsen geraakt. Van de lading werd over boord geworpen en hoewel het schip hevig werkte en water maakte, hoopte men dat het vlot zou worden. Later ontvangen berichten melden, dat het schip is weggedreven en men er sedert niets van heeft vernomen. De gezagvoerder wordt morgen met een stoomboot hier verwacht.
PGC 190885
Fernambuck, 27 juli. De gezagvoerder van de Braziliaanse kuststoomboot PIROPAMA, passeerde de 14e dezer bij Aracaty een verlaten brik. Hij vermoedt dat dit het Nederlandse schip STELLA was, dat de 28e juni ll. te Rio Fogo strandde.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1872
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureaux Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
CCR = Curaçaosche Courant
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
DVF = Dagblad van Friesland
NVD = Nieuws van de Dag.
ST = De Standaard