Inloggen
Gezagvoerder

Wijkmeijer, Derk Klaasz

Naam: Wijkmeijer, Derk Klaasz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
COLUMBUS 1893 Bark Sailing Vessel 1426 Bekijk schip
STELLA 1869 Schoenerbrig/Brigantijn Sailing Vessel 18206 Bekijk schip
BURGEMEESTER SCHORER 1878 Fregat Sailing Vessel 17869 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Derk Wijkmeijer werd geboren te Oude Pekela op 22 maart 1843 als zoon van de schipper Klaas Klaassens Wijkmeijer en Geessina Derks Greven.

Derk trouwde te Nieuwe Pekela op 27 januari 1870 als schipper met Jantje Naatje. geboren te Nieuwe Pekela op 22 november 1846 als dochter van de schipper Lammert Jans Naatje en Elisabeth Klaassens Oosting. Jantje overleed te Nieuwe Pekela op 04 december 1920, 74 jaar, weduwe.

Derk overleed te Nieuwe Pekela op 05 november 1912, 69 jaar, zonder beroep.

 

De Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermeld Derk Wijkmeijer als schipper in 1870 en zonder beroep in 1912. Het echtpaar heeft eind 1870 een kind gekregen, dat een maand later weer overleed. Verder geen kinderen geregistreerd.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

D.K.Wijkmeijer was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 3 in de periode 1875 t/m 1913.

 

De schepen van de kapitein

Kapitein Wijkmeyer was in 1891/92 gezagvoerder van de houten bark "Nelly en Helena". Het schip voer in juli 1891 uit met bestemming Java030.

 

D.K.Wijkmeyer was in 1893-1896 de eerste gezagvoerder van de bark "Columbus" als voorganger van de kapiteins G. en C.G.Spanjer (zie aldaar). De "Columbus" (1363 registerton, volgens Sweys 1312 registerton) werd gebouwd van staal op de werf De Boot voor rekening van rederij "Neptunus" te Amsterdam (directie G.v.d.Gevel)010-p.117-120.

 

D.K.Wijmeyer was van 1893-1895 kapitein op de stalen bark “Columbus”, gebouwd in 1893 door F.F.(H.F.) Groen te Amsterdam, 1311 ton, varend voor rederij Zeilvaart Maatschappij “Neptunus”, G.van der Gevel te Rotterdam052

 

Bouma025 vermeldt D.K.Wijkmeyer als gezagvoerder gedurende:

*   1871 t/m 1875 van de schoenerkof “Helena”, gebouwd in 1855 te Papenburg, 123 ton o.m., varend voor W.W.Pott te Pekela. Het schip voer in 1876 voor kapitein/eigenaar J.K.Veldman te Termunterzijl en was herdoopt in “Nijssiena”;

*   1881 t/m 1886 van de 3-mastschoener “Koerier ex Roebuck, gebouwd in 1869 te Dundee, 160 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Het schip werd in 1886 verkocht naar Oldenburg;

*   1889 van de 2-mastschoener “Koerier” ex Domingo Solari, gebouwd in 1875 te Plymouth, 192 ton o.m., varend voor H.Rietveld te Amsterdam. Het schip werd in 1889 te Savanilla afgekeurd;

*   1892 van de bark “Nelly & Helena” ex Burgemeester Schorer, gebouwd in 1876 te Middelburg, 1236 ton n.m., varend voor v/d Gevel & van Vessem te Rotterdam;

*   1893 op hetzelfde schip maar nu varend voor G. v/d Gevel te Rotterdam. Het schip werd in 1893 verkocht naar Larochelle;

*   1893 t/m 1895 van de stalen bark “Columbus”, gebouwd in 1893 te Amsterdam, 1312 ton n.m., varend voor de Zeilvaart Maatschappij Neptunus, dir. G.v/d Gevel.

 

De ledenlijst van het college”Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” vermeldt in de periode 1881 t/m 1920 de schepen van de leden. Voor D.K.Wijkmeijer waren dit de “Koerier” in de periode 1881 t/m 1889, de “Nelly & Helena” in 1892 t/m 1893 en de “Columbus” in de periode 1894 t/m 1898.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

 

Overige bijzonderheden

De Raad van Tucht bij de koopvaardij deed op 27 oktober 1877 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Dirk Klaassens Wijkmeyer, gezagvoerder van de schoenen “Stella”. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

In de Harlinger Courant dd 25 oktober 1874 staat in de rubriek SCHEEPSTIJDINGEN het volgende bericht096:

“Binnengekomen VLIE 10 Oct. Helena, D.K.Wijkmeijer, Memel.”

 

Een getranscribeerd brievenboek onder de naam van “Bron Privaat” is uitgegeven in A-4 vorm door de heer Bron te Heemskerk. 102.

In het brievenboek staan opmerkingen over de werkzaamheden van kapitein Hinderikus Johannes Bron, met soms ook opmerkingen over zijn collega-kapiteins. Het lezen van het brievenboek zelf wordt aanbevolen door degene, die is geïnteresseerd in de maritieme levensloop van kapitein Bron in de periode 1894-1897.

p.054/061, Port Natal 19 januari 1895, brief aan een Schneijder:

“Wanneer Nijhmeijer met de Columbus niet meer terecht komt, zou het mij leed doen, omdat ik hem zeer goed ken niet alleen, maar ook wegens het treurige lot van al die lieden. Wat zijn dat toch voor soort schepen, ik denk dat de zeelui bang zullen worden om op te gaan.”

 

De bark “Columbus” onder kapitein D.K.Wijkmeyer was op 06 februari 1894 te Wellington. ´Doubtless shorter route via Cape Horn” en op 01 juni te Londen.121

 

NRC 12 november 1869114

Amsterdam, 11 november. De schepen AGATHA, kapt. Schuur, HELENA, kapt. Wijkmeijer, en NOVA SCOTIA, kapt. Brunn, alle de 2e dezer van Harlingen naar Noorwegen vertrokken, zijn de 9e dezer wegens aanhoudend stormweer uit de Slenk te Harlingen teruggekomen.