Inloggen
REPRISE - ID 18192


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1870-08-00 / 1886-07-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1870
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Christiaan Antonie's Maathuis, Sappemeer, Groningen
Werfnummer:
Delivery Date: 1870-08-00
Technical Data

Gross Tonnage: 199.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 29.80 Meters Registered
Beam: 6.70 Meters Registered
Depth: 3.74 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1870-08-00 REPRISE
Manager: Firma E. & C. Maathuis (Egbert en Christiaan, scheepsbouwers), Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma E. & C. Maathuis (Egbert en Christiaan, scheepsbouwers), Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands

Ship Events Data

1873-02-21: Stranded
Amsterdam, 21 februari 1873. Het Nederlands schip REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, van Girgenti met zwavel naar Porto, is 2 mijl W. van Kaap St. Mary gestrand, doch het volk gered; de lading zal vermoedelijk geborgen kunnen worden.
1882-11-03: Damaged
Falmouth, 3 november 1882. Het Nederlandse schip REPRISE, kapt. Lieffijn, van Swansea met kolen naar Rio Grande, is alhier met gescheurde zeilen binnengelopen.
1886-07-00: Sprang a leak
Bahia, 12 juli 1886. Het Nederlandse schip REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, van hier naar Le Havre 8 dezer te Pernambuco binnen gelopen, is lek.
1886-07-00: Final Fate: Condemned

Pernambuck, 29 juli 1886. Het Nederlandse schip REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, van Bahia naar Le Havre alhier met schade binnen, is afgekeurd, daar de reparatiekosten meer dan GBP 600 zouden bedragen. De lading zal door één van de boten van de Compagnie des Chargeurs Réunis naar de bestemming worden gebracht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Freerk Lijffien werd geboren te Wildervank 29 november 1832 als zoon van de schipper Filippus Freerks Lijffien en Luitje Derks Bleeker.

Hij trouwde op 24 februari 1859 te Wildervank als schipper met Jantje Pronk, geboren te Wildervank 19 oktober 1838 als dochter van de zeeman, later schipper, Okke Willems Pronk en Geessien Jacobs Pronk. Jantje overleed op 05 juni 1928 te Delfzijl, 89 jaar, weduwe van Freerk Lijffien

Freerk overleed op 09 juni 1897 te Westerdiep, gem. Veendam, 64 jaar, zonder beroep.

In de periode 1859 t/m 1876 wordt Freerk in BS-akten vermeld als “schipper”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.F.Lieffijn was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 127 in de periode 1860 t/m 1897. Een lidmaatschap van een zeemanscollege ging vaak samen met ongeveer het trouwjaar, wanneer de betreffende persoon zijn rang van gezagvoerrer berreikte. Op grond hiervan neem ik aan dat het vlagnummer te Wildervank kan worden toegeschreven aan Freerk Filippus Lijffien.

 

 

De schepen van de kapitein

*    1860 t/m 1869 van de 2-mastschoener “Lucia Jantina”, gebouwd in 1859 te Hoogezand, 157 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Wildervank. Het schip is in 1869 gezonken;

*    1871 t/m 1886 van de schoenerbrik “Reprise”, gebouwd in 1870 te Sappemeer, 199 ton o.m., varend voor E.& C.Maathuis te Sappemeer. Het schip werd in 1886 te Pernambuco afgekeurd.

 

In het bestand van monsterrollen op het Noordelijk scheepvaartmuseum te Groningen staan vermeldingen van FREERK FILIPPUS LIEFFYN, BEHOREND BIJ FREERK, GEBOREN IN 1832.

17 februari 1848, kof “Goede Verwachting”, schipper Filippus Freerks Lieffyn. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos Freerk Filippus Lieffyn.

02 februari 1850, kof “Goede Verwachting”, schipper Filippus Freerks Lieffyn. Voorts stuurman, een kok  Freerk Lieffijn en een matroos.

24 februari 1855, kof “Goede Verwachting”, schipper Derk Lieffyn. Voorts stuurman Freerk Lieffijn, kok en een matroos.

09 februari 1856, kof “Goede Verwachting”, schipper Derk F.Lieffyn. Voorts stuurman Freerk F.Lieffyn en een kok.

24 januari 1857, kof “Goede Verwachting”, schipper Derk Lieffyn, 26 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman Freerks Lieffijn, 24 jaar uit Wildervank, kok en een matroos.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Lieffijn, Freerk Filippusz

Algemene informatie

1870

AH 110870
Groningen, 8 augustus. Het eerste nieuw gebouwd schip, dat hier arriveerde nadat het Schuitendiep weder voor de passage opengesteld is en de scheepvaart weder onbelemmerd kan plaats hebben, draagt de naam van WILLEM III. Het is een schoenerschip, groot pl. m. 200 ton, kapt. K. Scholtens van Wildervank, en gebouwd bij J. Berg, te Sappemeer, mede arriveerde het schoenerschip REPRICE (opm: REPRISE), groot 200 ton kapt. F.F. Lieffijn, van Wildervank, gebouwd bij E.C. Maathuis te Sappemeer.

Op 20-09-1870 wordt voor de REPRISE door C. Maathuis uit Sappemeer een eerste zeebrief aangevraagd voor kapt. Freerk Filippusz Lieffijn.


1873

DT 220273
Amsterdam, 21 februari. Het Nederlands schip REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, van Girgenti met zwavel naar Porto, is 2 mijl W. van Kaap St. Mary gestrand, doch het volk gered; de lading zal vermoedelijk geborgen kunnen worden.
NRC 020373
Faro, 7 februari. Het schip REPRISE, kapt. Lieffijn, van Girgenti naar Oporto, 4 dezer bij Kaap St. Mary gestrand, is heden afgebracht.
NRC 210373
Faro (per telegram). Het te Wildervank te huis behorende schip (opm: brik) REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, met zwavel naar Oporto bestemd, is 2 mijlen west van Kaap St. Mary gestrand; de equipage is gered. De lading zal waarschijnlijk geborgen worden. (opm: zie NRC 020373 en170673; schip komt weer af)
NRC 170673
Oporto, 9 juni. Het schip REPRISE, kapt. Lieffijn, van Girgenti naar hier bestemd en geladen met zwavel, hetwelk bij Kaap St. Mary gestrand was, is na een gedeelte van de lading overboord geworpen te hebben, afgebracht en in Faro aangekomen, waar de lading gelost en het schip gerepareerd is geworden. Het schip is later alhier aangekomen en de lading zeer beschadigd gelost. Twee derde gedeelte is met zand en vuil vermengd en het restant moeilijk verkoopbaar.
DT 111073
Brouwershaven, 9 oktober. Binnengekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van St. Peterburg naar Dordrecht, heeft de reis voortgezet.

1874

DT 130174
Helvoet, 10 januari. Uitgezeild REPRISE, F.F. Lieffijn naar Buenos Aires.
ST 040674
Buenos Aires, 25 april. Uitgezeild REPRISE, F.F. Lieffijn naar Mercedes.

1877

PGC 090277
Triëst 4 februari. Scheepsvrachten. De laatste tijd werden de volgende Nederlandse schepen hier bevracht. De 3/m. schoener ASTROOM, kapt. Siegel, naar Fernambuck voor order tot 40 sh. met 5% per ton bruto gewicht; de brik JOHANNA, kapt. De Groot, naar Fernambuck tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht; de brik CORNELIA MARIA, kapt. Scherpbier, naar Rio Janeiro tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht; de schoener HELENA FLORENTIA, kapt. Rozenbeek, van Rettimo met Johannesbrood naar Engeland tot 40 sh. per ton, 35% verhoging wanneer het schip naar Petersburg bestemd wordt; de brik REPRICE, kapt. Lieffijn, van Smirna naar Engeland tot 40 sh. per ton.
ST 280277
Smirna, 11 februari. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Triëst.

1878

PGC 130678
Triest, 5 juni. Het Nederlandse schoenerschip REPRISE, kapt. Lieffijn, is bevracht om hier meel te laden naar Rio Grande do Sul, tegen Sh.55/- in full per ton. Nederlandse gezagvoerders wordt aangeraden van zulke vrachten te profiteren, aangezien ze op dit standpunt het gehele jaar zullen blijven.

1879

PGC 080379
St. Thomas, 14 februari. De Nederlandse brik GEERTINA, kapt. J.W, de Grooth, is bevracht van Aux-Cayes naar het Kanaal voor order. Onbevracht liggen hier de volgende Nederlandse schepen: GOORECHT EN OLDAMBT, kapt. W.J. Boekhold, HENRIETTE, kapt. S.J. Seinstra, REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, en STELLA MARIS, kapt. C. Klaver.

1880

DVF 270180
Deal, 21 januari. Gepasseerd REPRISE, F.F. Lieffijn van Londen naar Port Natal.
DVF 251180
Bremerhaven, 19 november. Uitgezeild REPRISE, F.F. Lieffijn naar Trinidad.
NRC 241280
Plymouth, 21 december. De Nederlandse schoener REPRISE, kapt. Lieffijn, van Bremen naar Trinidad, is hier binnengelopen met de stuurman ziek aan boord.

1881

DVF 190381
Trinidad, 23 februari. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Bremen.
DVF 050581
Falmouth, 30 april. Binnengekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Trinidad.
DVF 120781
Liverpool, 5 juli. Uitgezeild REPRISE, F.F. Lieffijn naar Rio Grande.
DVF 101281
Rio Grande, 29 oktober. In lading REPRISE, F.F. Lieffijn naar Falmouth.

1882

ST 100182
Rio Grande, 7 december 1881. Zeilklaar REPRISE, F.F. Lieffijn naar Falmouth.
DVF 210382
Havre, 15 maart. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Rio Grande.
DVF 090582
Havre, 2 mei. Uitgezeild REPRISE, F.F. Lieffijn naar Senegal.
DVF 290682
St. Louis, 5 juni. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Havre.
ST 260782
St. Louis, 2 juli. Uitgezeild REPRISE, F.F. Lieffijn naar (niet vermeld)
DVF 260882
Duinkerken, 19 augustus. Binnengekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van St. Louis.
DVF 121082
Duinkerken, 5 oktober. Uitgezeild REPRISE, F.F. Lieffijn naar Newcastle.
AH 061182
Falmouth, 3 november. Het Nederlandse schip REPRISE, kapt. Lieffijn, van Swansea met kolen naar Rio Grande, is alhier met gescheurde zeilen binnengelopen.

1883

PGC 220383
Rio Grande, 17 februari. Scheepsvrachten. Niettegenstaande er veel zee op de baar stond, zijn nog 39 schepen hier binnengekomen. De vrachtenmarkt verkeert echter in flauwe stemming; daar er hier veel schepen liggen en de voor export bestemde voorraad niet groot is. Gecharterd werden o.a. naar het Kanaal de Groninger 3/m schoener AASTROOM, kapt. P. Siegel, met gezouten huiden tot 40 sh., de Sappemeerster schoenerbrik REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, tot 28 sh. en naar Hamburg de Veendammer schoenerbrik NICOLAAS FRANS, kapt. H.A. Karsies, tot 27½ sh., beide per ton beenderas. Vijfentwintig schepen liggen hier onbevracht in de haven.
ST 200683
Falmouth, 17 juni. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Rio Grande.

1884

ST 180184
Rio Grande, 17 december 1883. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Hamburg.
AH 140284
Rio Grande, 15 januari. Sedert ons laatste bericht was de toestand van de baar minder gunstig, zodat de schepen enig oponthoud ondervonden. Buiten de baar zijn veel schepen, wachtende op het eerste hoog watergetij om binnen te komen. Het baggerwerk in het zuidelijke vaarwater van de baar vordert goed. Vrachten zijn niet hoger, hoewel er vele schepen bevracht werden en door het grote aanbod is er vooreerst nog geen verbetering in te verwachten. Naar vreemde schepen voor vlees is hoegenaamd geen vraag. Bevracht werden o.a. de schepen SUCCES, kapt. Potjer tot GBP 350 in full; ADMIRAAL TROMP, kapt. De Groot, tot GBP 400 in full; ZAANDAM, kapt. Rozenbeek, tot 37,6 en REPRISE, kapt. Lieffijn, tot 42,6, beide met gezouten huiden van Porto Allegro naar Het Kanaal. Onbevracht liggen thans 27 schepen in de haven.
ST 270684
Falmouth, vóór 25 juni. Binnengekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Rio Grande naar Hamburg.
ST 091084
Cuxhaven, 5 oktober. Uitgezeild REPRISE, F.F. Lieffijn naar Porto Allegro.
DT 201184
Gepraaid: 17 oktober, op 48° 6' N.Br., 6" 30' WL. REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, van Hamburg naar Rio Grande.

1885

ST 150185
Rio Grande, 17 december 1884. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Hamburg.
DMB 150485
Rio Grande, 3 maart. De navolgende Nederlandse schepen zijn alhier bevracht: MEEDEN, kapt. H.J. Mantjes, naar het Kanaal; REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, van Porto Allegro naar Rio Janeiro, en WIEKA, kapt. J.R. Starke, van Porto Allegro naar Pernambuco en terug.
DVF 190585
Rio de Janeiro, 15 april. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Porto Allegro.
DVF 100985
Buenos Aires, 6 augustus. Uitgezeild REPRISE, F.F. Lieffijn naar Brazilië.
DVF 031185
Montevideo, 25 september. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Santa Catalina.

1886

DMB 060286
Montevideo, 4 januari. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van San Fransisco do Sul.
NRC040486
Montevideo, 5 maart. Het Nederlandse brikschip REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, is hier bevracht met stukgoederen naar Bahia voor 600 dollars in full.
ST 050586
Bahia, 10 april. Aangekomen REPRISE, F.F. Lieffijn van Montevideo.
NRC 050886
Bahia, 12 juli. Het Nederlandse schip REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, van hier naar Le Havre 8 dezer te Pernambuco binnen gelopen, is lek.

NRC 190886
Pernambuck, 29 juli. Het Nederlandse schip REPRISE, kapt. F.F. Lieffijn, van Bahia naar Le Havre alhier met schade binnen, is afgekeurd, daar de reparatiekosten meer dan GBP. 600 zouden bedragen. De lading zal door één van de boten van de Compagnie des Chargeurs Réunis naar de bestemming worden gebracht.


 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1870
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet.
AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
DVF = Dagblad van Friesland
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
ST = De Standaard