Inloggen
NEHALENNIA - ID 18076


Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: wood, oak
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: E.& A. Sewall, Bath (Me.), U.S.A.
Werfnummer:
Delivery Date: 1863-06-00
Technical Data

Net Tonnage: 1335.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 186.6 Feet (British) Registered
Beam: 36.9 Feet (British) Registered
Depth: 23.6 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1864
Type: Remeasurement
Omschrijving: Vermelde afmetingen zijn als VICKSBURG, Amerikaanse meting in 1864.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-12-28
Register nr: 0
Scheepsnaam: NEHALENNIA
Type: Fregat
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Groen, F.F.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Terborgen, J. van
Opmerkingen: 1870 - 178-datum besluit nieuwe zeebrief01-02-1870-54- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : Voorlopige zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1863-06-00 VICKSBURG
Manager: E.& A. Sewall, Bath (Me.), U.S.A.
Eigenaar: E.& A. Sewall, Bath (Me.), U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Bath (Me.) / U.S.A.
Additional info: Duidelijk op speculatie gebouwd, naar Engeland gezonden en daar verkocht.

Date/Name Ship 1863-10-06 VICKSBURG
Manager: Wm. Thompson, Leith, Great Britain
Eigenaar: Wm. Thompson, Leith, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Leith / Great Britain
Callsign: VKFM
Additional info: Off.no. 46613

Date/Name Ship 1869-12-28 NEHALENNIA
Manager: Frédéric François Groen (scheepsbouwer), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Frédéric François Groen (scheepsbouwer), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMLQ

Ship Events Data

1873-10-31: Final Fate: Burnt

Aan boord van de NEHALENNIA, op 22 juli 1873 onder kapt. F.W.A. Hollanders van Texel naar Batavia vertrokken mrt een lading steenkolen, brak in de avond van 30 oktober 1873 op ca. 300 mijl van Staat Sunda, in positie 35ºZB en 94ºOL, brand uit. In de ochtend van 31 oktober verlieten allen in vier boten het schip, dat men na enige hevige gasexplosies zag zinken. Uiteindelijk kwamen alle opvarenden veilig aan land.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Gaaff werd met nr.741 lid van Zeemanshoop per 08 juni 1858 op voorspraak van F.Molenaar. Zijn schip was de "Amicitia"002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 01/08 juni 1858 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Dirk Gaaff, oud 35 jaar, voerend de bark “Amicitia”, voor rekening van  G.W. van Barneveld Kooy, op voordracht van kapitein F. Molenaar.023.

 

D.Gaaff was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1858 t/m (minstens) 1873 met vlagnummer 741.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vermelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        741                       1858-1860     bark                 Amicitia                                                 G.W.van Barneveld Kooy

                                      1861-1864     bark                 Gelderland                                            idem

                                      1865-1869     bark                 Jacoba en Christina                             idem

                                      1870-1873     fregat               Nehalennia                                           F.F.Groen

 

Bouma025 vermeldt D.Gaaff als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1860 van de bark “Amicitia”, gebouwd in 1849 te Amsterdam, 328 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam. Het schip voer in 1861 voor Harmens & Co te Harlingen en was herdooopt in “Macassar”;

*    1862 t/m 1865 van de bark “Gelderland”, van stapel gelopen op 01 december 1849 te Amsterdam023, 460 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1866 t/m 1870 van de bark “Jacoba & Christina”, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 453 ton o.m., varend voor G.W.van Barneveld Kooy te Amsterdam;

*    1871 t/m 1872 van het 3/mschip “Nehalennia”, ex Vicksburg, gebouwd in 1863 te Bath (Maine), 1355 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

D.Gaaff                       Amicitia                                    21 september 1858                              18 maart 1861

                                      Gelderland                               05 september 1861                              07 augustus 1862

                                      Gelderland                               21 november 1862                              31 oktober 1863

                                      Gelderland                               03 mei 1864                                          28 februari 1865

                                      Jacoba Christina                     21 februari 1866                                  18 december 1866

                                      Jacoba Christina                     18 maart 1868                                      28 januari 1869

 

Overige bijzonderheden

D.Gaaff vertrok per 20 februari 1866 van Nieuwediep met de “Jacoba en Christina”  en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 14 juni 1866 na een reis van 114 dagen065.

 

In de “Biografie van Cornelis Abrahamsz Jr” staat de vermelding109:

Amsterdam Mei 1865:

      “In de maand Mei was het juist Vijftig jaren geleden dat Mr. Barneveld Kooij in deze stad was gekomen, en wel toen als Kweekeling in de Kweekschool voor de Zeevaart, en daar zijn Ed, zoowel als zijne Echtgenoot nochal van feestvieren hielden zoo wenschte hij dit feestelijk te vieren, en daartoe moest ook medewerken dat hij ons Kapiteins die voor hem voeren wilde verblijden. … Later werden we allen, Kapt.Trappen uitgezonderd, die reeds naar zee was, in wiens plaats Kapt. Gaaf binnen was, met onze vrouwen genodigd op eene Partij in eene der zalen van het park, … “.

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Gaaf(F), Dirk

Familiegegevens en opleiding

F.W.A.Hollanders werd geboren ca 1828

F.W.A.Hollanders trouwde op 01 juni 1854 te Amsterdam met  G.L.C. de Ruèlles, geboren ca. 1816. Zij overleed op 11 november 1894 te Amsterdam, 78 jaar

Hij overleed “na een langdurig lijden” op 03 september 1891 te Amsterdam, 63 jaar

Advertentie in annoncecollectie Centraal Bureau voor Genealogie

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.W.A.Hollanders werd met nr.830 effectief lid van Zeemanshoop per 06 februari 1866 op voorspraak van E.Sanders. Zijn schip was de "Passaroeang"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 30 januari/06 februari 1866 werd als lid voor de vlag voorgedragen/benoemd F.W.A.Hollanders (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Passarouang” voor rekening van A.Kuijper van Harpen & E.Sanders, op voordracht van E.Sanders. Hij kreeg vlagnummer 830023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

       830                        1866-1869     bark                 Passaroeang                           A.Kuyper van Harpen & E.Sanders

                                      1870-1871     bark                 Passaroeang                           E.Sanders

                                      1872-1876     bark                 Passaroeang                           de Vries & Co

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

F.Hollanders                        Passaroeang                                  29 januari 1866                            26 maart 1867

                                               Passaroeang                                  03 juli 1867                                   geen melding

 

Bouma025 vermeldt F.W.A.Hollanders als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1869 op de bark “Passaroeang” ex Johanna Elisabeth ex Herman, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 615 ton o.m., varend voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam;

*    1870/71 op hetzelfde schip maar nu varend voor E.Sanders te Amsterdam;

*    1872/73 wederom op hetzelfde schip maar nu voor de Vries & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen;

*    1873 van het 3/mschip “Nehalennia”, ex Vicksburg, gebouwd in 1863 te Bath (Maine), 1355 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip is verbrand in de Indische Zee.

 

Overige bijzonderheden

In het dagboek van de Roever073 komt de volgende passage voor:

         Reede van Nieuwe Diep 01 februari 1869.

         “ … kregen ten 12u een havenloods aan boord, hieuwden het anker op en werden door de sleepboot Archimedes de haven ingesleept, waren ten 5u in den achtermiddag gemeerd langs zijde van het schip Passaroean, … “.

 

Java Bode 07 februari 1866114

Veilingen van schepen.

Het schip MARINUS EN WILLEM, de 18e december te Amsterdam geveild, is voor NLG 48.300 het eigendom geworden van de reder H. Veder te Rotterdam en heet thans SUMATRA.

De onlangs geveilde schepen JOHANNA ELIZABETH en THEODORA MACHTILDA zijn thans genaamd de eerste PASSAROEANG en de laatste GEZINA MARIA (opm: GEESINA MARIA).

 

NRC 28 maart 1867114

Amsterdam, 27 maart. Volgens brief van kapt. Hollander, voerende het Nederlandse schip PASSAROEANG, van Batavia in Texel binnen, had hij van de 9e tot de 17e dezer zware stormen doorgestaan, waarbij het schip veel water maakte, zeilen, luiken, een gedeelte van de verschansingen, enz. verloren gingen en hij schade aan tuigage bekwam.

 

NRC 10 januari 1868114

Rotterdam, 9 januari. Ten gevolge van de afschaffing van het sedert jaren in gebruik zijnde stelsel van beurtbevrachting van de Nederlandse Handel-Maatschappij voor de overvoer van producten van Java naar Nederland, heeft de maatschappij dezer dagen de rederijen uitgenodigd tot een inschrijving op de bekende condities ten vorige jare vastgesteld en waarvan indertijd is melding gemaakt.

Gisteren had alsnu ten kantore van de directie in het openbaar de opening van de ingekomen inschrijvingsbiljetten plaats en wel met het navolgende resultaat:

Ingeschreven zijn de navolgende schepen: GOEDE VERWACHTING, van Amsterdam, 396 last, naar Amsterdam NLG 94,79; HELENA HENRIETTE, van Amsterdam, 243 last, naar Amsterdam NLG 109,50; NEDERLAND EN ORANJE, van Amsterdam, 319 last, naar Amsterdam NLG 93, naar Rotterdam NLG 94; CONSTANCE, van Amsterdam, 381 last, naar Amsterdam NLG 120; CELEBES, van Amsterdam, 250 last, naar Amsterdam NLG 110; MARIA ELISE, van Amsterdam 398 last, naar Amsterdam NLG 100; GALILEÏ, van Amsterdam, 392 last, naar Amsterdam NLG 104,43, naar Rotterdam NLG 104,43, naar Dordrecht NLG 109,43; MENTOR, van Amsterdam, 294 last, naar Amsterdam NLG 104,43, naar Rotterdam NLG 104,43, naar Dordrecht NLG 109,43; PETRONELLA, van Amsterdam, 295 last, naar Amsterdam NLG 109; CHRISTINE, van Amsterdam, 250 last, naar Amsterdam NLG 109; WIJK AAN ZEE, van Amsterdam, 385 last, naar Amsterdam NLG 105; PASSAROEANG, van Amsterdam, 325 last, naar Amsterdam NLG 99

 

NRC 13 februari 1868114

Rotterdam, 12 februari. Ter overvoer van producten van Java naar Nederland, zijn gisteren bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangeboden de volgende 49 schepen: CORNELIA van Amsterdam (440 lasten) vracht naar Amsterdam NLG 94,49, Rotterdam 95,49, Dordrecht NLG 98,-, Schiedam NLG 98,-; SENIOR van Amsterdam (311 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 89,-; WIJK AAN ZEE van Amsterdam (385 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; PASSAROEANG van Amsterdam (325 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-;

 

Dordrechtsche Courant 10 maart 1868114

Batavia, 14 februari. Vertrokken schepen: AUSTRALIË, kapt. …. (opm: D.B. Jochems); BALTIMORE, kapt. Brakke; CONSTANCE, kapt. Schroot; DOELWIJK, kapt. Hoefman; GEZINA MARIE, kapt. Rolff; LICHTSTRAAL, kapt. Wierikx; SAMARANG (ex EUTERPE), kapt. De Groot; PASSAROEANG, kapt. F. Hollander, naar Australië; JOHANNA EN WILLEM, kapt. Wier.

 

NRC 06 september 1868114

Batavia, 27 juli. Al de heden aan de Factorij bij inschrijving aangeboden schepen zijn aangenomen als volgt:

Voor Amsterdam: PASSAROEANG NLG 92,87, EENSGEZINDHEID NLG 91,25, MARIE VERONICA NLG 92,50; JOHANNES MARTINUS NLG 93,99; COPERNICUS NLG 97,88.

Voor Rotterdam: HOEK VAN HOLLAND NLG 92,88, HELENA EN ANNA NLG 91,97, JOHANNA MARIA NLG 91,72.

 

NRC 24 maart 1869114

Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 22 maart:

-  1/16 Aandeel in het barkschip PETRONELLA, NLG 370; in slag NLG 400, G.J. Boelen.

-  1/16 Aandeel in het barkschip CHRISTINA, NLG 260; in slag NLG 250, C.S. Oolgaardt.

-  1/32 Aandeel in het barkschip PASSAROEANG, NLG 500; in slag NLG 400, G.J. Boelen

(opm: opbod + afslag maakt koopprijs van NLG 900 voor dit aandeel; Boelen was een makelaar).
 

NRC 03 april 1870114

Batavia, 22 februari. Vrachten. Nederlandse schepen. De PASSAROEANG accepteerde GBP 17.6 voor suiker in krandjangs naar Melbourne. De WATERLOO sloot af tot NLG 60 voor suiker en koffie en NLG 75 voor indigo van Samarang naar Amsterdam.

 

NRC 07 april 1870114

Rotterdam, 7 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: STAD DOCKUM, 206 last, naar Amsterdam NLG 87.78; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 82.97; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 84.40; DEN ELSHOUT, 332 last, naar Amsterdam NLG 82.40; IDA GEERTRUIDA, 246 last, naar Amsterdam NLG 82.89; HOLLANDS TROUW, 387 last naar Amsterdam, NLG 82.40; ANNA EN SOPHIA, 382 last, naar Amsterdam NLG 87.40; naar Rotterdam NLG 92; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 83.40; naar Rotterdam NLG 88.40; CORNELIA ADOLPHINA, 398 last naar Amsterdam NLG 82.90; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 82.97; CORNELIS, 249 last, naar Amsterdam NLG 82.50; PASSAROEANG, 325 last, naar Amsterdam, NLG 81.50;

 

NRC 25 november 1870114

Batavia, 13 oktober. Vrachten. Sedert ons laatst bericht werden de volgende Nederlandse schepen bevracht :

Naar Amsterdam: PASSAROEANG 615 ton, NLG 75 rijst van Indramayoe. JOHANNA EN WILLEM, 442 ton, NLG 75 suiker van Passaroeang. AUGUSTE, 598 ton, NLG 70 suiker van Soerabaija.

 

NRC 13 juli 1871114

Rotterdam, 12 juli. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel- Maatschappij.

JAN PIETERSZOON KOEN, 398 last, naar Amsterdam NLG 74,98, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 76; OCEAAN, 486 last, naar Amsterdam NLG 77,94, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82; ANNA EN SOPHIA, 382 last, naar Amsterdam NLG 78,40; ARIA EN BETSY 391 last, naar Amsterdam NLG 78,40; MENTOR, 296 last, naar Amsterdam NLG 76,68; GALILEI, 392 last, naar Amsterdam NLG 77,68; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 80,88; H. W. M., 473 last, naar Amsterdam NLG 74,67; JAVA, 683 last, naar Amsterdam NLG 73,90; PASSAROEANG, 325 last, naar Amsterdam NLG 78,90

 

NRC 01 april 1872114

Batavia, 22 februari. Vrachten. In de stand der vrachten is geen verandering gekomen, schepen zijn ruim aangeboden maar weinig gevraagd. De Nederlandse schepen INDIA en MARIA werden opgenomen om te Rangoon naar het Kanaal en Engeland te laden en worden dergelijke charters nog aangeboden. De volgende afsluitingen hadden plaats: Nederlandse ARGO naar Rotterdam NLG 70,- voor suiker, in de Oosthoek en koffie te Samarang, NLG 95,- voor kapok; Nederlandse HENDRIKA naar idem NLG 70,- voor suiker, NLG 55,- voor tabak, in de oosthoek te laden; Nederlandse ALBLASSERWAARD naar het Kanaal GBP 3.12/6, indien naar U.K. GBP 3.17/6 indien naar het continent voor suiker, Pekalongan en in de Oosthoek te laden; Nederlandse ADRIANA PETRONELLA, naar het Kanaal, GBP 3.15 stroopsuiker, in de Oosthoek te laden; Nederlandse INDIA, naar het Kanaal GBP 3.12/6 rijst, GBP 4.2/6 cutch, GBP 4.15 katoen, te Rangoon te laden; Nederlandse MARIA, naar Engeland, GBP 3.12/6 rijst, GBP 4.5 cutch te Rangoon te laden.

Onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: PETRONELLA, GRONDWET, KOSMOPOLIET I, SINGAPORE, ALETTA AUGUSTA, VIER GEBROEDERS, MARIA SARAH, PROF VAN DER BOON MESCH, MINA, MARIA ADOLPHINA, PAULINE CONSTANCE ELEONORE, ALCYONE, PASSAROEANG, NOACH I, NIEUWLAND, NEDERLAND, ELECTRA en JOHANNA MARIA.

Diversen. Nederlandse BILDERDIJK en RIO DE LA PLATA doen kustreizen.

 

NRC 23 april 1872114

Batavia, 16 maart. Vrachten. voor Nederlandse schepen: PROF. VAN DER BOON MESCH, naar het Kanaal, GBP 3.12 voor stroopsuiker, in de Oosthoek te laden. MARIA SARAH, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, binnen de Baar $ 0,60 per pikol, buiten de Baar $ 0,55 per pikol. HUYDECOPER, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong à $ 0,55 per pikol. PASSAROEANG, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, buiten de Baar $ 0,50 per pikol.

 

NRC 06 juni 1872114

Veiling van schepen in de Brakke Grond in de Nes te Amsterdam op dinsdag 4 juni: ….

….1/32 dito in het barkschip PASSAROEANG: NLG 510, in slag 90. Koper G.J. Boelen.

 

NRC 19 oktober 1811472

Batavia, 11 september. Vrachten. Bijna al de sedert ons vorig bericht aangekomen schepen werden opgenomen, gedeeltelijk tot iets lagere koersen dan laatst genoteerd werd en thans is de stemming voor vrachten wel enigszins flauwer, hoewel er nog veel product ter verscheping is. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: SOERABAIJA PACKET, naar Amsterdam NLG 100 voor suiker, NLG 80 voor tabak, in de Oosthoek te laden; COPERNICUS, naar Rotterdam NLG 97,50 voor suiker NLG 90 voor koffie, Passaroeang te laden; ÆGIDIA EN PAULINE, naar Schiedam NLG 90 voor koffie, Passaroeang te laden; NANCY, naar New York GBP 4.5, Batavia en Probolingo te laden; GENERAAL DE STUERS, naar Rotterdam NLG 100 voor suiker, NLG 90 voor koffie, op de kust te laden; PASSAROEANG, naar Amsterdam NLG 90 voor suiker, NLG 70 voor tabak, in de Oosthoek te laden;

 

NRC 01 maart 1873114

Amsterdam, 28 februari. De gezagvoerders van de schepen PASSAROEANG en ADA, van Batavia in Texel binnen, rapporteren in de laatste tijd zware stormen te hebben doorgestaan.

 

NRC 09 april 1873114

Advertentie. G.J. Boelen, makelaar, zal op dinsdag 22 april, des avonds na zes uur, te Amsterdam in De Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van de notarissen Van der Moolen & Klinkhamer, aan de meestbiedende of hoogstmijnende presenteren te verkopen het gekoperd en kopervast barkschip PASSAROEANG, gevoerd door kapt. F.W.A. Hollanders. Volgens Nederlandse meetbrief lang 38,70 meters, wijd 7,15 meters, hol 5 meters en alzo gemeten op 615 tonnen of 325 lasten. Het schip ligt aan de werf Concordia, in de Oosterburger Voorstraat.

Breder bij inventaris omschreven en nadere informatiën bij bovengenoemde makelaar of de cargadoors De Vries & Co., IJgracht U 32, Amsterdam.

 

NRC 19 april 1873114

Advertentie. De veiling van het schip PASSAROEANG, kapt. F. Hollanders, op de 22e dezer, zal niet plaats vinden, zijnde het schip uit de hand verkocht. (opm: zie NRC 090473; kopers werden de gebroeders A.E. en F.A.B.  Seigneul in Hudiksvall, Zweden; de naam PASSAROEANG bleef tot 1882 behouden, waarna de bark als ST. OLOF tot 1893 onder Russische vlag heeft gevaren, zie AT 011293.)

Het schip KANDANGHAUER is uit de hand te koop en te bevragen bij de cargadoors De Vries & Co, IJgracht U 32, Amsterdam.

 

Java-Bode 16 januari 1874114

Te Soerabaija zal een derde prauwveer worden opgericht, waarvoor als directeur benoemd is de heer F.W.A. Hollanders, gewezen gezagvoerder van het Nederlands fregatschip NEHALENNIA.

 

Abo Tidningd 01 december 1893114

Londen, 23 november. (uit Hufvudstadsbladet) Vandaag is de bemanning van het schip ST. OLOF naar de thuishaven Mariehamn (opm: Finland maar in die jaren varend onder Russische vlag) afgereisd, nadat hun schip op Long Sand nabij de monding van de Theems was vergaan. Kapt. E.V. Jansson, die naar de traditie van de zeevarenden als laatste zijn schip had verlaten, kon slechts met grote moeite worden gered. Hij moest van het wrak springen en verdween bijna in de diepte.

(opm: deze voormalige Nederlandse bark HERMAN, bouwjaar 1855, was, onderweg van Helsinki naar Dieppe, op 13 november gezonken, waarna de bemanning in Harwich aan land was gebracht; in 1861 kreeg het schip de naam JOHANNA ELIZABETH, in 1866 PASSAROEANG, in 1873 volgde met behoud van naam verkoop naar Zweden, thuishaven Hudiksvall, en in 1882 kreeg de bark haar laatste naam ST. OLAF)

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Hollanders, F.W.A.

Algemene informatie

1866

JB 200666
Straat Sunda door gezeild op 13 juni het Engelse schip VICKSBURG, kapt. D. Scott van Shields vertrokken op 17 jauari, naar Hong Kong.

1867

NRC 140467
Falmouth, 12 april. Aangekomen VICKSBURG, Scott van Manilla.

1869

NRC 021069
Vlissingen, 2 oktober. Aangekomen VICKSBURG, Thompson van Callao.
HV 291169
Vlissingen, 23 oktober. Vertrokken VICKSBURG, Thompson naar Cardiff.
NRC 241269
Liverpool, 21 december. Zeilkaar NEHALENNIA, van Tubergen naar Amsterdam.

Op 28-12-1869 wordt voor de NEHALENNIA door F.F. Groen uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J. van Tubergen. (opm. waarschijnlijk een voorlopige zeebrief om het schip naar een Nederlandse haven te brengen.)


1870

AH 140170
Liverpool, 9 januari. Uitgezeild NEHALENNIA, van Tubergen naar Amsterdam.
DT 010270
Texel, 31 januari. Binnengekomen NEHALENNIA, J. van Tubergen van Liverpool.
BH 230470
Bevrachting der Nederlandsche Handel-Maatschappij: Voor de overvoer van 7.500 ton steenkolen van Engeland naar Java; met o.a. NEHALENNIA, ex VICKSBURG, Akkerman, 1.300 ton. Vrachten vermoedelijk beneden de fl. 29,= per last.
AH 070570
Texel, 6 mei. Vertrokken NEHALENNIA, Akkerman naar Newcastle.
HV 110570
Texel, 9 mei. Vertrokken NEHALENNIA, Weitenga qq (Akkerman [opm. ziek of overleden]) naar Newcastle.
NVD 170570
North Shields, 12 mei. Binnengekomen NEHALENNIA, Weitenga qq ( opm. waarschijnlijk stuurman) van Amsterdam.
NRC 09 juni 1870
Rotterdam, 8 juni. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel Maatschappij. AUGUSTE, 316 lasten, Amsterdam NLG 83; NEHALENNIA, 705 lasten, Amsterdam NLG 80
HV 140670
North Shields, 10 juni. Vertrokken NEHALENNIA, Weitenga qq (opm. kaptein Dirk Gaaff) naar Batavia.
NVD 260370
Gepraaid: Bij Bevezier: 15 juni. NEHALENNIA, Gaaff, van Shields naar Batavia.
HV 160970
Gepraaid: 26 juli, op 8° ZB. en 29° WL., NEHALENNIA, D. Graaff, van Newcastle naar Batavia.
JB 02 november 1870 Te Soerabaija is aangekomen het Nederlandse schip NEHALENNIA, gezagvoerder Gaaff, 150 dagen reis.
JB 051270
Soerabaja, 26 november. Vertrokken NEHALENNIA, Gaaff naar Nederland.

1871

SAB 190171
Samarang. In lading. NEHALENNIA, D. Gaaff naar Nederland. Agent. Dorrepaal & Co.
JB 240271
Samarang. Vertrokken het schip NEHALENNIA, Gaaff naar Nederland.
JB 160371
Batavia, 16 maart. Vertrokken het schip NEHALENNIA, Gaaff naar Nederland.
OHC 280771
Gepraald: 2 junij , op 22° ZB en 3° OL. , NEHALENNIA, kapt. Gaaff, van Batavia naar Amsterdam.
OHC 220871
Texel, 21 augustus. Binnengekomen NEHALENNIA, D. Gaaff van Batavia.
AH 230871
Cargalijst Amsterdam. NEHALENNIA, Gaaff van Batavia met: 10.771 balen koffie, 1.420 schuitjes tin, 4.400 huiden, 1 partij sapanhout, 5.550 bossen bindrotting en 4.020 kranjang suiker N.H.M.

1872

DT 290272
Texel, 27 februari. Uitgezeild NEHALENNIA, D. Gaaff naar Samarang.
DT 070372
Gepraaid: 2 maart, op de hoogte van het Goodwinsand, NEHALENNIA, kapt. D. Gaaff, van Amsterdam naar Samarang.
OHC 070372
Amsterdam, Woenadag 13 Maart. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, aangeboden aan de Nederl. Handel- Maatschappij: NEHALENNIA, 705 last, Amsterdam ƒ 79.47; FRIESLAND, 378 last, Amsterdam ƒ 74.99.
OHC 010672
Gepraaid: 1 april, op 2° 15' NB en 22° 35' WL, NEHALENNIA, kapt. Gaaff, van Amsterdam naar Samarang.
JB 240672
Anjer gepasseerd: het Nederlands schip NEHALENNIA, Gaaff, van Amsterdam naar Samarang.
JB 010772
Batavia, 29 juni. Binnengekomen NEHALENNIA, Gaaff, van Texel.
JB 020772
Batavia, 2 juli. Vertrokken het Nederlands schip NEHALENNIA, Gaaff naar Samarang.
JB 020772
Advertentie. Op de vendutie van vrijdag den 19 juli, zullen worden verkocht voor rekening van wien zulks zoude mogen aangaan: Sanders & Co Soap Manufactory 4.130 kistjes gele zeep, door zeewater beschadigd gelost uit het Nederlandse schip NEHALENNIA. Kapt. Gaaff. A. Meijer.
NRC 020872
Batavia, 30 juli. Alhier zijn bevracht de Nederlandse schepen BILDERDIJK, ELISABETH, NEHALENNIA en CORNELIA ADOLPHINA à NLG 89,97 door de Factorij der Nederlandsche Handel Maatschppij, en het schip JOHANNA MARGARETHA à NLG 90 particulier.
NRC 030972
Amsterdam, 2 september. Volgens bericht van Batavia, d.d. 21 juli, heeft het schip WILLEMINA EN CLARA, kapt. van Herwerden, bij het vertrek der rede van Samarang naar Cheribon, het schip NEHALENNIA, kapt. Gaaff, aangevaren, waarbij eerstgenoemde belangrijke schade aan het bovenschip bekwam. Het zou te Samarang repareren.
NRC 120972
Batavia, 31 juli. Door onder volgende schepen werd 30 juli bij de Factorij tegen de volgende prijzen ingeschreven om bevracht te worden: NEHALENNIA, 705 last, Amsterdam NLG 89,97 Rotterdam, Dordrecht, Schiedam en Middelburg NLG 94,97.
SAB 120872
Advertentie. Op de vendutie van woensdag 14 augustus, zullen worden verkocht: Een factuur puike puike provisiën. pas gelost per NEHALENNIA, als: vleezen, groenten, en gestoofde vruchten in blikken, vermicelli en macaroni, poederchocolade, zoetemelkse kaas, St. Nicolaasgebak. Verder: 43 kistjes fijne cognac en Berlijnsch zilveren thee-komforen met lampjes.  A. Meijer.
SAB 210872
Samarang, 20 augustus. Vertrokken NEHALENNIA, D. Gaaff naar Nederland.
JB 071072
Straat Sunda, 4 oktober. Door gezeild NEHALENNIA, Gaaff van Batavia, 2 oktober naar Amsterdam.

1873

ST 080173
Gepraaid: 15 oktober 1872, op 15 graden 43' Z.Br., 80 graden 42' O.L. NEHALENNIA, kapt. D. Gaaff, van Batavia naar Amsterdam.
HV 100173
Ascension, 9 december 1872. Gepasseerd NEHALENNIA, Gaaff van Batavia naar Amsterdam.
PGC 250273
Amsterdam, 22 februari. Het schip NEHALENNIA, kapt. D. Graaf, van Batavia herwaarts, bevond zich volgens brief van de kapitein op 19 dezer op de hoogte van Falmouth, kruisende met oostelijke wind.
DT 280273
Texel, 26 februari. Binnengekomen NEHALENNIA, D. Gaaff van Batavia, den 2 oktober 1872 vertrokken.
AH 280273
Cargalijst Amsterdam, NEHALENNIA, Gaaff van Java met: 13.757 balen koffie, 2.840 kranjang suiker, 3.656 bosen bindrotting, 1.960 bladen tln, 2.419 huiden, N.H.M.

NRC 200673
Rotterdam, 19 juni. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java, aangeboden aan de Nederlandsche Handel-maatschappij. NEHALENNIA, 705 lasten, naar Amsterdam, NLG 89,97 gehele ruimte.
DT 240773
Texel, 22 juli. Vertrokken NEHALENNIA, F.W.A. Hollanders naar Batavia.
OHC 290773
Bij Dungeness 25 julij. NEHALENNIA, Hollanders, van Amsterdam naar Batavia.
DT 091073
Gepraaid: 25 augustus, op 12° 40' NB en 25° 30' WL, NEHALENNIA, kapt. F.W.A. Hollander, van Amsterdam naar Batavia.

JB 241173
Anjer, 24 november. Gepasseerd na zonsondergang de Amerikaanse bark IDELLA BERRY, kapt. Berry, komende van Montevideo. Kapt. Berry heeft de 21e november een sloep opgenomen, waarin zich bevonden de opperstuurman Strootman en 7 schipbreukelingen van het Nederlandse fregat NEHALENNIA, kapt. F.W.A. Hollanders, dat de 30e oktober op 35º ZB 94º OL verbrand is en verlaten werd.
NRC 261173
Amsterdam, 25 november. Het Nederlandse schip NEHALENNIA, kapt. Hollanders, van Amsterdam naar Batavia is volgens ontvangen telegram bij Anjer verbrand. Een sloep, waarin de eerste stuurman en zeven man, is te Anjer aangekomen.
JB 271173
Batavia, 27 november. Het Nederlandse schip NEHALENNIA, kapt. Hollanders, is de 30e oktober op ongeveer 300 mijlen afstand van Straat Sunda verbrand. De equipage verliet bijtijds het schip in vier boten. In de eerste waren de bootsman met 7 man, in de tweede de opperstuurman met 7 man, in de derde de derde stuurman met 4 man, en in de vierde de kapitein met zijn vrouw, de tweede stuurman en 2 man van de equipage.
De eerste boot is, na 25 dagen en 26 nachten te hebben rondgezwalkt, alhier aangekomen. De tweede boot is door een Amerikaans schip opgenomen en de opperstuurman en de 7 man, welke zich in die tweede boot bevonden, zijn gisteren hier aangebracht. Van de twee overige boten is nog niets bekend.
JB 281173
Batavia, 28 november. Heden nacht ten half vier is de sloep van het verbrande schip NEHALENNIA, waarin de gezagvoerder Hollanders, zijn echtgenote, de tweede stuurman en twee man der equipage waren gezeten, alhier aangekomen.
Van de heer Hollanders, de gezagvoerder, mochten wij het volgende omtrent de juiste toedracht van de ramp vernemen: Ter hoogte van 35º ZB en 94º OL gekomen, werd ontdekt dat er brand in de lading was. De luiken werden geopend om te trachten de brand te blussen, doch de manschappen, die in het ruim nederdaalden, werden bedwelmd, met touwen weder bovengehaald; de luiken werden weder gesloten. De gezagvoerder gaf dadelijk order om de sloepen geheel gereed te maken, aan een ieder werd zijn bepaalde plaats in een sloep aangewezen, de mede te nemen victualie werd gereed gelegd, in één woord: de nodige maatregelen werden genomen om het schip te verlaten zodra dit zou blijken nodig te zijn. Op de avond van die dag hoorde men een zeer vreemd geluid in het ruim, waarop het schip werd verlaten. De vier boten bleven echter de nacht in de nabijheid van het schip doorbrengen.
De volgende morgen weder aan boord gaande, ontdekte men, dat het schip zo vol rook was, dat men niet meer beneden deks kon komen. Het schip vertoonde van buiten reeds kenmerken, dat het van binnen uitbrandde. Men zakte weder in de boten af en bleef wachten. Een uur daarna vloog met een vervaarlijke knal het voorluik open en werd tot aan de marsera geslingerd. Daarop volgden groot- en achterluik en een gedeelte van het dek. De gassen hadden zich nu een flinke uitweg gebaand en de vlammen sloegen hoog boven de openingen uit. Er bleef nu niets anders over, dan met de boten onder zeil te gaan, ten einde eigen leven te redden. Aangezien men zich te ver om de zuid bevond om op goede grond te kunnen hopen, dat met de lichte boten zee zou zijn te bouwen, besloot men koers te stellen naar Java.
De afspraak, en ook de order van de gezagvoerder, was om bij elkander te blijven opdat men elkander zou kunnen ondersteunen. De gezagvoerder drukte allen wel op het hart, dat men met zekerheid kon rekenen een reis van nagenoeg 30 dagen voor de boeg te hebben, zodat uiterste zuinigheid met het drinkwater een allereerste vereiste was, wilde men het leven redden. Gedurende vier dagen zeilde men, bij elkander blijvende, toen de twee grootste boten zich allengs begonnen te verwijderen. Zij liepen veel harder dan de twee kleinere boten en waren ook beter van water voorzien. Het ongeluk maakt egoïstisch en hardvochtig en het laat zich enigszins begrijpen, dat de bemanningen van de twee sneller zeilende boten hun lust niet konden bedwingen om van die voordelen ten eigen bate gebruik te maken, Hoewel geheel tegen de afspraak en tegen de orders van de gezagvoerder, lieten zij de twee kleinere boten aan haar lot over en waren weldra uit het gezicht verdwenen. In de twee achterblijvende boten werd het commando gevoerd respectievelijk door de gezagvoerder en de 3e stuurman. Aanhoudend had de gezagvoerder de 3e stuurman gewaarschuwd om toch zo dicht mogelijk bij hem te blijven. Dit geschiedde dan ook gedurende een tiental dagen, maar na verloop van die tijd werd die order niet langer geëerbiedigd en verwijderde de boot zich des nachts van de giek des gezagvoerders. Steeds verder en verder was de boot bij het aanbreken des morgens uit het gezicht, totdat zij eindelijk voor goed verdwenen was.
Dit was een opzettelijke daad, welke niet spreekt voor de gehoorzaamheid en het gevoel van de manschappen in de derde boot. Weliswaar maken dorst en ontbering een mens min of meer onverschillig maar de handelwijze om een kleine giek, waarin zich nog wel een vrouw bevond, aan haar lot over te laten, is niettemin zeer af te keuren.
De ellende en ontbering, welke door de vijf personen in de giek – een boot, kleiner dan een tambangan – werden uitgestaan, zullen wij niet trachten te beschrijven. Zij zijn vreselijk geweest. Het rantsoen water was vier maatjes per dag. Om de beschuit te kunnen doorslikken, weekte men ze in zeewater.
Eindelijk viel er regen en ving men water. En eindelijk ook zag men de hoek van Java.
Er blijft nu nog altijd één boot over, waarvan geen berichten zijn ontvangen. Naar het schijnt, zou de gezagvoerder drie dagen voordat hij Straat Sunda bereikte, gemeend hebben in de verte een boot te zien. Hieromtrent is echter niets met zekerheid te melden.
De geredden wensen wij met hun redding van harte geluk.
NRC 021273
Amsterdam, 1 december. Volgens bij de reder ontvangen telegram uit Batavia van de 30e november omtrent het in de Indische Oceaan verbrande schip NEHALENNIA, kapt. Hollanders, zijn nog aangekomen twee boten met de kapitein, zijn vrouw en twaalf man. De 4e boot met de derde stuurman en 4 man wordt nog vermist.
JB 041273
Samarang, 4 december. De vierde boot van het verbrande Nederlandse schip NEHALENNIA, waarin zich de derde stuurman, de zeilmaker en drie matrozen bevonden, is behouden te Patjitan aangekomen.
AH 071273
Amsterdam. Volgens telegram uit Batavia d.d. 6 december is thans ook de 4e boot met de laatste 5 man van de equipage van het verbrande schip NEHALENNIA, kapt. Hollanders, behouden aldaar aangekomen.

1874

NRC 050174
Gisteren zijn alhier aangekomen met de IDELLA BERRY, kapt. Berry, de opperstuurman Strootman en 7 man en met een boot de bootsman, de hofmeester en 6 man van het verbrande Nederlandse schip NEHALENNIA, van Amsterdam naar herwaarts.
De brand ontstond in de lading steenkolen op 30 oktober jl. Ondanks de pogingen om de brand meester te worden, stond het schip weldra in volle vlam, daar het grote luik sprong. Op 35˚ ZB en 94˚ OL moesten de kapitein, zijn vrouw en 24 koppen in vier boten het schip verlaten. Deze boten waren meestal lek. Gedurende 10 dagen bleven zij bijeen en zijn toen van elkander afgeraakt. In de grootste boot bevonden zich de bootsman, hofmeester en 6 man, in een andere de opperstuurman en de zijnen. De schipbreukelingen zwierven 22 nachten en 21 dagen op zee rond, zonder enig vaartuig te ontmoeten. Men had in de boot van de opperstuurman enig beschuit, een weinig water en wat gerookt spek. Maar de watervoorraad was zo gering – hij werd op 3 theekopjes per man bepaald – dat er weldra gebrek ontstond en men het spek niet durfde aanroeren, wegens de behoefte om dat het gebruik daarvan, te drinken. In de andere boot was alleen wat beschuit en water medegenomen en ook daar was de ellende even groot.
Dag en nacht moest men water uit de lekke boten scheppen. Ruimte om te liggen bestond niet en men moest zittende slapen. Op de dag werden de schipbreukelingen door de zon fel geblakerd; des nachts leden zij bittere koude. In de grote boot had men één deken voor 8 man. Op goed geluk kwam de boot met de opperstuurman aan Straat Sunda. Daar werd deze boot door de IDELLA BERRY opgemerkt. De andere boot bereikte Prinseneiland, zonder te weten waar men zich bevond. Men zag, het eiland om roeiende, vier schepen en kreeg van twee steun en hulp. Met de boot bereikten de 8 man eindelijk deze rede. Geen van de manschappen kon zich, wegens uitputting en kramptrekkingen, in het eerste ogenblik rechtop staande houden. Van overheidswege zijn zij voorlopig bij de schout op Passer Baroe gehuisvest. Hun voorkomen draagt al de sporen van de doorstane ellende. Zij roemen zeer de verpleging die een gedeelte van hen op de IDELLA BERRY ondervonden heeft.
AH 060174
Amsterdam, 5 januari. Volgens schrijven uit Batavia d.d. 27 november had het verongelukken van het schip NEHALENNIA, kapt. Hollanders, vroeger reeds per telegram gemeld, plaats gevonden op 30 oktober 1873 op 35ZB 94 OL door het in brand geraken der lading steenkolen. Het volk uit de eerste boot was opgenomen voor Straat Sunda door het Amerikaanse schip IDELLA BERRY, dat uit de tweede boot door het Nederlandse schip CALIFORNIA bij de buitenrede van Batavia, omtrent de 3de en 4de boot waarvan de behouden aankomst reeds per telegram is bekend geworden, was op de datum van bovengenoemd schrijven nog geen bericht ontvangen.

Bronnen

Jaar: 1863
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas via internet
AH = Algemeen Handelsblad
BH = Bataviaasch Handelsblad
DT = De Tijd
HV = Het Vaderland
JB = Java Bode
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
NVD = Nieuwsblad van het Noorden
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
SAB = Samarangsch Advertentieblad
ST = De Standaard
PGC = Provinciale Groninger Courant