Inloggen
Gezagvoerder

Hollanders, F.W.A.

Naam: Hollanders, F.W.A.
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
HERMAN 1855 Bark Sailing Vessel 10606 Bekijk schip
NEHALENNIA 1863 Fregat Sailing Vessel 18076 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

F.W.A.Hollanders werd geboren ca 1828

F.W.A.Hollanders trouwde op 01 juni 1854 te Amsterdam met  G.L.C. de Ruèlles, geboren ca. 1816. Zij overleed op 11 november 1894 te Amsterdam, 78 jaar

Hij overleed “na een langdurig lijden” op 03 september 1891 te Amsterdam, 63 jaar

Advertentie in annoncecollectie Centraal Bureau voor Genealogie

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.W.A.Hollanders werd met nr.830 effectief lid van Zeemanshoop per 06 februari 1866 op voorspraak van E.Sanders. Zijn schip was de "Passaroeang"002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 30 januari/06 februari 1866 werd als lid voor de vlag voorgedragen/benoemd F.W.A.Hollanders (alleen initialen), geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Passarouang” voor rekening van A.Kuijper van Harpen & E.Sanders, op voordracht van E.Sanders. Hij kreeg vlagnummer 830023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

       830                        1866-1869     bark                 Passaroeang                           A.Kuyper van Harpen & E.Sanders

                                      1870-1871     bark                 Passaroeang                           E.Sanders

                                      1872-1876     bark                 Passaroeang                           de Vries & Co

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

F.Hollanders                        Passaroeang                                  29 januari 1866                            26 maart 1867

                                               Passaroeang                                  03 juli 1867                                   geen melding

 

Bouma025 vermeldt F.W.A.Hollanders als gezagvoerder gedurende:

*    1866 t/m 1869 op de bark “Passaroeang” ex Johanna Elisabeth ex Herman, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 615 ton o.m., varend voor A.Kuyper van Harpen & E.Sanders te Amsterdam;

*    1870/71 op hetzelfde schip maar nu varend voor E.Sanders te Amsterdam;

*    1872/73 wederom op hetzelfde schip maar nu voor de Vries & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen;

*    1873 van het 3/mschip “Nehalennia”, ex Vicksburg, gebouwd in 1863 te Bath (Maine), 1355 ton o.m., varend voor F.F.Groen te Amsterdam. Het schip is verbrand in de Indische Zee.

 

Overige bijzonderheden

In het dagboek van de Roever073 komt de volgende passage voor:

         Reede van Nieuwe Diep 01 februari 1869.

         “ … kregen ten 12u een havenloods aan boord, hieuwden het anker op en werden door de sleepboot Archimedes de haven ingesleept, waren ten 5u in den achtermiddag gemeerd langs zijde van het schip Passaroean, … “.

 

Java Bode 07 februari 1866114

Veilingen van schepen.

Het schip MARINUS EN WILLEM, de 18e december te Amsterdam geveild, is voor NLG 48.300 het eigendom geworden van de reder H. Veder te Rotterdam en heet thans SUMATRA.

De onlangs geveilde schepen JOHANNA ELIZABETH en THEODORA MACHTILDA zijn thans genaamd de eerste PASSAROEANG en de laatste GEZINA MARIA (opm: GEESINA MARIA).

 

NRC 28 maart 1867114

Amsterdam, 27 maart. Volgens brief van kapt. Hollander, voerende het Nederlandse schip PASSAROEANG, van Batavia in Texel binnen, had hij van de 9e tot de 17e dezer zware stormen doorgestaan, waarbij het schip veel water maakte, zeilen, luiken, een gedeelte van de verschansingen, enz. verloren gingen en hij schade aan tuigage bekwam.

 

NRC 10 januari 1868114

Rotterdam, 9 januari. Ten gevolge van de afschaffing van het sedert jaren in gebruik zijnde stelsel van beurtbevrachting van de Nederlandse Handel-Maatschappij voor de overvoer van producten van Java naar Nederland, heeft de maatschappij dezer dagen de rederijen uitgenodigd tot een inschrijving op de bekende condities ten vorige jare vastgesteld en waarvan indertijd is melding gemaakt.

Gisteren had alsnu ten kantore van de directie in het openbaar de opening van de ingekomen inschrijvingsbiljetten plaats en wel met het navolgende resultaat:

Ingeschreven zijn de navolgende schepen: GOEDE VERWACHTING, van Amsterdam, 396 last, naar Amsterdam NLG 94,79; HELENA HENRIETTE, van Amsterdam, 243 last, naar Amsterdam NLG 109,50; NEDERLAND EN ORANJE, van Amsterdam, 319 last, naar Amsterdam NLG 93, naar Rotterdam NLG 94; CONSTANCE, van Amsterdam, 381 last, naar Amsterdam NLG 120; CELEBES, van Amsterdam, 250 last, naar Amsterdam NLG 110; MARIA ELISE, van Amsterdam 398 last, naar Amsterdam NLG 100; GALILEÏ, van Amsterdam, 392 last, naar Amsterdam NLG 104,43, naar Rotterdam NLG 104,43, naar Dordrecht NLG 109,43; MENTOR, van Amsterdam, 294 last, naar Amsterdam NLG 104,43, naar Rotterdam NLG 104,43, naar Dordrecht NLG 109,43; PETRONELLA, van Amsterdam, 295 last, naar Amsterdam NLG 109; CHRISTINE, van Amsterdam, 250 last, naar Amsterdam NLG 109; WIJK AAN ZEE, van Amsterdam, 385 last, naar Amsterdam NLG 105; PASSAROEANG, van Amsterdam, 325 last, naar Amsterdam NLG 99

 

NRC 13 februari 1868114

Rotterdam, 12 februari. Ter overvoer van producten van Java naar Nederland, zijn gisteren bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangeboden de volgende 49 schepen: CORNELIA van Amsterdam (440 lasten) vracht naar Amsterdam NLG 94,49, Rotterdam 95,49, Dordrecht NLG 98,-, Schiedam NLG 98,-; SENIOR van Amsterdam (311 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 89,-; WIJK AAN ZEE van Amsterdam (385 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; PASSAROEANG van Amsterdam (325 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-;

 

Dordrechtsche Courant 10 maart 1868114

Batavia, 14 februari. Vertrokken schepen: AUSTRALIË, kapt. …. (opm: D.B. Jochems); BALTIMORE, kapt. Brakke; CONSTANCE, kapt. Schroot; DOELWIJK, kapt. Hoefman; GEZINA MARIE, kapt. Rolff; LICHTSTRAAL, kapt. Wierikx; SAMARANG (ex EUTERPE), kapt. De Groot; PASSAROEANG, kapt. F. Hollander, naar Australië; JOHANNA EN WILLEM, kapt. Wier.

 

NRC 06 september 1868114

Batavia, 27 juli. Al de heden aan de Factorij bij inschrijving aangeboden schepen zijn aangenomen als volgt:

Voor Amsterdam: PASSAROEANG NLG 92,87, EENSGEZINDHEID NLG 91,25, MARIE VERONICA NLG 92,50; JOHANNES MARTINUS NLG 93,99; COPERNICUS NLG 97,88.

Voor Rotterdam: HOEK VAN HOLLAND NLG 92,88, HELENA EN ANNA NLG 91,97, JOHANNA MARIA NLG 91,72.

 

NRC 24 maart 1869114

Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 22 maart:

-  1/16 Aandeel in het barkschip PETRONELLA, NLG 370; in slag NLG 400, G.J. Boelen.

-  1/16 Aandeel in het barkschip CHRISTINA, NLG 260; in slag NLG 250, C.S. Oolgaardt.

-  1/32 Aandeel in het barkschip PASSAROEANG, NLG 500; in slag NLG 400, G.J. Boelen

(opm: opbod + afslag maakt koopprijs van NLG 900 voor dit aandeel; Boelen was een makelaar).
 

NRC 03 april 1870114

Batavia, 22 februari. Vrachten. Nederlandse schepen. De PASSAROEANG accepteerde GBP 17.6 voor suiker in krandjangs naar Melbourne. De WATERLOO sloot af tot NLG 60 voor suiker en koffie en NLG 75 voor indigo van Samarang naar Amsterdam.

 

NRC 07 april 1870114

Rotterdam, 7 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: STAD DOCKUM, 206 last, naar Amsterdam NLG 87.78; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 82.97; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 84.40; DEN ELSHOUT, 332 last, naar Amsterdam NLG 82.40; IDA GEERTRUIDA, 246 last, naar Amsterdam NLG 82.89; HOLLANDS TROUW, 387 last naar Amsterdam, NLG 82.40; ANNA EN SOPHIA, 382 last, naar Amsterdam NLG 87.40; naar Rotterdam NLG 92; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 83.40; naar Rotterdam NLG 88.40; CORNELIA ADOLPHINA, 398 last naar Amsterdam NLG 82.90; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 82.97; CORNELIS, 249 last, naar Amsterdam NLG 82.50; PASSAROEANG, 325 last, naar Amsterdam, NLG 81.50;

 

NRC 25 november 1870114

Batavia, 13 oktober. Vrachten. Sedert ons laatst bericht werden de volgende Nederlandse schepen bevracht :

Naar Amsterdam: PASSAROEANG 615 ton, NLG 75 rijst van Indramayoe. JOHANNA EN WILLEM, 442 ton, NLG 75 suiker van Passaroeang. AUGUSTE, 598 ton, NLG 70 suiker van Soerabaija.

 

NRC 13 juli 1871114

Rotterdam, 12 juli. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel- Maatschappij.

JAN PIETERSZOON KOEN, 398 last, naar Amsterdam NLG 74,98, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 76; OCEAAN, 486 last, naar Amsterdam NLG 77,94, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82; ANNA EN SOPHIA, 382 last, naar Amsterdam NLG 78,40; ARIA EN BETSY 391 last, naar Amsterdam NLG 78,40; MENTOR, 296 last, naar Amsterdam NLG 76,68; GALILEI, 392 last, naar Amsterdam NLG 77,68; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 80,88; H. W. M., 473 last, naar Amsterdam NLG 74,67; JAVA, 683 last, naar Amsterdam NLG 73,90; PASSAROEANG, 325 last, naar Amsterdam NLG 78,90

 

NRC 01 april 1872114

Batavia, 22 februari. Vrachten. In de stand der vrachten is geen verandering gekomen, schepen zijn ruim aangeboden maar weinig gevraagd. De Nederlandse schepen INDIA en MARIA werden opgenomen om te Rangoon naar het Kanaal en Engeland te laden en worden dergelijke charters nog aangeboden. De volgende afsluitingen hadden plaats: Nederlandse ARGO naar Rotterdam NLG 70,- voor suiker, in de Oosthoek en koffie te Samarang, NLG 95,- voor kapok; Nederlandse HENDRIKA naar idem NLG 70,- voor suiker, NLG 55,- voor tabak, in de oosthoek te laden; Nederlandse ALBLASSERWAARD naar het Kanaal GBP 3.12/6, indien naar U.K. GBP 3.17/6 indien naar het continent voor suiker, Pekalongan en in de Oosthoek te laden; Nederlandse ADRIANA PETRONELLA, naar het Kanaal, GBP 3.15 stroopsuiker, in de Oosthoek te laden; Nederlandse INDIA, naar het Kanaal GBP 3.12/6 rijst, GBP 4.2/6 cutch, GBP 4.15 katoen, te Rangoon te laden; Nederlandse MARIA, naar Engeland, GBP 3.12/6 rijst, GBP 4.5 cutch te Rangoon te laden.

Onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: PETRONELLA, GRONDWET, KOSMOPOLIET I, SINGAPORE, ALETTA AUGUSTA, VIER GEBROEDERS, MARIA SARAH, PROF VAN DER BOON MESCH, MINA, MARIA ADOLPHINA, PAULINE CONSTANCE ELEONORE, ALCYONE, PASSAROEANG, NOACH I, NIEUWLAND, NEDERLAND, ELECTRA en JOHANNA MARIA.

Diversen. Nederlandse BILDERDIJK en RIO DE LA PLATA doen kustreizen.

 

NRC 23 april 1872114

Batavia, 16 maart. Vrachten. voor Nederlandse schepen: PROF. VAN DER BOON MESCH, naar het Kanaal, GBP 3.12 voor stroopsuiker, in de Oosthoek te laden. MARIA SARAH, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, binnen de Baar $ 0,60 per pikol, buiten de Baar $ 0,55 per pikol. HUYDECOPER, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong à $ 0,55 per pikol. PASSAROEANG, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, buiten de Baar $ 0,50 per pikol.

 

NRC 06 juni 1872114

Veiling van schepen in de Brakke Grond in de Nes te Amsterdam op dinsdag 4 juni: ….

….1/32 dito in het barkschip PASSAROEANG: NLG 510, in slag 90. Koper G.J. Boelen.

 

NRC 19 oktober 1811472

Batavia, 11 september. Vrachten. Bijna al de sedert ons vorig bericht aangekomen schepen werden opgenomen, gedeeltelijk tot iets lagere koersen dan laatst genoteerd werd en thans is de stemming voor vrachten wel enigszins flauwer, hoewel er nog veel product ter verscheping is. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: SOERABAIJA PACKET, naar Amsterdam NLG 100 voor suiker, NLG 80 voor tabak, in de Oosthoek te laden; COPERNICUS, naar Rotterdam NLG 97,50 voor suiker NLG 90 voor koffie, Passaroeang te laden; ÆGIDIA EN PAULINE, naar Schiedam NLG 90 voor koffie, Passaroeang te laden; NANCY, naar New York GBP 4.5, Batavia en Probolingo te laden; GENERAAL DE STUERS, naar Rotterdam NLG 100 voor suiker, NLG 90 voor koffie, op de kust te laden; PASSAROEANG, naar Amsterdam NLG 90 voor suiker, NLG 70 voor tabak, in de Oosthoek te laden;

 

NRC 01 maart 1873114

Amsterdam, 28 februari. De gezagvoerders van de schepen PASSAROEANG en ADA, van Batavia in Texel binnen, rapporteren in de laatste tijd zware stormen te hebben doorgestaan.

 

NRC 09 april 1873114

Advertentie. G.J. Boelen, makelaar, zal op dinsdag 22 april, des avonds na zes uur, te Amsterdam in De Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van de notarissen Van der Moolen & Klinkhamer, aan de meestbiedende of hoogstmijnende presenteren te verkopen het gekoperd en kopervast barkschip PASSAROEANG, gevoerd door kapt. F.W.A. Hollanders. Volgens Nederlandse meetbrief lang 38,70 meters, wijd 7,15 meters, hol 5 meters en alzo gemeten op 615 tonnen of 325 lasten. Het schip ligt aan de werf Concordia, in de Oosterburger Voorstraat.

Breder bij inventaris omschreven en nadere informatiën bij bovengenoemde makelaar of de cargadoors De Vries & Co., IJgracht U 32, Amsterdam.

 

NRC 19 april 1873114

Advertentie. De veiling van het schip PASSAROEANG, kapt. F. Hollanders, op de 22e dezer, zal niet plaats vinden, zijnde het schip uit de hand verkocht. (opm: zie NRC 090473; kopers werden de gebroeders A.E. en F.A.B.  Seigneul in Hudiksvall, Zweden; de naam PASSAROEANG bleef tot 1882 behouden, waarna de bark als ST. OLOF tot 1893 onder Russische vlag heeft gevaren, zie AT 011293.)

Het schip KANDANGHAUER is uit de hand te koop en te bevragen bij de cargadoors De Vries & Co, IJgracht U 32, Amsterdam.

 

Java-Bode 16 januari 1874114

Te Soerabaija zal een derde prauwveer worden opgericht, waarvoor als directeur benoemd is de heer F.W.A. Hollanders, gewezen gezagvoerder van het Nederlands fregatschip NEHALENNIA.

 

Abo Tidningd 01 december 1893114

Londen, 23 november. (uit Hufvudstadsbladet) Vandaag is de bemanning van het schip ST. OLOF naar de thuishaven Mariehamn (opm: Finland maar in die jaren varend onder Russische vlag) afgereisd, nadat hun schip op Long Sand nabij de monding van de Theems was vergaan. Kapt. E.V. Jansson, die naar de traditie van de zeevarenden als laatste zijn schip had verlaten, kon slechts met grote moeite worden gered. Hij moest van het wrak springen en verdween bijna in de diepte.

(opm: deze voormalige Nederlandse bark HERMAN, bouwjaar 1855, was, onderweg van Helsinki naar Dieppe, op 13 november gezonken, waarna de bemanning in Harwich aan land was gebracht; in 1861 kreeg het schip de naam JOHANNA ELIZABETH, in 1866 PASSAROEANG, in 1873 volgde met behoud van naam verkoop naar Zweden, thuishaven Hudiksvall, en in 1882 kreeg de bark haar laatste naam ST. OLAF)