Inloggen
ZWERVER - ID 17999


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1880-03-03 / 1888-01-00 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1860
Classification Register: Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Walter Hood & Co., Aberdeen, Great Britain
Werfnummer:
Launch Date: 1860-01-09
Delivery Date: 1860-02-10
Technical Data

Gross Tonnage: 1056.00 Gross tonnage
 
Length 1: 59.30 Meters Registered
Beam: 10.40 Meters Registered
Depth: 6.48 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-186?
Type: Rigging changed
Omschrijving: gebouwd als fregat; omstreeks 1870 veranderd in bark

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-03-04
Register nr: 0
Scheepsnaam: ZWERVER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Brantjens, N.
Plaats: Purmerend
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja, voorlopige
1880-03-05, gunstig beschikt140-1880-03-02

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1860-02-10 STRATHDON
Manager: George Thompson Jr. & Co., Aberdeen, Great Britain
Eigenaar: George Thompson Jr. & Co., Aberdeen, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Aberdeen / Great Britain
Callsign: PRVB
Additional info: Off.no. 27571

Date/Name Ship 1867-00-00 STRATHDON
Manager: P. Henderson & Co., Aberdeen, Great Britain
Eigenaar: P. Henderson & Co., Aberdeen, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Aberdeen / Great Britain
Callsign: PRVB
Additional info: Off.no. 27571

Date/Name Ship 1880-03-03 ZWERVER
Manager: Nicolaas Brantjes, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Purmerend, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Purmerend / Netherlands
Callsign: QDVG

Ship Events Data

1888-01-00: Final Fate: Broken up

PGC 120188
Amsterdam, 10 januari. Het Nederlandse schip ZWERVER, groot 997 ton, gebouwd in 1860, is uit de hand verkocht aan de heer J.N. Prins te Nieuwe Diep om gesloopt te worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Teen Jaarsma werd op 05 september 1840 te Schiermonnikoog geboren als zoon van Louw Folkerts Jaarsma en Anke Teens Teensma.

Hij trouwde op 19 december 1866 als stuurman te Schiermonnikoog met Martha Alida Teensma, geboren te Schiermonnikoog op 12 januari 1844 als dochter van Gerrit Jans Teensma en Neeltje Haikes Zeilinga. Zij overleed op 21 juni 1914 te Den Helder. Het overlijden werd op 20 juli 1914 eveneens aangegeven te Schiermonnikoog.

Teen overleed te Soerabaya op 20 oktober 1886.

 

Java Bode 25 oktober 1886

De Soerabaija Courant meldt het volgende treffende geval van overlijden van kapt. Jaarsma van de WILLEM EGGERTS, die de 19e j.l. nog gezond en wel was te midden zijner collega’s, de nacht daaraanvolgende naar het hospitaal werd gebracht en de 20e j.l. een lijk was. Hij was onvoorzichtig geweest met het gebruik van veel ijswater toen hij sterk bezweet was. Deze zeeman was overigens een bedaard mens, die waarlijk geen gekheden deed. De ongelukkige laat een weduwe met kinderen na

 

Het echtpaar kreeg als kinderen:

*    Louw Jaarsma, geboren 29 oktober 1867 te Schiermonnikoog. Deze huwde te Schiermonnikoog op 14 juni 1898 met Aukje Wiebes, dochter van Jacob Martens Wiebes en Aafke Jeppes Teensma. Overlijdensgegevens van Louw niet in Friesland teruggevonden. (opm) Louw overleed op 20.10.1908 te Livorno als kapitein van het s.s. LEDA.

*    Gerrit Jaarsma, geboren 11 augustus 1875 te Schiermonnikoog. Hij overleed te Schiermonnikoog op 29 april 1892.

Bron: Tresoar

 

In de Bevolkigsregisters 1870-1880 en 1880-1917 te Den Helder komt geen T. Jaarsma voor.

 

Portretten van Teen Louwsz Jaarsma en Martha Alida Teensma staan op p. 73 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.L.Jaarsma was met vlagnummer 83 in de periode 1867 t/m 1886 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”. (werd in de ledenlijst van 1867 aangeduid als T.S. Jaarsma).

Hij was met vlagnummer 10 in de periode 1877 t/m 1886 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

 

Er is in de ledenlijsten uit de Almanak van Sweys en de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart enige verwarring omtrent de initialen, die met zowel T.J. als T.L zijn aangeduid. Er is aangenomen, mede op grond van de vermelding van schepen, dat in alle gevallen van T.L.Jaarsma sprake is.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.L.Jaarsma als gezagvoerder gedurende:

*    1868 t/m 1870 van de 2/msch “Zwaluw” ex Jantje Meijer, gebouwd in 1856 te Groningen, 191 ton o.m., varend voor de Gebr. Middelhof te Purmerend,

Bouma025 , Sweijs021 en  ook van Sluijs013 vermelden C.W.Jaarsma als gezagvoerder in:

*    1871 t/m 1875 op de bark “Tjilingsie” ex Pieter Schoenmaker, gebouwd in 1856 te Vlaardingen, 690 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend.

Ik neem aan dat hier sprake is van foutieve initialen en dat het ook hier gaat om Teen Louwz Jaarsma

*    1876 t/m 1880 op de bark “Tjilingsie” ex Pieter Schoenmaker, gebouwd in 1856 te Vlaardingen, 690 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*    1881 t/m 1885 van de bark “Zwerver” ex Strathdon, gebouwd in 1860 te Aberdeen, 1010 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend.

             In navolgend verslag in het tijdschrift “De Zee” wordt als bouwjaar opgegeven “1859 te Aberdeen, welke plaats gerenommeerd is voor bizonder goeden bouw; … “

*    1885 t/m 1886 van de ijzeren bark “Willem Eggerts”, gebouwd in 1885 te Paisley, 1535 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend.

 

T.L.Jaarsma was in 1885/1886 kapitein van de ijzeren bark “Willem Eggerts”, gebouwd in 1885 bij McIntyre, Paisly, Clyde, Schotland, 1298 ton, varend voor rederij N.Brantjes te Purmerend052.

 

Een afbeelding van de ijzeren bark “Willem Eggerts” staat op p.64 Het portret is in bezit van W. Maris-Faber te Schiermonnikoog.

 

 

 

Een afbeelding van de bark “Zwerver”staat op p. 72 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het portret hangt in hotel van der Werff te Schiermonnikoog

 

 

Overige bijzonderheden

In een artikeltje in het Noord-Hollands tijdschrift “De Speelwagen” uit 1951, 6de Jg. p.38-40 staat een herinnering van C.Oud uit Purmerend onder de titel “`Zeilschepen te Purmerend op het eind van de 19de eeuw”.

“De firma Brantjes (een houthandel in Purmerend) had zelf ook zeilschepen, waarvan ik mij nog de barken “Christoforos” en “Koophandel” en de brik “Marie” herinner. De “Koophandel” is in de Oostzee gestrand en verlaten, en de “Marie” na aanvaring in de Oostzee voor sloop verkocht.

“…De firma Brantjes had ook nog een mooi ijzeren zeilschip, de “Willem Eggerts”, een schip, dat nooit in Purmerend kwam, in tegenstelling met de “Koophandel” en de “Marie”, die als regel in Purmerend overwinterden.”

 

In (vermoedelijk) de Nieuwe Dokkummer Courant, waarvan ik de aflevering plus jaar niet heb gekregen, staat een rubriek “Uit de oude foto-doos” door Bram Spier. Daarin een brief van ene Epke van der Geest (85 jaar) uit Ameland, die zegt zich te herinneren dat ene Douwe Borsch in het laatst van de vorige eeuw (dus de 19e eeuw) heeft gevaren op de “Willem Eggerts” onder kapitein Janneke Grilk. “In 1940 zag Dirk Borsch (de zoon van Douwe Borsch) op een wandeling door Amsterdam bij een kunsthandelaar of antiquair een olieverfschilderij hangen waarop de “Willem Eggerts” was afgebeeld. … Hij heeft er f200,- voor betaald. … Tegenwoordig is het schilderij in het bezit van een dochter van Dirk Borsch die in Alkmaar woont. …

Na deze telefonische informatie die we vanaf Ameland ontvingen, bracht de post ons een brief van de heer H.KONING van Schiermonnikoog, die ons het volgende berichtte: Er bestaat nog een schilderij van de ‘Willem Eggerts’ nl één uit 1885, van de hand van de her JAARSMA. Dit schilderij hing omstreeks 1912 in de zeevaartschool. … Toen ik in 1957 benoemd werd aan de openbare lagere school op het eiland hing daar in de klas hetzelfde schilderij als in de zeevaartschool. …

Het bijzondere van de ‘Willem Eggerts’ is toch wel geweest dat in de 25 jaar dat het schip onder de Nederlandse vlag gevaren heeft steeds onder commando is geweest van een kapitein van Schiermonnikoog: TEUNIS JAARSMA 1885-1886; FEYE KARST 1887; JANNEKE GRILK 1888-1899; HENDRIK FEYES 1899-1910. Het schip werd daarna verkocht naar Natal.”

 

Een journaal van een reis van de “Willem Eggerts” bevind zich in het archief van het Bezoekerscentrum op Schiermonnikoog. Het behandelt c. 1905 een reis onder kapitein Feyes naar NOI.

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg.1881, p.201-216 en 281-330 staat een uitvoerige briefwisseling tussen de rederij Brantjes te Purmerend resp. Permanente Commissie uit de Amsterdamsche Reederijen met de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. De laatste verstrekt certificaten van zeewaardigheid die voor het Ministerie van Koloniën redenen zijn om schepen al of niet een bevrachtingsopdracht naar NOI te verstrekken. De correspondentie van reder Brantjes vindt zijn aanleiding in het eisenpakket voor reparatie van de assurantiemaatschappij voor het schip “Zwerver” onder kapitein T.L.Jaarsma. Brantjes vindt deze eisen absurd en wijt dit mede aan de onoordeelkundigheid van de inspecteurs van de assuradeur.

Omdat een dergelijk geval zich ook heeft voorgedaan bij een beoordeling van het schip “Admiraal de Ruiter” van reeder F.R.P.Victor (kapitein G.H.Timmerman) veralgemeniseert de Permanente Commissie de discussie tot de werkwijze van de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren. met af en toe referentie naar de strijdpunten omtrent de “Zwerver” en de “Admiraal de Ruiter”. De correspondentie is af en toe behoorlijk fel en verzandt, vooral door de opstelling van de Assuradeuren,  (mening van Parma) tot een wellis-nietes discussie, zonder dat er een compromis wordt bereikt.

Tijdschrift staat op zaal in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam.

 

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Jaarsma, Teen Louwz

Familiegegevens en opleiding

Janke Grilk werd geboren te Schiermonnikoog op 15 januari 1850 als zoon van Gerrit Jacobs Grilk en Trijntje Maria Jannekes Haring. Hij was de broer van kapitein Jacob Grilk met vlagnummer 17. In de akte is verwarring omtrent het geslacht. Er is vermeld dat het een dochter is, maar tevens dat het kind van het mannelijk geslacht is. Uit de trouwakte blijkt het om een zoon te gaan.

Hij trouwde op 15 januari 1874 te Schiermonnikoog als gezagvoerder met Meinsina Louws Jaarsma, geboren op 01 september 1849 te Schiermonnikoog als dochter van Louw Folkerts Jaarsma en Anneke Teens Teensma. Zij overleed te Schiermonnikoog op 13 augustus 1943. Haar grafsteen ligt (april 2007) nog steeds op het kerkhof van Schiermonnikoog in rij 2701117.

Janke overleed op 30 december 1899 te Batavia waarna 1ste stuurman Henk Feyes het roer overnam. Deze nam in 1900 ook het vlagnummer 18 over.

 

Portretten van Janneke Gerrits Grilk en Meinsina Louws Jaarsma staat op de pp.62/63 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp

 

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.G.Grilk was met vlagnummer 18 in de periode 1880 t/m 1899 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

Hij was met vlagnummer 19 in de periode 1880 t/m 1894 lid van het Helderse zeemanscollege “Goede Bedoeling”.

Tenslotte was een J.Grilk met vlagnummer 16 in de periode 1883 t/m 1891 lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. Het is onduidelijk of dit Jacob of Janke is geweest.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.G. Grilk als gezagvoerder gedurende:

*    1881 t/m 1885 op de bark “Tjilingsie” ex Pieter Schoenmaker, gebouwd in 1856 te Vlaardingen, 690 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend;

*    1886 t/m 1888 van de bark “Zwerver” ex Strathdon, gebouwd in 1860 te Aberdeen, 1010 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend. Zeetijdingen 10 januari 1888: “Verkocht en gesloopt” (Sweys);

*    1888 tot na 1900 van de ijzeren bark “Willem Eggerts”, gebouwd in 1885 te Paisley, 1535 ton o.m., varend voor N.Brantjes te Purmerend.

Volgens T.F.J.Pronker te Vlieland (“De laatste Kaap Hoorn reizen van schepen van de Nederlandse Groote Zeilvaart”, manuscript maart 2003) was J.G.Grilk gezagvoerder van 1889 t/m 1893 en werd opgevolgd door de laatste kapitein van het schip i.c. H.Feijes (1894 t/m 1908) (zie aldaar)

 

J.G.Grilk was van 1889-1893 kapitein van de ijzeren bark “Willem Eggerts”, gebouwd in 1885 bij McIntyre, Paisly, Clyde, Schotland, 1298 ton, varend voor rederij N.Brantjes te Purmerend025  

 

Een afbeelding van de ijzeren bark “Willem Eggerts” staat op p.64 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het portret is in bezit van W. Maris-Faber te Schiermonnikoog.

Een afbeelding van de bark “Zwerver”staat op p. 72 van het boek Het Schiermonnikoger Zeemanscollege en Pensioenfonds door Ron R. van Staveren c.s., Schiermonnikoog 2009, 444 pp. Het portret hangt in hotel van der Werff te Schiermonnikoog

 

 

Overige bijzonderheden

De opgave in Sweijs omtrent zijn lidmaatschap van het Wildervankse zeemanscollege “De Harmonie” met vlagnummer 19 is onjuist. Dit lidmaatschap werd bekleed door zijn broer Jacob Gerrits Grilk (zie aldaar). Ook  de Dorpsbode  39(08):1985.Bijdrage 18 vermeldt deze onjuiste opgave, ongetwijfeld ontleend aan Sweijs.

 

In een artikeltje in het Noord-Hollands tijdschrift “De Speelwagen” uit 1951, 6de Jg. p.38-40 staat een herinnering van C.Oud uit Purmerend onder de titel “`Zeilschepen te Purmerend op het eind van de 19de eeuw”.

“De firma Brantjes (een houthandel in Purmerend) had zelf ook zeilschepen, waarvan ik mij nog de barken “Christoforos” en “Koophandel” en de brik “Marie” herinner. De “Koophandel” is in de Oostzee gestrand en verlaten, en de “Marie” na aanvaring in de Oostzee voor sloop verkocht.

“…De firma Brantjes had ook nog een mooi ijzeren zeilschip, de “Willem Eggerts”, een schip, dat nooit in Purmerend kwam, in tegenstelling met de “Koophandel” en de “Marie”, die als regel in Purmerend overwinterden.”

 

In (vermoedelijk) de Nieuwe Dokkummer Courant, waarvan ik de aflevering plus jaar niet heb gekregen, staat een rubriek “Uit de oude foto-doos” door Bram Spier. Daarin een brief van ene Epke van der Geest (85 jaar) uit Ameland, die zegt zich te herinneren dat ene Douwe Borsch in het laatst van de vorige eeuw (dus de 19e eeuw) heeft gevaren op de “Willem Eggerts” onder kapitein Janneke Grilk. “In 1940 zag Dirk Borsch (de zoon van Douwe Borsch) op een wandeling door Amsterdam bij een kunsthandelaar of antiquair een olieverfschilderij hangen waarop de “Willem Eggerts” was afgebeeld. … Hij heeft er f200,- voor betaald. … Tegenwoordig is het schilderij in het bezit van een dochter van Dirk Borsch die in Alkmaar woont. …

Na deze telefonische informatie die we vanaf Ameland ontvingen, bracht de post ons een brief van de heer H.KONING van Schiermonnikoog, die ons het volgende berichtte: Er bestaat nog een schilderij van de ‘Willem Eggerts’ nl één uit 1885, van de hand van de her JAARSMA. Dit schilderij hing omstreeks 1912 in de zeevaartschool. … Toen ik in 1857 benoemd werd aan de openbare lagere school op het eiland hing daar in de klas hetzelfde schilderij als in de zeevaartschool. …

Het bijzondere van de ‘Willem Eggerts’ is toch wel geweest dat in de 25 jaar dat het schip onder de Nederlandse vlag gevaren heeft steeds onder commando is geweest van een kapitein van Schiermonnikoog: TEUNIS JAARSMA 1885-1886; FEYE KARST 1887; JANNEKE GRILK 1888-1899; HENDRIK FEYES 1899-1910. Het schip werd daarna verkocht naar Natal.”

Een journaal van een reis van de “Willem Eggerts” bevind zich in het archief van het Bezoekerscentrum op Schiermonnikoog. Het behandelt c. 1905 een reis onder kapitein Feyes naar NOI.

 

De bark “Willem Eggerts” onder kapitein J.G.Grilk was op 21 juni 1901 te P.Pirie en voer waarschijnlijk via Kaap Hoorn naar Queenstown waar het op 09 november aankwam. Eindstation op 13 november was Antwerpen.121

 

In het tijdschrift “De Zee”, jg 15. 1893, p.259-267 staat een “Uittreksel uit het Journaal van het Nederlandsch Barkschip “Willem Eggerts” door gezagvoerder J.G.Grilk. In par.1 van het verslag worden nautische en metereologische mededelingen gedaan over de reis van Java naar het Kanaal in 1888, geladen met suiker en in par.2 van een reis van Batavia naar Dordrecht in 1892 geladen met koffie en stukgoederen.

 

Helderse en Nieuwedieper Courant 12 maart 1893

Het te Purmerend thuisbehoorende barkschip “Willem Eggerts”, van Java naar Dordrecht bestemd, is bij Goeree gestrand. De sleepboot “Hercules” vertrok gisteren van hier ter assistentie.

 

Helderse en Nieuwedieper Courant 15 maart 1893

Het bij Goeree gestrande schip Willem Eggerts is met assistentie van de sleepboten Zuid-Holland en Pernis vlotgekomen, na ruim 1000 balen koffie en peper te hebben gelost.

 

20 maart 1898:

Purmerend Provinciale Groninger Courant, 18 maart. Volgens zo even ontvangen telegram, heeft het Nederlandse schip WILLEM EGGERTS, kapitein Grilk, van Soerabaja te Barbados voor order binnen, aldaar order bekomen voor Philadelphia.

 

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Grilk, Janke Gerrits

Algemene informatie

1880

ST 030480
Londen, 31 maart. Zeilklaar de ZWERVER, T.L. Jaarsma naar New York.
NVD 070480
Gravesend, 3 april. Vertrokken ZWERVER, Jaarsma naar New York.
AH 160580
New York, 13 mei. Aangekomen ZWERVER, Jaarsma van Londen.
NVD 280780
New York, 13 juli. Vertrokken ZWERVER, Jaarsma naar Hamburg.
NVD 110880
Op de Elve, 8 augustus, ZWERVER, Jaarsma van New York.
NVD 090980
Hamburg, 7 september. Vertrokken ZWERVER, Jaarsma naar Savannah.
NVD 041180
Savannah, vóór 2 november aangekomen, ZWERVER, Jaarsma van Hamburg.
NVD 241280
Savannah, 4 december. Vertrokken ZWERVER, Jaarsma naar Amsterdam.
DT 301280
IJmuiden, 29 december. Binnengekomen ZWERVER, T.L. Jaarsma van Savannah.

1881

DT 120581
IJmuiden, 10 mei. Vertrokken ZWERVER, T.L. Jaarsma naar Samarang.
SAB 310881
Te Samarang ligt in lading de Nederlandse bark ZWERVER, T.L. Jaarsma, 997 ton.
DT 291281
Batavia, 20 november. Vertrokken ZWERVER, T.L. Jaarsma naar Amsterdam.

1882

ST 210282
IJmuiden, 20 februari. Aangekomen ZWERVER, T.L. Jaarsma van Java.
HV 130482
Advertentie. Naar Soerabaja (direct), Batavia aandoende ter ontscheping van passagiers, zal ongeveer a.s. 20 april te Amsterdam in het Oosterdok ter inlading gereed liggen het snelzeilend, nieuwgekoperd clipper barkschip ZWERVER, kapitein T.L. Jaarsma. Laatste uitreis 84 dagen; laatste thuisreis 87 dagen. Wegens comfortabele inrichting van kajuit en hutten mede bijzonder aanbevolen. Adres bij de cargadoors Vaillant & Co. 184 Prins Hendrikkade, Amsterdam. Kuijper, van Dam & Smeer en Vroege & de Wijs te Rotterdam.
DT 290682
IJmuiden, 28 juni. Vertrokken ZWERVER, T.L. Jaarsma naar Soerabaja.
JB 121282
Batavia, 12 december. Vertrokken het Nederlands schip ZWERVER, T.L. Jaarsma naar Soerabaja.

1883

SBH 190183
Passaroeang, 15 januari. Binnengekomen het Nederlands schip ZWERVER, T.L. Jaarsma.
ST 310183
Java, vóór 24 januari aangekomen ZWERVER, T.L. Jaarsma van Amsterdam.
ST 020283
Soerabaja, 20 januari. Aangekomen ZWERVER, T.L. Jaarsma van (niet vermeld)
ST 150383
Straat Bali, 27 januari. Gepasseerd ZWERVER, T.L. Jaarsma van Passaroeang naar Amsterdam.
ST 030583
St. Helena, 5 april. Gepasseerd ZWERVER, T.L. Jaarsma van Soerabaja naar Amsterdam.
DT 080683
Cargalijst Amsterdam. ZWERVER, T.L. Jaarsma van Java met 7.127 bladen Banka Tin, 120 bundels gom Damar stof, N.H.M.; 4.100 buffelhoorns, Blaauw en Co.
DT 120983
IJmuiden, 10 september. Vertrokken ZWERVER, T.L. Jaarsma naar Samarang.

1884

NRC 30 januari 1884
Amsterdam, 28 januari. Volgens een telegram van de 26e dezer, ontvangen uit Batavia door een particulier, zijn door de Factorij der Nederlandsche Handelmaatschappij gecharterd de volgende Nederlandse schepen: naar Nederland: KANAGAWA, kapt. Swart tot NLG 50 per last, A.H. VAN TIEHOVEN SR., kapt. Krijgsman tot NLG 50 per last, ZWERVER, kapt. Jaarsma tot NLG 95 voor arak.
DT 120384
Batavia, 7 februari. Vertrokken ZWERVER, T.L. Jaarsma naar Cheribon.
ST 090984
IJmuiden, 7 september. Binnengekomen ZWERVER, T.L. Jaarsma van Batavia.
DT 110984
Het zondag te IJmuiden binnengekomen Nederlands schip ZWERVER, van Java, had een varken aan boord. Dit beest heeft nog heel wat drukte, geschrijf en telegrafeer veroorzaakt. Immers volgens de bepalingen, moet door den commissaris des Konings vergunning verleend worden om een varken in te voeren dus ook al heeft het varken een gezonde zeereis van 100 dagen achter den rug, zonder de minsten kans in dien tijd een besmettelijke ziekte opgedaan te hebben.
AH 130984
Cargalijst Amsterdam. ZWERVER, T.L. Jaarsma van Batavia met 400 leggers arak, 5.758 bladen Banka Tin, 2.802 bossen rotting, N.H.M.; 63 balen kapok, 497 pakken cassia, H. v. Leeuwen & C, etc.

1885

AH 030485
Amsterdam, 2 april. Vertrokken ZWERVER, Grilk naar Batavia met stukgoederen.
ST 290685
Batavia. Aangekomen: 25 juni. ZWERVER, J.G. Grilk, van Amsterdam, hebbende 84 dagen reis.

1886

ST 020286
Batavia, 30 december 1885. Vertrokken ZWERVER, J.G. Grilk naar Sumanap om voor Padang te laden.
AH 190386
Padang, 16 maart. Binnengekomen ZWERVER, Grilk van Sumanap.
AH 090586
Batavia, 7 mei. Binnengekomen ZWERVER, Grilk van Padang.
BH 280886
Advertentie Batavia. De ondergetekende, gezagvoerder van het Nederlands bark schip „De ZWERVER," roept bij deze de milddadigheid van heren gezagvoerders en particulieren in, om hem te steunen tot het  bijeenbrengen van een som gelds ten behoeve van de Wed. Nobel, wier man Barend Nobel, timmerman, aan boord van gemeld vaartuig, terwijl hij op den 23en dezer aan 't breeuwen buiten boord was, van de plank viel en daarbij verdronk, nalatende zijne vrouw met twee jeugdige kinderen. Ieder penningske zal door mij in dank voor de Wed. en hare kinderen ontvangen worden. J.G. Grilk, gezagvoerder ZWERVER. Adres bij Dirickx Ran en Co.
JB 280986
Batavia, 28 september. Vertrokken de Nederlandse bark ZWERVER, Grilk naar Cheribon.
ST 161186
ZWEVER en ANTONIA. (Batavia, 12 oktober) De Nederlandse schepen ZWERVER, kapt. J.G. Grilk, en ANTONIA, kapt. H. de Boer, liggen in lading naar Amsterdam.
AH 301186
Samarang, 23 oktober. Aangekomen ZWERVER, Grilk van Cheribon.
ST 151286
Samarang, 2 november. Vertrokken ZWERVER, J.G. Grilk naar Cheribon.
ST 251286
Soerabaja, 23 december. Vertrokken ZWERVER, J.G. Grilk naar Amsterdam.

1887

HV 210587
Gepraaid: 21 april, op 35 gr. NBr. en 35 gr. WL., ZWERVER, Grilk, van Java naar Amsterdam, 118 dagen reis, alles wel.
AH 220587
IJmuiden, 21 mei. Binnengekomen ZWERVER, Grilk, van Batavia.
AH 230587
Cargalijst Amsterdam. ZWERVER, Grilk van Soerabaja met arak, tabak en huiden. Cargadoor Canne en Balwé.

1888

AH 110188
Verkochte schepen. Het Nederlands schip ZWERVER, groot 997 ton, gebouwd in 1860, is uit de hand verkocht aan J.N. Prins te Nieuwediep, om gesloopt te worden.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1880
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Bureau Veritas, via internet
AH = Algemeen Handelblad
DT = De Tijd
HV = Het Vaderland
JB = Javabode
NVD = Nieuws van de Dag
SAB = Samarangsch Advertentie Blad
SBH = Soerabaiasch Handelsblad
ST = De Standaard