Inloggen
ZWERVER - ID 17999


Kroniekberichten

Datum 30 september 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 augustus. Vrachten. Er is heden noch vraag naar scheepsruimte van enige betekenis, noch van een vaste stemming melding te maken; niet alleen arriveerden gedurende de laatste veertien dagen weer een achttal stoomschepen, zodat in de meest dringende behoefte steeds gemakkelijk kon worden voorzien, maar ook de onbevrachte vloot van zeilschepen is weer toegenomen. Naar Nederland kwamen weer enige charters tot stand tot NLG 65 voor Factory koffie. Afdoeningen voor particuliere rekening vonden niet plaats. Naar het Kanaal zou wellicht een enkel schip tot vorige koersen emplooi kunnen vinden; over het geheel genomen bestaat echter geen behoefte aan scheepsruimte, en worden voor disponibele schepen slechts lage biedingen gedaan, terwijl nog lossende of nog verwachte in het geheel geen aandacht trekken. Alleen voor rijst konden twee matig grote schepen geplaatst worden. Naar Amerika werd ruimte opgenomen voor suiker tot GBP
2.10/-. Naar Australië werd GBP 1.12/6 voor suiker naar Melbourne geaccepteerd en biedt men thans GBP 1.10/-. Naar de Perzische Golf en in kustvrachten is niets afgedaan, doch de directie van de Bataviasche Havenwerken vraagt om aanbiedingen van scheepsruimte voor het vervoeren van 5.000 ton steenkolen van Bandjermassing naar Tandjong-Priok. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip CELEBES NLG 95 koffie, NLG 85 tabak, NLG 120 indigo; MERAPI NLG 65 vol gouvernements koffie van de Oosthoek, en THORBECKE IV idem van de Noordkust, alle naar Amsterdam; JOHANNA MARIA idem van de Oosthoek naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: DORDRECHT II, ZWERVER, BURGEMEESTER SCHORER en stoomschip KONING DER NEDERLANDEN.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Zeewaardigheid van schepen.
De heer N. Brantjes, te Purmerend, boekhouder van het schip ZWERVER, alsmede de permanente commissie uit de Amsterdamse rederijen, hadden, gelijk indertijd gemeld is, bezwaar tegen de gestelde regel, dat voor gouvernementsbevrachtingen naar en uit de koloniën alleen worden gebezigd schepen die van Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren een zwart certificaat A1, A2 of B1 voor de grote vaart verkregen hebben.
Door de minister van waterstaat enz, was alsnu aan de Kamer een afschrift gezonden van de beschikking door de minister van koloniën te dier zake genomen.
Krachtens deze behoudt de regering, hoewel van oordeel dat deze regel in het algemeen moet worden gehandhaafd, zich voor, om in bijzondere gevallen, wanneer belanghebbenden zich verongelijkt achten, omdat hun bedoeld certificaat is geweigerd en dientengevolge ook een gouvernementsbevrachting is geweigerd en ernstige gronden voor hun beklag worden aangevoerd, naar de zeewaardigheid hunner schepen, met hun goedvinden en op hun kosten, een nader onderzoek te doen instellen door een of meer ingenieurs der Marine.
De heer Hendrichs betreurt het besluit van de minister, vooral met het oog op de geringe diensten, welke onze schepen van de experts der Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren ondervinden. Van een opvolgend minister verwacht hij een meer open oog voor de belangen onzer scheepvaart.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 september. Vrachten. Noteringen onveranderd en weinig vraag naar scheepsruimte op het ogenblik, daar verschillende elders gecharterde stoomboten hun ladingen eerst moeten completeren. Het Nederlandse schip BURGEMEESTER SCHORER werd opgenomen voor 26.000 pikols koffie tot NLG 65 naar Middelburg.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: DORDRECHT II, ZWERVER, SINDORO en PRESIDENT TRAKRANEN.

Afbeelding
Datum 30 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 januari. Volgens een telegram van de 26e dezer, ontvangen uit Batavia door een particulier, zijn door de Factorij der Nederlandsche Handelmaatschappij gecharterd de volgende Nederlandse schepen: naar Nederland: KANAGAWA, kapt. Swart tot NLG 50 per last, A.H. VAN TIEHOVEN SR., kapt. Krijgsman tot NLG 50 per last, ZWERVER, kapt. Jaarsma tot NLG 95 voor arak.

Afbeelding
Datum 02 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 december. Vrachten. Weinig scheepsruimte beschikbaar, doch genoeg in verhouding tot de bestaande behoefte. Er werden een Duits en een Engels schip bevracht.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR, KANAGAWA, ANTONIA, ADMIRAAL DE RUYTER, ZWERVER, MAIBIT en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 15 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 januari. Vrachten. Er was weinig vraag naar scheepsruimte, die voldoende voorhanden was. Bevracht werd naar Rotterdam het stoomschip GELDERLAND koffie tot NLG 90, tabak NRG 70 per last, copra van Padang tot Sh.60/- per ton naar Londen.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR., KANAGAWA, ANTONIA, ZWERVER, MAIBIT en AMSTEL.

Afbeelding
Datum 16 november 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Batavia, 12 oktober. De Nederlandse schepen ZWERVER, kapt. Grilk, en ANTONIA, kapt. de Boer, liggen in lading naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 12 januari 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 10 januari. Het Nederlandse schip ZWERVER, groot 997 ton, gebouwd in 1860, is uit de hand verkocht aan de heer J.N. Prins te Nieuwe Diep om gesloopt te worden.

Afbeelding