Inloggen
REINA KRAMER - ID 16671


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1873-01-00 / 1897-09-21 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1873
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kofftjalk
Masten: One mast
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Nijhuis, Fa Gebr Jac. & Joh., Sappemeer, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1872-10-28
Delivery Date: 1873-01-00
Technical Data

Net Tonnage: 45.00 lasts
Net Tonnage 2: 85.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 23.07 Meters Length overall (Loa)
Beam: 5.15 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.13 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-02-11
Register nr: 0
Scheepsnaam: REINE KRAMER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Tonkens
Plaats: Groningen
Opmerkingen: nieuwe
1878-02-12, gunstige beschikking uitreiking zb214-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1873-01-00 REINA KRAMER
Manager: Harm Harms Tonkens, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Harm Harms Tonkens, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PRCD

Ship Events Data

1875-06-11: Damaged
Tonningen, 11 juni 1875. In de geheerst hebbende storm zijn de Nederlandse schepen REINA KRAMER, kapt. Tonkens en AFIENA, kapt. Broekema, beide van Memel, van hun ankers geslagen
1897-09-21: Final Fate: Foundered, gezonken

Swinemünde (opm: Swinousjcie), 23 september. De Nederlandse tjalk REINA KRAMER, schipper Kunst, 20 dezer van Memel (opm: Klaipeda) naar Bremen vertrokken, werd op 55º25’ N.B. en 19º23’ O.L. in zinkende staat aangetroffen door het van Libau (opm: Liepaja) naar hier bestemde stoomschip CURONIA, dat de uit drie man bestaande equipage aan boord nam en hier binnenbracht. Het wrak drijft gevaarlijk voor de scheepvaart.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Mulder083 vermeldt een Harm Tonkens, getrouwd met Reina Kramer. Dochter van dit echtpaar was Honnegina Kramer, de echtgenote van Berent Gerrits Mulder (zie aldaar). Deze Harm Tonkens wordt als rustend schipper genoemd in een hypotheekakte van het schip “Velox” van zijn schoonzoon Berent Gerrits Mulder.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.H.Tonkens als gezagvoerder gedurende:

*   1872 van de smak “Reinegina”, gebouwd in 1861 te Sappemeer, 65 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip ging in 1872 over naar de binnenvaart;

*   1875 t/m 1897 van de 1/mkof “Reina Kramer”, gebouwd in 1873 te Sappemeer, 80 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Tonkens, H.H.

Algemene informatie

1897

NRC 250997
Swinemünde (opm: Swinousjcie), 23 september. De Nederlandse tjalk "REINA KRAMER", schipper Kunst, 20 dezer van Memel (opm: Klaipeda) naar Bremen vertrokken, werd op 55º25’ N.B. en 19º23’ O.L. in zinkende staat aangetroffen door het van Libau (opm: Liepaja) naar hier bestemde Duitse stoomschip "CURONIA"(521brt/1873), dat de uit drie man bestaande equipage aanboord nam en hier binnenbracht. Het wrak drijft gevaarlijk voor de scheepvaart.
NRC 260997
Stettin (opm: Szczecin), 24 september. Betreffende het verlaten van de Nederlandse tjalk "REINA KRAMER", op 55º25’ N.B. en 19º23’ O.L, rapporteert de gezagvoerder, dat hij 20 dezer van Memel (opm: Klaipeda) naar Bremen vertrok, doch spoedig door zwaar stormweder uit het westen werd belopen. De zee liep zeer hoog en het schip werkte zwaar. De 21ste werd er 4 voet water bij de pompen gepeild. Men beproefde tevergeefs het schip voor de wind te brengen. Het water steeg intussen voortdurend in het ruim, en toen des ochtends ten 10 uur het  stoomschip "CURONIA"(521brt/1873), in het gezicht kwam, werd de noodvlag gehesen en voeren wij met onze eigen boot aan boord van het stoomschip, waar wij vriendelijk werden ontvangen. Het schip dreef op de lading en de zee joeg er voortdurend overheen.
NRC 290997
Libau (opm: Liepaja), 27 september. De Nederlandse tjalk "REINA KRAMER" in zinkende staat door het volk verlaten, is ten noorden van hier op strand gedreven.
RN 290997 
Libau, 24 september. Het hier van Montrose aangekomen Zweedsche stoomschip J.A. GRIPENSTEDT ontmoette gisteren, niet ver van deze plaats, een door de bemanning verlaten, met hout beladen Nederlandschen galjoot, nam het schip op sleeptouw maar moest het twee uren later door het breken der trossen weer aan wind en golven prijsgeven. Men gelooft hier dat het de Nederlandsche galjoot ESPERANCE is, kapt. Holwerda, die 18 september onze haven verliet met bestemming naar Geestemunde. Twee sleepbooten zijn heden uit geweest om het schip op te sporen maar keerden terug zonder er iets van gezien te hebben.
PGC 041097
Libau, 27 september. Het schip, dat door het Zweedse stoomschip "J.A. GRIPENSTEDT" (450brt/1872) op sleeptouw werd genomen en later door het breken van de sleeptros weer verlaten werd, is gebleken te zijn het tjalkschip REINA KRAMER van Memel (opm: Klaipeda) naar Bremen, dat te Midsen bij Libau (opm: Liepaja) op het strand is gedreven, en niet het ijzeren tjalkschip "ESPERANCE", zoals werd vermoed. (opm: zie NRC 28 september 1897.)
 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten