Inloggen
ZORG EN VLIJT - ID 16605


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-00-00 / 1867-02-14 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd
Verkocht naar buitenland: Great Britain

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Construction Data

Scheepsbouwer: Klaas Klaassens de Vries (buiten het Klein Poortje), Groningen, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1853-08-19
Technical Data

Net Tonnage: 62.00 lasts
Net Tonnage 2: 118.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 23.30 Meters Registered
Beam: 4.30 Meters Registered
Depth: 2.65 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-00-00
Register nr: 18530615
Scheepsnaam: ZORG EN VLIJT
Type: Schooner
Lasten: 62
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door:
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-08-19 ZORG EN VLIJT
Manager: Jan Brons Mulder, Nieuwe Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Brons Mulder, Nieuwe Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwe Pekela / Netherlands

Ship Events Data

0000-00-00: 25 januari 1867. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Falmouth, 22 januari. Het schip ZORG EN VLIJT, kapt. J.B. Mulder, van Nantes naar Rotterdam bestemd, is gisteren avond in Porthleven in een zinkende staat binnengelopen (zie ons nº. van gisteren onder Amsterdam). De vorige dag had het schip verscheidene zware zeeën over gehad, waardoor de stuurman over boord was geslagen, het stuurrad weg nam, het spant van de achterspiegel ontzette en meer andere schade berokkende. Het schip was met veel moeite binnen het hoofd gehaald, waarna het kort daarna is gezonken. Men is bezig de lading tarwe in een zwaar beschadigde staat te lossen. (opm: schip later gelicht, afgekeurd, gerepareerd en naar Engeland verkocht)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Bronnes Mulder werd geboren te Nieuwe Pekel op 14 november 1823 als zoon van de grutter Bronne Meinders Mulder en Fennechien Jans Goossens.

Hij trouwde op 22 maart 1849 te Groningen als scheepskapitein met Zwaantje Boon, geboren te Groningen op 07 december 1825 als dochter van de schoenmaker Cornelis Douwes Boon en Geertje Meinders Mulder. Zwaantje zou zijn overrleden in 18 september 1867 op zee

Hij zou zijn hertrouwd met ene Sara Anne Hodder

Jan Bronnes is overleden op 26 oktober 1884 te Ruthsburg, Queen Anne’s Maryland, USA

Gegevens ontleend aan o.a.: http://www.geni.com/people/Jan-Bronne-Mulder/6000000003940385723 en

http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/NETHERLANDS/2012-05/1336502296

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 37 in de periode 1853 t/m 1868.

Een tweede J.B.Mulder was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “ De Groninger Eendracht”  met vlagnummer 43 in de periode 1855 t/m 1858.

 

In de ledenlijst van de “Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1855 wordt met vlaggnummer 43 ene J.B.Mulder vermeld als gezagvoerder van de “Hiskia”

In de ledenlijsten van “De Groninger Eendracht” in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart uit 1853 t/m 1855 wordt een J.B.Mulder met vlagnummer 37 vermeld als gezagvoerder van de “Zorg en Vlijt”

 

Er zijn dus twee kapiteins J.B.Mulder geweest, die in dezelfde periode de Groninger vlagnummers 43 resp 37 voerden en de ene was in 1855 kepitein op de “Zorg en Vlijt”  en de ander op de “Hiskea”. Nu was er wel een  kapitein Jan BERENDS Mulder, dus J.B. maar deze overleed in 1849 en kan dus niet een van deze vlagnummers hebben gevoerd.

Daar komt nog bij dat een “Zorg en Vlijt”  in 1855 tot “Hiskea” werd vernoemd..

IK HEB DEZE PUZZEL NIET KUNNEN OPLOSSEN, MAAR WIJS VOORALSNOG VLAGNUMMER 37 TOE AAN JAN  BRONNEZOON MULDER EN LAAT DE IDENTITEIT VAN DE KAPITEIN MET VLGNUMMER 43 ONBEANTWOORD.

 

Een J.B.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 187 in de periode 1863 t/m 1880.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.B.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de kof “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend voor H.S.Kalkema te Hoogezand. Het schip werd in 1855 door de kapitein/eigenaar herdoopt in “ Hiskea”;

*    1855 t/m 1857 van de kof “Hiskea” ex Zorg en Vlijt , gebouwd in 1845 te Hoogezand, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1857 komend van Memel met eikenhout, mastloos en zonder roef te Pillau binnengebracht;

*    1857 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Zorg & Vlijt”, gebouwd in 1853 te Groningen, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd in 1867 afgekeurd, verkochten gerepareerd. Het voer daarna onder Engelse vlag;

*    1868 t/m 1873 van de bark “Entreprise” ex Willem & Carel, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 397 ton o.m., varend voor C.van Calcar te Hoogezand. Het schip werd in 1873 verkocht naar Duitsland;

*    1874 van het 3-mastschip “Entreprise II” ex Bilderdijk, gebouwd in 1858 te Lekkerkerk, 754 ton o.m., varend voor C. van Calcar te Hoogezand. Het schip is te Cuba op het Coloradorif gestrand.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

27 februari 1843, schip “Gezina”, kapitein Izaac Jans Blouw, matroos Jan Mulder, 20 jaar uit Groningen.

08 november 1847, smak “Cornelia”, schipper Hendrik Hendrik Kwint, stuurman Jan Bronnes Mulder, 23 jaar uit Nieuwe Pekela.

12 september 1851, schoenergaljoot “Bellamy”, schipper Edze Cornelis van Driesten, stuurman Jan Mulder, 28 jaar uit Groningen.

08 september 1853, schoener “Zorg en Vlijt”, schipper Jan Brons Mulder, 29 jaar uit Groningen.

06 februari 1854, kof “Hiskia”, schipper Jan Mulder, 31 jaar uit Groningen.

 

Overige bijzonderheden

NRC 21 december 1870

Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse schip ENTREPRISE, kapt. Mulder, van Philadelphia naar de Middellandse Zee, is volgens particulier bericht met enige schade te Livorno gearriveerd, hebbende een orkaan doorgestaan.

 

Mulder uit Capelle aan de IJssel zond in maart 2015 onderstaand onderdeel van zijn Mulder/bestand

HISKIA    ex Zorg & Vlijt sinds 4.2.1853. Kof groot 61 Tonnen, koopakte 21.01.1853.gebrand 950, 4.2.1853 nieuw voor ??2.000,

k-eig Jan Berends Mulder, scheepskapitein te Groningen (Kadaster Gn), Hypotheek ook ??2.000, Geb Martenshoek, koopacte/bijlbrief ‘Hiskia’ dd 7.5.1845 voor Jan Berends Mulder! 63 L / 118 ton.

Eerste eigenaar H.S. Calkema te Hoogezand (kapt. H.H. (of D.H.) van Wijk)

Sinds 7/1857 J.B. Mulder, Gn, kapitein (BV, moet in 1853 zijn)

 

19.3.1852 van Amsterdam naar Elbing

Monstering koftjalk Hiskea Gn 31.1.1853: schipper Jan Berend Mulder, 30 jr, te Gn + 3 man

Idem 6.2.1854 te Gn, liggende te Hamburg, daarna op avontuur

1857: komende van Memel met eikenhout voor Nederland mastloos en zonder roef te

Pillau binnengebracht (Bouma)  Bemanning omgekomen (zie advertentie hieronder)

29.9.1857, Hiskia, kapt Mulder, roef en luiken te Pillau binnengebracht. De

bemanning is waarschijnlijk met de roef overboord geslagen. Hoedemaker

 

Hier wordt  de HISKEA dus gekoppeld aan Jan BEREND Mulder, maar welke?

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Mulder, Jan Bronnez
Overige informatie: eigenaar

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1853-09-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ZORG EN VLIJT
Schipper: Brons Mulder, Jan
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 883.2559.2800.358
DVD IX – 2690, 2691 – 501, 502

BIJLBRIEF

Naam schip ZORG EN VLIJT

Plaats en datum acte Groningen, 19 augustus 1853

Type schip schoonerschip

Bouwwerf/verkoper K.K. de Vries, scheepsbouwer te Groningen

Eigenaar/aankoper Jan Brons Mulder

Te voeren door kapt. Jan Brons Mulder, in eigendom bevaren

Grootte 118 tonnen of 62 lasten
(Meetbrief d.d. 20 juli 1853 afgegeven door scheepsmeter Knol te Groningen)

Tuigage / aantal dekken

Afmetingen lang 23,30 m., breed 4,30 m., hol 2,65 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1853

Plaats / datum registratie Groningen, 19 augustus 1853

Nummer van registratie deel 39, folio 132, verso, vak 1

Notaris B & W van Groningen

Prijs


Bijzonderheden:

Bij de registratie heeft men waarschijnlijk de gegevens verwisseld met die welke behoren bij de verklaring van B&W (van 20 augustus) waarbij is vermeld ‘ Geregistreerd te Groningen den 22 augustus 1853, deel 20, folio 39, verso vak 1’

Researcher/datum research: JB / 240410

Naam ZORG EN VLIJT
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1853
Toegang 883
Inventaris 2138