Inloggen
JOANNES - ID 16113


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-05-01 / 1866-06-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1862
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: U.S.A.
Werfnummer:
Delivery Date: 1862-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 276.00 lasts
Gross Tonnage 2: 522.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 38.70 Meters Registered
Beam: 4.64 Meters Registered
Depth: 3.97 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-05-01
Register nr: 18650338
Scheepsnaam: JOANNES
Type: Bark
Lasten: 276
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Looijaard, O. & H.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Zetteler, J.D.P.
Opmerkingen: *-datum besluit nieuwe zeebrief29-10-1866-70- schip ligt in :Rotterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Amerika; * VERONGELUKT

Ship History Data

Date/Name Ship 1865-05-01 JOANNES
Manager: Firma C. & H. Loyaert, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma C. & H. Loyaert, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1865-00-00: Building History
Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.582 bark JOANNES

Gegevens uit bij de acte gevoegd “certificate of sale” van de ALBERT THE GOOD:

ALBERT THE GOOD, official number 47338, date of (British) registry 7 May 1863,
Port of Registry: London, port nr. 173
Foreign built, at Addison, Maine, U.S.A, in 1862
Her foreign name was H.G. REEVE
Number of decks: two, number of masts: three, rig: barque
Length from the forepart of stem unther bowsprit to the aft side of of the head of the stern post: 131 ft, 5/10e
Main breath to outside plank: 30 ft. 5/10e
Depth in hold from tonnage deck to ceiling at midships: 17 ft.5/10e
Tonnage under tonnage deck: 450,98 tons
half poop: 24,93 tons
space above half poop: 15,81 tons
space in front of half poop: 4,73 tons
_________
Total register tonnage: 496,45 tons
Owner: James Stuart, 136 Leadenhall Street, City of London, merchant, 64/64 shares.

Opm: de gegevens zijn volgens de Britse scheepsmeting en zullen volgens de Nederlandse meetbrief daarvan (kunnen) afwijken.
1866-06-21: Final Fate: Foundered, gezonken

RC 29-09-1866
Schipbreuk van het Barkschip „JOANNES."
Omtrent het vergaan van het Nederlandsche barkschip JOANNES, gevoerd geweest door kapitein J. D. P. Zetteler, zien wij ons in staat gesteld eenige bijzonderheden mede tedeelen. Wij vertrouwen onzen lezers geene ondienst te doen met hier het verhaal te laten volgen van eenige der manschappen van dien verongelukten bodem. Nadat wij den 15 April 1866 van Bassein vertrokken waren, met bestemming naar Cork
of Falmouth , liepen wij den 17den in zee. Hoewel wij al dadelijk met stormachtig weder te kampen hadden, koesterden wij geene vrees voor vergaan. Ons schip was sterk, de lading goed verzorgd, de masten en pompen van goede kragen voorzien en alles in den best mogelijken staat. Alles ging dan ook, het stormachtige weder in aanmerking genomen, vrij goed tot op den 17den Julij , op welken dag wij op het Kaapsche rif beloopen werden door een zwaren storm, vergezeld van vliegende buij en en eene vreesselijk hooge verbolgen zee, waarbij ons schip zwaar werkte en stampte; den dag daarop werd een groot gedeelte van de verschansing verbrijzeld, en bespeurden wij dat het schip eensklaps lek was gesprongen. Door den storm en aanhoudende breekzeeën was ons schip eveneens zeer geteisterd. De groote sten gstag zeil-
schoot was gebroken, de zeilen aan flarden gescheurd; alles wat zich op het dek bevond werd aan stuk geslagen. Steeds pompend dreven wij rond, tot den 21sten Julij. als wanneer wij aanhoudend zware breekzeeën overkregen. ln de platvoetwacht was onze toestand allervreeselijkst , de zee liep aanhoudend met een ontzettend geweld over het schip heen, verbrijzelde alles wat op het dek was, rukte de bouten uit de steilen en van het dek; de hoofden van de luiken werden verbrijzeld, waardoor massa's water naar beneden stroomden,terwijl de scheg en het galjoen voor den steven geheel waren weggeslagen, en de bouten uit
het vaste werk gerukt waren. De lekkage nam intusschen hand over hand toe, zoodat het water in het schip, ondanks ons aanhoudend en wanhopig, pompen, iedere minuut vermeerderde en het schip al dieper zonk.
Door een der overkomende breekzeeën werd het geheele achterdek ingeslagen, en daar de toestand langer onhoudbaar was, besloten wij, na een korten scheepsraad, zoo mogelijk de booten over boord te zetten. Na
veel inspanning mogt liet ons dan ook gelukken de booten voor den donker over boord te krijgen.
De eerste boot werd voorzien van een zak brood, drie hammen en een pak saucisses de boulogne, terwijl in de tweede slechts eenig drinkwater werd geborgen. De kapitein met zes man begaven zich in de eerste en vier man in de tweede boot. Deze twee booten hadden wij met een lijn aan elkander verbonden. Toen bespeurden wij echter dat drie personen zich zich nog op het wrak bevonden; derhalve beproefden wij langs het schip te komen om hen op te nemen, hetgeen door de hooge zee zeer bezwaarlijk ging doch ons eindelijk gelukte waarna de drie man in allerijl in onze (de tweede) boot oversprongen. Ongelukkigerwijze was de lijn, waarmede de beide booten verbonden waren, door welke omstandigheid dan ook, gebroken, en terwijl de duisternis inviel dreven wij meer en meer in zee, zonder proviand, met eene vreeselijk hooge zee aan de genade der golven prijs gegeven. Wij trachtten zooveel mogelijk de andere boot te bereiken , doch door de duisternis was dit ondoenlijk. Sedert dien tijd hebben wij gedurende zeventien dagen in de boot rondgezwalkt, aan de grootste ellende ten prooi, daar wij niets te eten hadden dan eenige kleine pompoenen, waarvan wij er dagelijks slechts een nuttigden; zoodat onze krachten van dag tot dag afnamen, waarbij nog kwam, dat wij
altijd doornat waren. In dezen toestand zagen wij op den twaalfden dag een schip, koersende om de Oost. Zooveel onze uitgeputte krachten ons toelieten, roeiden wij op hetzelve aan, doch te vergeefs, daar de duisternis ons overviel, terwijl men ons op het gezegde schip wel scheen bemerkt te hebben. Magteloos
zonken wij weder neder en moesten in onzen ellendigen toestand blijven drijven. Op den zestienden dag bedreigde ons een verschrikkelijk onweder, zoodat ons bijna alle hoop en moed ontzonk, terwijl wij ineenzonken van honger, dorst en gebrek, geen drinkwater en ook niets hoegenaamd te eten meer hebbende.
Op den zeventienden dag was onze honger zoodanig gestegen, dat wij beraadslaagden om een onzer te slagten en ons met diens vieesch te spijzigen, om daardoor te trachten de zes anderen nog in het leven te houden; eenige onzer hadden reeds de knoopen van de kleederen afgesneden om op te kaauwen.
Onder dit gesprek, toen de nood het hoogst gestegen was, riep:de timmerman eensklaps ach God, een schip?" Onmiddellijk werd het door ons allen ook waargenomen, en wel in eene zuidelijke rigting van ons. Het was dien dag mooi weder; gelukkig bemerkte men ons op het schip, dat naar ons toekwam. Onze laatste krachten inspannende bereikten wij het dan ook en werden dadelijk door den menschlievenden gezagvoerder, William Granger , voerende het schip QUEEN OF INDIA, aan boord genomen en met de meeste liefde en
zorg verpleegd, en onze wonden verbonden. Op dit schip verbleven wij tot den I sten September, als wanneer wij gepraaid werden door het Ned. barkschip ALBLASSERDAM , gevoerd door kapitein 't Hoen, op welk schip
wij overgingen, uithoofde kapitein Granger gebrek aan proviand begon te krijgen, en waarmede wij den 22sten dezer maand te Texel binnenliepen.
1866-09-24: History
AH 24-09-1866 Aangekomen Passagiers.
Van PADANG, per ALBLASSERDAM, kapt. 't Hoen:
7 schipbreukelingen van het Nederl.barkschip JOANNES, kapt. Zetteler, in zinkenden staat verlaten op 34° Z.
Br. en 21" O. L. Namen der opgevischte schipbreukelingen: ü. Reest, lste stuurman; Ferdinand Schmidt, timmerman; Gerhard Borgman en Jan van Nimwegen, matrozen; Louwrens Vleesman, Christiaan Visse en
Bernardus Talie, ligt-matrozen.
1867-03-13: History
NRC 14-03-1867
Rotterdam, 13 maart. Z.M. de koning heeft een zilveren medaille geschonken aan kapt. W. Grainger, gezagvoerder van het Engelse schip QUEEN OF INDIA, als blijk van erkentenis voor het redden van de bemanning van het Nederlandse schip JOANNES, kapt. Zetteler, in juli 1866 gezonken.
De gr. zilv. med. aan Freeman Lincoln, kapt. van het Amerikaanse schip LEUCOTHEA, voor de redding op den 24ste Junij van kapt. J. D. P. Zetteler en een gedeelte der equipage van het Ned barkschip JOANNES , die twee dagen in de sloep rondgezworven hadden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan David Pieter Zetteler werd geboren op 14 november 1831 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Wijnand Johannes de Bourghelles Zetteler en Anna Jacoba Helena Peters. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan het Haagse Veer Wijk 6 nr. 396 (nieuw nr. 25). Hij behaalde op 25 juni 1859 het diploma 1ste stuurman op de grote vaart

Hij trouwde op 24 maart 1858 te Rotterdam met Petronella Johanna Mackenzie, geboren 03 februari 1828 te Rotterdam, naaister, dochter van de Nederlands Hervormde Petronella Macckenzie.

Hij overleed op 17 maart 1876 in het logement te Probolingo als gezagvoerder van het aldaar ter rede liggende schip “Gijsbertus Hermanus”005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.P.D.Zetteler was met vlagnummer R155 in de periode 1865 t/m 1876 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. Dit betekende dat hij wel de collegevlag mocht voeren maar in zijn verdere rechten beperkt was.058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart staat kapitein J.P.D.Zetteler met vlagnummer R155 als gezagvoerder in de ledenlijsten van:

*      1855                        bark “Johannes”                            275 last    voor C.& H.Looyaard te Rotterdam

*      1866, 1867, 1874      fregat “Gijsbertus Hermanus”    603 last    voor G.A.Uitenbogaardt te Maassluis

 

J.P.D.Zetteler was van 1867-1872 gezagvoerder op de houten bark “Bastiaan Pot”, gebouwd in 1863 bij de Gebr. B.Pot te Elshout, 728 ton o.m., varend voor J.H. von Santen te Krimpen aan de IJssel.

 

Bouma025 vermeldt J.P.D.Zetteler als gezagvoerder gedurende:

*      1866 van de bark “Joannes” ex Albert the Good, gebouwd in 1862 te Addison (Maine), 552 ton o.m., varend voor C.& H.Looijaard te Rotterdam. Het schip is in 1866 gezonken in een orkaan.

*      1868 t/m 1871 op de bark “Bastiaan Pot”, gebouwd in 1863 te Elshout, 746 ton o.m., varend voor J.H.van Santen in Krimpen an de Lek;

*      1872 op het 3-mastschip “Willem Kroonprins der Nederlanden”, gebouwd in 1857 te Delfshaven, varend voor C.J.Jut & Co te Den Haag. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen (maar vervoerde in 1873 nog een militair trasport naar Indië – zie hierna);

*      1875 t/m 1876 op het fregat “Gijsberus Hermanus” te Maassluis, gebouwd in 1869, 1040 ton o.m., varend voor G.H.Uitdenbogaard te Maassluis.

 

Overige bijzonderheden

J.P.D.Zetteler vertrok op 22 april 1873 van Nieuwediep met de “Kroonprins Willem der Nederlanden” (andere naamsvolgorde dan hiervoor) met een detachement van 4 officieren en 70 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 juli 1873 na een reis van 72 dagen.065.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Zetteler, Jan David Pieter

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.582
DVD VIII – 1871, 1877
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip ALBERT THE GOOD (Brits schip),
ex- H.G. REEVE (USA schip ), thans JOANNES

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Rotterdam, 18 februari 1865

type schip bark

bouwwerf/verkoper James Stuart, koopman te Londen

gevoerd door kapt. W. Peacock

eigenaar/aankoper Cornelis Hendrik Loyaert en Herman Loyaert, van hun firma
C. & H. Loyaert, Rotterdam, als boekhouders van de rederij

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 522 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 38,70 m., breed 7,64 m., hol 3,97 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 20 februari 1865

nummer van registratie deel 188, folio 59, verso, vak 3

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs NLG. 36.000,-

Bijzonderheden: Afmetingen en tonnage hierboven zijn volgens de Nederlandse meting en wijken af van de Britse zoals in de bijlage bij deze acte.



researcher/datum research: ML / 170609










Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.582 bark JOANNES

Gegevens uit bij de acte gevoegd “certificate of sale” van de ALBERT THE GOOD:

ALBERT THE GOOD, official number 47338, date of (British) registry 7 May 1863,
Port of Registry: London, port nr. 173
Foreign built, at Addison, Maine, U.S.A, in 1862
Her foreign name was H.G. REEVE
Number of decks: two, number of masts: three, rig: barque
Length from the forepart of stem unther bowsprit to the aft side of of the head of the stern post: 131 ft, 5/10e
Main breath to outside plank: 30 ft. 5/10e
Depth in hold from tonnage deck to ceiling at midships: 17 ft.5/10e
Tonnage under tonnage deck: 450,98 tons
half poop: 24,93 tons
space above half poop: 15,81 tons
space in front of half poop: 4,73 tons
_________
Total register tonnage: 496,45 tons
Owner: James Stuart, 136 Leadenhall Street, City of London, merchant, 64/64 shares.

Opm: de gegevens zijn volgens de Britse scheepsmeting en zullen volgens de Nederlandse meetbrief daarvan (kunnen) afwijken.

ML / 170609

Naam JOANNES
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1865
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675