Inloggen
GEBROEDERS VAN DER BEEK - ID 16097


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1865-03-29 / 1883-06-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1862
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Clark, Waldoboro, Me., U.S.A.
Launch Date: 1862-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 655.00 lasts
Gross Tonnage 2: 1240.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 51.30 Meters Registered
Beam: 10.70 Meters Registered
Depth: 7.02 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1875
Type: Additional Ship Data
Omschrijving:

Datum 00-00-1882
Type: Rigging changed
Omschrijving: De GEBROEDERS VAN DER BEEK is (waarschijnlijk in 1882) veranderd van fregat in bark. De thuishaven werd toen ook Amsterdam. Het is nog niet bekend, of zij toen ook van eigenaar is veranderd.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1865
Datum agenda: 1865-03-29
Register nr: 18650220
Scheepsnaam: GEBROEDERS VAN DER BEEK
Type: Fregat
Lasten: 655
Gebouwd in land: Amerika
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Beek, Gebr. Van der
Plaats: Waalwijk
Kapitein op moment van verzoek: Walig K.
Opmerkingen: 1867 - 768-datum besluit nieuwe zeebrief26-07-1867-49- schip ligt in :Vlissingen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Amerika - Geb.1857 in Riga - ex. LISA

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-05-00 OTIS NORCROSS
Manager: Jos. Clark, Waldoboro, Me., U.S.A.
Eigenaar: Jos. Clark, Waldoboro, Me., U.S.A.
Shareholder:
Homeport / Flag: Waldoboro, Me. / U.S.A.

Date/Name Ship 1865-03-29 GEBROEDERS VAN DER BEEK
Manager: Gebr. van der Beek, Waalwijk, Noord-Brabant, Netherlands
Eigenaar: Gebr. van der Beek, Waalwijk, Noord-Brabant, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Waalwijk / Netherlands
Callsign: NSHJ

Date/Name Ship 1883-06-00 TELLUS
Manager: Olaus J. Röd, Tønsberg, Norway
Eigenaar: Olaus J. Röd, Tønsberg, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Tønsberg / Norway

Ship Events Data

1887-05-07: Final Fate: Collision

Op reis van Rouen naar Québec is de TELLUS op 7 mei 1887 gezonken en verloren gegaan ter hoogte van Cape Lizard, na een aanvaring.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Walig werd geboren te Krommenie op 06 september 1830 als zoon van JanWalig en Anna Honig.

Klaas trouwde op 15 januari 1863 te Krrommenie met Trijntje de Jong, geboren 1837 te Nieuwendam en overleden 1926.

Klaas overleed in 1900 (10 Juni 1901 te Krommenie?)

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Walig uit Nieuwediep werd met vlagnummer 802 per 24 maart 1863 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein F.de Winter. Als zijn schip is genoemd de “Waalwijk. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 17/24 maart 1863 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Walig, oud 32 jaar, voerend de schooner “Waalwijk”, voor rekening van de Gebr. van der Beek te Waalwijk, wonend te Nieuwendam, op voordracht van kapitein F. de Winter.023.

 

Bron niet genoteerd

 

Bron niet genoteerd

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 januari 1864 wordt aan kapitein K.Walig een maand gage wegens schipbreuk toegekend.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 juli 1867 wordt medegedeeld dat kapitein K.Walig ziek van de reis is thuisgekomen. In de vergadering van 31 oktober 1867 vraagt kapitein Walig om onderstand welke hem op 28 november 1867 wordt toegekend ingaande 01 november 1867 en voorlopig voor 3 maanden. Op 30 januari 1868 wordt de onderstand verlengd tot 01 mei 1868. Op 29 april verlenging tot 01 mei 1870.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 01 april 1897 vraagt K.Walig om een ondersteuning. Dit wordt afgewezen volgens artikel 17 laatste alinea van de wet 1862.042.

 

In de Bijlagen van de Bestuursvergadering dd 01 april 1897 is een brief van K.Walig, gedateerd Krommenie 30 maart 1897, waarin hij om ondersteuning vraagt. Hij stelt door lichamelijke gebreken in 1867 de zeedienst te hebben verlaten. Hij heeft toen van Zeemanshoop een ondersteuning gehad. In 1870 werd hij brievengaarder te Krommenie. Deze betrekking moest hij in 1891 door lichamelijke ongeschiktheid opgeven en uit die betrekking heeft hij nu een pensioentje van f 165,- per jaar..042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 19 januari 1864 staat de mededeling dat aan kapitein K.Walig 1 maand gratificatie is verstrekt vanwege een schipbreuk.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 20 augustus 1867 staat vermeld een: “Brief van den Heer P. de Jong, berigtende dat kapitein K.Walig Gezagvoerder van het schip Gebroeders van der Beek ziek van de reis is te huis gekomen.” 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd dd 07 januari 1868 staat vermeld dat per 01 november 1867 een uitkering in de 1e klasse afd A. is toegekend aan K.Walig, voorlopig voor 3 maanden. Op 25 februar 1868 vraagt zijn vrouw Walig-de Jong om een verlenging welke wordt toegestaan tot 01 mei 1868. Op 26 mei 1868 verlenging tot 01 mei 1869. Op 25 mei 1869 een continuering voor 12 maanden 023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 augustus 1897 staat vermeld dat een verzoek om een uitkering van oud-gezagvoerder K.Walig is afgewezen.023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                              naam reder/boekhouder

       802                         1863          schoner           Waalwijk                                    Gebr.v.d.Beek te Waalwijk

                                        1864          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1865-1866    fregat              Gebroeders van der Beek

                                     1867-1870    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein                 Naam schip                                          Vertrek                              Terugkomst

K.Walig                             Waalwijk                                              20 maart 1863                 23 april 1863

                                           Waalwijk                                              17 mei 1863                     02 juli 1863

                                           Waalwijk                                              03 augustus 1863            Verongelukt

 

Bouma025 vermeldt K.Walig als gezagvoerder gedurende:

*   1863 van de 2/msch “Waalwijk” ex Veendam, gebouwd in 1856 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend voor de Gebr. van Beek te Waalwijk. Het schip is in 1863 verongelukt op de kust van Jutland;

*   1866 t/m 1867 van het 3/mschip “Gebroeders van der Beek” ex Otis Norcross, gebouwd in 1862 te Waldoboro, 1210 ton o.m., varend voor de Gebr. v/d Beek te Waalwijk.

 

Overige bijzonderheden

 

Laatste "varende" Walig. Van 1865 tot 1867 op de "Gebroeders van der Beek", rederij Gebr. van der Beek, Waalwijk.

Nam van zijn reizen altijd wel iets mee als herinnering, zoals Chinese bordjes, een Kop en Schotel. (In bezit bij Cobi Walig-de Jong in Krommenie)Hierop staat een tweemaster afgebeeld. (Koereer) Eigenaardig is de schrijfwijze. Half Engels, half Nederlands. Dit is NIET het zeilschip, waarop Klaas kapitein was.Ook is het draagbare schrijfbureautje nog in familiebezit, alsmede het gouden vulpotlood, Chinese stempeldoos, zijn prive lakstempel en zijn Bijbel met gouden slotOok een ivoren wandelstok, gemaakt van een walvisbaard, behoort tot de familiestukken. Dit is waarschijnlijk een ouder familiestukBij afscheid werd hem een model van de driemaster "Gebroeders van der Beek" als dank en aandenken gegeven. Volgens de verhalen is deze replica vervaardigd door de scheepskok. (Naam onbekend). Deze replica en overige goederen gaan als traditie steeds naar de "ouds"levende manlijke Walig, van de lijn van Klaas Walig 1830.Heden (2005) zijn bovenstaande items in bezit van Ruud Walig, Roden.

Uit: http://www.genealogieonline.nl/en/stamboom-walig/I40.php

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Walig, Klaas
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Frederik Göbel werd geboren in 1814 te Amsterdam

Hij was getrouwd met Cornelia Catharina van Aalst, geboren in 1814 te Beverwijk.

In 1854 woonde hij aan de Groenmarkt 210 te Dordrecht met zijn vrouw en 3 zoons, Jan Frederik (1840 Amsterdam), Frederik Hendrik (1848 Dordrecht), Hendrikus Wilhelmus (1850 Dordrecht).

Hij overleed in augustus 1888 064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.F.H.Göbel was met vlagnummer R245 in de periode 1847/48 t/m 1872 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

J.F.H.Göbel wonend te Dordrecht was lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 1 in de periode 26 mei 1848 t/m zijn overlijden in augustus 1888.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 06 juni 1848 staat de inboeking van f 15,- als entreegeld van kapitein Göbel..064b

In het kasboek van het Dordtse College dd 01 september 1888 staat de de boeking van de uitkering aan de weduwe van kapitein J.F.H.Göbel van de regelementair toegestane f 200,-.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.F.H.Göbel als gezagvoerder064a:

*    1850                       bark “Louisa Prinses der Nederlanden Maatsch. v Dordr. Scheepsrederij te Dordrecht

*    1852

      t/m 1859; 1861    bark “Tagal”                                                   Maatsch. v Dordr. Scheepsrederij te Dordrecht

*    1874                       geen vermelding van een schip

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein J.F.H.Göbel als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849                       bark “Lousa, Prinses der Nederlanden”     321 last        Mij van Dordrechtse Scheepsreederij

*    1851, 1855,1858, 1859,

      1862 t/m 1866      bark “Tagal”                                            390 last     Mij van Dordrechtse Scheepsreederij

*    1867                       fregat “Geb. van der Beek”                   645 last     Gebr. van der Beek te Waalwijk

 

J.F.H.Göbel maakte devolgende reizen005:

*    Gebroeders van der Beek       1867          Passaroeang - Rotterdam                              suiker

                                                          1867          Schiedam - Engeland                                    diversen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.F.H.Göbel                 Tagal                            07 mei 1857                         27 februari 1860

                                       Tagal                            21 februari 1866                  28 januari 1867

 

Bouma025 vermeld J.F.H.Göbel als gezagvoerder gedurende:

*    1849 t/m 1852 van de bark “Louisa Prinses der Nederlanden”, gebouwd in 1826 te Dordrecht, 750 ton o.m., varend voor de Scheepsreederij Dordrecht te Dordrecht;

*    1853 t/m 1867 van de bark “Tagal”, gebouwd in 1852 te Dordrecht, 741 ton o.m., varend voor de Scheepsreederij Dordrecht Vriesendorp, de Voogd & F.C.Deking Dura. Het schip werd in 1867 verkocht naar Noorwegen

      Verhoeff086 meldt dat het schip in 1867 naar Noorwegen werd verkocht onder behoud van de naam;

*    1868 t/m 1870 op het fregat “Gebroeders van der Beek”, ex Otis Norcross, gebouwd in 1862 te Waldoboro , 1210 ton o.m., varend voor Gebr. van der Beek te Waalwijk.

 

Overige bijzonderheden

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was J.F.H.Göbel van de bark “Tagal”.104.

 

Zierikzeesche Courant 12 maart 1864

Op 10 maart  1864 is te Brouwershaven gearriveerd de “Tagal”, kapitein J.T.H.Göbel, komend van Batavia en met bestemming Dordrecht.

 

Mevr. van Blokland-Visser064 vermeldt de volgende bijzonderheden:

Op 12 juli 1848 was hij kapitein op het fregat (bark getuigd) “Louise Prinses der Nederlanden” en vertrok naar Batavia. Hij maakte daarna nog een 2e  reis op dit schip en was terug in Holland op 12 juni 1851.

Op 21 maart 1853 (Monsterrol nr 1569 in het Gemeentearchief van Dordrecht) was hij kapitein op de nieuwe bark “Tagal” en vertrok met 26 man naar Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Göbel, Jan Frederik Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H. v/d Woude als gezagvoerder gedurende:

*   1871 t/m 1875 van het 3/mschip “Gebroeders van der Beek” ex Otis Norcross, gebouwd in 1862 te Waldoboro, 1210 ton o.m., varend voor de Gebr. v/d Beek te Waalwijk;

*   1876 t/m 1880 van hetzelfde schip maar nu varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*   1881 t/m 1883 van hetzelfde schip maar nu varend voor de Gebr. v/d Beek te Amsterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1871
Kapitein: WOUDE, H. v/d

Overige afbeeldingen


Omschrijving: Een achterglas-schilderij, gemaakt door Carolus Ludovicus Weyts, collectie de heer Herwig Simons (Belgie)
Vervaardiger: Onbekend
Algemene informatie

De GEBROEDERS VAN DER BEEK is in 1875 van thuishaven veranderd; was Waalwijk, wordt Rotterdam. Het is niet bekend, of het schip toen ook van eigenaar is veranderd.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten