Inloggen
GEBROEDERS VAN DER BEEK - ID 16097


Kroniekberichten

Datum 08 april 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 5 april. Het Nederlandse driemastschip (opm: fregat) GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. K. Walig, is heden uit het dok naar de rede vertrokken. Dit vaartuig, vroeger onder Amerikaanse vlag varende, zal nu voor Nederlandse rekening gebezigd worden voor de grote vaart. (opm: zie ook VWB 080465)

Afbeelding
Datum 08 april 1865
Krant VWB - Vlissingsch Weekblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 6 april. Het Nederlandse driemastschip GEBROEDERS VAN DER BEEK, vroeger genaamd OTIS NORCROSS, gezagvoerder K. Walig, is gisteren uit de Marinehaven naar de rede gesleept. Hetzelve zal in ballast vertrekken naar Cardiff teneinde een lading steenkolen voor Nederland-Indië in te nemen.

Afbeelding
Datum 25 mei 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 mei. Het schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Walig, van Banjoewangie naar Rotterdam bestemd, te St. Helena binnen, werd wegens ziekte van de kapitein verhinderd de reis voort te zetten.

Afbeelding
Datum 11 juli 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Plymouth, 9 juli. Volgens telegrafisch bericht is het brikschip DAVID, kapt. Dibbin, van Poole naar Newfoundland bestemd, de 6e juli op 49° NB en 7° WL door het stoomschip HALLEY van Liverpool naar Montevideo bestemd, aangevaren en gezonken; de equipage en passagiers zijn gered en opgenomen door het Nederlandse barkschip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. K. Waling, van Batavia naar Rotterdam, hetwelk hen alhier aan land gebracht heeft.

Afbeelding
Datum 09 april 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 april. Ter overvoer van producten van Java naar Nederland, zijn bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij ingeschreven de navolgende 38 schepen: VERTROUWEN, van Amsterdam (360 last), vracht naar Amsterdam NLG 90,94; PRESIDENT PLATE, van Rotterdam (396 last), naar Amsterdam NLG 92, Rotterdam NLG 90; HENRIETTA MARIA, van Amsterdam (423 last), naar Amsterdam NLG 99, Rotterdam NLG 104, Dordrecht NLG 104, Schiedam NLG 104; KANDANGHAUER, van Amsterdam (382 last), naar Amsterdam NLG 92,80; PIETER ADOLF, van Amsterdam (449 last), naar Amsterdam NLG 92,74, Rotterdam NLG 95,90; BESTEVAÊR, van Amsterdam (393 last), naar Amsterdam NLG 95, Rotterdam NLG 100, Dordrecht NLG 100; MENTOR, van Amsterdam (293 last) naar Amsterdam NLG 93,68; GALILEI, van Amsterdam (392 last), naar Amsterdam NLG 93,68; MARIA VERONICA, van Amsterdam (392 last), naar Amsterdam NLG 94,45, Rotterdam NLG 99,45; MARIA CATHARINA, van Amsterdam (399 last), naar Amsterdam NLG 91,49; NEDERLAND, van Dordrecht (373 last), naar Amsterdam NLG 105, Rotterdam NLG 100, Dordrecht NLG 100, Schiedam NLG 100, Middelburg NLG 110; SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN, van Den Haag (392 last), naar Amsterdam NLG 90, Rotterdam NLG 90, Dordrecht NLG 90, Schiedam NLG 90, Middelburg NLG 90; COPERNICUS, van Rotterdam (392 last), naar Amsterdam NLG 100, Rotterdam NLG 95, Dordrecht NLG 96, Schiedam NLG 95, Middelburg NLG 100; CATHARINA MARIA, van Rotterdam (337 last), naar Amsterdam NLG 98,90, Rotterdam NLG 88,90, Dordrecht NLG 90,90, Schiedam NLG 89,90, Middelburg NLG 93,90; IDUNA, van Rotterdam (161 last), naar Amsterdam NLG 89,50, Rotterdam NLG 89,50, Dordrecht NLG 89,50, Schiedam NLG 89,50, Middelburg NLG 89,50; SUSANNE, van Rotterdam (576 last), naar Amsterdam NLG 97, Rotterdam NLG 94,05, Dordrecht NLG 95, Schiedam NLG 94,45, Middelburg NLG 97; HENDRIKA, van Rotterdam (352 last), naar Amsterdam NLG 98, Rotterdam NLG 93,45, Dordrecht NLG 96, Schiedam NLG 94,25, Middelburg NLG 98; JOHANNA MARIA, van Rotterdam (472 last) naar Amsterdam NLG 98,25, Rotterdam NLG 93,55, Dordrecht NLG 94,25, Schiedam NLG 93,55, Middelburg NLG 96; JASON, van Rotterdam (438 last) naar Rotterdam NLG 94, Schiedam NLG 94; PROFESSOR VAN DER BOON MESCH, van Den Haag (394 last), naar Amsterdam NLG 91,88, Rotterdam NLG 89,88, Dordrecht NLG 89,88, Schiedam NLG 89,88, Schiedam NLG 89,88, Middelburg NLG 91,88; CORTGENE, van Den Haag (397 last), naar Rotterdam NLG 90, Schiedam NLG 90; HELENA EN ANNA, van Den Haag (455 last), naar Amsterdam NLG 97, Rotterdam NLG 93,70, Dordrecht NLG 94, Schiedam NLG 94, Middelburg NLG 97; CHERIBON, van Den Haag (398 last), naar Amsterdam NLG 94,67, Rotterdam NLG 93,67, Dordrecht NLG 96,67, Schiedam NLG 96,67; SUSANNA JOHANNA, van Den Haag (261 last), naar Rotterdam NLG 91, Dordrecht NLG 91, Schiedam NLG 91, Middelburg NLG 91; ALDEBARAN, van Amsterdam (319 last), naar Amsterdam NLG 89,90, Rotterdam NLG 94,90; EENSGEZINDHEID, van Amsterdam (228 last), naar Amsterdam NLG 94,50; STAD MIDDELBURG, van Middelburg (397 last), naar Amsterdam NLG 99,74, Rotterdam NLG 97,50, Dordrecht NLG 97,50, Schiedam NLG 97,50, Middelburg NLG 97,50; SUSANNA EN ELISABETH, van Middelburg (390 last), naar Amsterdam NLG 104,74, Rotterdam NLG 102,24, Dordrecht NLG 102,24, Schiedam NLG 102,24, Middelburg NLG 102,24; KOSMOPOLIET II, van Dordrecht (596 last), naar Amsterdam NLG 103, Rotterdam 91,98, Dordrecht NLG 91,98, Schiedam NLG 91,98; WILLEMINA EN CLARA, van Amsterdam (342 last), naar Amsterdam NLG 91,91; SOERABAYA PACKET, van Amsterdam (262 last), naar Amsterdam NLG 94,20; ALCYONE, van Amsterdam (249 last), naar Amsterdam NLG 94,99; PRESTO, van Amsterdam (231 last), naar Amsterdam NLG 105; LOUISE, van Amsterdam ( 396 last), naar Amsterdam NLG 94,98; NICOLAAS WITSEN, van Amsterdam (352 last), naar Amsterdam NLG 94,95; DRIE GEZUSTERS, van Amsterdam (276 last), naar Amsterdam NLG 110; ANNA MARIA WILHELMINA, van Amsterdam (331 last), naar Amsterdam NLG 98; GEBROEDERS VAN DER BEEK, van Waalwijk (655 last), naar Amsterdam NLG 91,48, Rotterdam NLG 91,48, Dordrecht NLG 91,48, Schiedam NLG 91,48, Middelburg NLG 91,48.

Afbeelding
Datum 10 april 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 17 schepen, als:
Voor Amsterdam: VERTROUWEN, kapt. D.J. Seinstra, 360 lasten, vracht NLG 90,94; KANDANGHOUWER, kapt. W. Zeelt, 382 last, NLG 92,80; PIETER ADOLF, kapt. C. Jaski, 449 last, vracht NLG 92,74; MARIA CATHARINA, kapt. A. Blom, 399 last, vracht NLG 91,49; MENTOR, kapt. H.W. Buthenuth, 293 last, vracht NLG 93,68; GALILEÏ, kapt. B.S. van der Mey, 392 last, vracht NLG 93,68; IDUNA, kapt. W.J. Du Sar, 161 last, vracht NLG 89,50; ALDEBARAN, kapt. B.G. Meyboom, 319 last, vracht NLG 89,90; WILHELMINA EN CLARA, kapt. A.A.H. van Herwerden, 342 last, vracht NLG 91,91; GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. J.F.H. Göbel, 655 last, vracht NLG 91,48.
Voor Rotterdam: PRESIDENT PLATE, kapt. C.D. Julius, 396 last, vracht NLG 90,--; CATHARINA MARIA, kapt. D. van Amerongen, 337 last, vracht NLG 88,90; HENDRIKA, kapt. M. van der Valk, 352 last, vracht NLG 93,45; CORTGENE, kapt. P. Wemmerus Pzn, 397 last, vracht NLG 90,--; SUSANNA JOHANNA, kapt. J.P. Peeters, 261 last, vracht NLG 91,--; KOSMOPOLIET II, kapt. J. Bouten, 569 last, vracht NLG 91,98.
Voor Schiedam: PROFESSOR VAN DER BOON MESCH, kapt. J.A. Vrijman, 394 last, vracht NLG 89,88.

Afbeelding
Datum 09 september 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 13 augustus. Kapt. Gobel van het schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, rapporteert dat hij op de hoogte van Kaap de Goede Hoop een reeks van stormen had te doorstaan en 25 dagen op de bank van Agulhas opgehouden was, de rakken der grote en fokkera waren gebroken, verscheiden zeilen gescheurd en enig koper verloren. Het schip was dicht gebleven. Men repareerde hier de bekomen schade en vervolgde de reis.

Afbeelding
Datum 14 oktober 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 12 oktober. Kapt. Göbel, van het Nederlands schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, van Batavia naar Nederland, bij de Scilly aangekomen, rapporteert de 31e augustus op 15˚NB en 30˚WL een orkaan te hebben doorstaan.

Afbeelding
Datum 18 maart 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 maart. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 8 schepen, als:
Voor Amsterdam ANNA ELISABETH, kapt. H.J. Klasen, 449 lasten, vracht NLG 76,24. LOUISE, kapt. U. Bonjer, 396 lasten, vracht NLG 77,-. PETRONELLA, kapt. J. Rotgans, 295 lasten, vracht NLG 78,45. ARY SCHEFFER, kapt. J.L. Besseling, 398 lasten, vracht NLG 78,45. MARIA ELISE, kapt. F.D. van Deursen, 398 lasten, vracht NLG 78,74. CHRISTINA, kapt. M.H. Visser, 250 lasten, vracht NLG 78,85. GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. H. van der Woude, 655 lasten, vracht NLG 78,93.
Voor Schiedam MAASNYMPH, kapt. F. Vogelsang, 682 lasten, vracht NLG 77,95.

Afbeelding
Datum 18 januari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 17 januari. Volgens particulier bericht van Batavia dd. 13 januari jl. is het Nederlandse schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Van der Woude, behouden aldaar gearriveerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 24 februari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 17 januari. De volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen hadden plaats als: stoomschepen BORNEO en CELEBES naar Amsterdam, vracht geheim; CORNELIA naar Nederland, condities onbekend; CORNELIS WERNARD EDUARD naar Nederland, gedeeltelijk bevracht in Nederland door de Nederlandsche Handel Maatschappij, particuliere vracht onbekend; TWEE GEZUSTERS naar Sydney, GBP 1.5/- op de kust te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: A.M.E, ROTTERDAM, NIEUWE WATERWEG II, KOSMOPOLIET II, PETRONELLA, NEDERLAND EN ORANJE, STAATSRAAD VAN EWIJCK, HELENA ANNA, GEBROEDERS VAN DER BEEK en het stoomschip HOLLAND.

Afbeelding
Datum 09 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 januari. Vrachten. De volgende bevrachtingen vonden plaats: Nederlands schip KOSMOPOLIET II, naar Rotterdam, NLG 60 voor suiker, NLG 25 arak, NLG 50 tabak, te Cheribon en Batavia te laden; Nederlands. HELENA EN ANNA, naar San Francisco, vracht geheim; JONGE CORNELIS, naar New York, GBP 3.12.6 te Padang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: A.M.E., NIEUWE WATERWEG II, STAATSRAAD VAN EWIJCK, GEBROEDERS VAN DER BEEK, MEDEA, LAURENS COSTER, IDA GEERTRUIDA, GRONDWET, HOLLAND, stoomschip, NEDERLAND EN ORANJE en PETRONELLA.
Het Nederlandse schip BATAVIA, is naar Straat-Gaspar vertrokken om de thee, uit de TAMERLANE gelost , herwaarts te brengen. De BASTIAAN POT, is met de originele lading steenkolen naar Padang vertrokken tegen een extra vracht van NLG 12,49 per ton. De ROTTERDAM is naar China vertrokken.

Afbeelding
Datum 17 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 februari. Gedurende de afgelopen 14 dagen bestond er op onze vrachtenmarkt weinig levendigheid. Er is enige vraag om in de rijkshavens voor Europa te laden, waarvoor ook enige schepen werden opgenomen, maar in de stand van de vrachtkoersen naar Nederland is geen verbetering gekomen en wordt derwaarts nog niet meer dan NLG 55 a 60 geboden. De afsluitingen van Nederlandse schepen zijn de volgende: KOSMOPOLIET II naar Rotterdam, NLG 60 voor suiker, NLG 125 voor arak, NLG 50 voor tabak, te Cheribon en Batavia te laden; HELENA EN ANNA, naar San Francisco, vracht geheim; JONGE CORNELIS, naar New York, GBP 3.12.6, te Padang te laden, PETRONELLA, naar Saigon, laadt rijst à GBP 4 naar het Kanaal; stoomschip CONRAD, naar Nieuwediep, NLG 90 voor koffie, NLG 80 voor rijst en tabak, NLG 60 voor tin, NLG 100 licht goed, Batavia en Soerabaija te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: A.M.E., NIEUWE WATERWEG II, STAATSRAAD VAN EWIJCK, GEBROEDERS VAN DER BEEK, MEDEA, LAURENS COSTER, IDA GEERTRUIDA, GRONDWET, ANNA SOPHIA, NOACH I en stoomschip HOLLAND.

Afbeelding
Datum 20 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 februari. Vrachten. Het Nederlands schip A.M.E. is bevracht naar Amsterdam tot NLG 65 voor suiker, NLG 70 voor thee, NLG 35 voor tin, hier en te Soerabaija te laden; de Nederlandse JASON naar Rotterdam, NLG 65 voor koffie, NLG 80 voor thee, NLG 72,50 voor tabak, de laatste leverbaar te Amsterdam, hier en te Tjilatjap te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen hier en op de kust: NIEUWE WATERWEG II, STAATSRAAD VAN EWIJCK, GEBROEDERS VAN DER BEEK, MEDEA, LAURENS COSTER, IDA GEERTRUIDA, ANNA EN SOPHIA, GRONDWET, ss HOLLAND, NOACH I, HONIGBIJ, NIEUWE WATERWEG I en MARIA ELISE.

Afbeelding
Datum 31 maart 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 februari. Gedurende de afgelopen veertien dagen was de stemming voor vrachten wel iets vaster en ondergingen koersen een kleine verhoging, ofschoon de vraag naar schepen om op Java te laden nog zeer beperkt is. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen kunnen opgegeven worden: A.M.E. naar Amsterdam, NLG 65 suiker, NLG 70 thee, NLG 35 tin, hier en Soerabaija te laden; JASON, naar Rotterdam NLG 65 koffie, NLG 80 thee, NLG 72,50 tabak, de laatste leverbaar te Amsterdam, hier en te Tjilatjap te laden; HONINGBIJ, naar Kanaal voor order, GBP 3.7.6, in de Oosthoek te laden; GRONDWET, naar Rotterdam, NLG 30.000 in full, Batavia te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: NIEUWE WATERWEG II, STAATSRAAD VAN EWIJCK, GEBROEDERS VAN DER BEEK, MEDEA, LAURENS COSTER, IDA GEERTRUIDA, ANNA EN SOPHIA, stoomschip HOLLAND, MADURA, NOACH I, NIEUWE WATERWEG I, MARIA ELISE, PIETER ADOLF, BATAVIA en CATO.

Afbeelding
Datum 05 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 februari. De volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen vonden plaats: stoomschip HOLLAND naar Amsterdam à NLG 85 voor suiker, NLG 90 voor koffie, NLG 75 à 90 tabak, NLG 110 indigo; Nederlands, NIEUWE WATERWEG II, naar Rotterdam, NLG 62,50 suiker, NLG 125 arak, in de Oosthoek te laden; STAATSRAAD VAN EWIJCK naar het Kanaal voor order GBP 3.7/6, op de kust te laden; N0ACH I, naar Rotterdam NLG 60 en NLG 65 suiker, NLG 125 arak, te Samarang, Tagal en Cheribon te laden; IDA GEERTRUIDA, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, vult op met thee à NLG 70 te Batavia te laden; ANNA EN SOPHIA, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, vult op met suiker à NLG 62,50 en tabak à NLG 47,50 en NLG 50 in de Oosthoek te laden; MEDEA, naar New York, GBP 3.7.6, in de Oosthoek te laden; MARIA ELISE, naar Amsterdam NLG 65 voor suiker, NLG 120 voor arak, te Samarang en te Batavia te laden; BATAVIA, naar Australië, GBP 1.10, op de kust te laden.
Lossende en onbevrachte schepen hier en op de kust: Nederlands, MADURA, GEBROEDERS VAN DER BEEK, LAURENS COSTER, NIEUWE WATERWEG I, PIETER ADOLF en FERDINAND EN LOUIS.

Afbeelding
Datum 14 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 maart. Vrachten ondergingen gedurende de afgelopen 14 dagen weinig verandering. De hoeveelheid disponibele scheepsruimte is afgenomen, maar blijft de vraag zeer beperkt en is het moeilijk vooral naar Nederland om tot de lopende koersen lading te krijgen. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: stoomschip HOLLAND naar Amsterdam, NLG 85 voor suiker, NLG 90 voor koffie, NLG 75 à 90 voor tabak, NLG 110 voor indigo; NIEUWE WATERWEG II naar Rotterdam, NLG 62,50 voor suiker, NLG 125 voor arak, in de Oosthoek te laden; STAATSRAAD VAN EWIJCK, Kanaal voor orders, GBP 3.7.6, op de kust te laden; NOACH I, naar Rotterdam, NLG 60 en NLG 65 voor suiker, NLG 125 voor arak, te Samarang, Tagal en Cheribon te laden; ANNA EN SOPHIA, naar Amsterdam, gedeeltelijk bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij, vult op met suiker à NLG 62,50 en tabak à NLG 47,50 en NLG 50, in de Oosthoek te laden; MEDEA naar New York, GBP 3.7/6 in de Oosthoek te laden; MARIA ELISE, naar Amsterdam NLG 65 voor suiker, NLG 120 voor arak, te Samarang en Batavia te laden: BATAVIA naar Australië GBP 1.10/-, op de kust te laden; GEBROEDERS VAN DER BEEK naar Rangoon: GBP 4 voor rijst naar het Kanaal.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: stoomschip MADURA, NIEUWE WATERWEG I. PIETER ADOLF en FERDINAND EN LOUIS.

Afbeelding
Datum 20 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam. 19 mei. Volgens bij de reder ontvangen bericht is het schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Van der Woude, van Liverpool uitgezeild, bestemd voor Java.

Afbeelding
Datum 31 augustus 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 augustus. Volgens bij de rederij ontvangen telegram is het schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Van der Woude, te Batavia aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 augustus. Vrachten. Er kwam sedert ons laatste bericht weinig verandering, maar is over het geheel de stemming minder vast. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen kunnen opgegeven worden: KOSMOPOLIET III naar Rotterdam NLG 62,50 suiker en koffie, hier en Tagal te laden; stoomschip KONING DER NEDERLANDEN naar het Nieuwediep NLG 75 en 80 koffie, NLG 75 rijst, NLG 85 à 90 thee, NLG 120 indigo, NLG 50 particuliere tin; INDUSTRIE naar Amsterdam NLG 62,50 suiker, in de Oosthoek te laden; GEBROEDERS VAN DER BEEK naar Rotterdam NLG 60 suiker, NGL 65 gom damar, hier en te Samarang te laden.
In lading hier en op de kust naar Nederland de Nederlandse schepen KORTENAER, SINDORO, BESTEVAER, JOHANNA EN WILLEM, AEOLUS, MEDEA en stoomschip VOORWAARTS.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 20 september. Vrachten. Gedurende de laatste 14 dagen kwam er weinig verandering in onze markt. Handige schepen bleven goede vraag genieten en werd voor suiker naar het Kanaal GBP 3.5/- voor vaartuigen van ongeveer 400 ton betaald. Naar Nederland bleven de koersen onveranderd, zowel wat Gouvernementskoffie als suiker betreft. Naar Amerika hadden twee afdoeningen tot geheime koersen plaats. Naar Australië bestaat goede vraag tot GBP 1.10/-. De laatste afdoeningen zijn: de Nederlandse BATAVIA à NLG 75 voor 7.500 pic. koffie uit de Oosthoek naar Amsterdam; de Nederlandse JAVA PACKET à NLG 75 voor 7.500 pic. koffie, NLG 60 suiker, NLG 55 tabak naar Amsterdam; de Nederlandse JOHANNA MARIA, à NLG 75 voor 7.500 pic. koffie, NLG 60 suiker, naar Amsterdam; het Nederlandse stoomschip JAVA à NLG 45 particulier tin, NLG 65 suiker, NLG 75 koffie en tabak naar Nieuwe Diep; de Nederlandse GESIENA MARIA, vracht geheim, te laden van Cheribon en Batavia naar Amsterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LOURENS COSTER, JONGE JAN, PRINSES AMALIA, ALBLASSERDAM, WESTERSCHELDE, ADMIRAAL DE RUYTER, ZES GEZUSTERS, SLAMAT, CORNELIA, ARY SCHEFFER, MR. JACOB VAN LENNEP en GEBROEDERS VAN DER BEEK.

Afbeelding
Datum 08 november 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 oktober. Vrachten. Sedert het laatste bericht bleef de markt stationair. Lading voor Holland blijft zeer schaars aangeboden en voor suiker hoogstens NLG 57½ te bedingen. De koersen voor factorij koffie veranderen niet. Naar het Kanaal bleven handige scheepjes in goede vraag, doch verschilden de koersen van GBP 3.2/6 tot GBP 3. Naar Amerika werd GBP 3 betaald. Naar Melbourne had een afdoening plaats tot GBP 1.11/6. Voor de Perzische Golf werd een scheepje van 10.000 picols opgenomen tot NLG 2¾, per picol en blijft dit cijfer voor een gelijke hoeveelheid geboden, voor de heen- en terugreis. Stoomboten moesten lagere cijfers aannemen, tengevolge van de vele ladende en de vele in China tot lagere koersen bevrachte stoomschepen. De laatste afdoeningen zijn: Naar Holland, de Nederlandse GEBROEDERS VAN DER BEEK, NLG 75, 250 last koffie, NLG 57½ suiker naar Vlissingen; de Nederlandse ADMIRAAL DE RUYTER, NLG 75, 260 last koffie, NLG 60 suiker uit de Oosthoek naar Amsterdam; de Nederlandse VRACHTZOEKER, NLG 100 koffie van Menado naar Rotterdam (te Macassar opgenomen); stoomschip MADURA, NLG 100 à NLG 85 koffie, NLG 90 rijst, NLG 100 specerijen naar Amsterdam; de Nederlandse LIBERAAL, NLG 75, 260 last koffie, NLG 57,50 suiker van Samarang naar Rotterdam; de Nederlandse WESTERSCHELDE, NLG 75 dito uit de Oosthoek naar Rotterdam; ALBLASSERDAM, NLG 75 dito dito; JONGE CORNELIS, NLG 75 dito dito; WATERLOO, NLG 75 dito dito Amsterdam; MARIA EN ELIZABETH, NLG 75 dito, NLG 57,50 suiker uit de Oosthoek naar Rotterdam.
Onbevrachte schepen op Java: De Nederlandse LOURENS COSTER, JONGE JAN, PRINSES AMALIA, ZES GEZUSTERS, SLAMAT, CORNELIA, ARY SCHEFFER, MR. JACOB VAN LENNEP, MARY, OTTOLINA, KOSMOPOLIET III en TROMP.

Afbeelding
Datum 25 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Uit de hand te koop:
- 26 Aandelen drijvend droogdok, elk groot NLG 1.000,-, volgefourneerd.
- 18 Aandelen Stoomsleeplichterdienst, ieder groot NLG 1.000,-, volgefourneerd.
- 2/10 Aandelen in het fregatschip WESTERSCHELDE, in ballast naar Java.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip SUSANNA JOHANNA op reis naar Soerabaya via Londen.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip ERASMUS, liggende te Marseille.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip INDIA op reis naar Java met steenkolen.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip GEBROEDERS VAN DER BEEK met kolen naar Java.
- 2/20 en 1/30 Aandelen in het fregatschip PHILIPS VAN MARNIX doende een tussenreis op Java.
- 2/20 Aandelen in het fregatschip ’S-GRAVENHAGE liggende op Java.
- 1/10 Aandeel in het fregatschip UTRECHT op reis naar Java met kolen.
- 1/20, 1/40 en 1/60 Aandelen in het fregatschip MINISTER FRANSEN VAN DE PUTTE liggende op Java.
Alles onder directie en boekhouderschap van de heren Van Zeylen & Decker te Rotterdam.
Te bevragen ten Kantore van de Notarissen Van der Hoop & De Kuyper, te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 19 december 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 december. Volgens bij de rederij ontvangen telegram van North-Shields, is het schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Van der Woude, heden (18 december) naar Soerabaija vertrokken.

Afbeelding
Datum 30 december 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 december. Volgens bij de Rederij ontvangen telegram ligt het schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Van der Woude, van Newcastle naar Java, sedert 24 dezer wegens storm en tegenwind onder Noord Voorland geankerd. Alles wel.

Afbeelding
Datum 19 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 april. Vrachten. De aankomst van verscheidene, meest met petroleum in Amerika beladen, schepen heeft de beschikbare ruimte aanmerkelijk doen toenemen en is bij gebrek aan te vervoeren product de stemming voor vrachten niet verbeterd. Het aantal schepen lossende en zonder emplooi telt 22.355 tons, terwijl 12 schepen, tezamen metende 14.002 tons, kustreizen doen, en zich ook tegen het afscheep-seizoen ter bevrachting zullen aanbieden. De afsluitingen waren luttel en bestonden voor Nederlandse schepen uit GEBROEDERS VAN DER BEEK naar Nederland arak tot NLG 60, en lichte goederen ter opvulling tot verschillende vrachtcijfers; AMPHITRITE naar Nederland NLG 22,50 koffie, NLG 17,50 suiker, NLG 30 huiden, NLG 40 kapok. Beide schepen waren sedert ettelijke maanden ladende en namen aldus successievelijk goederen aan. Stoomschip PRINS HENDRIK naar Nederland koffie tot NLG 65, tabak tot NLG 60, indigo tot NLG 100, thee tot NLG 70; CORNELIS SMIT naar Nederland Factorij-koffie voor NLG 25 en tin tot ¼ van dit vrachtcijfer, hier en te Samarang te laden.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, ALCMARIA VICTRIX, JAN VAN HAAFTEN, JOHANNA EN MARGARETHA, BATOE BASSIE en KINDERDIJK.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 25 juni. Het Nederlands schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Van der Woude, van Soerabaija naar Rotterdam, alhier aangekomen, heeft 5 mei op 26° ZB 53° OL een orkaan gehad, waarbij de grote en voor boven en onder marszeilen, fok en voortstengestagzeil verloren ging. Het schip maakte, ten anker liggende, 2 duim water per uur, het koper onder de fokkerust aan stuurboord was gerimpeld. Er was order gegeven om zoveel van de lading te lossen tot men een onderzoek kon instellen bij de pompzode en of men het lek kon vinden. Het schip is voorzien van een Donkey machine om te pompen en beschouwde de kapitein het niet noodzakelijk om de lading te lossen, nam echter nog enige voorraad steenkolen en zette 1 juli de reis voort.

Afbeelding
Datum 14 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz., B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen, als lasthebbenden van hunne meesters, op dinsdag 2 maart 1880, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven no. 29, publiek veilen het Nederlands gekoperd en kopervast fregatschip GEBROEDERS VAN DER BEEK, laatst gevoerd door kapt. H. van der Woude, volgens meetbrief lang 50,16 meter, wijd 9,21 meter, hol 6,04 meter, groot 1.240 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere inventaris; zoals het is liggende in de Noorderhaven te Rotterdam.
Nadere informatiën bij bovengemelde makelaars.

Afbeelding
Datum 04 maart 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Verkoping van schepen in de zaal aan de Scheepmakershaven te Rotterdam: het fregatschip GEBROEDERS VAN DER BEEK: NLG. 28.000. Koper de heer Geb. van der Beek.

Afbeelding
Datum 27 december 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 december. Volgens particulier telegrafisch bericht is het Nederlandse schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Van der Woude, 17 december goed en wel te Batavia aangekomen.

Afbeelding
Datum 25 januari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 december 1880. Vrachten. Er is geen verandering te melden in de noteringen sinds de uitgifte van het vorige bericht, doch is de positie en in verband daarmede de stemming in het algemeen eerder vaster geworden. Het aantal arrivementen was weer gering, terwijl de gesloten charters een tamelijk groot aantal schepen uit de markt namen. Naar Nederland engageerde de Factory ruimte voor enige restanten koffie en suiker tot NLG 50 en zullen hierop aangelegde schepen grotendeels in de Oosthoek met licht goed opvullen. Naar het Kanaal bestond weer vraag voor matig grote schepen, waarvoor GBP 3 bedongen kon worden. Grotere schepen genieten minder attentie en zouden zich vooralsnog met evenredig lagere cijfers tevreden moeten stellen. In de Oosthoek zijn de vrachten echter gedrukt, wegens de tamelijk grote vloot aldaar en het ongenegen zijn om in de moesson Westwaarts te verzeilen. Voor Amerika waren eveneens enige vrachten in de markt; de daarvoor bedongen koersen zijn wel iets lager dan die naar het Kanaal, doch aangezien de opgenomen schepen in Amerika thuis behoren en betere uitvrachten van daar te bekomen zijn, verdiende die bestemming voor hen de voorkeur. Vermoedelijk zal de tegen het einde van deze maand plaats hebbende Padang veiling nieuwe vraag in die richting doen ontstaan. Voor Australië werden enige schepen opgenomen tot GBP 1.5/- en GBP 1.10/- naar mate van hun bestemming Sydney of Melbourne, en blijven passende schepen tot die koersen te plaatsen. Kustvrachten zonder bekend geworden afdoeningen. Stoomschepen zonder arrivementen van vreemde boten met bestemming het Kanaal of de Middellandse Zee. Voor Marseille zou een boot te plaatsen zijn, terwijl van uit naburige havens eveneens stoomschepen gevraagd worden. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA, NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, NLG 100 specerijen, naar Amsterdam; JAN VAN HAAFTEN ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie en suiker, te laden Noordkust en Oosthoek nar Schiedam (met vernietiging van het charter à GBP 2.12/6 naar het Kanaal); MARIE ligt aan, NLG 50 gouvernements koffie, NLG 70 kapok, NLG 60 huiden, te laden in de Oosthoek naar Rotterdam; HENRIETTE ADRIANA ligt aan NLG 50, 20.000 picols suiker te laden te Samarang naar Rotterdam; OCEAAN, GBP 2.15/-, SLAMAT, GBP 2.12/6 en GEBROEDERS SMIT, GBP 2.10/-, voor suiker uit de Oosthoek; MEDEA, GBP 2.15/- dito uit de Westhoek; LUCTOR en EMERGO, GBP 3 voor suiker van Samarang en Djoana, alle naar het Kanaal, ASIA, GBP 1.5/- suiker naar Sydney.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: YHOEK, GEBROEDERS VAN DER BEEK en STER DER HOOP.

Afbeelding
Datum 02 februari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 december. De vrachten blijven hier vast, maar zijn lager in de Oosthoek, aangezien de thans daar liggende schepen uit hoofde van de W. moesson bezwaarlijk naar de Westelijke havens kunnen verzeilen om lading in te nemen, Het Nederlandse schip STER DE HOOP werd afgesloten voor suiker GBP 2.12/6 naar het Kanaal voor orders.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJHOEK, GEBROEDERS VAN DER BEEK en MINA.

Afbeelding
Datum 08 februari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 6 januari. Vrachten. De toestand van de markt in het afgelopen jaar was, vergeleken met die van 1879, minder gunstig; de koersen daalden wel niet tot het peil, waargenomen in 1879, maar de vastheid, waardoor de laatste maanden van dat jaar zich kenmerkten, werd in het laatste tijdvak niet bespeurd, zelf niet in de volle afscheeptijd. De gedurende het gehele jaar reeds geringe onbevrachte vloot scheen somtijds nog te groot te zijn voor de behoefte, want de minder gunstige berichten omtrent suiker uit Europa, verhinderden ook weer in 1880 een flinke afscheep; de doorlopend goede vraag, die in de naburige havens, Brits Indië, China, Manilla en Californië bestond- waardoor tot een verzeiling van daar naar hier niet hoefde te worden overgegaan, heeft dan ook veel bijgedragen om de koersen alhier staande te houden. Evenals in 1879 begon in het laatste jaar de grote afscheep van suiker met zeilschepen pas in oktober, november; de verzending in de eerste maanden van het nieuwe seizoen geschiedde grotendeels met stoomschepen. Naar Nederland bleven de koersen vast; voor gouvernements koffie, waarvan de oogst dit jaar zeer gering is, werd voor partijen van 22.000 picols, hoogstens NLG 50 van de Noordkust bedongen. Gedurende de laatste maanden was echter voor kleinere hoeveelheden niet boven NLG 45 verkrijgbaar; van de Zuidkust werd NLG 55 en 50 naar gelang de grootte van de schepen besteed. Particuliere lading bleef zeer schaars, vooral suiker. Licht goed, waaronder voornamelijk tabak, kwam in de laatste maanden ruimer in de markt. Suiker bedong NLG 45 à 55; tabak NLG 25 à 35; huiden NLG 47 ½ à 60; arak NLG 80 à 90; kapok NLG 70; Rijst NLG 42 ½ à 45. De Factory hield in het laatste jaar geen inschrijving. Hoewel de aanwezige en nog verwachte Nederlandse vloot betrekkelijk gering is, zijn de vooruitzichten voor een belading naar Nederland niet gunstig; de geringe gouvernements koffieoogst is nagenoeg verscheept, en andere lading, zowel zware als lichte is schaars. De cijfers die op het einde van 1879 naar het Kanaal voor orders betaald werden, daalden spoedig en in maart was er niet meer dan GBP 2.2/6 à GBP 2.5/- te bedingen. Een afdoening in januari tot een 10/- à 12/6 lagere koers dan de laatste transactie, heeft het hare hiertoe bijgedragen. In juli werd voor suiker uit de nieuwe oogst GBP 2.5/- aangelegd; deze koers werd langzaam verhoogd tot GBP 2.10/-, om eerst in november tot GBP 2.15/- en in de laatste maand tot GBP 2.17/6 à 3 te rijzen. Hoger dan dit laatste cijfer is momenteel nog niet bedongen. Voor Amerika bestond het hele jaar tamelijk vraag, vooral voor koffie van Padang, waarvoor successievelijk GBP 2.10/-, 2.5/-, 2.7/6 à 2.10/- bedongen werd. Suiker werd in het begin van het jaar tot GBP 2.7/6 tot GBP 2.15/- à 2.17/6 afgescheept, naar gelang van capaciteit en laadplaatsen. Ruimte naar Australië was het gehele jaar te plaatsen; koersen bleven echter laag en werd voor Sydney GBP 1.5/- , voor Melbourne GBP 1.3/9 à 1.10/- besteed. Naar China had voor suiker weer een afdoening plaats tot GBP 1.2/6. De uitvoer van andere artikelen geschiedde grotendeels met schepen in China voor de reis naar Java en terug bevracht. Voor Californie werd weer niets opgenomen. Voor de Perzische Golf werd weer enige ruimte geplaatst. Voor de reis daarheen werd voor suiker NLG 1,55 per picol besteed, terwijl voor heen en terug ongeveer NLG 1,75 per picol werd aangenomen. Kustvrachten. Voor rijst van Saigon en Bangkok bestond goede vraag, doch de benodigde ruimte werd grotendeels op die plaatsen opgenomen. In het begin van het jaar accepteerden enige schepen zout naar de Noordkust tot NLG 11 per koyang. Stoomschepen. Koersen bleven gedurende het hele jaar vrijwel stationair op NLG 85 à 90 voor koffie; NLG 75 voor rijst; NLG 80 voor thee. Behalve door de boten van de geregelde lijnen werd Java het laatste jaar bezocht door enige vreemde stoomschepen, die ingehuurd waren voor het vervoeren van suiker, voornamelijk naar de Middellandse zeehavens. Door de geregelde lijnen werd 90 tot 10 francs per ton bedongen voor Marseille, een afdoening geschiedde tot 82 ½ francs. Door de verzending van suiker hadden de geregelde lijnen minder moeite in het afscheepseizoen volle ladingen te bekomen; in de overige maanden moesten de boten van die lijnen nu en dan met wanruimte vertrekken. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: PRINSES MARIE, NLG 90 koffie, NLG 75 tabak, NLG 100 huiden, NLG 80 thee, naar Amsterdam, GEBROEDERS SMIT, GBP 2.10/- suiker naar Amerika (abusievelijk vermeld naar het Kanaal).
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: IJHOEK, GEBROEDERS VAN DER BEEK en MINA.

Afbeelding
Datum 18 februari 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 januari. Vrachten. De stemming blijft hier vast bij een gering aantal disponibele en passende schepen, kunnende de zich in de Oosthoek bevindende schepen als gevolg van de thans met hevigheid heersende West moesson, de meer westelijk gelegen havens bezwaarlijk bereiken om daar lading in te nemen. Nederlandse schepen: GEBROEDERS VAN DER BEEK, NLG 50 voor suiker van Joana, en neemt verder licht goed, naar Rotterdam; MINA NLG 55 voor 6.000 picols suiker van Samarang, en ligt verder in lading naar Rotterdam.
Lossend en onbevracht Nederlandse schip: IJHOEK.

Afbeelding
Datum 25 april 1881
Krant JB - Javabode

Uit Anjer seint men hedenmorgen:
Nederlandse bark GEBROEDERS VAN DER BEEK gedreven en geankerd noordhoek Dwars-in-den-Weg nabij de reven (opm: riffen). Hulp is gevraagd te Merak door een hopper. Nadere tijdingen zullen gezonden worden.

Afbeelding
Datum 26 april 1881
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Anjer, 25 april. Het schip GEBROEDERS VAN DER BEEK is door een hopper weer naar het midden van het vaarwater gesleept, zoals van hieruit zichtbaar is.

Afbeelding
Datum 28 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 24 april. Uit Anjer seint men heden dat de Nederlandse bark GEBROEDERS VAN DER BEEK, geankerd ligt bij de noordhoek van Dwars in de Weg, nabij de reven (opm: riffen). Hulp is gevraagd te Marak door een hopper.

Afbeelding
Datum 28 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Anjer, 25 april. Het schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, is door een hopper weer naar midden van het vaarwater gesleept.

Afbeelding
Datum 04 september 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 september. Volgens ontvangen bericht is het fregatschip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Van der Woude, van Java naar Rotterdam, gisteren te Dungeness ten anker gekomen wegens Noordooster storm. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 18 juli 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 juli. Volgens particulier telegram is het fregatschip GEBROEDERS VAN DER BEEK, kapt. Van der Woude, van hier naar Samarang 14 juli Anjer gepasseerd.

Afbeelding
Datum 15 september 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 5 augustus. Vrachten. Op de plaats is niets afgedaan. Afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINSES AMALIA NLG 90 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 110 voor huiden, NLG 120 voor indigo, NLG 40 voor tin ( per last), naar Amsterdam, stoomschip ZUID- HOLLAND koffie tot NLG 80 van de Noord- en NLG 90 van de Zuidkust, suiker tot NLG 80 en huiden NLG 110 ( per last), naar Rotterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KOSMOPOLIET III, OCEAAN, NOACH I, CORNELIS SMIT, SALATIGA, GEBROEDERS SMIT, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MERAPI, OTTOLINA, MARY, MAASNYMPH, MAIBIT, NOACH V, AMSTERDAM, NOACH VI, GEBROEDERS VAN DER BEEK, DELIANE, KANAGAWA.

Afbeelding
Datum 28 september 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 augustus. Vrachten. Op de plaats is weinig afgedaan geworden. De 23e zal de Factorij der Nederlandsche Handelsmaatschappij een inschrijving houden van scheepsruimte voor de overvoer naar Nederland van 110.000 picols gouvernements koffie en tin. Oorlogsmolest op schepen en goederen via Suezkanaal wordt tegen ½ procent verbetering in de premie in polissen van de Vereeeniging van assuradeuren opgenomen. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip INSULINDE naar Amsterdam, NLG 80 voor suiker, NLG 90 voor koffie, NLG 85 voor tabak, NLG 110 voor huiden, NLG 120 voor indigo, NLG 40 voor tin (per last); stoomschip UTRECHT naar Rotterdam, koffie tot 85 van de Noord- en NLG 90 van de Zuidkust, suiker tot NLG 85, huiden tot NLG 110, indigo tot NLG 120 per last; TRIËST naar Amsterdam, NLG 65 voor een volle lading koffie van Batavia.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OCEAAN, NOACH I, KOSMOPLIET III, CORNELIS SMIT, GEBROEDERS SMIT, SALATIGA, MINA, CORNELIA, JAN VAN HAAFTEN, MARY, OTTOLINA, MERAPI, MAASNYMPH, MAIBIT, NOACH V. AMSTERDAM, GEBROEDERS VAN DER BEEK, NOACH VI, DELIANE, KANAGAWA,
A.H VAN TIENHOVEN SR, THORBECKE, SMEROE, DORDRECHT II, JUPITER en WILLEM.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 26 augustus. Vrachten. De stilte die tot dusver het kenmerk is geweest van de stemming van onze vrachtenmarkt, werd in de laatste dagen afgebroken, doordat verschillende afdoeningen tot stand kwamen, doch wel verre van plaats te maken voor een gezonde vraag, is in de positie niets veranderd en blijft de toestand even ongunstig als tijdens uitgifte van het vorige bericht. Het seizoen kan intussen nu als geopend beschouwd worden, en wel wat Nederland betreft, door de inschrijving de 15e dezer door de Factorij tegen de 23e dezer aangekondigd en waarvan de afloop is als volgt.
voor maximum 15.000 picols:
Amst. Rott. Dordr. Middelb Schied
KOSMOPOLIET III NLG 61,85 61,80 61,80 61,80 61,50
OCEAAN NLG 62,49 - - - -
NOACH I NLG - 62,49 - - -
CORNELIS SMIT NLG 62,50 60,00 60,00 62,50 60,00
SALATIGA NLG - 58,25 58,25 - 58,25
GEBROEDERS SMIT NLG 60,00 62,50 62,50 60,00 60,00
MINA NLG 62,50 60,00 60,00 60,00 60,00
CORNELIA NLG 60,00 62,50 62,50 60,00 62,50
JAN VAN HAAFTEN NLG 67,49 - - - -
MERAPI NLG 61,80 - - - -
MARY NLG - 54,95 - - -
MAASNYMPH NLG - 69,75 - - -
MAIBIT NLG 69,75 - - - -
NOACH V NLG - 69.99 - - -
AMSTERDAM NLG 70,00 72,50 72,,50 72,50 72,50
NOACH VI NLG 80,00 79,50 80,00 80,00 80,00
GEBROEDERS VAN DER BEEK NLG 57,50 57,50 57,50 57,50 57,50
THORBECKE NLG 61,80 62,80 63,80 - 64,80 WILLEM NLG 64,75
OTTOLINA en KANAGAWA schreven in voor geheel schip en kwamen derhalve niet in aanmerking.
Over het algemeen was de zienswijze omtrent een naar omstandigheden billijk cijfer vrijwel dezelfde; slechts enkele schepen hadden tot nogal afwijkende koersen of voor gehele ladingen ingeschreven. De limite der Factorij, die na afloop der inschrijving bekend werd gemaakt, bleek geweest te zijn NLG 57,50 waartoe alleen had ingeschreven GEBROEDERS VAN DER BEEK, die opgenomen werd, evenals de MARY, het enige schip dat beneden de limite en wel tot NLG 54,95 ingeschreven had. Onmiddellijk na de afloop verklaarde de Factorij tot laatstgenoemd cijfer in de markt te zijn en accepteerden toen nog de CORNELIS SMIT, de KOSMOPOLIET III, NOACH I, de OCEAAN, de JAN VAN HAAFTEN en de MERAPI en na opname door de Factorij verkreeg de KOSMOPOLIET III van particulieren circa 3.000 picols koffie tot NLG 60. Weinige dagen voor de inschrijving had het Nederlands schip TRIËST, 208 tons, voor een volledige lading particuliere koffie afgesloten tot NLG 65, Batavia naar Amsterdam. Bijlading blijft uiterst schaars, en al mag verwacht worden dat dit naarmate wij later in het seizoen komen gaandeweg zal verbeteren, de grote hoeveelheden die benodigd zullen zijn om de nu aangelegde schepen op te vullen laten weinig hoop op redelijke cijfers. De gouvernements koffieoogst wordt thans geschat op 881.400 picols, waarvan sub 30 juni 87.661 picols, naar de afscheepplaatsen waren afgevoerd. Naar het Kanaal werd het seizoen geopend door de PALLAS, 597 ton, ijzer, hoogste klasse, die de markt met zijn charter tot GBP 2.5/- van de Zuidkust, Cadix voor orders naar het Verenigd Koninkrijk of continent tussen Bordeaux en Hamburg en opties Oost- en Middellandse Zee tot 3/6 extra, zeer zeker geen goed heeft gedaan. Van vraag in deze richting is hoegenaamd geen sprake; slechts door de schepen vast in handen te geven zou men misschien tot zaken kunnen komen, maar zelfs dan zou men met zeer lage cijfers genoegen moeten nemen. De positie is zo, dat op dit ogenblik zelf noteringen slechts bij benadering te geven zijn, want de eerste afdoening van de Noordkust kan even goed tot stand komen tot GBP 1.15/- als tot GBP 2. Eigenlijk heeft laatstgenoemd cijfer maar weinig kans, want hoewel het door werkelijk onbevrachte schepen geweigerd moet zijn, wordt toch verzekerd dat de disponenten van een anders passend scheepje dat in Europa op speculatie was bevracht, het tevergeefs tot die vracht hebben aangeboden. Natuurlijk mag verwacht worden dat in deze abnormale toestand verandering zal komen, doch wanneer dat plaats zal hebben is moeilijk vooruit te zeggen, omdat dat voor een groot gedeelte af zal hangen van vraag naar scheepsruimte in naburige havens. Naar Amerika werd afgesloten naar New York voor koffie van Batavia en Padang tot GBP 2.12/6. Suiker is niet aan de markt. Naar Australië kwamen twee afdoeningen tot stand. Vrachten in die richting zijn bij de moeilijkheid om ander emplooi te bekomen zeer gezocht. Kustreizen zonder afdoeningen.
De laatst gesloten bevrachtingen voor Nederlandse schepen zijn: stoomschip KONINGIN EMMA NLG 90 koffie NLG 80 suiker, NLG 110 huiden, NLG 120 indigo, naar Amsterdam; MARY NLG 54,95 voor 15/m picols koffie naar Rotterdam; GEBROEDERS VAN DER BEEK NLG 57,50 idem naar Dordrecht; OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN en MERAPI elk NLG 54,95 voor idem naar Amsterdam; NOACH I en CORNELIS SMIT elk NLG 54,95 voor idem naar Rotterdam; KOSMOPOLIET III NLG 54,95 voor idem naar Schiedam, en accepteerde verdere 3.000 picols koffie van particulieren tot NLG 60, te Batavia te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, SALATIGA, MINA, CORNELIA, OTTOLINA, MAASNYMPH, MAIBIT, NOACH V, AMSTERDAM, NOACH VI, DELIANE, KANAGAWA, A.H.VAN TIENHOVEN SR, THORBECKE, SMEROE, DORDRECHT II, JUPITER, WILLEM, LICHTSTRAAL, stoomschip CONRAD, stoomschip NOORD-HOLLAND.

Afbeelding
Datum 12 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 2 oktober. Vrachten. De stemming blijft flauw, daar zowel door stoom- als zeilschepen ruimschoots in de behoefte voorzien wordt. De door de Factory gedeeltelijk beladen schepen hebben grote moeite hun lading te completeren. Afgesloten werden voor Nederlandse schepen: JUPITER en DORDRECHT II elk NLG 55 voor een volle lading koffie naar Amsterdam, MARY vult op met tabak tot NLG 30 en suiker voor reders rekening naar Rotterdam. De volgende Nederlandse schepen, slechts voor een gedeelte van hun ruimte met gouverments producten beladen wordende, zoeken nog bijlading: GEBROEDERS VAN DER BEEK, KOSMOPOLIET III, JAN VAN HAAFTEN, SALATIGA, CORNELIA, GEBROEDERS SMIT, MAASNYMPH, MAIBIT, OTTOLINA, NOACH V, NOACH VI, AMSTERDAM, THORBECKTE, SMEROE, DELIANE en KANAGAWA.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: A.H. VAN TIENHOVEN SR, LICHTSTRAAL, BESTEVAER, NOACH II, MR. JACOB VAN LENNEP, KINDERDIJK, AUGUSTE, BURGEMEESTER SCHORER, NEERLANDS VLAG, JOHANNA EN MARGARETHA, THORBECKE III, AMSTEL, GRAAFSTROOM en KERSBERGEN.

Afbeelding
Datum 21 juni 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Verkochte schepen. Het Nederlandse fregatschip GEBROEDERS VAN DER BEEK, groot 1.240 ton, gebouwd in 1862, is uit de hand aan een Noors huis verkocht.

Afbeelding
Datum 22 juni 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 20 juni. Het Nederlandse fregatschip GEBROEDERS VAN DER BEEK, groot 1.240 ton, gebouwd in 1862, is uit de hand aan een Noors huis verkocht.

Afbeelding
Datum 27 juni 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 25 juni. Het Nederlandse schip GEBROEDERS VAN DER BEEK, onlangs door de makelaar A. Vinke aan een huis in Tonsberg verkocht, is thans genaamd TELLUS en zal gevoerd worden door kapt. Thorbjörnsen.

Afbeelding