Familiegegevens en opleiding
GenliasL
Jan Pieter de Vries was getrouwd met Zwaantje Pieters Schaveling. Tijdens het huwelijk van hun zoon Jan(zie hierna) werd als beroep van beiden opgegeven schipper resp. “schippersche”
Een “Uittreksel uit het Register der Akten van Geborenen” van de Gemeente Sappemeer vermeldt het volgende:
“No. 109 Den twaalfden November duizend achthonderd achtenzestig is in het register van Geborenen ingeschreven afschrift eener akte van geboorte, waarvan het uittreksel luidt als volgt:
Heden den negenden November des jaars 1800 zesenzestig compareerde voor mij Jan Jacob Mignot Lieste, Consul der Nederlanden, residerende te Buenos Aires, de heer Jan Pieter de Vries gezagvoerder van het alhier ter reede liggend Nederlandsch schoonerschip Gepbiena Helena, dewelke Comparant heeft verklaard, dat den morgen van denzelfden dag ten een ure zijne wettige huisvrouw Zwaantje Pieters Scheveling bevallen is van een kind van het mannelijk geslacht, aan hetwelk hij de naam geeft van Jan.
Voor eensluidend Uittreksel Afgegeven den 20 Januari 1904 door mij Ambtenaar der Burgerlijke Stand der gemeente Sappemeer”.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.P. de Vries als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1869 van de 2/msch “Gepbiena Helena”, gebouwd in 1858 te Hoogezand, 176 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip voer in in 1870 voor J.Berg Jz te Sappemeer en herdoopt in “Rehoboth”.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt O.J.de Grooth als gezagvoerder gedurende:
* 1875 van de 2/msch. “Aastroom”, gebouwd in 1833, bouwlocatie niet vermeld, 145 ton o.m., varend voor W.F.Zuiderveen te Pekela. Bij Thisted gestrand en wrak;
* 1877 t/m 1880 van de sch.brik “Elisa”, ex Rehoboth, ex Gepbiena Helena, gebouwd in 1858 te Sappemeer, 176 ton o.m., varend voor B.J.Scherpbier te Pekela. Het schip werd in 1880 op de Noordzee in zinkende staat verlaten.
Overige bijzonderheden
Mulder085 vermeldt:
“12.10.1880 De bemanning van de schoener ‘Elise’, kapt O.J.de Grooth, is in Shields aan land gebracht door het schip “Ocean Mail’ onder kapt Olsen. De ‘Elise’ was in ballast onderweg van Harlingen naar Riga en werd in zinkende staat verlaten. De bemanning werd op 9 oktober op 56.30’bij de Engelse kust opgepikt.”
Informatie G.J.Mulder per e-mail dd 25 januari 2004 (afkomstig van scheepshistoricus Luc Heijboer):
“De AASTROOM is de voormalige Belgische schoener JOSEPH. Dit schip is in 1813 gebouwd te Ostende voor N.J.de Cock & Freres te Gent (Dit bedrijf had alleen zijn Oost Indie vaarders onder Nederlandse vlag gebracht na de Belgische revolutie en geregistreerd te Rotterdam). In 1864 is het schip verkocht aan Strubbe-Bay & Co te Brugge om vervolgens in 1869 verkocht te worden aan W.F.Zuiderveen te Pekela (volgens de Belgische krant Le Precurseur d’Anvers). In 1872 is het schip eigendom van U Zuiderveen, eveneens te Pekela. Op 15 october 1875 is de AASTROOM gestrand ter hoogte van Thisted op reis van Harlingen naar Sundsvall in ballast. De bemanning is met lijnen gered (bron NRC).