Inloggen
SICCO - ID 15218


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-05-06 / 1869-06-04 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1857-00-00
Delivery Date: 1857-05-04
Technical Data

Net Tonnage: 83.00 lasts
Net Tonnage 2: 158.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 26.24 Meters Registered
Beam: 4.61 Meters Registered
Depth: 2.93 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-05-06
Register nr: 18570419
Scheepsnaam: SICCO
Type: Schooner
Lasten: 83
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Potjer, J.H.
Kapitein op moment van verzoek: Potjer, J.H.
Opmerkingen: 1e Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-05-04 SICCO
Manager: Jan Harms Potjer, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Harms Potjer, Sappemeer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Sappemeer / Netherlands

Date/Name Ship 1866-02-14 ADRIANUS
Manager: Jan Spijkman, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Spijkman, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NBKR

Ship Events Data

1867-03-15: 09 april 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse
Rotterdam, 8 april. Volgens het rapport van Robert Hicks, gezagvoerder van de loodskotter PRESTO, en van de roeiboot PERSEVERANCE, toebehorende aan hem en acht anderen, blijkt dat hij de 15e maart uit Porth Cressa, St. Mary’ s (Scilly) met de loodskotter, met een equipage van 5 man zeilde naar het Rotterdamse schip ADRIANUS, kapt. Piebes, te Antwerpen geladen met ijzer, teer, rijst, wijn, sigaren enz. en bestemd naar Buenos-Ayres enz. Op de 15e maart, des morgens 8 ure 30 min., het weder was buiig en donker, de wind was hevig en O.t.N. werd een schip gezien ten zuidoosten van the Castle of St. Mary’s op omstreeks 15 mijlen afstand, liggende om de NO, koers zettende naar het land ; wij brachten de roeiboot PERSEVERANCE te water en zeilden met alle spoed naar het schip.
In de zeilen hadden wij drie reven gestoken en de boot liep omstreeks 5 mijlen, toen wij zagen dat het schip bijgedraaid en om de ZO lag met een rif in het marszeil ; daarop werd het zeil van de boot ingenomen, en wij roeiden een halve mijl voor de wind op het schip aan waarna wij een boot achter het schip vonden waarin een menigte klederen was ; toen wij het schip naderden, zagen wij een man op het dek, zwaaiende met zijn hoed om alle spoed te maken en bij het schip te komen ; men wierp ons uit het schip een touw toe, terwijl de equipage reeds bezig was om de tweede boot buiten boord te zetten ; ik vroeg de kapitein wat is er gaande ? Hij antwoordde dat het schip zinkende was. Ik vroeg toen welke lading het had. Hij zei gietijzer. Ik vroeg vervolgens hoeveel water in het schip was en hoeveel het maakte ; de kapitein antwoordde dat er vijf voet water in was, en het twee voet water per uur maakte en dat het direct zoude zinken. Twee man gingen daarop aan boord om het te onderzoeken, daarna naar het roer om het naar bakboord over te brengen om het schip weder voor de wind te brengen, doch hij vond dat het roer zo vast zat, dat men geen beweging in hetzelve kon verkrijgen, en de kapitein, die er bij tegenwoordig was, wilde hen niet zeggen, hoe men het roer kon los krijgen; de zee liep geweldig over het grote dek, en de beide mannen kwamen in de boot terug, welke enige schade had bekomen ; een riem had ik reeds verloren, door dat de zee zwaar rolde. De kapitein en twee man (matrozen) gingen reeds over de verschansingen om in de boot te gaan, toen ik zei dat ik beproeven zou om het schip in Scilly binnen te brengen. Daarop ging ik onmiddellijk aan boord gevolgd door drie anderen, maakte de roerketting los, waardoor het roer een weinig speling bekwam, daarna ontdekte ik het slothout van het roer en bracht het naar bakboordzijde ; de schoot van het grootzeil liet ik vallen, het marszeil vierkant brassen en de kluiver bij zetten en bracht het schip met de kop om de west-noord-west naar St. Mary’s Sound, het rif liet ik uit het marszeil steken, het bramzeil en de fok bijzetten toen het schip aldus voor de wind gebracht was, liet ik de achterpomp peilen en bevond dat er 1 voet en 7 duim water in was. Twee man van de bootslieden begonnen te pompen en een man was bij het voorluik gestationeerd, of het water in de hel (opm: lage ruimte in de voorpiek onder het volkslogies) rees. Er was 2 duim water in de kim van het schot van de kajuit en men vreesde dat de kapitein, die inmiddels in de kajuit was gegaan, iets zou doen om het water toegang te verlenen.
Daarop beval ik de kapitein om uit de kajuit op dek te komen, waarop hij met een handspaak te voorschijn kwam, zeggende : “ik ben kapitein op mijn eigen schip”. De man die vooruit was gegaan om de zeilen klaar te maken, ging in het volkslogies en vond dat een der matrozen bezig was aan de boeg om de sjorrings af te snijden en dezelve uit te duwen.
Hij werd onmiddellijk bevolen op dek te komen, deed zulks doch zei niets. De boot welke achter het schip was, geraakt op drift, welke eerst bespeurd werd, toen het reeds ½ mijl van het schip verwijderd was. De kapitein wilde het roer van mij overnemen, met het voornemen om de boot trachten terug te bekomen, waarop de bootslieden van mij riepen “geef het roer niet over”. Het schip is daarop op de rede van Sully gebracht, de pomp is gaande gehouden en het water tot op drie duim gebracht, de equipage van het schip weigerde alle hulp te verlenen en weigerde positief om enige zeilen te bergen, welke alles door de bemanning van de boot verricht werd. Toen ik aan boord kwam, scheen de kapitein enigszins dronken te zijn, en werd hij het meer en meer al naar gelang wij de haven bereikten. Bij onderzoek van de boegpoort werd bevonden dat de sjorrings alle afgesneden en de kruisklampen weg waren, terwijl de gekapte sjorrings nog in de ringbouten hingen, de merken waren zichtbaar dat men met een breekijzer en hamer aan de gang was geweest, en het is mijn opinie, dat de kapitein het doel had om het schip te doen zinken. De stuurman had gezegd dat de sjorrings der boegpoort gekapt waren op bevel van de kapitein, toen de reddingsboot zich naar het schip begaf.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Potjer als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1866 van de 2/msch “Sicco”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 158 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip voer in 1867 voor J.H.Spijkman te Rotterdam en was herdoopt in “Adrianus”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Potjer, J.H.
Overige informatie: 0

Kaptein schoener "ADRIANUS" Id 15218.

Verend voor Jan Spijkman Rotterdam

Periode !866-1867.

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Piebes, D.B.N.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

H.Goudswaard                                                1862-1866                  VLAARDINGEN

 

Bouma025 vermeldt H.Goudswaard als gezagvoerder gedurende:

*    1863 t/m 1866 van de 2/msch “Vlaardingen” ex Monnikendam, gebouwd in 1851 te Monnikendam, 106 ton o.m., varend voor H.Kikkert te Vlaardingen;

*    1866 van de brik “Twee Gebroeders” ex Cygne, gebouwd in 1845, bouwplaats niet vermeld, 139 ton o.m., geen vermelding van eigenaar, varend vanuit Maassluis;

*    1868 t/m 1869 van de 2/m sch. “Adrianus” ex Sikko, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 158 ton o.m., varend voor J.Spijkman te Rotterdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Brazilië.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Goudswaard, H.

Monsterrollen

Opgemaakt Sappemeer
Datum: 1857-05-15
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: SICCO
Schipper: Potjer, Harm
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.118.9
USB-stick 0356, 0357
BIJLBRIEF

Naam schip SICCO

plaats en datum acte Hoogezand, 7 mei 1857

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper J.H. Potjer, Sappemeer

te voeren door kapt. H.J. Potjer

grootte in tonnen 158 ton of 83 last (meetbrief Groningen no.35
van 22 april 1857)

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen lang 26,24 m., breed 4,61 m., hol 2,93 m.

kiellegging

tewaterlating 1857 nieuw van de bijl te water gebracht

plaats / datum registratie Groningen, 1 mei 1857

nummer registratie deel 10, folio 47, verso, vak 5

notaris bevestigende verklaring burgemeester Hoogezand
van 30 april 1857

prijs

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 230912

Naam SICCO
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1857
Toegang 152
Inventaris 118

Groninger Archieven Archiefnummer Hoogezand 152.96.92.1857.86
DVD LIII – 8883, 8884
CEDULE en BIJLBRIEF

Naam schip SICCO

plaats en datum acte Hoogezand, 4 mei 1857

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Ipe Annes Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

gevoerd door kapt.

eigenaar Jan H. Potjer, winkelier en koopman te Sappemeer, enig eigenaar

te voeren door kapt. H.J. Potjer, Sappemeer

grootte in tonnen 83 lasten of 158 zeetonnen (meetbrief No. 35 van 22 april 1857)

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 1857

plaats / datum registratie Groningen, 9 mei 1857

nummer registratie deel 19, folio 121, recto, vak 4

notaris Mr. Johannes Offerhaus, kantonrechter te Hoogezand

prijs

Bijzonderheden:
Schip ligt thans te Groningen.
Getoond wordt de bijlbrief met bevestigende verklaring burgemeester van Hoogezand
d.d. 30 april 1857.
Het schip is nieuw gekocht door J.H. Potjer.




researcher/datum research: ML / 040612

Naam SICCO
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1857
Toegang 152
Inventaris 96

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.604
DVD VIII – 1955, 1959
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip SICCO

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop te Rotterdam, 14 februari 1866

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Harm Jans Potjer, koopvaardijkapitein te Sappemeer, als gemachtigde van zijn vader, Jan Harms Potjer, koopman te Sappemeer, enig eigenaar van het schip, en voor zijn rekening indertijd nieuw gebouwd

gevoerd door kapt.
eigenaar/aankoper Jan Spijkman, koopman te Rotterdam
te voeren door kapt.
grootte in tonnen 158 tonnen of 83 lasten
(meetbrief Groningen 22 april 1857 no. 30)

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen lang 26,24 m., breed 4,61 m., hol 2,93 m.

kiellegging
tewaterlating gebouwd door Ipe A. Hooites, te Hoogezand
scheepsbouwmeester, volgens bijlbrief 30 april 1857 met verklaring burgemeester Hoogezand

plaats / datum registratie Rotterdam, 15 februari 1866

nummer van registratie deel 196, folio 132, verso, vak 2

notaris Andries Cornelis van Wijngaarden, notaris te Rotterdam

prijs NLG. 9.000,-

Bijzonderheden: bij het passeren van deze acte ligt het schip te Rotterdam.





researcher/datum research: ML / 090809


Naam SICCO
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1866
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Archiefnummer Hoogezand 152.96.1857.86