Inloggen
WILHELMINA MARIA - ID 15193


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1857-03-27 / 1858-11-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1857
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: England
Werfnummer:
Technical Data

Gross Tonnage: 68.00 lasts
Gross Tonnage 2: 125.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1857
Datum agenda: 1857-03-27
Register nr: 18570261
Scheepsnaam: WILHELMINA MARIA
Type: Schooner
Lasten: 68
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wibant, F.
Kapitein op moment van verzoek: Sonneveld, P.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1857-03-27 WILHELMINA MARIA
Manager: Florentinus Wibaut, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Florentinus Wibaut, Vlissingen, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Vlissingen / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren, per 30 oktober 1856, van de WILHELMINA MARIA:

Florentinus Wibaut, koopman (1/2 deel)/ Cornelis Ludovicus
Domburg, particulier (1/4 deel) / Kors Blonk, winkelier (1/4 deel)
/ allen wonende te Vlissingen.

Ship Events Data

1858-11-10: Final Fate:
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant 16 februari 1859
Rotterdam, 15 februari. Aangaande de Nederlandse schoener WILHELMINA MARIA, gevoerd geweest door kapt. J. Stasse, van Lissabon met zout naar Vlaardingen vertrokken, reeds vroeger als vermist opgegeven (opm: zie NRC 010159), wordt volgens brief van de kapitein, in dato Bahia 9 januari, het volgende gemeld: Na de 26 oktober l.l. van Lissabon vertrokken te zijn, was hij de 29e dito door een storm uit het O.Z.O. belopen, waarin het schip lekkagie bekwam, doch had hij het onder voortdurend pompen en onder dicht gereefde marszeilen nog tot de 7e november drijvende kunnen houden. Alstoen begon het hevig te stormen, de 10e werd door een stortzee de grote boot stuk en de verschansing met 9 stutten weggeslagen, het lek nam toe, het zout begon te smelten, het voordek was opgeslagen en men dacht ieder ogenblik het schip te zullen zien zinken, toen de volgende dag, op 47º N.B. en 15º40’ W.L, zij opgemerkt werden door kapt. Wallis, voerende de Engelse bark LINDA, van Liverpool naar Bahia gedestineerd, die hen overnam, menslievend verpleegde en aangezien men geen te huis varend schip ontmoette, waar zij op over konden gaan, de 25e december te Bahia aanbracht, vanwaar zij met een Nederlands schip naar Nederland hoopten terug te keren.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Sonneveld als gezagvoerder gedurende:

  • * 1858 van de 2/msch “Wilhelmina Maria”, gebouw in 1848, bouwlocatie niet vermeld, 125 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

“Van der Geer was kapitein van het Nederlandse fregatschip ‘Karel Hendricus’. Na een reis van veertien maanden naar Java en terug meerde het schip op 26 juni 1859 af in de thuishaven Rotterdam. … Na de reis diende zijn eerste stuurman P.Sonneveld een aantal klachten (tegen de Raad van Tucht) tegen Van der Geer in. … Alle klachten hadden te maken met het overmatig drankgebruik van de kapitein.”

Door dit drankgebruik waren er fysieke conflicten met bemanningsleden. “Het meest kwalijke was wel dat door zijn dronkenschap een aanvaring … was ontstaan met het schip ‘Jan van Hoorn’. Dit had zeer ernstige gevolgen kunnen hebben voor schip en lading.”. Nadere bijzonderheden over dit incident worden niet genoemd “Wel blijkt uit de beslissing dat na de aanzeiling op verzoek van de bemanning de eerste stuurman het gezag had overgenomen.”

“De Raad (van Tucht bij de koopvaardij) ontnam A. van der Geer de bevoegdheid om als schipper op een Nederlands schip te varen voor de tijd van twaalf maanden. Onbewezen achtte de Raad het onderdeel van de klacht waarin stuurman Sonneveld stelde dat de kapitein aan schepeling F. ten Pierik had opgedragen een brief te schrijven aan de heer Varkevisser (van de firma P.Varkevisser & Zonen) in Rotterdam, waarin eerste stuurman Sonneveld werd beschuldigd van vergiftiging, bedreiging de kapitein te vermoorden en van brandstichting aan boord vande ‘Karel Hendrikus’  “   104.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Sonneveld, P.

Familiegegevens en opleiding

Jan Stasse werd geboren te Werkendam ca. 1818 als zoon van Poulus Stasse en Adriana van der Wiel

Hij was getrouwd op 16 juli 1845 te Vlissingen met Eiltje Adriana Baan, geboren ca 1818 te Rotterdam als dochter van schipper IJsbrnd Baan en Cornelia Magtelda Koelewijn. Bij de geboorte van hun dochter Cornelia Mathilda ca. 1847 woonde het gezin Stasse-Baan in Oosterhout. Bij de geboorte van zoon Poulus in 1849 woonde het gezin Stasse-Baan in Vlissingen Eiltje overleed op 12 april 1854 te Vlissingen, 36 jaar.

Jan hertrouwde op 11 april 1855 te Vlissingen als koopvaardijkapitein met Adriana Domisse, geboren ca. 1817 te Vlissingen als dochter van de timmerman Jan Domisse en Neeltje Verschoore. Zij overleed te Vlissingen op 26 november 1901, 85 jaar

Jan overleed op 08 april 1901 te Vlissingen, 82 jaar. Er is een Successiememorie te Middelburg, nr. 7/1107, inventarisnummer 855, filmcassettenummer 146.

Volgens de huwelijksakte in 1877 van dochter Cornelia Mathilda was Jan kapitein op een stoomboot

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Stasse wonend te Vlissingen was met vlagnummer 101 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 30 september 1858 t/m zijn overlijden op 08 april 1901. Hij was bij de inschrijving gezagvoerder van de schoener “Wilhelmina Maria” onder directie van K.Wibaut te Vlissingen.064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 24 februari 1859 en van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 15 maart 1859 staat vermeld een: “Brief van de Nederlandschen Consul te Bahia , berigtende dat de Equipagie van het Nederl. schip Wilhelmina Maria op den 11e November j.l. verongelukt, door de bemanning van het Engelsche Barkschip Linda, Kapt Wallis is gered geworden.” 042 en 023.

In een kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 31 maart 1876 staat de boeking van f 65,- door J.Stasse te Vlissingen zijnde betaling van de achterstallige contributie over de periode 1863/64 – 1875/76, i.c. 13 jaar ad f 5,- per jaar.064b

In het kasboek van het Dordtse college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat dd 13 januari 1901 een uitgave van f 200,- aan de P.Stasse te Terneuzeuzen, de van Jan Stasse. Deze eenmalige uitkering aan erven van overleden effectieve leden is reglementair bepaald.

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder064a:

*     1859; 1861  schoener “Wilhelmina Maria”        boekhouder K.Wibaut te Vlissingen

*     1874; 1891  geen vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt J.Stasse als gezagvoerder gedurende:

  • * 1858 van de 2/m.sch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlissingen;
  • * 1858 van de 2/m sch. “Wilhelmina Maria”, gebouwd in 1848, bouwplaats niet vermeld, 125 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlissingen. Het schip werd in november 1858 op weg van Lissabon naar Vlissingen in zinkende toestand verlaten. De bemanning ging aan boord van een Engelse bark (zie hierboven);

*   1860 van de 2/m.sch. “Dankbaarheid” ex Amsterdam Packet, gebouwd in 1834 te Bergen (Noorwegen), 83 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in januari 1860 gestoten en als wrak Yarmouth binnen gesleept en verkocht;

*   1861 van de kof “Johannes” ex Jantina Hendrika, ex Jantina, ex Elsiena Johanna, gebouwd in 1843 te Veendam, 74 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip is in 1861 gezonken bij Lowenstoft.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Stasse, Jan

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Zeeuws Archief Middelburg

archiefnummer : 714.1 – 69 – 1856 – 26

BIJLBRIEF schip : MARGRET daarna WILHELMINA MARIA

plaats en datum acte : Middelburg, 30 October 1856

soort schip : Romp van een Schoener Brik

gevoerd door kapt. :

Bouwwerf : Een werf in het Verenigd Koninkrijk

Verkoper : A. Pieterse, koopman te Middelburg

eigenaar/aankoper : Florentinus Wibaut, koopman (1/2 deel)/ Cornelis Ludovicus
Domburg, particulier (1/4 deel) / Kors Blonk, winkelier (1/4 deel)
/ allen wonende te Vlissingen.

te voeren door kapt. : Pieter Sonneveld

groot volgens meetbrief : 66 lasten of 125 zeetonnen

tuigage en aantal dekken : 1 dek en 2 masten

afmetingen :

kiellegging :

tewaterlating : 1819 ???

plaats en nr. van registratie : Middelburg, deel 6, folio 8 recto, vak 7.

datum van registratie : 25 November 1856

notaris : C. van der Lek de Clercq te Zierikzee

prijs (bij aan-/verkoop) : 3000 gulden NC.

bijzonderheden : Schip was gekocht door Pieterse op een openbare veiling door
het Bestuur der Strandvonderij te Zierikzee in september 1856 door Notaris C. van der Lek de Clercq.
Geregistreerd in het Register van Bijl- en Koopbrieven van schepen
onder nr. 26 bij het Kantongeregt te Vlissingen op 2 Dec. 1856.





researcher/datum research : EAK 140107

Naam WILHELMINA MARIA
Archiefinstelling Zeeuws Archief, Middelburg
Jaar 1856
Toegang 714.1
Inventaris 69