Inloggen
S. VAN HEEL - ID 14865


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-04-27 / 1872-08-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. Pot, Elshout, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1854-06-13
Launch Date: 1855-04-14
Delivery Date: 1855-04-27
Technical Data

Gross Tonnage: 392.00 lasts
Gross Tonnage 2: 744.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-06-07
Register nr: 18550521
Scheepsnaam: S. VAN HEEL
Type: Bark
Lasten: 392
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Delft Czn., J. van
Plaats: Overschie
Kapitein op moment van verzoek: Waal, A.H. van der
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-04-27 S. VAN HEEL
Manager: Jan van Delft Czn., Overschie, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Overschie, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Overschie / Netherlands

Date/Name Ship 1869-12-02 ANNA MARGARETHA
Manager: F.H. von Lindern Jr., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: F.H. von Lindern Jr., Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Alblasserdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.317 barkschip S. VAN HEEL
Eigenaren:

Cornelis Smit, Alblasserdam (5/40e part)
Ferdinand Antonie Dijkgraaf, Delft (4/40e part)
Bastiaan Veth, Delft (2/40e part)
Gerrit de Ronde, Delft (2/40e part)
Arie van den Berg, Delft (2/40e part)
Albertus van Drooge, Gorinchem (2/40e part)
Floris Kloos, Alblasserdam (2/40e part)
J.J.Marie van Heel, Rotterdam (2/40e part)
Johannes Lodewijk Koch, Rotterdam (2/40e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heijermans, Rotterdam (2/40e part)
Jan Kolff, Rotterdam (2/40e part)
Jacob Struik, Rotterdam (1/40e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/40e part)
Jan Bleuland van Oordt, Rotterdam (1/40e part)
Pieter Schieveen, Rotterdam (1/40e part)
Jacob Janszoon Sonneveld, Maassluis (1/40e part)
Pieter van Rhijn, Delft (1/40e part)
Hendrik Jan van Nooten, Delft (1/40e part)
Nicolaas Buitenweg, Delft (1/40e part)
Jan van der Mey, Delft (1/40e part)
Pieter Godefriedus Callenfels, Delft (1/40e part)
Frans Harms von Lindern, Alblasserdam (1/40e part)
Cornelis Gijsbertus van der Lee, Alblasserdam (1/40e part)
Jan van Delft Czn., Overschie (2/40e part en boekhouder)

Ship Events Data

1856-03-30: Stranded
Hellevoetsluis, 30 maart. De MARIA HENDERIKA en S. VAN HEEL zitten op de vlakte aan de grond. De wind is omlopend.
1861-03-15: Collision
Portsmouth, 16 maart. Heden is alhier met verlies van zeilen en kluiverboom en met ingestoten bakboordsboeg binnengelopen het Nederlandse barkschip S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz, van Rotterdam naar Batavia bestemd. Het schip is gisterenmorgen bij St. Catharine’s Point (opm: zuidpunt Isle of Wight) in aanzeiling geweest met de Engelse bark THOMAS BEGHIE, kapt. Gibson, van Hull naar Sebastopol gaande.
1868-03-13: Stranded
Ramsgate, 13 maart. Het Nederlandse barkschip S. VAN HEEL, kapt. Van Munchen, van Sunderland naar Java bestemd, is heden alhier binnengesleept door een sleepboot van de haven, doordien het aan de grond geraakt is. Het schip, niet aan het roer beantwoordende, stootte tegen het oostelijk havenhoofd, waardoor de bakboordsboeg werd beschadigd, de boegspriet gebroken en achter het hoofd gaande geraakte het schip op de bank, alwaar het nog zit. Het is bezig de lading steenkolen zoveel mogelijk overboord te werpen, ten einde met de opkomende vloed vlot gesleept te worden.
14 maart. Volgens telegrafisch bericht is de S. VAN HEEL vlot gekomen en alhier op de rede gebracht, omstreeks 100 ton steenkolen zijn overboord geworpen.
1870-02-07: Gekapseisd
Dordrecht, 8 februari 1870. Gisteren avond is het barkschip ANNA MARGARETHA, kapt. Von Munchen, liggende in de haven aan de scheepswerf te Papendrecht, door de felle Z.O. wind op zijde geslagen en vol water gelopen.
1872-03-02: Sprang a leak
Kaapstad, 4 maart 1872. Het schip ANNA MARGARETHA, kapt. Voogd v.d. Straaten, van Banjoewangie naar Rotterdam, den 2 dezer lek in de Tafelbaai binnengelopen, maakt 2 duim water in het uur en zal gedeeltelijk lossen.
1872-08-25: Sold to foreign country
AH 250872
Verkoping van schepen:
- het barkschip MARY EN HILLEGONDA, groot 754 tonnen, gebouwd in 1856, is uit de hand verkocht voor NLG 36.000.
- het barkschip ANNA MARGARETHA, groot 742 tonnen, gebouwd in 1855, is eveneens uit de hand verkocht, voor NLG 35.000.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

D.A.Dietz werd vermoedelijk geboren te Schiedam005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.H Dietzwas met vlagnummer R467 in de periode 1857 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1874 voor het effectief lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein D.H.Dietz met vlagnummer R467 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859, 1862   van de bark “S. van Heel”          392 last              J. van Delft Cz te Overschie

*    1863 t/m 1865       van de bark “S. van Heel”          392 last              J. van Delft Cz te Delft

*    1866                        geen vermelding van schip en boekhouder

*      1867                       van de bark “Louis Meijer”        399 last              Huijgens & Hardenberg te Den Haag.

 

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door D.H.Dietz.104

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Dietz, D.H.        Louis Meijer                             27 november 1867                      14 oktober 1868

 

Bouma025  (ook 052) vermeldt D.H.Dietz als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1866 van de bark “S. van Heel”, gebouwd in 1855 te Elshout, 742 ton o.m., varend voor J. van Delft Cz te Overschie;

*    1868 van de bark “Louis Meyer”, gebouwd in 1857 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor Huygens & Hardenberg te ’s Gravenhage;

*    1870 t/m 1873 van de het ijzeren 3/mast schip “Baron van Pallandt van Rosendaal”, gebouwd in 1868 door Meursing & Huygens te Amsterdam, 1516 ton o.m., varend voor Huygens en Hardenberg te Den Haag.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdam, 31 januari 1872

Bij de rederij van het schip Baron van Pallandt van Rozendael is het volgende bericht ontvangen van kapitein Dietz. De 25e december te 1 uur 5°43' ZB en 28°17' WL werden wij in een zware regenbui belopen door een hoos die recht over het schip ging, waardoor de grote en de voormaststeng braken en de vleet met marsraas, bramstengen en raas voor de fokke- en grote mast kwam te hangen en slingeren, zodat veel van de verdere rondhouten braken, zeilen scheurden en tuig verloren ging, ijzer stuk en krom gebogen werd. Zo ontredderd was het onmogelijk op zee de schade te herstellen om veilig de reis naar Singapore te kunnen voortzetten, zijnde de eerste onderwinds haven alwaar wij de 5e januari 's morgens te half 3 uur reeds benedengaats zijnde door een stoomboot werden binnengesleept.

De Baron van Pallandt van Rozendael, een driemaster van ijzer, werd in 1868 gebouwd, 1.516 ton, voor de reder Huygens & Hardenberg te 's Gravenhage. In 1891 werd het schip doorverkocht naar Finland.

Bron: www.grotezeilvaart.nl

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Dietz, D.H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.W.A.von München als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1869 van de bark “S. van Heel”, gebouwd in 1855 te Elshout, 742 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam. Het schip werd in 1870 herdoopt in “Anna Margaretha”

*    1870 t/m 1871 van de bark “Anna Margaretha”, gebouwd in 1855 te Elshout, 742 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

F.W.A.von München vertrok per 15 januari 1867 vanuit Zierikzee met de “S.van Heel” en 1 landmachtofficier naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 10 mei 1867 na een reis van 115 dagen065*.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: MÜNCHEN, F.W.A. von

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.de Voogd als gezagvoerder gedurende;

*   1872 van de bark “Anna Margaretha”, gebouwd in 1855 te Elshout, 742 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Voogd Van Der Straten, C. de

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.317
DVD VIII – 732, 734
BIJLBRIEF
Naam schip S. VAN HEEL

plaats en datum acte Alblasserdam, 27 april 1855

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit scheepsbouwer te Alblasserdam, heeft doen bouwen door de Gebr. Pot, scheepsbouwers te Elshout, gemeente
Nieuw Lekkerland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 392 lasten

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating 14 april 1855

plaats / datum registratie Rotterdam, 28 april 1855

nummer van registratie deel 43, folio 150, verso, vak 8

notaris verklaring voor burgemeester gemeente Nieuw Lekkerland

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 210408











Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.317 barkschip S. VAN HEEL

Eigenaren:

Cornelis Smit, Alblasserdam (5/40e part)
Ferdinand Antonie Dijkgraaf, Delft (4/40e part)
Bastiaan Veth, Delft (2/40e part)
Gerrit de Ronde, Delft (2/40e part)
Arie van den Berg, Delft (2/40e part)
Albertus van Drooge, Gorinchem (2/40e part)
Floris Kloos, Alblasserdam (2/40e part)
J.J.Marie van Heel, Rotterdam (2/40e part)
Johannes Lodewijk Koch, Rotterdam (2/40e part)
Hendrik Hermanus Roelofs Heijermans, Rotterdam (2/40e part)
Jan Kolff, Rotterdam (2/40e part)
Jacob Struik, Rotterdam (1/40e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/40e part)
Jan Bleuland van Oordt, Rotterdam (1/40e part)
Pieter Schieveen, Rotterdam (1/40e part)
Jacob Janszoon Sonneveld, Maassluis (1/40e part)
Pieter van Rhijn, Delft (1/40e part)
Hendrik Jan van Nooten, Delft (1/40e part)
Nicolaas Buitenweg, Delft (1/40e part)
Jan van der Mey, Delft (1/40e part)
Pieter Godefriedus Callenfels, Delft (1/40e part)
Frans Harms von Lindern, Alblasserdam (1/40e part)
Cornelis Gijsbertus van der Lee, Alblasserdam (1/40e part)
Jan van Delft Czn., Overschie (2/40e part en boekhouder)

ML / 210408

Naam S. VAN HEEL
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1855
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.01.3675-1855-317