Familiegegevens en opleiding
Grebbe Roelfs Glim werd geboren/gedoopt op 23 september/02 oktober 1803 te Oude Pekela als zoon van de timmerman Roelf Jans Glim en Grietje Grebbes (Boerema).
Grebbe trouwde te Nieuwe Pekela op 19 januari 1838 als schipper met Hinderkien Klaassens Dijkhuis, geboren ca. 1800 te Nieuwe Pekela als dochter van de landgebruiker Klaas Harmannus Dijkhuis en de landgebruikersche Trientje Jans Mulder. Hinderkien was eerder getrouwd met de schipper Jan Fransens Oltmans die op 12 december 1835 overleed aan boord van zijn schip “Remke”, oud 37 jaar. Hinderkien overleed op 12 september 1853 te Rotterdam, 54 jaar
Grebbe overleed op 08 oktober 1863 te Kopenhagen.
“Op 21 jan. 1863 is door mij, K.M.Brouwer, ambtenaar van de Burgerlijke Stand in de gemeente Nieuwe Pekela, ontvangen van Zijne Excellentie de Minister van Marine een brief, geleidende een akte van overlijden waaruit blijkt dat op 8 okt. 1862 is overleden de schipper Grebber Roelfs Glim, laatst gewoonde hebbende te Nieuwe Pekela, gezagvoerder van het kofschip “Hinderika Margaretha”, liggende op dat moment op de rede van Kopenhagen.”115.
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Grebbe Glim als schipper in 1838.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.R.Glim (adres Kranenborg & Zn) werd met nr.401 lid van Zeemanshoop per 27 maart 1837 op voorspraak van J.H.Jonker. Zijn schip was de "Remke". Heeft als lid bedankt002.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 20/27 maart 1838 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Grebbe Roelfs Glim, oud 35 jaar, voerend de kof Renske, wonende te PekelA en met adres bij de heren Kranenborg & Zonen te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Jonker. Hij kreeg vlagnummer 401023.
G.R.Glim was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 58 in de periode 1856 t/m 1863.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 maart 1842 krijgt kapitein G.R.Glim een maand gage vanwege een schipbreuk.042.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
401 1838-1841 kof Remke H.E.Evers te Blyham
1842-1845 kof Hendrika Catharina Corr.Krnanenbrg & Zn
1846 geen vermelding van schip en boekhouder
1848-1853 kof Hendrika Margaretha geen opgave
145 1854-1859 kof Hendrika Margaretha de kapitein
Bouma025 vermeldt G.R.Glim als gezagvoerder gedurende:
* 1839 t/m 1842 van de kof “Remke”, gebouwd in 1828, bouwplaats niet vermeld, 200 ton o.m., varend voor H.Evers te Blijham. Het schip is in 1842 gestrand bij Dover komende van Suriname;
* 1843 t/m 1848 van de kof “Hendrika Catharina” ex Eensgezindheid, gebouwd in 1831, bouwlocatie niet vermeld, 72 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip werd in 1848 omgedoopt in “Hendrika Margaretha”;
* 1848 van de kof “Hendrika Margaretha” ex Hendrika Catharina, gebouwd in 1831, bouwlocatie niet vermeld, 72 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;
* 1850 t/m 1859 van de kof “Hendrika Margaretha”, gebouwd in 1847 te Martenshoek, 85 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela;
* 1860 t/m 1863 van hetzelfde schip maar nu varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
26 juli 1823, tjalk “Fortuna”, schipper Jan Berends de Boer, kok Grebbe Roelfs Glim uit Oude Pekela.
03 februari 1844, kof “Hinderika Catharina”, kapitein Grebber uit Nieuwe Pekela.
19 maart 1847, kof “Hinderika Magrieta”, schipper Grebber Roelfs Glim, 43 jaar uit Nieuwe Pekela.
11 februari 1853, kof “Hinderika Margrietha”, kapitein Grebber R.Glim, 49 jaar uit Nieuwe Pekela.
03 maart 1855, kof “Hinderika Margaretha”, kapitein Grebber Roelfs Glim, 51 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Tammo werd geboren op 15 augustus 1835 te Nieuwe Pekela als zoon van schipper Harm Harms Naatje en Amelina Tammes Tamminga.
Tammo trouwde op 29 januari 1863 te Nieuwe Pekela als schipper met Grietje Glim, geboren op 17 oktober 1838 te Nieuwe Pekela als dochter van Grebbe Roelfs Glim en Hinderkien Klaassens Dijkhuis.
Tammo en Grietje plus hun 3 kinderen kwamen waarschijnlijk om bij het vergaan van hun schip de “Concordia” in 1869
Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Tammo als schipper in 1863, 1865, 1867
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
T.H.Naatje was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” te Nieuwe Pekela met vlagnummer 85 in de periode 1863 t/m 1869
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt T.H.Naatje als gezagvoerder gedurende:
* 1864 van de kof “Hendrika Margaretha”, gebouwd in 1847 te Martenshoek, 85 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten;
* 1866 t/m 1869 van de schoenerkof “Concordia” ex Allegonda-Rensiena, gebouwd in 1850 te Wildervank, 107 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar te Pekela. Het schip werd in 1869 vermist.
De collectie monsterrollen uit het Groninger Scheepvaartmuseum vermeldt:
02 maart 1855, kof “Jan Hero”, kapitein Harm Harms Naatje, stuurman Tammo Naatje, 19 jaar uit Nieuwe Pekela.
15 februari 1856, kof “Jan Hero”, kapitein Harm Harms Naatje, stuurman Tammo Naatje, 20 jaar uit Nieuwe Pekela.
02 april 1863, kof “Henderika Margrietha”, kapitein Tammo Harms Naatje, 27 jaar uit Nieuwe Pekela.
15 februari 1864, kof “Hinderika Margrietha”, kapitein Tamma Harms Naatje, 28 jaar uit Nieuwe Pekela.
13 februari 1866, kof “Concordia”, kapitein Tammo Harms Naatje, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.
12 augustus 1867, kof “Concordia”, kapitein Tammo Harms Naatje, 31 jaar uit Nieuwe Pekela.
07 september 1868, kof “Concordia”, kapitein Tammo H.Naatje, 33 jaa uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
“NRC 25 februari 1870.
London, 22 februari 1870. Volgens telegram uit New York is het schip CONCORDIA, van Demerary naar Liverpool, te Anguilla verongelukt. Het Nederlandse schip CONCORDIA, kapt. Zeeff is de 14e januari van Demerary naar Liverpool vertrokken.”077.
“NRC 02 maart 1870.
St.Thomas, 9 februari 1870. Het Nederlandse schoenerschip CONCORDIA, kapt. Zeeff, van Demerary naar Liverpool, is in de nacht van de 29e januari te Dog-eiland, nabij Anquilla, gestrand en gezonken. De kapitein en equipage zijn hier aangekomen.”077
(na kapitein Zeeff voerde kapitein Naatje t/m 1869 het gezag over het schip en ik vraag me af of de kapiteinsopgave in dit bericht dus wel juist is)
Familiegegevens en opleiding
Luppo Stel werd geboren op 17 februari 1838 te Midwolda als zoon van de wagenmaker Gerlof Luppes Stel en Grietje Bottjes Hovenga.
Hij trouwde op 02 januari 1867 te Nieuwe Pekela als schipper met Grietje Poortmans, geboren op 01 maart 1839 te Nieuwe Pekela als dochter van de landgebruiker Sjoert Roelfs Poortmans en Trientje Stoffers Glaseborg.
Grietje oveleed op 24 augustus 1899 te Nieuwe Pekela, 60 jaar, weduwe.
Luppo overleed op 03 maart 1882 te Harlingen, stuurman, 44 jaar
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt L.G.Stel als gezagvoerder gedurende:
* 1865 van de kof “Hendrika Margaretha”, gebouwd in 1847 te Martenshoek, 85 ton o..m. varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten
-
* 1867 t/m 1868 van de kof “Ida Berendina”, gebouwd in 1848 te Sappemeer, 106 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten.
Mail 16 april 2015 van J.S.Moolhuizen, auteur van onderstaand artkele in Gens Nostra
De eerste scheepstijding (van de Hendrika Margaretha) staat gedateerd op 13 maart als vertrek uit Texel met bestemming Aberdeen vlgs. de Opregte Haarlemse Courant van 15-03-1865.
Die Oostzeereis liep in de zeetijdingen door tot 27 september met een passage in Tonningen en bestemming Delfzijl.
Daarna volgde in 1865 zijn 2e zeereis waarvan ik wel een monsterrol (1865-99) vond in het Noord. Scheepv. Museum.
In 1866 vond ik wederom zonder monsterrol, in de scheepstijdingen weer een complete Oostzeereis als kapitein van 24 maart t/m 21 november met de (Uw bekende) “Ida Berendina”.
Daarna volgden in 1867 met monsterrollen/scheepstijdingen weer twee Oostzeereizen op de “Ida Berendina” [1848].
Overige bijzonderheden
GENS NOSTRA jg 70, nr. 4 bevat het artikel : “Het stuurmans-leven van zeekapitein Luppo Gerlof Stel van 24 april tot 24 november 1879” door Jan Sjoert Moolhuizn
“Als zoon van een stelmakersfamilie bezit Luppo Stel tevens over een duidelijke voorkeur voor het stuurmanschap. Gedurende het zeilseizoen pendelt hij steeds met vracht onder zeilvoor Groningse reders op diverse zeereizen, ook vanuit Herlingen, langs onze Noorzee-eilanden naar Vlaanderren en bijvoorbeeld Lissabon maar meestal tussen e Engelse, Schotse en Baltische Hanzesteden, door de Oostzee tot ver aan het eind van de Finse Golf zoals Sint Petersburg”
Er worden twee reizen beschreven uit 1879 met de schoener “Reiziger”.
Op 24 april 1879 monsterde Luppo Stel als stuurman op de schoener “Reiziger” onder kapitein Willem Jan Alberda. De reis ging “op avontuur” naar de Oostzee. Op 13 mei varen ze uit vanuit Delfzijl allereerst naar Schotland. en vandaar naar Sint Petersburg eind juni . Op 25 augustus was het schip weeeer terug in IJmuiden.
Het schip vertrekt weer in ballast via de Zuiderzee en maakt de landing mee van een luchtballon, bevaren door de internationaal bekende ballonvaarster Fanny Godard, die tijdens deze vlucht haar arm had gebroken. De twee ballonvaarders, Mary Godard en de journalist Kehrer, worden verzorgd en te Harlingen behandeld.
Vervolgens ging de ”Reiziger” door naar de Oostzee., via Elseneur naar Riga en weer retour. Het schip gaat op 4 november te Termunterzijl voor anker
|