Inloggen
HOOP OP ZEGEN - ID 13230


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1902-03-03 / 1910-00-00 | Reden uitgevlagd: Binnenvaart

Identification Data

Bouwjaar: 1897
Nat. Official Number: 707 APPING 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Masten: One mast
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Hoogezand, Groningen
Delivery Date: 1897-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 43.46 Gross tonnage
Net Tonnage: 30.94 Net tonnage
 
Length 1: 20.55 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.35 Meters Breadth, moulded
Ship History Data

Date/Name Ship 1902-03-03 HOOP OP ZEGEN
Manager: Arend Houwing, 't Zandt, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Arend Houwing, 't Zandt, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: 't Zandt / Netherlands
Callsign: PBTN

Date/Name Ship 1911-05-15 HOOP OP ZEGEN
Manager: Hiddo Jacobs Pilon, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hiddo Jacobs Pilon, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: PBTN
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 2.000,--

Ship Events Data

1902-03-01: Dagregister deel 12 nummer 36, den derden Maart negentienhonderd en twee. Ik ondergeteekende Arend Houwing, schipper, gedomicilieerd te ’t Zandt, verklaar bij deze te zijn de enige eigenaar van het ijzeren tjalkschip genaamd “Hoop op Zegen”, gebouwd te Hoogezand, hebbende een dek en een mast, zijnde groot vijf en zeventig kubieke meter thans liggende te Delfzijl en gevoerd wordende door mij schipper. Sappemeer den 1 Maart 1902. In de kantlijn staat bijgeschreven 707 en opnieuw gemerkt 3050 B GRON 1953.
1904-02-17: Meeting op 17-02-1904 te Delfzijl. Meetnummer: W252N. Lengte: 20 m 55 cm, breedte: 4 m 35 cm, waterverplaatsing: 77,096 ton. Eigenaar: Arend Houwing, domicilie: `t Zand. (Opmerking uit ligger: Blijkens opgave R`dam is A.B. 707 APPING 1902. Niettegenstaande het schip later te Winschoten werd teboekgesteld wordt de eerste inschrijving te Appingedam gehandhaafd. (Zie achterzijde staat van meting W252N.)
1905-10-09: PGC 09-10-1905: Bremen, Volgens telegram uit Norddeich is aldaar gestrand het Ned. tjalkschip “HOOP OP ZEGEN”, schipper A. Houwing, met stenen van Delfzijl naar Norddeich bestemd. Er zijn 3 man met de reddingboot van het schip gehaald. PGC 10 oktober 1905: Het bericht van het stranden op 6 oktober van de tjalk “Hoop op Zegen”, schipper A. Houwing is niet juist (opm: zie DS 7 oktober 1905). Wel werden in de hevige storm van j.l. vrijdag (opm: 6 oktober) de vrouw en de kinderen van de schipper aan land gebracht. De schipper en zijn knecht bleven aan boord en hebben later het schip zonder averij te Norddeich binnengebracht.
1910-00-00: In 1910 naar de binnenvaart. Op 15-05-1911 verkoop Arend Houwing, inmiddels scheepmakelaar te Delfzijl, de "HOOP OP ZEGEN" voor Hfl. 2.000,-- aan Hiddo Jacobs Pilon, schipper te Appingedam.
Op 23-08-1911 strand de "Hoop op Zegen, schipper Hiddo Jacobs Pilon, met een lading dakpannen onderweg van Makkum - Franeker naar (Idschee) Harburg nabij Mensener Oldeog . Geborgen en weer in de vaart. Opm.: 7 oktober van Harburg naar Hoogkerk.)
Nieuwe Veendammer courant 23-08-1911: Te Delfzijl werd telegrafisch bericht ontvangen, dat het schip Hoop op zegen, schipper J. Pilon, met een lading dakpannen op weg van Franeker naar Harburg, nabij Menseneriand is gestrand. Nadere bijzonderheden ontbreken.
Op 11-02-1913 vindt, naar later blijkt de foutieve, inschrijving plaats in het Kadaster te Winschoten (Brandmerk 3427 WINSCH 1913) van de verkoop van het schip door Pieter Sportel te Zuidbroek voor de prijs van Hfl. 3.600,-- aan de Gebroeders Hendrik, schipper te Groningen, en de minderjarige Tammo Wiendel Smedeman, over wie moedervoogdes is Elkiena Suk, laatst weduwe van Henderikus van der Klei, schippersche te Groningen. Op 08-08-1918, hermeten te Rotterdam. Blijkens acte van het Hypotheken kantoor te Winschoten den 12-06-1918 deel 18 no: 4131 is het vaartuig voor de prijs van Hfl. 4.675,-- in eigendom overgegaan van de Gebroeders Smedeman aan Wolter Schouwstra, gedom. te Amsterdam en wordt het schip hernoemd in " MARIA". Op 18-01-1919 voor Hfl. 4.500,-- verkocht aan A. Stroomberg te Hasselt. Op 01-09-1938 gemeten te Nijmegen meetnummer R11589N. Het schip heet dan inmiddels "GRETHA", eigenaar A. Stroomberg, Hasselt. Op 30-11-1942 vindt een correctie plaats op de inschrijving in het Kadaster van brandmerk 3427 WINSCH 1913 en blijft brandmerk 707 APPING 1902 gehandhaaft. Op 01-10-1953 bij het Kadaster teboekgesteld als "GRETHA" eigendom van Albert Stroomberg, schipper te Rotterdam. Het wordt dan omschreven als tjalkschip hebbende 1 dek, 1 mast, 1 laadruim, een voor- en achteronder met woonroef, zijnde een sleepschip. Op 02-10-1953 als 'GRETHA", zijnde een tjalkschip, metende 81.023 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Rotterdam no. R 18680 d.d. 05-08-1952, liggende te Groningen, door J. Frik, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Groningen voorzien van een nieuw brandmerk door het inbeitelen van 3050 B GRON 1953 op het achterchip aan B.B. zijde in het dek. (Opm.: De door de Bewaarder vermelde oude merken zijnde 707 APPING 1902 in vloerbalk zijn vernietigd.) Op 28-02-1974 eigendom van Philippus Stroomerg, schipper te Papendrecht. OP 22-07-1974 eigendom van Antonius Josefus Albertus Maria Ebben, kantoorbediende, en Johanna Maria Henrica Verlouw, onderwijzeres, beide te Haarlem, beide voor 1/2 deel. Op 26-03-1981 als "HOOP OP ZEGEN" zijnde een motorzeiltjalk, metende 20.3721 m3 verplaatsing volgens binnenmeetbrief afgegeven te Amsterdam, no. AN594 d.d. 26-02-1981, liggende te Haarlem, door F.C. Schouwenaar, ambtenaar bij de Scheepsmetingsdienst te Amsterdam, opnieuw voorzien van brandmerk 3050 B GRON 1953 door inbeitelen op het achterschip midscheeps in achterwand roef, 2.55 m. uit de hekplaat, 0 m. uit de lengteas en 1.35 m. uit dek. Op 17-08-1983 is Antonius Josefus Albertus Maria Ebben, kantoorbediende te Haarlem alleen eigenaar. De omschrijving is dan: IJzeren motorzeiltjalk, bestemd voor bewoning en recreatie, hebbende 1 dek, 1 mast, woonruimte, voortbewogen door een Gardner dieselmotor van 66 kW ( = 90 PK), type LW6A, motornr. 77940 ingeslagen in het motorblok aan de linkerkant distributiezijde. Het schip is gebouwd in Hoogezand in het jaar 1897. Op 05-05-2008 wordt ze eigendom van Roy Gerrit Christiaan Tolmeijer en zijn partner Ingrid Maria van Duin. (Het schip is gelegen te 2011 JV Haarlem, Hooimarkt 21 ws.) Verkoopprijs € 170.000,--. Op 16-06-2008 naamswijziging in "LIEVE KENAU". Op 02-07-2009 wordt het partnerschap ontbonden en wordt Roy Gerrit Christiaan Tolmeijer alleen eigenaar. Op 14-05-2014 verkocht aan Mara Inge van Aartrijk te Amsterdam. Verkoopprijs € 147.000,-- (omschrijving: de ijzeren motorzeiltjalk, genaamd Lieve Keneau, gebouwd te Hoogezand in het jaar achttienhonderdzevenennegentig (1897), hebbende één dak, één mast en woonruimte; voortbewogen door een Gardner dieselmotor, type LW6A, sterkte zesenzestig (66) Kilowatt (= negentig (90) Paardekrachten), motornummer 77940, ingeslagen in het motorblok aan de linkerkant distributiezijde; gemerkt 3050 B GRON 1953; waterverplaatsing twintig en driehonderdtweeënzeventig duizendste (20,372) kubieke meter; welk schip de bestemming heeft van bewoning en recreatie, en welk schip is gelegen te 2011 JV Haarlem, Hooimarkt 21 ws. Op 19-12-2014 verkocht aan Gabe de Vries, in wettelijke algehele gemeenschap van goederen gehuwd met Grietje Wiersma, te Spaarndam. Verkoopprijs € 26.000,--. Het schip wordt weer hernoemd in "HOOP OP ZEGEN". Staat in 09-2015 nog bij het Kadaster te boek.

Afbeeldingen


Omschrijving: Correctie d.d. 30-11-1942 van de inschrijving teboekstelling Kadaster Winschoten (3427 WINSCH 1913)
Collectie: Slagter, J. A. (Jacob)
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten