Inloggen
JONGE LIJDIA - ID 12537


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1817-04-10 / 1834-01-18 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Technical Data

Net Tonnage: 60.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1817
Datum agenda: 1817-04-10
Register nr: 18170052
Scheepsnaam: JONGE LIJDIA
Type: Kof
Lasten: 60
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Horstman & Co., A.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Wijbes, Pieter
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1817-04-10 JONGE LIJDIA
Manager: Firma A. Horstman & Co. (Arend), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma A. Horstman & Co. (Arend), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1820-01-06 WILHELMUS EN JEANNE
Manager: Martinus Christianus de Crane, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Martinus Christianus de Crane, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands

Ship Events Data

1833-10-11: Sprang a leak
Rotterdam, 23 oktober 1833. Het schip WILHELMUS EN JEANNE, kapt. R. Anker, is de 10e dezer van Liverpool naar Amsterdam vertrokken, doch de volgende dag lek terug gekomen.
1834-01-18: Final Fate: Stranded

Het kofschip WILHELMUS EN JEANNE, kapt. R. Anker, is volgens bericht d.d. 18 januari 1834, bij Liverpool gestrand.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Wijbes, Pieter
Overige informatie: 1817-04-10

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Heyneke, Gerrit
Overige informatie: 1820-01-06

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Anker als gezagvoerder gedurende:

*    een schoener “De Hoop” onder kapitein Anker wordt niet vermeld;

*    1826 t/m 1828 op de galjas “Wilhelmus en Johannes”, gebouwd in 1810, bouwplaats niet vermeld, 128 ton o.m., varend voor C.de Crane te Zierikzee; naam dus afwijkend van de opgave hiervoor.

*    1829 t/m 1837 op de kof “Wilhelmus en Johannes”, gebouwd in 1808, bouwplaats niet vermeld, 140 ton o.m., varend voor C.de Crane te Zierkizee.

 

Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Rochus Anker op de:

“Wilhelmus & Jeanne”, dd 31 augustus 1827

 

Overige bijzonderheden

“De schoener De Hoop was 64 voet lang, 16 voet breed en 9½ voet diep. Met deze maten was het schip vermoedelijk de kleinste van de Zierikzeese schoeners.

Kapitein was Rochus Anker en onder zijn bevel voer het schip in de jaren 1816-1821 in hoofdzaak naar Portugal en Frankrijk om wijn, azijn, fruit en suiker. Gemiddeld duurden deze reizen 25 dagen.

In augustus 1822 werd de inventaris van het schip aan de Nieuwe Haven in het openbaar verkocht waaruit we kunnen afleiden dat het schip uit de vaart was genomen. Rochus Anker ging als kapitein varen op het kofschip Wilhelmus en Jeanne.”074.

 

“Reder Marinus Christianus Crane (1783-1865) liet in 1810 een schip bouwen, dat hij noemde naar zijn twee kinderen Wilhelmina en Jeanne. Het was 128 ton groot. (het schip was een galjas)

Onder kapitein G.Heijneken voer het schip regelmatig naar Engeland en Frankrijk om zout in te voeren, welke in Zierikzee werd verwerkt. In 1826 nam kapitein Rochus Anker het commando over. De eerste reis onder zijn bevel was ditmaal zuidelijker, naar Bordeaux.  … Op 24 juli 1828 vertrok het schip, volgeladen met meekrap, naar Sint Petersburg. De terugreis voerde via Engeland, waarschijnlijk om zout in te nemen. Op de rede van Studwell strandde het schip echter. Het kwam evenwel weer vlot en kon zijn reis vervolgen. Begin 1834 kwam een einde voor de “Wilhelmus en Jeanne”. Op een reis naar Liverpool verging het schip.”074.

 

Rotterdamsche Courant 09 seeptember 1817114

Advertentie. De makelaar C. van de Polder, als gelast van zijne Principalen, zal, op donderdag den 18 september 1817, des namiddags ten drie uren precies, in het Nieuwe Logement, bij J.J. van Oppen, binnen de stad Zierikzee, ten overstaan van de Notaris A.W. van der Halen en getuigen, publiek aan de meestbiedende presenteren te verkopen, de navolgende drie sterke en welgebouwde Schooner-schepen, alle liggende in de haven van gemelde Stad, met derzelver inventarissen:

- Het extraordinair hardzeilend Schooner-schip, genaamd MARS, laatst gevoerd geweest door kaptein Gerrit Heyneken, volgens meetbrief lang ruim 67 voet, breed ruim 20 voet, en diep circa 9 voet, in den jare 1813 genoegzaam geheel nieuw vertimmerd en nieuwe masten ingezet.

- Het mede extraordinair zeilend gekoperd Schooner-schip, genaamd de VRIENDSCHAP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus van Weelde, lang 74 voet, wijd 24 voet, hol 8 voet 6 duim, alle Amsterdamse voeten.

- Het snelzeilend eike Schooner-schip, genaamd de HOOP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus Anker, volgens meetbrief lang ruim 64 voet, breed ruim16 voet, en diep ruim 9 en 1 half voet.

Zijnde inmiddels nader informatie te bekomen bij gemelde makelaar.

 

 

 

Datum vanaf: 1824
Kapitein: Anker, Rochus
Overige informatie: 1824-02-19

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1817-04-29
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JONGE LYDIA
Schipper: Wybes, Piter
Scheepstype: galjoot
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1834

AH 270134
Van Liverpool meldt men d.d. 18 januari, dat de WILHELMUS EN JEANNE (opm: kof), kapt. Rochus Anker, van daar naar Amsterdam bestemd, ter rede van Stydwell (opm: Studwell, nabij Liverpool) gestrand is, hetzelve had 4 voet water in her ruim.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten