Inloggen
Gezagvoerder

Anker, Rochus

Naam: Anker, Rochus
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
JONGE LIJDIA 0 Kof Sailing Vessel 12537 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Anker als gezagvoerder gedurende:

*    een schoener “De Hoop” onder kapitein Anker wordt niet vermeld;

*    1826 t/m 1828 op de galjas “Wilhelmus en Johannes”, gebouwd in 1810, bouwplaats niet vermeld, 128 ton o.m., varend voor C.de Crane te Zierikzee; naam dus afwijkend van de opgave hiervoor.

*    1829 t/m 1837 op de kof “Wilhelmus en Johannes”, gebouwd in 1808, bouwplaats niet vermeld, 140 ton o.m., varend voor C.de Crane te Zierkizee.

 

Het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevat monsterrollen op naam van kapitein Rochus Anker op de:

“Wilhelmus & Jeanne”, dd 31 augustus 1827

 

Overige bijzonderheden

“De schoener De Hoop was 64 voet lang, 16 voet breed en 9½ voet diep. Met deze maten was het schip vermoedelijk de kleinste van de Zierikzeese schoeners.

Kapitein was Rochus Anker en onder zijn bevel voer het schip in de jaren 1816-1821 in hoofdzaak naar Portugal en Frankrijk om wijn, azijn, fruit en suiker. Gemiddeld duurden deze reizen 25 dagen.

In augustus 1822 werd de inventaris van het schip aan de Nieuwe Haven in het openbaar verkocht waaruit we kunnen afleiden dat het schip uit de vaart was genomen. Rochus Anker ging als kapitein varen op het kofschip Wilhelmus en Jeanne.”074.

 

“Reder Marinus Christianus Crane (1783-1865) liet in 1810 een schip bouwen, dat hij noemde naar zijn twee kinderen Wilhelmina en Jeanne. Het was 128 ton groot. (het schip was een galjas)

Onder kapitein G.Heijneken voer het schip regelmatig naar Engeland en Frankrijk om zout in te voeren, welke in Zierikzee werd verwerkt. In 1826 nam kapitein Rochus Anker het commando over. De eerste reis onder zijn bevel was ditmaal zuidelijker, naar Bordeaux.  … Op 24 juli 1828 vertrok het schip, volgeladen met meekrap, naar Sint Petersburg. De terugreis voerde via Engeland, waarschijnlijk om zout in te nemen. Op de rede van Studwell strandde het schip echter. Het kwam evenwel weer vlot en kon zijn reis vervolgen. Begin 1834 kwam een einde voor de “Wilhelmus en Jeanne”. Op een reis naar Liverpool verging het schip.”074.

 

Rotterdamsche Courant 09 seeptember 1817114

Advertentie. De makelaar C. van de Polder, als gelast van zijne Principalen, zal, op donderdag den 18 september 1817, des namiddags ten drie uren precies, in het Nieuwe Logement, bij J.J. van Oppen, binnen de stad Zierikzee, ten overstaan van de Notaris A.W. van der Halen en getuigen, publiek aan de meestbiedende presenteren te verkopen, de navolgende drie sterke en welgebouwde Schooner-schepen, alle liggende in de haven van gemelde Stad, met derzelver inventarissen:

- Het extraordinair hardzeilend Schooner-schip, genaamd MARS, laatst gevoerd geweest door kaptein Gerrit Heyneken, volgens meetbrief lang ruim 67 voet, breed ruim 20 voet, en diep circa 9 voet, in den jare 1813 genoegzaam geheel nieuw vertimmerd en nieuwe masten ingezet.

- Het mede extraordinair zeilend gekoperd Schooner-schip, genaamd de VRIENDSCHAP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus van Weelde, lang 74 voet, wijd 24 voet, hol 8 voet 6 duim, alle Amsterdamse voeten.

- Het snelzeilend eike Schooner-schip, genaamd de HOOP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus Anker, volgens meetbrief lang ruim 64 voet, breed ruim16 voet, en diep ruim 9 en 1 half voet.

Zijnde inmiddels nader informatie te bekomen bij gemelde makelaar.