Inloggen
JUFFROUW JOHANNA ELISABETH (DE) - ID 12371


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1816-04-24 / 1820-09-09 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 18??
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1816
Datum agenda: 1816-04-24
Register nr: 18160317
Scheepsnaam: JUFFROUW JOHANNA ELISABETH (DE)
Type: Brik
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bozzendam, A.J. van
Plaats: Zierikzee
Kapitein op moment van verzoek: Waller, B.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1816-04-24 DE JUFFROUW JOHANNA ELISABETH
Manager: Anthonij Johan van Borrendam, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Anthonij Johan van Borrendam, Zierikzee, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Zierikzee / Netherlands

Ship Events Data

1817-03-08: Damaged
De JUFFROUW JOHANNA ELISABETH, kapt. W. Anker van Zierikzee naar Lissabon, te Dartmouth binnen gelopen heeft schade, en moet lossen om te repareren.
1820-09-09: Final Fate: Sunk

De JUFFROUW JOHANNA ELISABETH is op 9 september 1820 vergaan bij het eiland Wight.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Met het brikschip “Juffrouw Johanna Elisabeth” “voer Barend Waller in 1816 naar Marennes in Frankrijk om zout te halen. In 1817 volgde Willem Anker als gezagvoerde op dit schip.” Hij voer vanuit Zierikzee074.

 

De “Juffrouw Johanna Elisabeth” wordt niet genoemd in Bouma025. Van Sluijs013 vermeldt de brik met in 1816 als gezagvoerder kapitein Barend Waller, in 1817 kapitein Willem Anker, 1818-1819 kapitein Rochus van Weelde en 1819 kapitein Anthony Groeneveld de Kater. Toegevoegd is: “15 Oct. 1819 van Villa Nova te Zierikzee gearriveerd, maakte de uit- en thuisreis in de korten tijd van 45 dagen” met als bronnen de Zierikzeesche Courant en de gegevens van A.de Vos uit Voorburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Waller, Barend
Overige informatie: 1816-04-24

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Met het brikschip “Juffrouw Johanna Elisabeth”  “voer Barend Waller in 1816 naar Marennes in Frankrijk om zout te halen. In 1817 volgde Willem Anker als gezagvoerde op dit schip. Hij voer met dit schip vanuit Zierikzee. Willem Anker ging later, ditmaal als stuurman, varen op de brik De Harmonie, thuishorend in Middelburg. Tijdens een reis met deze brik overleed hij aan boord in de Whitlands Bay.”074.

 

De “Juffrouw Johanna Elisabeth” wordt niet genoemd in Bouma025. Van Sluijs013 vermeldt de brik met in 1816 als gezagvoerder kapitein Barend Waller, in 1817 kapitein Willem Anker, 1818-1819 kapitein Rochus van Weelde en 1819 kapitein Anthony Groeneveld de Kater. Toegevoegd is: “15 Oct. 1819 van Villa Nova te Zierikzee gearriveerd, maakte de uit- en thuisreis in de korten tijd van 45 dagen” met als bronnen de Zierikzeesche Courant en de gegevens van A.de Vos uit Voorburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1816
Kapitein: Anker, Willem
Overige informatie: 1816-12-30

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

De “Juffrouw Johanna Elisabeth” en “De Vriendschap” worden niet genoemd in Bouma met een kapitein van Weelde025. Van Sluijs013 vermeldt de brik met in 1816 als gezagvoerder kapitein Barend Waller, in 1817 kapitein Willem Anker, 1818-1819 kapitein Rochus van Weelde en 1819 kapitein Anthony Groeneveld de Kater. Toegevoegd is: “15 Oct. 1819 van Villa Nova te Zierikzee gearriveerd, maakte de uit- en thuisreis in de korten tijd van 45 dagen” met als bronnen de Zierikzeesche Courant en de gegevens van A.de Vos uit Voorburg.

 

Overige bijzonderheden

“Rochus van Weelde volgde (kapitein Willem) Anker in 1818 op als kapitein op de Juffrouw Johanna Elisabeth . Van Weelde was later, van 1821-1852, boekhouder van de Slavenkas (in Zierikzee). (De Juffrouw Johanna Elisabeth was een brik en voer vanuit Zierikzee) 074.

 

“Onder bevel van kapitein Rochus van Weelde, de latere Zierikzeese waterschout, voer De Vrienschap in hoofdzaak op Portugal. Deze schoener, 74 voet lang, had op één van zijn reizen het zwaar te verduren van de Algerijnse en Turkse kapers.

OP 31 oktober 1816 verliet het schip Faro (Zuid Portugal) op weg naar Zierikzee. ’s Middags ontmoette het schip een gewapende schoener onder Turkse vlag. Het loste een schot in de richting van De Vriendschap. Een sloep werd uitgezet met een luitenant aan boord, die de papieren van kapitein Van Weelde onderzocht. Na dit onderzoek vervolgde De Vrienschap zijn reis.

Op 2 november kreeg men een fregat in zicht, waarvan de Spaanse vlag woei. Dit schip bleek 36 à 40 kanonnen aan boord te hebben en was vergezeld van een kleine eveneens bewapende schoener. De gehele ochtend voeren deze twee schepen met De Vriendschap in de richting van kaap Sint Vincent, de zuidwestelijke punt van Portugal. Toen één van de schepen een schot in de richting van De Vriendschap vuurde liet kapitein van Weelde de Nederlandse vlag hijsen en draaide met zijn schip bij.

Vanaf de Spaanse schepen werd gevraagd naar het doel van de reis. Kapitein Van Weelde beantwoordde die vraag in het Engels. De kapitein werd opdracht gegeven het schoenerzeil in te nemen. Terwijl men hiermee bezig was viirde het Spaanse fregat plotsklaps en gaf het Zeeuwse schip de volle laag.Ook scheepssoldaten stonden te vuren op De Vriendschap. De afstand tussen beide schepen bedroeg op dat moment niet meer dan twee scheepslengten. Uiteraard veroorzaakten de Spaanse vuursalvo’s veel schade.

Het Spaanse fregat voer om De Vriendschap heen en schoot een kogel in de richting van de Nederlandse vlag.De kapitein liet daarop de vlag tot de helft van de mast zakken. De Spanjaarden zetten een sloep uit met aan boord een luitenant en vier matrozen, allen zwaar bewapend. De geuniformeerde luitenant vroeg aan kapitein Van Weelde om gegevens betreffende het schip. De kapitein antwoordde dat er geen geschut aan boord was, dat men met negen man voer en dat het schip slechts vijgen en fruit vervoerde. Kapitein Van Weelde vroeg op zijn beurt naar de naam van het fregat, maar kreeg geen antwoord. Hij wees op de reddeloze toestand van zijn schip. De luitenant beloofde touw te zullen halen om de schade zo goed mogelijk te kunnen herstellen.. Nauwelijks waren de officier en de matrozen weer aan boord van hun fregat of beide Spaanse schepen zetten alle zeilen bij en lieten De Vrienschap aan zijn lot over. Na 24 dagen in volle zee te hebben rondgevaren lukte het Kapitein Van Weelde, met veel moeite en gevaar, de 26ste november Zierikzee te bereiken. Op 2 december 1817 werd De Vrienschap, met nog twee andere schoeners, door makelaarV. van de Polder in het openbaar verkocht.”074.

 

Rotterdamsch Courant 28 september 1815114

Amsterdam, 26 september. De 18e september is te Falmouth met gebroken mast en boegspriet binnengelopen, het schip de VRIENDSCHAP, kapt. Van Weelden, van Zierikzee naar Villeneuve; hetzelve was bij Legard door een brik aangezeild.

 

Rotterdamsche Courant 07 december 1816114

Amsterdam, 5 december. Het schoonerschip de VRIENDSCHAP, kapt R. van Weelde, met een lading vijgen en fruiten, den 31 oktober, des morgens, van Faro naar Zierikzee vertrokken zijnde, is dezelfde namiddag door een gewapende schooner, onder Turkse vlag, ontmoet, die een schot met scherp deed; hierop bijgedraaid zijnde, kreeg het een luitenant met een sloep aan boord, die zeide van Buenos Aires te zijn, en, na het onderzoek der papieren, het schip deszelfs reis liet vervolgen; doch den 2 november kreeg men een fregat in het gezigt, waarvan een Spaanse vlag woei, voerende 36 à 40 stukken, hebbende een witte krul voor het galjoen, en zijnde verzeld (opm: vergezeld) van een kleine gewapende schooner, hetwelk de gehele voormiddag mede cours hield naar Kaap St. Vincent, en insgelijks een schot met scherp op de VRIENDSCHAP deed, waarop kapt. Van Weelde de Hollandse vlag hees en bijdraaide; de in de Engelse taal gedaan wordende vragen, omtrent de destinatie van het schip, beantwoord zijnde, kreeg de kaptein last zijn schoonerzeil te gijen; terwijl men bezig was hieraan te voldoen, gaf het fregat niet alleen de volle laag met scherp, maar stonden ook de scheepssoldaten op de loopplanken te vuren, hetgeen, op de afstand van niet meer als twee scheepslengten, veel schade veroorzaakte; hierop wendde het fregat agter het schip, en schoot nog een stuk op de Hollandse vlag af, hetgeen de kaptein bewoog dezelve ten halven aftehalen; toen kwam er een sloep aan boord, waarin een luitenant, een tolk, twee soldaten en vier matrozen, allen met ponjaards en pistolen gewapend, en Spaanse uniformen dragende, die naar het getal der stukken en manschappen vroegen, waarop men antwoordde, gene stukken maar slechts vijgen en fruit aan boord te hebben, en met negen man te varen; kaptein Van Weelde vroeg toen naar een naam van het fregat en van dier van de kaptein, doch beiden werden voor hem verzwegen; op de aanwijzing van de reddeloze toestand, waarin het schip door het schieten gebragt was, beloofde de officier hem touw te zullen zenden om de geleden schade te herstellen; doch naauwlijks was de sloep weder aan boord van het fregat, of het zette alle zeilen bij, en liet kaptein Van Weelde aan zijn lot over, die eindelijk, na 24 dagen in volle zee te hebben gesukkeld, met veel moeite en gevaar, den 26 november, met zijn schip te Zierikzee is aangekomen.

 

Rotterdamsche Courant 09 september 1817114

Advertentie. De makelaar C. van de Polder, als gelast van zijne Principalen, zal, op donderdag den 18 september 1817, des namiddags ten drie uren precies, in het Nieuwe Logement, bij J.J. van Oppen, binnen de stad Zierikzee, ten overstaan van de Notaris A.W. van der Halen en getuigen, publiek aan de meestbiedende presenteren te verkopen, de navolgende drie sterke en welgebouwde Schooner-schepen, alle liggende in de haven van gemelde Stad, met derzelver inventarissen:

- Het extraordinair hardzeilend Schooner-schip, genaamd MARS, laatst gevoerd geweest door kaptein Gerrit Heyneken, volgens meetbrief lang ruim 67 voet, breed ruim 20 voet, en diep circa 9 voet, in den jare 1813 genoegzaam geheel nieuw vertimmerd en nieuwe masten ingezet.

- Het mede extraordinair zeilend gekoperd Schooner-schip, genaamd de VRIENDSCHAP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus van Weelde, lang 74 voet, wijd 24 voet, hol 8 voet 6 duim, alle Amsterdamse voeten.

- Het snelzeilend eike Schooner-schip, genaamd de HOOP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus Anker, volgens meetbrief lang ruim 64 voet, breed ruim16 voet, en diep ruim 9 en 1 half voet.

Zijnde inmiddels nader informatie te bekomen bij gemelde makelaar.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1817
Kapitein: Weelde, Rochus van
Overige informatie: 1817-08-09

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Anthonie Groeneveld de Kater werd in 1819 gezagvoerder van de brik “Juffrouw Johanna Elisabeth”, varend vanuit Zierikzee. Hij voer met dit schip naar Vila Nova de Gaia in Portugal. Het schip voer vanuit Zierikzee074.

 

De “Juffrouw Johanna Elisabeth” wordt niet genoemd in Bouma025. Van Sluijs013 vermeldt de brik met in 1816 als gezagvoerder kapitein Barend Waller, in 1817 kapitein Willem Anker, 1818-1819 kapitein Rochus van Weelde en 1819 kapitein Anthony Groeneveld de Kater. Toegevoegd is: “15 Oct. 1819 van Villa Nova te Zierikzee gearriveerd, maakte de uit- en thuisreis in de korten tijd van 45 dagen” met als bronnen de Zierikzeesche Courant en de gegevens van A.de Vos uit Voorburg.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant 26 oktober 1819114

Rotterdam, 25 oktober. Van Zierikzee wordt van den 18 dezer gemeld: Volgens op heden van Lissabon ontvangen berigt, is, na een reis van 12 dagen, den 22 september gelukkig te Villa-Nova gearriveerd het schip de JUFVROUW JOHANNA ELISABETH, kapt. A. Groeneveld de Kater.

 

Rotterdamsche Courant 02 november 1819114

Rotterdam, 1 november. Den 25 oktober is van Villa-Nova te Zierikzee behouden gearriveerd het brikschip de JUFVROUW JOHANNA ELISABETH, kapt. A. Groeneveld de Kater, hebbend de reis uit en thuis in de korte tijd van 45 dagen gedaan.

 

 

 

Datum vanaf: 1819
Kapitein: Groeneveld De Kater, Anthonie
Overige informatie: 1819-08-23

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

De “Juffrouw Johanna Elisabeth” en “De Vriendschap” worden niet genoemd in Bouma met een kapitein van Weelde025. Van Sluijs013 vermeldt de brik met in 1816 als gezagvoerder kapitein Barend Waller, in 1817 kapitein Willem Anker, 1818-1819 kapitein Rochus van Weelde en 1819 kapitein Anthony Groeneveld de Kater. Toegevoegd is: “15 Oct. 1819 van Villa Nova te Zierikzee gearriveerd, maakte de uit- en thuisreis in de korten tijd van 45 dagen” met als bronnen de Zierikzeesche Courant en de gegevens van A.de Vos uit Voorburg.

 

Overige bijzonderheden

“Rochus van Weelde volgde (kapitein Willem) Anker in 1818 op als kapitein op de Juffrouw Johanna Elisabeth . Van Weelde was later, van 1821-1852, boekhouder van de Slavenkas (in Zierikzee). (De Juffrouw Johanna Elisabeth was een brik en voer vanuit Zierikzee) 074.

 

“Onder bevel van kapitein Rochus van Weelde, de latere Zierikzeese waterschout, voer De Vrienschap in hoofdzaak op Portugal. Deze schoener, 74 voet lang, had op één van zijn reizen het zwaar te verduren van de Algerijnse en Turkse kapers.

OP 31 oktober 1816 verliet het schip Faro (Zuid Portugal) op weg naar Zierikzee. ’s Middags ontmoette het schip een gewapende schoener onder Turkse vlag. Het loste een schot in de richting van De Vriendschap. Een sloep werd uitgezet met een luitenant aan boord, die de papieren van kapitein Van Weelde onderzocht. Na dit onderzoek vervolgde De Vrienschap zijn reis.

Op 2 november kreeg men een fregat in zicht, waarvan de Spaanse vlag woei. Dit schip bleek 36 à 40 kanonnen aan boord te hebben en was vergezeld van een kleine eveneens bewapende schoener. De gehele ochtend voeren deze twee schepen met De Vriendschap in de richting van kaap Sint Vincent, de zuidwestelijke punt van Portugal. Toen één van de schepen een schot in de richting van De Vriendschap vuurde liet kapitein van Weelde de Nederlandse vlag hijsen en draaide met zijn schip bij.

Vanaf de Spaanse schepen werd gevraagd naar het doel van de reis. Kapitein Van Weelde beantwoordde die vraag in het Engels. De kapitein werd opdracht gegeven het schoenerzeil in te nemen. Terwijl men hiermee bezig was viirde het Spaanse fregat plotsklaps en gaf het Zeeuwse schip de volle laag.Ook scheepssoldaten stonden te vuren op De Vriendschap. De afstand tussen beide schepen bedroeg op dat moment niet meer dan twee scheepslengten. Uiteraard veroorzaakten de Spaanse vuursalvo’s veel schade.

Het Spaanse fregat voer om De Vriendschap heen en schoot een kogel in de richting van de Nederlandse vlag.De kapitein liet daarop de vlag tot de helft van de mast zakken. De Spanjaarden zetten een sloep uit met aan boord een luitenant en vier matrozen, allen zwaar bewapend. De geuniformeerde luitenant vroeg aan kapitein Van Weelde om gegevens betreffende het schip. De kapitein antwoordde dat er geen geschut aan boord was, dat men met negen man voer en dat het schip slechts vijgen en fruit vervoerde. Kapitein Van Weelde vroeg op zijn beurt naar de naam van het fregat, maar kreeg geen antwoord. Hij wees op de reddeloze toestand van zijn schip. De luitenant beloofde touw te zullen halen om de schade zo goed mogelijk te kunnen herstellen.. Nauwelijks waren de officier en de matrozen weer aan boord van hun fregat of beide Spaanse schepen zetten alle zeilen bij en lieten De Vrienschap aan zijn lot over. Na 24 dagen in volle zee te hebben rondgevaren lukte het Kapitein Van Weelde, met veel moeite en gevaar, de 26ste november Zierikzee te bereiken. Op 2 december 1817 werd De Vrienschap, met nog twee andere schoeners, door makelaarV. van de Polder in het openbaar verkocht.”074.

 

Rotterdamsch Courant 28 september 1815114

Amsterdam, 26 september. De 18e september is te Falmouth met gebroken mast en boegspriet binnengelopen, het schip de VRIENDSCHAP, kapt. Van Weelden, van Zierikzee naar Villeneuve; hetzelve was bij Legard door een brik aangezeild.

 

Rotterdamsche Courant 07 december 1816114

Amsterdam, 5 december. Het schoonerschip de VRIENDSCHAP, kapt R. van Weelde, met een lading vijgen en fruiten, den 31 oktober, des morgens, van Faro naar Zierikzee vertrokken zijnde, is dezelfde namiddag door een gewapende schooner, onder Turkse vlag, ontmoet, die een schot met scherp deed; hierop bijgedraaid zijnde, kreeg het een luitenant met een sloep aan boord, die zeide van Buenos Aires te zijn, en, na het onderzoek der papieren, het schip deszelfs reis liet vervolgen; doch den 2 november kreeg men een fregat in het gezigt, waarvan een Spaanse vlag woei, voerende 36 à 40 stukken, hebbende een witte krul voor het galjoen, en zijnde verzeld (opm: vergezeld) van een kleine gewapende schooner, hetwelk de gehele voormiddag mede cours hield naar Kaap St. Vincent, en insgelijks een schot met scherp op de VRIENDSCHAP deed, waarop kapt. Van Weelde de Hollandse vlag hees en bijdraaide; de in de Engelse taal gedaan wordende vragen, omtrent de destinatie van het schip, beantwoord zijnde, kreeg de kaptein last zijn schoonerzeil te gijen; terwijl men bezig was hieraan te voldoen, gaf het fregat niet alleen de volle laag met scherp, maar stonden ook de scheepssoldaten op de loopplanken te vuren, hetgeen, op de afstand van niet meer als twee scheepslengten, veel schade veroorzaakte; hierop wendde het fregat agter het schip, en schoot nog een stuk op de Hollandse vlag af, hetgeen de kaptein bewoog dezelve ten halven aftehalen; toen kwam er een sloep aan boord, waarin een luitenant, een tolk, twee soldaten en vier matrozen, allen met ponjaards en pistolen gewapend, en Spaanse uniformen dragende, die naar het getal der stukken en manschappen vroegen, waarop men antwoordde, gene stukken maar slechts vijgen en fruit aan boord te hebben, en met negen man te varen; kaptein Van Weelde vroeg toen naar een naam van het fregat en van dier van de kaptein, doch beiden werden voor hem verzwegen; op de aanwijzing van de reddeloze toestand, waarin het schip door het schieten gebragt was, beloofde de officier hem touw te zullen zenden om de geleden schade te herstellen; doch naauwlijks was de sloep weder aan boord van het fregat, of het zette alle zeilen bij, en liet kaptein Van Weelde aan zijn lot over, die eindelijk, na 24 dagen in volle zee te hebben gesukkeld, met veel moeite en gevaar, den 26 november, met zijn schip te Zierikzee is aangekomen.

 

Rotterdamsche Courant 09 september 1817114

Advertentie. De makelaar C. van de Polder, als gelast van zijne Principalen, zal, op donderdag den 18 september 1817, des namiddags ten drie uren precies, in het Nieuwe Logement, bij J.J. van Oppen, binnen de stad Zierikzee, ten overstaan van de Notaris A.W. van der Halen en getuigen, publiek aan de meestbiedende presenteren te verkopen, de navolgende drie sterke en welgebouwde Schooner-schepen, alle liggende in de haven van gemelde Stad, met derzelver inventarissen:

- Het extraordinair hardzeilend Schooner-schip, genaamd MARS, laatst gevoerd geweest door kaptein Gerrit Heyneken, volgens meetbrief lang ruim 67 voet, breed ruim 20 voet, en diep circa 9 voet, in den jare 1813 genoegzaam geheel nieuw vertimmerd en nieuwe masten ingezet.

- Het mede extraordinair zeilend gekoperd Schooner-schip, genaamd de VRIENDSCHAP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus van Weelde, lang 74 voet, wijd 24 voet, hol 8 voet 6 duim, alle Amsterdamse voeten.

- Het snelzeilend eike Schooner-schip, genaamd de HOOP, laatst gevoerd geweest door kaptein Rochus Anker, volgens meetbrief lang ruim 64 voet, breed ruim16 voet, en diep ruim 9 en 1 half voet.

Zijnde inmiddels nader informatie te bekomen bij gemelde makelaar.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1820
Kapitein: Weelde, Rochus van
Overige informatie: 1820-07-19

Algemene informatie

1816

Op 24-04-1816 wordt voor de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH door Anthony van Borrendam uit Zierikzee een zeebrief aangevraagd voor kapt. Barend  Waller.

Op 30-12-1816 wordt voor de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH door Anthony van Borrendam uit Zierikzee een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Willem Anker.

1817

OHC 160117
Eergisteren is van voor deze stad in zee gezeild het brikschip JOHANNA ELISABETH, kapt. Willem Anker, met kaas naar Lissabon.
OHC 250117
Amsterdam, 22 januari. Kapt. G.R. Schippers van Bordeaux te Rotterdam gearriveerd, heeft in het nauw van de hoofden in goeden staat gepraaid het schip JOHANNA ELISABETH, kapt. W. Anker van Zierikzee naar Lissabon.
OHC 040217
Zierikzee, 31 januari. De gepasseerde dinsdag is van deze stad in zee gezeild het brikschip JOHANNA ELISABETH, kapt. Willem Anker, naar Lissabon.
OHC 080317
Het schip JOHANNA ELISABETH, kapt. W. Anker van Zierikzee naar Lissabon, te Dartmouth binnen gelopen heeft schade, en moet lossen om te repareren.
LCO 020617
Arrivementen: Te Lissabon W. Anker van Zierikzee.

Op 09-08-1817 wordt voor de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH door Anthony van Borrendam uit Zierikzee een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Rochus van Weelde.

1818

Op 09-03-1818 wordt voor de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH door Anthony van Borrendam uit Zierikzee een Turkse pas aangevraagd voor kapt. Rochus van Weelde.

RC 070518
Arrivementen: Te Lissabon R. van Weelde van Zierikzee.
OHC 230718
Arrivementen: Te Riga  R. van Weelde van Lissabon.

Op 17-09-1818 wordt voor de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH door Anthony van Borrendam uit Zierikzee een Turkse pas aangevraagd voor kapt. Rochus van Weelde.

1819

OHC 060519
Arrivementen: Te St. Ubes van Weelde van Zierikzee.

Op 23-08-1819 wordt voor de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH door Anthony Johan Borrendam uit Zierikzee een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Anthony Groeneveld de Kater.
 

RC 261019
Rotterdam, 25 oktober. Van Zierikzee wordt van den 18 dezer gemeld: Volgens op heden van Lissabon ontvangen berigt, is, na een reis van 12 dagen, den 22 september gelukkig te Villa-Nova gearriveerd het schip de JUFVROUW JOHANNA ELISABETH, kapt. A. Groeneveld de Kater.
RC 021119
Rotterdam, 1 november. Den 25 oktober is van Villa-Nova te Zierikzee behouden gearriveerd het brikschip de JUFVROUW JOHANNA ELISABETH, kapt. A. Groeneveld de Kater, hebbend de reis uit en thuis in de korte tijd van 45 dagen gedaan. (opm: zie RC 261019)

1820

Op 03-01-1820 wordt voor de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH door Anthony Johan Borrendam uit Zierikzee een Turkse pas aangevraagd voor kapt. Anthony Groeneveld de Kater.

RC 260220
Amsterdam, 24 februari. Het schip de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH kapt. De Kater (opm: brik JUFVROUW JOHANNA ELISABETH, kapt. A. Groeneveld de Kater), van Zierikzee naar St. Ubes (opm: Setubal), was den 10 februari op de hoogte van Dartmouth.

Op 19-07-1820 wordt voor de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH door Anthony Johan Borrendam uit Zierikzee een zeebrief aangevraagd voor kapt. Rochus van Weelde.

1821

Op 29 maart 1821 vraagt Jacoba van Borrendam uit Zierikzee de cautie op het tonnengeld terug.
Zij vermeld hier de naam van kapt. Anthony van Groeneveld de Kater, wiens zeebrief al op 23 augustus 1820 was ingeleverd door Anthony Johan Borrendam. Als reden geeft zij op dat de JUFFROUW JOHANNA ELISABETH op 9 september 1820 bij het eiland Wight is vergaan.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1816
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
LCO = Leydsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
RC = Rotterdamsche Courant