Inloggen
JANTJE - ID 10677


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1898-04-18 / 1903-10-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Liverpool, Great Britain
Delivery Date: 1861-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 463.15 Net tonnage
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1898
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: 1898 in Brake tot driemast schoener omgebouwd. (Waarschijnlijk vertuigd van bark naar schoener met een netto inhoud van 1312,06 M3 en 463,15 NRT.)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1898
Datum agenda: 1898-04-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: JANTJE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Sturcken, J.D.
Plaats: Nordenham
Opmerkingen: eerste
uitreiking door Consul Brakebeschikking tot uitreiking zb110-

Ship History Data

Date/Name Ship 1861-00-00 EMILY WATERS
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1897-00-00 MARTIN
Manager: J. D. Stürcken, Bremerhaven, Germany
Eigenaar: J. D. Stürcken, Bremerhaven, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Bremerhaven / Germany

Date/Name Ship 1898-04-18 JANTJE
Manager: Firma Stürcken & Lieuwen, Terschelling, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Stürcken & Lieuwen, Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terschelling / Netherlands
Callsign: PFBL

Date/Name Ship 1903-10-00 EMILY WATERS
Manager:
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Cardiff / Great Britain

Ship Events Data

1898-04-26: Rebuilt
NRC 29-04-1898. Brake, 26 april. De hulk MARTIN, die in december van het vorig jaar hier werd gebracht om als driemastschoener verbouwd te worden, is na voltooide verbouwing naar Hamburg gesleept om daar naar Pars (opm: mogelijk Par, Cornwall) te laden. Het schip is onder Nederlandse vlag gebracht en draagt de naam JANTJE.
1899-01-30: Damaged
PGC 31-01-1899. Londen, 30 januari. De Nederlandse schoener JANTJE, kapt. Lieuwen, van Mobile, laatst van Buenos Ayres, is te Rosario aangekomen met verlies van deklast. Of de lading in het ruim geleden heeft is nog niet bekend.
1901-01-18: Collision
DS 19-01-1901. Dartmouth, 18 januari. De Nederlandse schoener JANTJE, kapitein J. Lieuwen, is hier 17 dezer door het stoomschip VIXEN binnengesleept, met schade aan voortuig en vier platen. Het schip, op reis van Trinidad naar Stettin, is bij de Start (opm: Start Point) in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip PINEDENE. (opm: zie NRC 220101)
1901-01-19: Collision
NRC 22-01-1901: Londen, 19 januari. De Nederlandse schoener JANTJE, kapt. Lieuwen, van Trinidad naar Stettin met een lading melasse, werd donderdag 17 dezer met schade binnengesleept door de sleepboot VIXEN met verlies van zeilen, vernielde boot en schade aan de boeg. De gezagvoerder rapporteert tussen Prawlepoint en Startpoint te zijn aangevaren, vermoedelijk door een stoomschip, waardoor bovengenoemde schade werd veroorzaakt. Na de aanvaring dreef het schip met sterke vloed het Kanaal op en werd even vóór het aanbreken van de dag op sleeptouw genomen door een veerboot, die het beschadigde vaartuig naar Portland wilde slepen, waar de gezagvoerder van de JANTJE tegen op kwam, weshalve de sleeptros werd losgegooid. Ten laatste kwam de sleepboot in het gezicht, die de JANTJE te Dartmouth binnensleepte.
1903-03-12: Collision
PGC 16-03-1903 Hamburg, 12 maart. De Nederlandse schoener JANTJE, kapitein Lieuwen, is gisterenavond in aanvaring geweest met de Duitse tjalk AUGUSTE, die schade bekwam aan de reling. De JANTJE bleef ogenschijnlijk onbeschadigd.
1903-07-20: Collision
DS 22-07-1903 Gravesend, 20 juli. Hedenmorgen is bij Tilbury Dock het Engelse stoomschip HENDON in aanvaring gekomen met de Nederlandse schoener JANTJE komende van Hull. De JANTJE is geankerd met schade aan de achtersteven.
1903-09-11: Damaged
PGC 11-09-1903 Cardiff, 10 september. De Nederlandse schoener JANTJE (kapitein Liewen) is heden opgenomen in het dok met schade aan het roer. Het schip is aangekomen van Nantes.
1903-11-02: Sale/Verkoop
DS 02-11-1903 Het schip EMILY WATERS (ex JANTJE) is op 30 oktober vertrokken van Cardiff naar Maranham.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee”, Jg.11, p.512, 1889, staat de uitslag van de examinering van stuurlieden ter Koopvaardij door een Rijkscommissie. In november werd het diploma A tweede stuurman groote zeilvaart uitgereikt aan J.Lieuwen.

In “De Zee” afl. 1893, p.211 staat dat J.Lieuwen het diploma Groote stoomvaart 1e stuurman heeft verkregen.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Lieuwen als gezagvoerder gedurende:

*    1899 tot nà 1900 van de 2/msch “Jantje”,  ex Martin, ex Emily Waters, gebouwd in 1861 te Liverpool, 463 ton o.m., varend voor Stürcken & Lieuwen te Terschelling.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1898
Kapitein: Lieuwen, J.
Overige informatie: 0

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1899-06-20
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: JANTJE VAN TERSCHELLING
Schipper: Lieuwen, J.J.
Scheepstype: schoener
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: een afbeelding van de JANTJE, kapt Jan Lieuwen, als barkentijn
Collectie: Soeteman, Mw. Mimi
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten