Inloggen
PIETER EN KAREL - ID 10491


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1828-11-10 / 1830-10-28 | Reden uitgevlagd: Afscheiding Zuidelijke Nederlanden K.B. 28.10.1830

Identification Data

Bouwjaar: 1828
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood, oak, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Louis Lecarpentier, Antwerp, Netherlands
Date Laid Down: 1826-12-00
Launch Date: 1828-08-26
Delivery Date: 1828-09-20
Technical Data

Gross Tonnage: 151.00 lasts
 
Length 1: 28.16 Meters Registered
Beam: 5.41 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1856
Type: Shiptype/category changed
Omschrijving: In 1855 voor Spilliaerdt-Caymax in Baasrode (werf Van Damme) verlengd en hertuigd als bark; tonnenmaat werd 416 ton.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1828
Datum agenda: 1828-11-10
Register nr: 18280759
Scheepsnaam: PIETER EN KAREL
Type: Brik
Lasten: 151
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Elsen, J.A., en Van Linden
Plaats: Antwerpen
Kapitein op moment van verzoek: Poppen, H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
1828 Turksche pas naar Batavia

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1828-09-20 PIETER EN KAREL
Manager: Firma J.A. Elsen & Van Linden, Antwerp, Netherlands
Eigenaar: Firma J.A. Elsen & Van Linden, Antwerp, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Netherlands

Date/Name Ship 1833-00-00 PRESIDENT
Manager: E. & A. Weber, Antwerp, Belgium
Eigenaar: E. & A. Weber, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1855-00-00 STANISLAS
Manager: Pierre Jacques Spilliaerdt-Caymax, Antwerp, Belgium
Eigenaar: Pierre Jacques Spilliaerdt-Caymax, Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium
Additional info: Feitelijk pas in 1856 herdoopt als STANISLAS.

Ship Events Data

1827-00-00: Besteld voor rekening van J. St. Martin, doch in oktober 1827, tijdens bouw, verkocht aan de firma J.A. Elsen & Van Linden, kooplieden en reders te Antwerpen.
1828-09-20: Volgens Acte BIJLBRIEF is de naam PIETER EN KAREL.
1862-01-00: Final Fate: Missing

Als STANISLAS in januari 1862 vermist, onderweg van New York naar Antwerpen


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Poppen werd geboren te Amsterdam op 22 april 1795.

Hij huwde met Charlotta Louisa Peerlkamp, geboren te Groningen op 23 juli 1809.003

 

Hendrik Poppen werd geboren op 22 april 1795 te Amsterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Gerrit Poppen en Alida Folkerts. Hij woonde te Rotterdam, vertrok naar Schiedam en vestigde zich op 26 juni 1852 opnieuw te Rotterdam o.a. aan de Hoge Zeedijk Wijk 13 nr. 83.

Hij trouwde op 17 april 1833 te Rotterdam met Charlotta Louisa Peerlkamp, gedoopt op 23 juli 1809 te Groningen als dochter van de Nederlands Hervormde Rudolphus Peerlkamp en Henrica Veenhorst.

Hij overleed op 04 november 1874 te Rotterdam aan de Eendrachtsweg005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Ene H.Poppen was met vlagnummer 93 in de periode 1826-1830 lid van het Antwerpse zeemanscollege “Tot Nut der Zeevaerd108.

 

H.Poppen werd met vlagnummer 369 effectief lid van Zeemanshoop per 10 september 1833 op voorspraak van J.van den Oever. Als zijn schip wordt genoemd "Willem de Eerste". Toegevoegd is "Hon.lid geworden"002.

In de Algemene Vergaderingen van 03/10 september 1833 van het College Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Hendrik Poppe, 38 jaar, wonende te Rotterdam, met als adres bij en op verzoek van E.H. van der Meulen, op voordracht van kapitein J. van den Oever, voerende het fregat Sumatra. Zijn vlagnummer werd 369023.

 

Hij werd per 17 september 1833 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop Toegevoegd is: "de Kapitein voor een andere Haven als Amstm varende, betaald ingevolge Art 35* voor Don. ¦25,-  de donatie vervalt 1 Mei 1851.  Bedankt Maart 1857"003.

 

H.Poppen was met vlagnummer R44 in de periode 1833 t/m 1851 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 november 1834 staat vermeld een brief van kapitein H.Poppen “voorstellende het oprigten van eene ziekenbus of fonds voor Zeevarende … “ In de vergadering dd 24 december 1834 staat een reactie van het Bestuur en wel “dat zijn voorstel aan het Bestuur minder aannemelijk is voorgekomen en hem tevens de gronden van dit besluit op te geven.”042

In de notulen van de Bestuursvergadering  van Zeemanshoop dd 26 februari 1857 staat het verzoek van kapitein H.Poppen om zijn effectieve lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap. In de vergadering van 26 maart 1857 staat het bericht dat kapitein H.Poppen wel correspondent wil blijven. Het Bestuur gaat accoord en bedankt hem voor zijn bewezen diensten.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 04 februari 1858 staat een bericht van H.Poppen dat hij bedankt als honorair lid “doch aanbiedende Correspondent van het College te zijn. Secr. moet vragen naar de eigenlijke bedoeling.”042

In de Bestuursvergadering dd 01 april 1858 wordt besloten aan H.Poppen het Buitengewoon honorair lidmaatschap aan te bieden.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 mei 1860 bedankt H.Poppen voor het correspondentschap te Rotterdam. In de vergadering dd 28 juni 1860 herroept hij dat besluit. Hij neemt het buitengewoon honorair lidmaatschap aan.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop (datum?) staat het bericht dat B.J.Martens, correspondent van het College te Rotterdam, zijn funktie neerlegt “uit hoofde van veelvuldige bezigheden”. Zijn taak wordt overgenomen door H.Poppen.023.

In de notulen dd 16 januari 1866 van de Algemene Vergadering wordt medegedeeld dat de heer H.Poppen ontslag heeft gevraagd als agent van het College te Rotterdam. In zijn plaats wordt de heer F. de Winter benoemd..023

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        369                       1833-1835     fregat               Sumatra                                                J.Roelands te Rotterdam

        256                            1836           fregat               Makassar                                              J.B.Donet & Co te Rotterdam

                                      1837-1840     fregat               Willem de Eerste                                  Scheepsreederij te Schiedam

                                      1841-1846     fregat               Willem de Eerste                                  B.J.Suermondt te Rotterdam

                                      1848-1849     fregat               Willem de Eerste                                  J.Loopuit te Schiedam

                                      1850-1853     geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H.Poppen met vlagnummer R44 als gezagvoerder vermeld in de ledenlijsten van058:

*    1849                       het fregat “Willem de Eerste”       474 last              varend voor J.Loopuyt te Schiedam

 

In 1824 was ene Poppen (voorletters zijn niet vermeld) gezagvoerder van de Antwerpse brik de "Maria" (120 lasten). De boekhouder was N.J.L.de Wael012.

 

Bouma025 vermeldt H.Poppen als gezagvoerder gedurende:

*    1829 t/m 1831 op de brik “Pieter en Karel”, gebouwd in 1828 te Antwerpen, 320 ton o.m., varend voor Elsen & v/d Linden te Rotterdam;

*    1834 t/m 1836 op het 3/m schip “Sumatra” ex Fortitude, gebouwd in 1819(?), 506 ton o.m., varend voor J.Roelants te Rotterdam;

*    1834 t/m 1837 op het 3/m schip “Makassar”, gebouwd in 1830, 640 ton o.m., varend voor J.B.Donnet & Co te Rotterdam;

*    1838 t/m 1850 op het 3/m schip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1838 te Schiedam, 876 ton o.m., varend voor de Schiedamsche Scheepsreederij B.J. Suermondt.

 

Overige bijzonderheden

De Willem de Eerste was een 3/m schip van de Schiedamsche Scheepsreederij. De eerste gezagvoerder was Hendrik Poppen, die "zijn sporen in de Antwerpse vaart op Oost-Indië (had) verdiend. Reeds in 1824 voer hij als kapitein op de Hero, en tot 1837 maakte hij in totaal acht reizen als gezagvoerder naar Azië, waaronder één op de Russische tramp Hoopoe, en de laatste op de Macassar van de naar Rotterdam verhuisde rederij van J.B.Donnet & Co. Tweemaal keerde hij van Padang naar Antwerpen terug en eenmaal bezocht hij, met de brik Pieter en Karel, Canton in China. Hoewel hij een nogal heetgebakerd en impulsieve persoonlijkheid geweest moet zijn, getuige zijn verontwaardigde reactie op het ontvangen van zijn eerste instructie van de Scheepsreederij, moet hij een bekwaam en betrouwbaar gezagvoerder zijn geweest. Hij voer tot volkomen tevredenheid op de Willem de Eerste tot 1849, in welk jaar hij ontslag nam"039.

Hendrik Poppen was in (tot?)1837 gezagvoerder van de "Macassar" en gaf het commando in dat jaar over aan H.F.Gieseke039.

 

H.Poppe verzorgde per 06 januari 1829 vanuit Vlissingen met de “Pieter en Karel” een troepentransport van 150 manschappen. Hij arriveerde op 28 april 1829 te Batavia na 112 dagen.

Met hetzelfde schip vertrok hij op 30 april 1830 vanuit Vlissingen en 125 militaire manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 augustus 1830 na 108 dagen. Onderweg was 1 militair overleden065.

Hij vertrok per 04 mei 1835 vanuit Vlissingen met de “Macassar” en een contingent van 5 officieren en 100 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 23 augustus 1835 na 111 dagen065*.

 

In een e-mail dd 23 april 2006 meldt André Delporte uit Luik het volgende:

Kapitein H.Poppen was in de periode 1821-1826 gezagvoerder van het schip de “Heros” als opvolger van kapitein G.Poppen

20 mei 1821 kapitein Poppen op de “Heros” verlaat Antwerpen naar Batavia; 28 oktober 1821 te Kaap de Goede Hoop; 29 december 1821 te Batavia; 24 februari 1822 van Batavia naar Antwerpen; 09 juni 1822 te Kaap de Goede Hoop van Batavia naar Antwerpen; 28 october 1822 te Helvoet van Batavia.

Volgens een advertentie in de Rotterdamsche Courant zal het fregat “De Heros” onder kapitein H.Poppen, groot 378 ton op 03 december 1822 te Rotterdam worden verkocht. het schip vertrekt op 22 december 1822 van Vlissingen naar Rotterdam en blijkbaar is de verkoop niet doorgegaan.

06 februari 1824: het schip verlaat Antwerpen naar Batavia; 30 september 1824 aankomst te Batavia; 07 november 1824 van Batavia naar Antwerpen.

06 juni 1825, het schip verlaat Antwerpen naar Batavia; 08 october 1825 aankomst te Batavia; 13 november 1825 van Batavia naar Antwerpen; 14 november 1825 lek terug te Batavia; 26 november 1825 wederom naar Antwerpen vertrokken; 06 januari 1826 in positie 30 ZB/45 OL.; aankomst te Antwerpen niet teruggevonden.

In de volgende jaren komt het schip onder commando de kapiteins W.B.Zeeberg (1826-1827), J.Sietzes (1827-1829), C.Böhme (1829) en B.C. ten Ham (1830-1831).

 

In een e-mail dd 20 april 2006 meldt André Delporte uit Luik het volgende:

Na de gezagvoerders Aggens, Lievens, van den Broecke en Bulsing in de periode 1818/1830 wordt L. de la Fontaine de gezagvoerder van de “Fortitudo” een 3/mast schip , vermoedelijk gebouwd in 1809, 506t, in 1833 herdoopt in “Sumatra”:

1833/1842 “Sumatra” ex Fortitudo: het schijnt dat het schip in 1842 voor sloop is verkocht, maar dit is onzeker.

 

Rotterdamsche Courant 29 juli 1837

Rotterdam, 28 juli. Heden werd op de scheepstimmerwerf de Nijverheid, gelegen aan de Maas te Schiedam, met het beste gevolg te water gelaten het door de scheepsbouw-meesters Gebrs. Gips aldaar gebouwde barkschip EENDRAGT, groot 500 lasten, gevoerd bij kapt. J.IJ. van der Zweep, en onmiddellijk daarna de kiel gelegd voor een fregatschip van gelijke grootte, genaamd WILLEM DE EERSTE, waarover kapt. H. Poppen het bevel zal voeren, beide voor rekening van de aldaar gevestigde Rederij.

 

Rotterdamsche Corant 05 oktober 1819114

Bataviasche Berigten, van den 1 mei tot den 5 juni.

Den 9 mei is van Batavia vertrokken het schip JOHANNA MARIA, Jonker, naar Middelburg; den 14 dito HERO, Poppin, naar Antwerpen; den 24 dito FLORA, Tieman, naar Amsterdam; den 28 dito WILHELMINA, Palm, naar Rotterdam

 

Rotterdamsche Courant 23 januari 1821114

Rotterdam, 22 januari. Den 15 dezer zijn te Vlissingen, voor Antwerpen bestemd, aldaar ter rede gekomen TWEE DAMES, kapt. M. Jansen, van Malaga, en de HERO (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen), H. Poppen, van Batavia.

Den 17 arriveerden ter rede van Vlissingen de VROUW MARIA, H. Wehmhoff,van Batavia, en de JONGE ANTJE, H.J. Prins, van Nantes, beide naar Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 26 mei 1821114

Rotterdam, 25 mei. Van Vlissingen wordt van den 22 gemeld:

…..en van den 17 tot heden van de Schelde afgekomen en naar zee gezeild LORD NELSON, T. Smithren, naar Hull; la BELLE ALLIANCE, O.A. Wilman, naar Memel (opm: Klaipeda); l’ADÈLE, A. Ferber, naar Boulogne; MARIA, J. Sicker, de JONGE JOSEPHA, P. Sparboom, en le CHARLES (opm: brik uit Antwerpen), J.C. Rasmussen, naar Liverpool; de TWEE GEBROEDERS, S. Bakker, naar Oleron; de JUFVROUW AKKE, M. Jeltes, naar Liverpool; de VROUW GEZINA, H. Ebes, en de VROUW ELLINA, H. Oortjes, naar Hamburg; FREDERICH WILHELM, D. Reinders, naar de Oostzee; NEERLANDSCH KROONPRINS (opm: pink NEERLANDS KROONPRINS), A. van der Meijde, naar Lissabon; LOUISE WILHELMINE (opm: brik LOUISA WILHELMINA, thuishaven Gent), J.G. Lovgreen, naar Liverpool; ZELIMA, C.J. Neurenberg, naar Batavia; MERCUUR (opm: brik, thuishaven Antwerpen), J.F.P. Smit, naar Marseille; MARIA, J. Lovgreen, la PRÉVOYANTE, J. Langhetee (opm: driemaster, thuishaven Antwerpen, kapt. Jacob Langethée), naar Liverpool; MARGARETH, I. Hall, en JAMES CORLTAR (opm: slecht leesbaar), W.F. Hill, naar Philadelphia; GEZINA CHARLOTTE, G. van Veen, naar Noirmoutier; de HERO, H. Poppen, naar Londen (opm: driemaster HEROS, thuishaven Antwerpen, kapt. Hendrik Poppen, bestemming Batavia); NEPHTUNES, J. Jurgenson, naar Marseille; CATHARINA, J. Endicot, naar Batavia, la DAME HARRIETTE (opm: kof DAME HENRIETTE, thuishaven Oostende), L. Cornelis, naar …; de PORTLAND, P. Drinkwater, naar Batavia; ELIZA, J. Deetjen, en COMMERCIAL PACKET, T.M. Collins, naar Londen; de ESSEX, D. Wise jr, naar la Rochelle; ALEXANDER, J. Schnelle, en de MILFORD, J. Wecks, naar Petersburg, en ANDREAS, B. Pahlson, naar Amsterdam…..

 

Rotterdamsche Courant 27 deceember 1821114

Amsterdam, 25 december. Het Nederlandse schip HERO (opm: fregat HÉROS), kapt. H.J. Poppen, van Antwerpen naar Batavia, laatst uit Engeland, den 27 september aan de Kaap de Goede Hoop binnengelopen, heeft schade en moet repareren; gemelde kapitein heeft den 1 dito in zeer goede staat gepraaid het schip de VROUW MARIA, kapt. F. van den Berg, van Rotterdam naar Batavia.

 

Rotterdamsche Courant 20 augustus 1822114

Rotterdam, 19 augustus. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 16 augustus:

Het schip HERO (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen, kapt. Hendrik Poppen), van Batavia naar Antwerpen, is den 6 juni gepraaid op 15º18’ breedte 34º59’ lengte; zeilende naar de Kaap, om deszelfs roer te repareren.

 

Rotterdamsche Courant 29 augsutsu 1822114

Batavia, 23 maart. Den 17 februari is van Batavia, over de Molukken, naar Nederland vertrokken het schip IDA ALEIJDA (opm: fregat VROUW IDA ALEYDA), kapt. K. Sipkes; den 24 dito het schip HERO (opm: fregat HÉROS), H. Poppen, naar Amsterdam.

Den 22 is te Batavia gearriveerd het schip CORNELIA, G. Mackeno, en den 1 maart het schip COLUMBUS, J. Grevelink, van Amsterdam, en den 3 dito het schip BARON VAN DER CAPELLEN, W. Purvus (opm: Wm. Purvis), van Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 31 augustus 1822114

Rotterdam, 28 augustus. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 27 augustus:

Het schip HERO (opm: HÉROS), Poppen, van Batavia naar Antwerpen, is den 9 juni aan de Kaap de Goede Hoop binnengelopen, om schade te herstellen.

Den 24 dezer was op de hoogte van Portsmouth het schip PALEMBANG, Heije (opm: L. Heijde), van Amsterdam naar Batavia.

Te Cowes is den 25 binnengelopen het schip INDUSTRIE, L. Spaanderman, van Rotterdam naar Dublin.

 

Rotterdamsche Courant 16 november 1822114

Advertentie. Nicolaus Montauban van Swijndregt, Hubertus Montauban van Swijndrecht en Fredrik van Dam, makelaars te Rotterdam, als lasthebbenden van hun meester, zijn van mening, na gedane aangifte, ingevolge de wet, op dinsdag den 3 december 1822, des namiddags te vijf uren, in het Logement genaamd het Badhuis, in de Boompjes, in het openbaar te veilen en verkopen: het extra snelzeilend gekoperd en met koperen bouten voorzien Nederlands Fregatschip, genaamd DE HERO (opm: HÉROS, thuishaven Antwerpen), laatst gevoerd geweest door kapt. H. Poppen, volgens meetbrief lang 26 ellen 25 honderdsten, wijd 4 ellen 95 honderdsten, diep 4 ellen 36 honderdsten (opm: 26,256 x 4,95 x 4,36 m.), en alzo groot 378 Tonnen, met al deszelfs rondhout, staande en lopend want, ankers, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zo als hetzelve zal zijn liggende in de Haringvliet, en aldaar daags vóór en op de dag der veiling door een ieder zal kunnen worden bezigtigd. Nadere onderrigting bij gemelde makelaars.

 

Rotterdamsche Courant 31 december 1822114

Rotterdam, 30 december. Van Vlissingen meldt men den 24 dezer:

Eergisteren zijn alhier ter rede gekomen de schepen de HERO (opm: fregat HÉROS, thuishaven Antwerpen), H. Poppen, van Rotterdam naar deze stad, en NEPTUNES, H.A. Locke, van Drontheim naar Dordrecht gedestineerd.

Sedert onze vorige is van Antwerpen de Schelde afgekomen en naar zee gezeild de VROUW MARGINA, D.J. Oortjes

 

 

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Poppen, Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.D.de Ruyter als gezagvoerder gedurende:

*   1832 op de brik “Pieter en Karel”, gebouwd in 1828 te Antwerpen, 320 ton o.m., varend voor Elsen & v/d Linden te Rotterdam(?).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1832
Kapitein: Ruyter, W.D. de
Overige informatie: *Waspik 1787 Vanaf 1833 scheepsnaam PRESIDENT.

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Woller, Jean
Overige informatie: * Neuwarp 1801

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Kruse, Jean
Overige informatie: * Damme, Oldenburg 1815

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Gombeer Sr, Jean
Overige informatie: * Antwerpen 1806 Scheepsnaam STANISLAS

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Loesewitz, Albert
Overige informatie: * Swinemünde 1822

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Paulsen, Naning
Overige informatie: * Eiland Föhr 1824

Algemene informatie

1828

Op 10 november 1828 werd de eerste zeebrief verstrekt (evenals een Turkse Pas welke 02.12.1829 werd teruggezonden), voor de PIETER EN KAREL aangevraagd door J.A. Elsen en Van Linden te Antwerpen voor kapt. H. Poppen.

1829

JC 300429
Den 27 april zijn te Batavia gearriveerd het schip AUGUSTE, kapt. M.J.F. Flemming, met een passagier en Zr.Ms. troepen, den 6 januari van Antwerpen vertrokken, en de brik PIETER EN KAREL, kapt. H. Poppen, met Zr.Ms. troepen, eveneens den 6 januari van dito vertrokken.

1830

Op 17 maart 1830 werd een nieuwe Turkse Pas verstrekt voor de PIETER EN KAREL, aangevraagd door J.A. Elsen en Van Linden te Antwerpen voor kapt. H. Poppen.

JC 170830
Batavia, 15 augustus. Heden arriveerden alhier het schip ZEEMANS HOOP, kapt. J.A. Witzen, met een passagier, de 4. mei vertrokken van Amsterdam, het schip WALCHEREN, kapt. C. Riekels, met Zr.Ms. troepen, van Vlissingen, en de brik PIETER EN KAREL, kapt. H. Poppen, met twee passagiers en Zr.Ms. troepen, de 1 mei vertrokken van Antwerpen.

1831

JC 130131
Batavia, 11 januari. Heden arriveerde alhier de brik PIETER EN KAREL, kapt. H. Poppen, den 31 december vertrokken van Canton in China.
AH 110631
Scheepstijdingen. Den 8 februari lagen ter rede van Batavia Zr.Ms. korvetten, ANNA PAULOWNA en POLLUX en fregat RUPEL. De Nederlandse schepen MINERVA, kapt. G.H. Ahlers; DE NEDERLANDEN, kapt. A.J. Struik, (den 10 naar Amsterdam vertrokken); DE VRIENDEN, kapt. Lelsz; HELENA CHRISTINA, kapt. Martens (reeds te Rotterdam gearriveerd); ANTHONIJ, kapt. Schaap; DE VIER GEBROEDERS, kapt. Lupcke; ANNA CATHARINA, kapt. Veer, (van Japan); NEERLANDS KONINGIN, kapt. W. Verloop, (van Japan); DE STAD ANTWERPEN, kapt. Bulsing; DIANA, kapt. Nannings; VASCO DE GAME, kapt. Brandaris; FORTITUDE, kapt. De la Fontaine; ORTELIUS, kapt. Claijes; HARRIET, kapt. Zeeberg, en brik PIETER EN KAREL, kapt. Poppen;
MCO 230631
Vlissingen, 21 juni. Gisteren is naar Rotterdam vertrokken DE BELG, kapt. D. de Boer, onlangs van Batavia gearriveerd, met koffie. Den 19 dezer en heden zijn alhier gearriveerd: PIETER EN KAREL, kapt. H. Poppen, van Batavia, met koffie en suiker en PARKER, kapt. R. Speed, van Sunderland, met steenkolen.
AH 250631
Scheepstijdingen: Kapitein Poppen, van het schip (opm: brik) PIETER EN KAREL, van Batavia, den 20 juni te Vlissingen binnen, heeft in zee op 04 gr. N.br. en 23 gr. lengte een rover-schoener gezien.

De laatste Nederlandse zeebrief en Turkse Pas werden ingevolge Z.M. Besluit van 28 oktober 1830 (Staatsblad Nr. 73) op 29 juni 1831 door de gouverneur van Zeeland teruggezonden en op 4 juli 1831 ingetrokken omdat het schip (na de Afscheiding) ‘in de zuidelijke provinciën behoort’.

1859

NRC 200859
Falmouth, 17 augustus. Het Belgische schip STANISLAUS, kapt. Gombeer (opm: STANISLAS, kapt. J.B. Gombeer sr; voormalige brik, in 1856 verlengd en tot bark vertuigd), van Antwerpen naar Havana, is hier wegens ziekte der equipage binnengelopen.

1862

NRC 120562
Antwerpen, 10 mei. Men is zonder bericht aangaande de Belgische bark STANISLAS, kapt, Paulsen, de 7e januari van New York naar Antwerpen vertrokken. (opm: kapt. Naning Paulsen; ex-Zuid-Nederlandse brik PIETER EN KAREL, bouwjaar 1828, in 1856 verlengd en tot bark vertuigd)

Reizen:

(1) November 1828 - juni 1831: twee reizen naar Batavia

(2) 1831-1832 in Vlissingen

(3) Juli/september 1832 Antwerpen-Liverpool - Antwerpen (kapt. De Ruyter)

(4) Vanaf september 1833 tot 1855: 33 reizen naar Haïti; telkens uit Antwerpen geladen of in ballast; terug met ladingen koffie en verfhout uit Santo Domingo (Dominikaanse republiek bestond toen nog niet), Jacmel, Aux Cayes, Port-au-Prince,...

- ook 1 x naar Havana (1840); 1 x naar Liverpool (1841); 1 x naar New York (1850/1851) (deze drie reizen telkens verder naar Haïti)

- deze reizen lijken erg regelmatig te zijn verlopen en zonder noemenswaardige problemen

(5) 1856/1857 Valparaiso en terug met lading guano uit Peru

(6) 1858/1860 twee reizen naar Havana en Matanzas

(7) 1860/1861 reis naar India en retour met lading rijst uit Akyab

(8) 26-10-1861 naar New York; aangekomen 13-12-1861; uitgeklaard 07-01-62 en sindsdien vermist.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

RA - Beveren Archiefnummer Ant.512.0044.00132.222
DVD - XXXI – 132 III 109-110
ACTE BIJLBRIEF

Naam schip PIETER EN KAREL

plaats en datum acte bijlbrief, Antwerpen, 20 september 1828

type schip brik, gekoperd en kopervast, geböuwd van eikenhout.

bouwwerf/verkoper Louis Le Carpentier, scheepsbouwmeester te Antwerpen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper besteld voor rekening van J. St.Martin, doch in oktober 1827, tijdens bouw, verkocht aan de firma J.A. Elsen & Van Linden, kooplieden en reders te Antwerpen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 151 lasten

tuigage / aantal dekken 2 masten 2 dekken

afmetingen 28,16 x 5,41 x ? meter (holte niet vermeld)

kiellegging begin december 1826

tewaterlating 26 augustus 1828

plaats / datum registratie Antwerpen, 20 september 1828

nummer van registratie blad 68 verso vak 1

notaris bevestigende verklaring bestuur der stad Antwerpen

prijs NLG.

bijzonderheden






researcher/datum research: AD/010709

Naam PIETER EN KAREL
Archiefinstelling Rijksarchief, Beveren
Jaar 1828
Toegang 512.0044
Inventaris 132

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Rijks Archief – Beveren, Archiefnummer Ant.512.0044.00132.222
N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07, zeebrieven, de bestanddelen 566, 591 en 7
L. van Coolput, Antwerpen.
AH = Algemeen Handelsblad
JC = Javasche Courant
MCO = Middelburgsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant