Familiegegevens en opleiding
Berend Janssen Muller werd geboren op 03 november 1807 te Norden als zoon van Jan Franzen Muller, zaagmolenaar, en Ida Janssen. Hij woonde te Rotterdam en Alblasserdam. Hij diende rond 1837 in de eerste afdeling mobiele schutterij van Zuid-Holland.
Hij huwde op 29 november 1837 te Rotterdam met Elizabeth Smith, geboren 09 januari 1818 te Rotterdam als dochter van Johan Christiaan Friederich Smith, meester speksnijder, en Cornelis Scholte.
Hij overleed op 24 januari 1855 als gezagvoerder aan boord van het schip “Loevestein”.005
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
B.J.Muller was met vlagnummer R122 in de periode 1835 t/m 1855 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1855 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag wordt vermeld dat zijn weduwe en vier kinderen een uitkering hebben gekregen van f 225 ,13 incl. schoolgeld voor 11 maanden. (hieruit is te concluderen dat kapitein Muller in februari 1855 is overleden.) In 1858 en 1859 waren de uitkeringen f 249,48 resp. f 241,58058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein B.J.Muller met vlagnummer R122 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van het fregat “Delft” 417 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam
B.J.Muller was van 1853-1854 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.
Bouma025 vermeldt B.J.Muller als kapitein gedurende:
* 1836 t/m 1837 op de brik “Harmonie”, gebouwd in 1836 te Alblasserdam, 246 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;
* 1840 t/m 1854 op het 3/m schip “Delft”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 789 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;
* 1855 van het 3/msch “Loevestein”, gebouwd in 1854 te Schiedam, 736 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
B.J.Muller verzorgde per 20 augustus 1841 vanuit Hellevoetsluis met de “Delft” een troepentransport van 6 officieren en 160 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 november 1841 na 94 dagen. Onderweg waren 4 manschappen overleden.
Hij vertrok op 29 augustus 1846 vanuit Hellevoetsluis met de “Delft” en een contingent van 4 officieren en 150 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 07 december 1846 na 100 dagen.
Hij vertrok wederom met de “Delft” vanuit Hellevoetsluis op 16 oktober 1849 en een transport van 6 officieren en 140 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 27 januari 1850 na 103 dagen.
Op 03 september 1852 vertrok hij wederom met de “Delft” vanuitHellevoetsluis met een contingent van 4 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 06 december 1852 na 94 dagen065.
Foto (nr.51) beschikbaar van kapitein B.J.Muller047.
Familiegegevens en opleiding
Laurent van Geelkerken werd geboren op 26 februari 1812 te Hoek in Zeeuws Vlaanderen als zoon van Marinus van Geelkerken, chirurgijn, en Margaretha Plankeel.
Hij huwde op 22 januari 1840 te Rotterdam met Maria Stetser, geboren 26 november 1815 te Rotterdam als dochter van Maria Stetser. Laurent woonde te Hoek, West-Kapelle en Rotterdam.
Hij overleed op 24 augustus 1878 te Rotterdam005.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.van Geelkerken werd met nr.589 lid van Zeemanshoop per 06 juli 1841 op voorspraak van H.Poppen. Zijn schip was de "Harmonie". Hij heeft als lid bedankt002. Ten tijde van de inschrijving waren van Geelkerken 28 resp. 25 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1840002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 29 juni/06 juli 1841 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Laurens van Geelkerken, oud 29 jaar, voerend de brik “Harmonie”, wonend te Rotterdam, op voordracht van kapitein H.Poppen. Zijn vlagnummer werd 589.023
L.van Geelkerken was met vlagnummer R85 van 1839 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
L.van Geelkerken was van 1859-1860, 1862 en 1866-1868 afwisselend commissaris en in 1869 permanent commissaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding kreeg van f 100,-,- kennelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
589 1841 brik Harmonie geen opgave
1842 brik Harmonie Bonke & Co te Rotterdam
1843-1850 bark Johan Jacob idem
1851-1852 bark Johann Jacob idem
In de Jaarverslagen van het College staat kapitein L. van Geelkerken met vlagnummer R85 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1849, 1851 van de bark “Johan Jacob” 350 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1855, 1858 van het fregat “Delft” 417 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1859 geen schip vermeld
* 1862 t/m 1865 van de bark “Delft” 388 last varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1866, 1867 geen schip vermeld
Bouma025 vermeldt L. van Geelkerken als gezagvoerder gedurende:
* 1838 t/m 1843 op de brik “Harmonie”, gebouwd in 1830 te Alblasserdam, 246 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;
* 1844 t/m 1852 op de bark “Johan Jacob”, gebouwd in 1844 te Schiedam, 650 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. In 1852 strandde het schip op Prinsen-eiland op reis van Rotterdam naar Batavia;
* 1854 op de bark “Theresia” ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 440 ton o.m. varend voor Bonke & Co te Rotterdam
* 1855 t/m 1859 op het 3/m schip “Delft”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 789 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip brandde in 1859 uit met een lading suiker te Soerabaja;
* 1861 t/m 1866 op de bark “Delft”, ex Wilhelmina Catharina, gebouwd in 1850 te Elshout, 735 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
L.van Geelkerken verzorgde per 15 maart 1846 vanuit Nieuwediep met de “Johan Jacob” een troepentransport van 4 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 13 juli 1846 na 120 dagen. Onderweg was 1 militair overleden.
Op 30 april 1863 vertrok hij van Brouwershaven met de “Delft” en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 01 augustus 1863 na 93 dagen.065.
Zierikzeesche Courant 23 januari 1864
Te Brouwershaven gearriveerd op 20 januari 1864 de “Delft”, kapitein L. van Geelkerken van Batavia
Zierikzeesche Courant 30 maart 1864
Te Brouwershaven gearrriveerd op 26 maart 1864 de “Delft”, kapt. L. van Geelkerken, komend van Rotterdam op weg naar New York. Het schip zeilde uit op 27 maart 1864.
In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door L. van Geelkerkekn.104.